2018-08-31, 21:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Hur var det nu igen...Brovittnet är alltså enligt alla som överhuvudtaget diskuterar mmpg, till 100 % det enda sanna vittnet ?! Kan NÅGON här på tråden förklara hur detta vittne blivit så trovärdigt ?!? (Tipset togs upp 6 år efter inringning... )

Att tipset hittades efter att ha varit bortslarvat i sex år har väl ingenting med själva trovärdigheten i tipset att göra? Kvinnan hörde ju av sig till polisen med ganska detaljerade uppgifter bara några dagar efter det att Helena försvann.
Citera
2018-08-31, 21:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja, om brovittnet nu ens existerar vill säga. Jag kan själv inte bedöma hur trovärdigt detta vittne är. Det andra vittnet som mötte "pilot" i stan är betydligt mer trovärdigt enligt mig.
Men om vi utgår ifrån att brovittnets uppgifter stämmer så finns det alltså 2 vittnen som har sett "pilot" efter kl. 02:00 när stadt stängde.

1. Brovittnet som såg HA med i sällskap med "pilot" runt ca. kl. 02:10.

2. Vittnet som träffade på "pilot" i dom centrala delarna av Mariestad vid ca. Kl. 03:30.

Det finns tre sannolika vittnen.

* "Brovittnet", som sannolikt såg Helena med "mannen med pilotglasögon" runt kanske 02:10.
* Vittnet som träffade på "mannen med pilotglasögon" i de centrala delarna av Mariestad runt 03:30.
och
* Vittnet som sannolikt såg Helena med "mannen med pilotglasögon" i höjd med Systembolaget på Österlånggatan, på väg ner mot Kungsgatan och bort mot Marieholmsbron runt kanske 02:07 (jag drog till med 02:07 för att det ska stämma ungefär med 02:10 på bron).
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-31 kl. 21:35.
Citera
2018-08-31, 21:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, det finns tre sannolika vittnen.

* "Brovittnet", som sannolikt såg Helena med "mannen med pilotglasögon" runt kanske 02:10.
* Vittnet som träffade på "mannen med pilotglasögon" i de centrala delarna av Mariestad runt 03:30.
och
* Vittnet som sannolikt såg Helena med "mannen med pilotglasögon" i höjd med Systembolaget på Österlånggatan, på väg ner mot Kungsgatan och bort mot Marieholmsbron runt kanske 02:07 (jag drog till med 02:07 för att det ska stämma ungefär med 02:10 på bron).

"Sannolikt" ja, och det är en jäkla skillnad mot att det VAR Helena och "mannen med pilotglasögon" som vittnet såg. Det enda som har berättats om detta vittne är att hen såg "en kvinna gåendes i sällskap med en man i höjd med Systembolaget på Österlånggatan" och det säger ju egentligen ingenting.
Det var en hel del kvinnor och män ute den här kvällen, inte minst med tanke på att stadt nyss hade stängt och att man var så pass nära torget som var fullt av folk när iakttagelsen gjordes. Det nämns överhuvudtaget inget om att mannen skulle ha haft pilotglasögon. Jag kan tänka mig att vittnet såg kvinnan och mannen bakifrån och på långt håll annars skulle vittnesuppgiften ha varit betydligt mer detaljerad. Tills vidare måste uppgiften bedömas som osäker huruvida det verkligen var HA och "mannen med pilotglasögon" som vittnet verkligen såg eller inte.
Att det sannolikt kan ha varit dom är inte det samma som att det VAR dom.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-31 kl. 22:03.
Citera
2018-08-31, 21:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
"Sannolikt" ja, och det är en jäkla skillnad mot att det VAR Helena och "mannen med pilotglasögon" som vittnet såg. Det enda som har berättats om detta vittne är att hen såg "en kvinna komma gående i sällskap med en man i höjd mes Systembolaget på Österlånggatan" och det säger ju egentligen ingenting. Det var en hel del kvinnor och män ute den här kvällen och i synnerhet i samband med att stadt stängde och så pass nära torget som ändå den här iakttagelsen gjordes. Det nämns överhuvudtaget inget om att mannen skulle ha haft pilotglasögon. Jag kan tänka mig att vittnet såg kvinnan och mannen bakifrån och på långt håll annars skulle vittnes uppgiften ha varit betydligt mer detaljerad. Tills vidare måste uppgiften bedömas som osäker, huruvida det verkligen var HA och "mannen med pilotglasögon" som vittnet verkligen såg.
Att det sannolikt kan ha varit dom är i te det samma som att det VAR dom.

Nu togs det i alla fall upp i radioprogramserien - och sannolikt (!) fanns det en anledning till det. Den sammantagna bilden känns ändå ganska rätt.
Citera
2018-08-31, 22:05
Medlem
Enligt radioserien är mannen på bron namngiven och densamme som är omtalad på stadt.
Identiteten är känd för vissa.

Att pilot är gm är frågan som ger skilda svar.
Håller inte med om att man kan tolka in att han är skyldig beroende hur han svarar och beter sej i intervjun.
Det två tidigare huvudmisstänkta kunde man inte kategorisera in som skyldiga/oskyldiga.
Men agerandet hos de båda tolkades av omgivningen som suspekt..vilket även jag kan tycka.

GW uttrycker med självklarhet att gm är två som tillhör den innersta kretsen. Ett bråk som spårat ur.
Två män som Helena var väl bekant med som hade bil den natten...Som inte blev hörda i direkt anslutning till händelsen utan första gången senare efter ett år..Ett avgörande misstag enligt GW. Varför hördes de inte...var de för otänkbara för den familjära polisen som var färgad av att känna till alla?
Citera
2018-08-31, 22:13
Medlem
Mariestad Man misshandlad på öppen gata. En Götenebo i 45-årsåldern begärdes på torsdagen häktad, misstänkt för mordförsök. 45 -årsåldern kan passe med alder på HAs GM och/eller pilot, men tror inte det er nogen samanheng
https://mariestadstidningen.se/mariestad/2018/08/24/man-misshandlad-pa-oppen-gata
Senast redigerad av eeqaz 2018-08-31 kl. 22:26.
Citera
2018-08-31, 22:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nu togs det i alla fall upp i radioprogramserien - och sannolikt (!) fanns det en anledning till det. Den sammantagna bilden känns ändå ganska rätt.

Ja och det togs givetvis upp i programserien eftersom det KAN ha varit HA som vittnet såg och i sådant fall var hon kanske i sällskap med "mmpg" redan på Österlånggatan. Såvida det nu inte var någon annan som hon promenerade med inledningsvis på vägen hemåt? eller om det nu ens var Helena som vittnet såg? Ingen vet.
Citera
2018-08-31, 22:24
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Enligt radioserien är mannen på bron namngiven och densamme som är omtalad på stadt.

Att pilot är gm är frågan som ger skilda svar.
Håller inte med om att man kan tolka in att han är skyldig beroende hur han svarar och beter sej i intervjun.
Det två tidigare huvudmisstänkta kunde man inte kategorisera in som skyldiga/oskyldiga.
Men agerandet hos de båda tolkades av omgivningen som suspekt..vilket även jag kan tycka.

GW uttrycker med självklarhet att gm är två som tillhör den innersta kretsen. Ett bråk som spårat ur.
Två män som Helena var väl bekant med som hade bil den natten...Som inte blev hörda i direkt anslutning till händelsen utan första gången senare efter ett år..Ett avgörande misstag enligt GW. Varför hördes de inte...var de för otänkbara för den familjära polisen som var färgad av att känna till alla?

Som jag skrivit otal ggr,dom som var nära familjen och hjälpte polisen samt ev nära polisen privat verkade polisen ointresserade av.

Normalt är det bland närmaste vänner osv man börjar leta,men inte här.
Nä ,det skriker Leif Gw's berömmda uttryck :Grannens son osv....
Citera
2018-08-31, 22:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

I vilken del (och gärna tidsangivelse) säger man att mannen på bron är namngiven? Av vem skulle han vara namngiven dom var ju bara 3 pers på bron, Helena, en man som bär pilotglasögon och "brovittnet".

Inget vittne inne på stadt kan ha namngivit mannen på bron såvida inte något vittne från stadt senare även befann sig på bron tillsammans med ovan 3 nämnda personer.

Det här stämmer inte.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-31 kl. 22:39.
Citera
2018-08-31, 22:43
Medlem
Ett par fragor till personerna i traden, maste bara fa klarhet i sak har rorande ert sa kallade "brovittne".

Vittnet, enligt uppgift, ser tva personer pa en bro och kan kladesbestamma OCH identitetsbestamma ?

Avstand fran personerna i fraga, best guess ?

Ser personerna vittnet, alltsa ar de pa bron samtidigt sa det ar rimligt inom sannolikhetens lagar att de tre ser varandra ?

Av olika anledningar ar jag intresserad av avstandet har. Kommer naturligtvis att forklara varfor. Nagon som har svar, tackar pa forhand. Aterkommer med mera fragor till tradexperterna, jag har mina misstankar varfor Leif GW Persson ar skitforbannad pa hur forhoren skottes.
Senast redigerad av MrConwell 2018-08-31 kl. 22:50.
Citera
2018-08-31, 22:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Ett par fragor till personerna i traden, maste bara fa klarhet i sak har rorande ert sa kallade "brovittne".

Vittnet, enligt uppgift, ser tva personer pa en bro och kan kladesbestamma OCH identitetsbestamma ?

Avstand fran personerna i fraga, best guess ?

Ser personerna vittnet, alltsa ar de pa bron samtidigt sa det ar rimligt inom sannolikhetens lagar att de tre ser varandra ?

Av olika anledningar ar jag intresserad av avstandet har. Nagon som har svar, tackar pa forhand.

Om jag har förstått det rätt gick brovittnet in mot stan medan vad som högst sannolikt var Helena och "mannen med pilotglasögon" gick ut från stan - således bör brovittnet ha mött "paret", antingen på samma sida eller motsatt sida. Brovittnet har i det här läget ganska gott om tid på sig att göra sina observationer.
Citera
2018-08-31, 22:53
Medlem
Citat:
Om jag har förstått det rätt gick brovittnet in mot stan medan vad som högst sannolikt var Helena och "mannen med pilotglasögon" gick ut från stan - således bör brovittnet ha mött "paret", antingen på samma sida eller motsatt sida. Brovittnet har i det här läget ganska gott om tid på sig att göra sina observationer.

Tack Ugglan. Sa det ar rimligt att anta att avstandet ar mindre an 25 meter och att personerna med 99.9% sakerhet ser varandra ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in