2018-08-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bad.Ass.Bitch
Zigenare bor oftast inte i dyra bostadsrätter i Sthlms innerstad. Många utav dem har inte ens ett hem. Dåligt exempel.
Det ena behöver heller inte utesluta det andra.
Ja, men jag har nästan uteslutande bott och bor även i dag i ”rena” svenska områden då jag har mött en och annan idiot till granne. Det brukar aldrig vara fel på dem som stör utan det är den som blir störd och framför sina åsikter som blir ”hängd”. Dock är jag ingen feg person och senast en granne störde mig och inte slutade trots flera tillsägelser gav jag igen med samma mynt.
Apropå öronproppar så stänger de inte all typ av ljud (t ex stomljud, baser) och de som sköter sig ska inte behöva använda öronproppar i sitt eget hem. Förslagsvis ska idioter som stör använda hörlurar när de vill dra på musik eller volym nör de spelar TV spel
Citera
2018-08-09, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machofreak
Därför att det påverkar hur du tolkar verkligheten och hur du återberättar den. Din text osade drama och ger mig vibabrna att du är en varm person med rörigt inre som också har elaka inslag. Det gör att jag inte köper den fullt ut.
Tycker du tolkar mig rätt bra... dock, varför påverkar det så att du inte ”köper” det fullt ut?
Du menar att jag överreagerar?
Jag har ju bara givit fakta om vad dom hänt. Sen kan ju alla reagera olika och har också gjort. Vissa tycker jag överreagerar och vissa tycker verkligen jag har rätt att bli arg och reagera.
Citera
2018-08-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Ja, men jag har nästan uteslutande bott och bor även i dag i ”rena” svenska områden då jag har mött en och annan idiot till granne. Det brukar aldrig vara fel på dem som stör utan det är den som blir störd och framför sina åsikter som blir ”hängd”. Dock är jag ingen feg person och senast en granne störde mig och inte slutade trots flera tillsägelser gav jag igen med samma mynt.
Apropå öronproppar så stänger de inte all typ av ljud (t ex stomljud, baser) och de som sköter sig ska inte behöva använda öronproppar i sitt eget hem. Förslagsvis ska idioter som stör använda hörlurar när de vill dra på musik eller volym nör de spelar TV spel
Men jag orkar inte hålla på med såna psykologiska krig. Är så sjukt trött när jag kommer hem att jag bara vill vila. Orkar inget annat. Sen kommer ju övriga grannar bli arga på mig om jag börjar spela hög musik. Den metoden funkar inte i flerfamiljshus. Kanske om man bor i villa och riktar in dig på en specifik granne men annars så påverkas ju övriga grannar också och det vill jag inte.
Citera
2018-08-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bad.Ass.Bitch
Men jag orkar inte hålla på med såna psykologiska krig. Är så sjukt trött när jag kommer hem att jag bara vill vila. Orkar inget annat. Sen kommer ju övriga grannar bli arga på mig om jag börjar spela hög musik. Den metoden funkar inte i flerfamiljshus. Kanske om man bor i villa och riktar in dig på en specifik granne men annars så påverkas ju övriga grannar också och det vill jag inte.
Jag förstår dig, när jag själv kommer hem så är det ibland inte bara den fysiska utan även den mentala tröttheten som gör att jag vill vila. Och det ska jag ha rätt till i mitt boende, inte ska jag behöva använda öronproppar för att någon annan ska leva rövare. Du kanske ska gå till den som stör och tala neutralt men bestämt. Om fler skulle störas av ditt musikspelande så störs de förmodligen även av den som stör just nu. Ni kanske kan prata om problemet. Hoppas det löser sig.
Citera
2018-08-25, 08:12
Medlem
Mitch-Moons avatar
Kan man vänja sig vid oväsen, typ utveckla en tolerans mot starka oregelbundna oljud, eller är det bara att försöka "njuta" av hjärnskadorna jag fått/kommer att få?

Anledningen till frågan är att jag har en mentalsjuk granne som har för vana att tortera mig med oljud mer eller mindre dygnet runt.

För att förekomma onödiga inlägg:
Nej, jag har INGEN möjlighet att flytta.
Jag har varit i kontakt med hyresvärd och kommun, men ingenting hände. Fler med mig undrar om inte den mentalsjuke grannen har "begåvats" med någon sorts immunitet eller något, eftersom helvetesmänniskan inte vräks eller omhändertas.
Citera
2018-08-25, 08:45
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Kan man vänja sig vid oväsen, typ utveckla en tolerans mot starka oregelbundna oljud, eller är det bara att försöka "njuta" av hjärnskadorna jag fått/kommer att få?

Anledningen till frågan är att jag har en mentalsjuk granne som har för vana att tortera mig med oljud mer eller mindre dygnet runt.

Jag har varit i kontakt med hyresvärd och kommun, men ingenting hände. Fler med mig undrar om inte den mentalsjuke grannen har "begåvats" med någon sorts immunitet eller något, eftersom helvetesmänniskan inte vräks eller omhändertas.

Är hyresvärden ansluten till någon störningsjour?

För du bok över störningarna?
Du kommer i ett bättre förhandlingsläge gentemot värden om du kan visa på hur störningarna har fortgått.

Har du pratat med grannarna?
Vi får utgå ifrån att det är fler än du som har störts Ifall alla grannar klagar, så förstår värden att det är ett allmänt problem.

Sist men absolut inte minst, har du försökt prata med "helvetesmänniskan"?
Alla är faktiskt inte medvetna om att sin musik mm faktiskt stör grannarna.
Senast redigerad av borriz 2018-08-25 kl. 08:53.
Citera
2018-08-26, 14:26
Medlem
Pungt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon

Som borriz frågade, har du någon störningsjour? Ring dem i så fall om och om igen, och fortsätt hålla kontakten med andra grannar samt hyresvärd. Kommunen/miljöförvaltningen är ju en sista utväg så att de inte tar det på allvar är ju väldigt omotiverande... Om ingen börjar ta det på allvar så ring polisen. Hur låter grannen? Låter det som att något farligt händer? Ring polisen i så fall om och om igen. Det är en av deras uppgifter här i samhället, att upprätthålla ordning när ingen annan kan göra det.

Skaffa en mikrofon om du har råd och spela in ljuden samtidigt som du dokumenterar tidpunkter.

Och ja, man kan öka sin tolerans mot ljud men tror inte det går i en sådan situation. Ökad stress leder ofta till ökad ljuskänslighet, så kan man minska stressen kan man minska ljudkänsligheten. Men det kräver bland annat att man får sova ordentligt så med en störande granne hamnar man lite i ett moment 22... Så förlåt för ett helt värdelöst tips...
Citera
2018-08-28, 22:21
Medlem
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungt.
Skaffa en mikrofon om du har råd och spela in ljuden samtidigt som du dokumenterar tidpunkter.

Jag är ju ingen jurist, men vad skulle hända om grannens samtal med andra människor, eller för all del sig själv, skulle hamna på inspelningen? Låter kriminellt tycker jag. Ungefär som att grannen i lönn skulle montera in en kamera i min lägenhet och kartlägga mig och mina vanor.

Det är väldigt lyhört i huset, då det är ett miljonprogramsområde.
Citera
2018-09-01, 10:38
Medlem
Greenlighthazes avatar
Hur mycket får man gnälla på grannen ovanpå?

De är lyhört och de ovanför har mycket aktivitet. De slamrar, drar möbler, man hör när de dammsuger, det rör sig hela tiden, studsar med bollar, osv.

Är det ok att be dem dra ner sin aktivitet pga att det hörs ner genom taket?
Citera
2018-09-01, 10:42
Medlem
Cannibalizations avatar
Om de stör dig så ska du självklart säga ifrån.
Citera
2018-09-01, 10:45
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Om de stör dig så ska du självklart säga ifrån.

Fast detta hör nog till "vardagliga" ljud.
Citera
2018-09-01, 10:46
Avslutad
Bäst att säga till med vetskapen att folk sannolikt blir skitsura i 50 år framåt. Bollstudsning ska du inte stå ut med men dammsugning får du nog lida dig igenom, om de nu inte dammsuger hela dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in