Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Nej, det finns tre sannolika vittnen.
* "Brovittnet", som sannolikt såg Helena med "mannen med pilotglasögon" runt kanske 02:10.
* Vittnet som träffade på "mannen med pilotglasögon" i de centrala delarna av Mariestad runt 03:30.
och
* Vittnet som sannolikt såg Helena med "mannen med pilotglasögon" i höjd med Systembolaget på Österlånggatan, på väg ner mot Kungsgatan och bort mot Marieholmsbron runt kanske 02:07 (jag drog till med 02:07 för att det ska stämma ungefär med 02:10 på bron).
"Sannolikt" ja, och det är en jäkla skillnad mot att det VAR Helena och "mannen med pilotglasögon" som vittnet såg. Det enda som har berättats om detta vittne är att hen såg "en kvinna gåendes i sällskap med en man i höjd med Systembolaget på Österlånggatan" och det säger ju egentligen ingenting.
Det var en hel del kvinnor och män ute den här kvällen, inte minst med tanke på att stadt nyss hade stängt och att man var så pass nära torget som var fullt av folk när iakttagelsen gjordes. Det nämns överhuvudtaget inget om att mannen skulle ha haft pilotglasögon. Jag kan tänka mig att vittnet såg kvinnan och mannen bakifrån och på långt håll annars skulle vittnesuppgiften ha varit betydligt mer detaljerad. Tills vidare måste uppgiften bedömas som osäker huruvida det verkligen var HA och "mannen med pilotglasögon" som vittnet verkligen såg eller inte.
Att det sannolikt kan ha varit dom är inte det samma som att det VAR dom.