Citat:
Ursprungligen postat av
matematiker
Ja, jag tycker att samhället bör skydda lättmanipulerade människor som Lotta med att bevara personer som Martin tills att de blir ofarliga och inte kan charma/manipulera andra kvinnor. Världen blir säkrare utan dem.

Lottor skadar inte samhället men det gör Martiner!
EDIT:
Martin borde sitta i fängelse tills han blir minst 70 år gammal tycker jag.
Ja, det vore ju rätt attraktivt om våldtäktsmän, barnamördare, pedofiler och andra mördare, terrorister mm kunde hållas borta från samhället tills de är i 70-års åldern.
Men tyvärr går det inte. Inte ens i brottspreventivt syfte har så långa fängelsestraff visat sig effektiva.
Det är också svårt att avgöra om någon som dödat i tjugoårsåldern kommer att mörda någon när han är 40 eller 50 år gammal. Det finns ju rätt många exempel på folk som anpassat sig när de blivit äldre och slutat missbruka. Finns många som blir religiösa eller börjar jobba för att hjälpa missbrukare etc. Blir kanske väldigt ”nyttiga” individer för samhället.
Min uppfattning är att Martin aldrig skulle ha släppts med så lite kontroll från Frivården när han blev villkorligt frigiven.
Han skulle haft en aktiv övervakare, lämnat urinprov för att vara drogfri, slussats in på ett boende och haft någon form av daglig sysselsättning så han inte drev omkring, festade och missbrukade.
Men tyvärr är inte detta rutin vid villkorlig frigivning (som jag trodde det var).
Dock kan man inte förhindra att en sådan som Martin charmar en ny kvinna - vilken han verkar haft väldigt lätt för. Det kan vi inte förhindra med övervakare, drogtester eller jobb. Vi kan bara hoppas att den charmade kvinnan beter sig förnuftigt och lägger benen på ryggen när han slår eller hotar henne så att hon inte beter sig som Lotta.