Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Nu blir det halmgubbar igen. Jag har inte förnekat uppvärmning bara manat till ett breddare och mer nyanserat debattklimat. Det är åtgärderna mot AGW som föreslås som jag har synpunkter på, och det när det gäller effektivitet, kostnader och framförallt dynamiska bieffekter av dessa. Se mitt inlägg längre upp om prognosticerat öket antal döda p.g.a. ogenomtänkta och förhastade klimatåtgärder. Detta kommer man inte ifrån och måste upp på dagordningen. Detta tillsammans med en ärlig och öppen debatt om det stora miljöavtryck som den nya GreenTech-industrin genererar, ofta i tredje världen där de allra fattigaste och utsatta drabbas.
Det här är ett typiskt argument från klimatförnekarna. Att det är fel på debattklimatet! Det är ett fullkomligt absurt argument!
Klimatförändringarna har diskuterats i flera decennier och över hela världen. Få frågor har nog diskuterats mer ingående. Men framförallt har uppvärmningen undersökts väldigt noggrant och av väldigt många, inte minst av experter på klimat och väder, fysiker, geologer, oceanografer m fl, m fl.
Man måste man ju komma ihåg att detta handlar om fakta. Fakta försvinner inte bara för att vi ogillar dem och försöker förneka dem. Hur mycket vi än diskuterar och hur brett vi än diskuterar, så blir inte fakta annorlunda. De är som de är. De kan inte förnekas faktiskt. Och det har ju 98 % av insatta forskare insett, människan påverkar klimatet med sina koldioxidutsläpp.
Forskarna är dessutom mycket överens om vad som behöver göras. Vi måste stoppa utsläppen. Det går, det är fullt möjligt. Många länder gör stora framsteg med förnybar energi. Det fungerar. Det går också att driva fordon med fossilfri energi. Allt går, allt är möjligt. Det som fattas är bara den politiska viljan. Men politikerna sviker oss tyvärr. De gör som man gjorde på Titanic. De tar inte det ansvar som de är skyldiga oss.
Mänskligheten står inför ett problem som vi omedvetet har skapat själva. Men nu finns medvetenheten, vi vet tillräckligt. V vet att vi är inne på en farlig väg. Och det finns lösningar. Det finns faktiskt ingenting att tveka om!