2018-08-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vem tror du betalat alla kostnader som Martin orsakat genom sitt våldsbeteende? Som han har ett direkt egenansvar för? ´

Bara under fängelsetiden kostar Martin ca 5000:- kronor per dygn. Innan han var straffmyndig var han under annan anstaltsförvaring.
Ett år = 1.825.000 kr. Säg att han hittills varit intern i 15 år så ger det den nätta siffran = 27.375.000 kr.

Alla vårdkostnader kring offren (intensivvårdsbehandling, sjukvård mm)
Ett dygn intensivvård kostar t.ex. 40.000:- För en person/dygn.

Allt lidande, i vissa fall eviga, smärta, begränsat liv, medicinkostnader betalas av offret/anhöriga. Vid dödsfall blir omkostnaderna mer omfattande liksom anhörigas eviga sorg. Särskilt när dottern blivit brutalt ihjälslagen.

Sno, vill du klaga på den som utgör en riktig belastning för samhället bör du nog rikta blicken åt förövarens håll.

Samhället betalar Martins kåkvistelse och samhället betalade Lottas sjukvårdskostnader.

Men samhället betalar inget skadestånd till Martin för HANS dåliga beslut. Lika lite ska samhället betala för Lottas dåliga beslut.

Där tar samhällsansvaret slut och individens egna ansvar träder in.
Citera
2018-08-31, 19:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Ja, jag tycker att samhället bör skydda lättmanipulerade människor som Lotta med att bevara personer som Martin tills att de blir ofarliga och inte kan charma/manipulera andra kvinnor. Världen blir säkrare utan dem. Lottor skadar inte samhället men det gör Martiner!

EDIT:
Martin borde sitta i fängelse tills han blir minst 70 år gammal tycker jag.

Ja, det vore ju rätt attraktivt om våldtäktsmän, barnamördare, pedofiler och andra mördare, terrorister mm kunde hållas borta från samhället tills de är i 70-års åldern.
Men tyvärr går det inte. Inte ens i brottspreventivt syfte har så långa fängelsestraff visat sig effektiva.

Det är också svårt att avgöra om någon som dödat i tjugoårsåldern kommer att mörda någon när han är 40 eller 50 år gammal. Det finns ju rätt många exempel på folk som anpassat sig när de blivit äldre och slutat missbruka. Finns många som blir religiösa eller börjar jobba för att hjälpa missbrukare etc. Blir kanske väldigt ”nyttiga” individer för samhället.

Min uppfattning är att Martin aldrig skulle ha släppts med så lite kontroll från Frivården när han blev villkorligt frigiven.
Han skulle haft en aktiv övervakare, lämnat urinprov för att vara drogfri, slussats in på ett boende och haft någon form av daglig sysselsättning så han inte drev omkring, festade och missbrukade.
Men tyvärr är inte detta rutin vid villkorlig frigivning (som jag trodde det var).

Dock kan man inte förhindra att en sådan som Martin charmar en ny kvinna - vilken han verkar haft väldigt lätt för. Det kan vi inte förhindra med övervakare, drogtester eller jobb. Vi kan bara hoppas att den charmade kvinnan beter sig förnuftigt och lägger benen på ryggen när han slår eller hotar henne så att hon inte beter sig som Lotta.
Citera
2018-08-31, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Samhället betalar Martins kåkvistelse och samhället betalade Lottas sjukvårdskostnader.

Men samhället betalar inget skadestånd till Martin för HANS dåliga beslut. Lika lite ska samhället betala för Lottas dåliga beslut.

Där tar samhällsansvaret slut och individens egna ansvar träder in.

Samhällsansvaret i detta fall är just att de lät en våldsam mkt störd individ springa fritt på våra gator och torg. I och med detta vart en människa mördad. Jag har sagt det gång på gång hade det inte varit Lotta så hade det varit någon annan. Så anhöriga har all rätt till sina skadestånds krav enligt min mening. Hade Martin varit inlåst så hade detta aldrig hänt.
Citera
2018-08-31, 19:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Samhällsansvaret i detta fall är just att de lät en våldsam mkt störd individ springa fritt på våra gator och torg. I och med detta vart en människa mördad. Jag har sagt det gång på gång hade det inte varit Lotta så hade det varit någon annan . Så anhöriga har all rätt till sina skadestånds krav enligt min mening. Hade Martin varit inlåst så hade detta aldrig hänt.

Men om du gång på gång kan förutspå att han skulle komma att slå ihjäl en kvinna.
Varför begrep inte Lotta det?
Hade Lotta inte lierat sig med Martin hade hon inte råkat illa ut.

Det är betydligt billigare för samhället att ”Lottor” ger fan i ”Martinar” än att vi betalar dyra förebyggande inlåsningar av alla ”Martinar” som finns därute. Om vi ens kan indentifiera alla presumtiva ”Martinar”.

Minst 17 kvinnor, som likt Lotta mördas i närarelationsvåld varje år, hade överlevt om de valt en normal sund karl utan kriminellt förflutet eller missbruk.
Citera
2018-08-31, 19:32
Medlem
Citat:
Samhällsansvaret i detta fall är just att de lät en våldsam mkt störd individ springa fritt på våra gator och torg. I och med detta vart en människa mördad. Jag har sagt det gång på gång hade det inte varit Lotta så hade det varit någon annan. Så anhöriga har all rätt till sina skadestånds krav enligt min mening. Hade Martin varit inlåst så hade detta aldrig hänt.

I så fall borde alla våldsbrottslingar låsas in på livstid. Och det kommer inte att hända. (Och när de väl är dömda på livstid - då finns det ändå "lottas" som vill idka sex med just dessa män..).

Vi kan inte heller låsa in "potentiella" våldsmän som bara beter sig hotfullt och aggressivt - men inte har mördat någon än.

DÄREMOT är det urenkelt att tacka nej till deras inviter. Nej tack! Nope - inte intresserad. Och där slutar tragedin..
Citera
2018-08-31, 19:42
Medlem
Citat:
I så fall borde alla våldsbrottslingar låsas in på livstid. Och det kommer inte att hända. (Och när de väl är dömda på livstid - då finns det ändå "lottas" som vill idka sex med just dessa män..).

Vi kan inte heller låsa in "potentiella" våldsmän som bara beter sig hotfullt och aggressivt - men inte har mördat någon än.

DÄREMOT är det urenkelt att tacka nej till deras inviter. Nej tack! Nope - inte intresserad. Och där slutar tragedin..

Med det gedigna brottsregister som Martin har, samt diagnoser och riskanalyser så hävdar jag fortfarande att Samhälle brast i skydd emot Lotta och övriga medborgare.
Citera
2018-08-31, 19:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Samhället erbjöd Lotta skydd. Men Lotta avböjde. Borde samhället ha tvångsvårdat henne eller tvingat henne till skyddat boende, eftersom hon struntade i sin egen säkerhet?

Samhället tvingar in ens knarkare till tvångsvård, trots att de riskerar sina liv dagligen. De prostituerar sig, utsätter sig för hälsorisker och risker för att råka illa ut. Men dessa risker får de ta. Det är upp till individen att vilja ”bli botad”.

Martin hade suttit 12-14 år i fängelse. ÄNDÅ välkomnade Lotta honom med öppna armar. Och observera nu noggrant: INNAN man ens ha träffat killen/varit i kontakt med honom via media, kan man INTE vara manipulerad av honom. Så det går inte att skylla på manipulationen och ha den som orsak till varför hon ville lära känna en återfallsförbrytare närmare. Hon var attraherad och nyfiken på en våldsbrottsling (och kvinnomisshandlare).

Och ytterligare en sak som jag vill poängtera i sammanhanget. Dessa kåkfarargroupies deltar i killarnas muckarfester. Killarna har kanske suttit inne (som Martin) för att de har misshandlat en annan kvinna. När de väl kommer ut – då jävlar ska dessa groupies FIRA detta tillsammans med killarna. Med andra ord SPOTTAR dessa mördargroupies andra brottsoffer i ansiktet.

Lotta hade läst om Martin på hans facebooksida innan de träffades första gången.

Hon visste vilken typ av man han var- ansiktstatuerad, kåkfarare, muskelbyggare och någon som skrev förnedrande kommentarer som ”äckligt luder” om en kvinna han tidigare varit tillsammans med. Martin var mycket öppen med sin villkorliga frigivning och vad han dömts för.
Lotta till och med informerade sin syster Camilla om Martins 12 år i fängelset.
Men ingen av dem tyckte det var tillräckligt anmärkningsvärt för att tycka att man borde avbryta Lottas spirande kärleksrelation med honom!
Citera
2018-08-31, 19:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hur många tycker du att det är acceptabelt att man låser in på livstid för att skydda enstaka kvinnor?
Citera
2018-08-31, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men om du gång på gång kan förutspå att han skulle komma att slå ihjäl en kvinna.
Varför begrep inte Lotta det?
Hade Lotta inte lierat sig med Martin hade hon inte råkat illa ut.

Det är betydligt billigare för samhället att ”Lottor” ger fan i ”Martinar” än att vi betalar dyra förebyggande inlåsningar av alla ”Martinar” som finns därute. Om vi ens kan indentifiera alla presumtiva ”Martinar”.

Minst 17 kvinnor, som likt Lotta mördas i närarelationsvåld varje år, hade överlevt om de valt en normal sund karl utan kriminellt förflutet eller missbruk.

Du menar att Lotta ska hålla till svars för att hon vart kär i en psykopat? Störda individer som skadar andra ska låsas in det finns inget men eller om Lotta gjort si eller så. Hon vart utsatt för våld samt bragd om livet. Punkt
Citera
2018-08-31, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur många tycker du att det är acceptabelt att man låser in på livstid för att skydda enstaka kvinnor?

Alla som är empatistörda och bedöms som farliga och våldsamma. De är en fara för allmänheten inte bara enstaka kvinnor.
Citera
2018-08-31, 19:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Alla som är empatistörda och bedöms som farliga och våldsamma. De är en fara för allmänheten inte bara enstaka kvinnor.
Hur skall den bedömningen ske?
Vilka kriterier skall de uppfylla och hur skall du mäta/definiera/identifiera dem?
Citera
2018-08-31, 20:01
Medlem
Citat:
Med det gedigna brottsregister som Martin har, samt diagnoser och riskanalyser så hävdar jag fortfarande att Samhälle brast i skydd emot Lotta och övriga medborgare.

Men som jag redan skrev så är då ju enda alternativet att dömas till livstid så fort det gäller våldsbrott. Och sen när man väl sitter av sitt livstidsstraff då ska man inte få ta emot besökare av motsatt kön.

Jag tror inte att svenska folket är berett för den sortens ändringar i lagstiftningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in