2018-08-31, 17:19
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Vet att många har förtidsröstat. även jag.
Hur räknas dessa röster in ? Innan valet , eller under valkvällen

De transporteras till din vallokal där de efter röstningen är slut läggs ned i samma låda som de vanliga rösterna sedan räknas alla tillsammans. Innan de lägger i dem kollar de om någon har röstat både för oc på plats där; då tas förtidsrösten bort, för man får ändra sig så den senaste räknas.
2018-08-31, 17:28
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Om det vore val idag är min personliga bedömning denna:

S 24%
SD 23%
M 17%

Men det kan svänga en del på en vecka som kommer innan valet.

Ja, jag tror absolut att SD kommer att få runt 23-24% men frågan är om sossarna verkligen når upp till 24%? Det finns ju en tröghet i mätningarna när det gäller stora partier som dessutom i sossarnas fall har haft väldigt trogna väljare. Sossarnas tapp kan därmed vara betydligt större än det som de traditionella instituten visar på.

Som jag har sagt angående SD: Det viktigaste är att bli största parti! 23 eller 28% är inte alls lika viktigt.
2018-08-31, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det viktigaste är att bli största parti!
Absolut.
Vilket nöje att se S bli tvungna att lämna över andrakammarsalen till SD.
2018-08-31, 17:34
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ja, jag tror absolut att SD kommer att få runt 23-24% men frågan är om sossarna verkligen når upp till 24%? Det finns ju en tröghet i mätningarna när det gäller stora partier som dessutom i sossarnas fall har haft väldigt trogna väljare. Sossarnas tapp kan därmed vara betydligt större än det som de traditionella instituten visar på.

Som jag har sagt angående SD: Det viktigaste är att bli största parti! 23 eller 28% är inte alls lika viktigt.
Jag har gissat mellan 18-22 för sossarna,senaste utvecklingen gör att jag gissar strax under 20%.
M har sina hopplösa kompisar och låsningen mot SD så jag tippar kring 16% för M. SD ligger på Plus 25%,och det kan vara rejält plus.. vi får se om mina gamla tips gäller ,eller om det blir som de som idiotförklarat mig tror..
2018-08-31, 17:37
Medlem
OkyDokys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Förtidsrösterna slängs i valurnan 20:00 när vallokalerna stänger och räknas med alla andra röster
Tack för svar och alla ni andra. Hade funderat lite på detta
2018-08-31, 17:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Absolut.
Vilket nöje att se S bli tvungna att lämna över andrakammarsalen till SD.
Det hade svidit som satan.
2018-08-31, 17:39
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Tröghet i mätningarna när det gäller stora partier? Utveckla!
Citat:
Skojar du? Klart att 28% + näst störst är mycket bättre än 23% + störst.

28% skulle innebära
att SD + S >50%,
att SD + M&KD > 50%,
att MP och/eller L troligen skulle åka ut.

Tyvärr känns det inte speciellt troligt just nu
2018-08-31, 17:45
Medlem
Lapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
De transporteras till din vallokal där de efter röstningen är slut läggs ned i samma låda som de vanliga rösterna sedan räknas alla tillsammans. Innan de lägger i dem kollar de om någon har röstat både för oc på plats där; då tas förtidsrösten bort, för man får ändra sig så den senaste räknas.
Den stora frågan här. Hur kan de koppla förtidsrösten till person? Nu lär det i och för sig inte vara så många röster det här gäller.

Nu kanske det här har mer med Valsystemet och statskicket att göra, men frågan kom upp här.
Senast redigerad av Lape 2018-08-31 kl. 17:51. Anledning: Nog fel tråd
2018-08-31, 17:49
Medlem
knasen79s avatar
Rödgrön blir ju största blocket som jag förstått experterna. Det betyder ju att M behöver välja att låta DÖ gälla eller börja prata med SD och då drar ju L och C ur Alliansen.
2018-08-31, 17:54
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Tröghet i mätningarna när det gäller stora partier? Utveckla!

Jag menar att ett stort parti som tidigare har haft ett stabilt stöd inte viktas ner så mycket som det skulle behövas av de traditionella instituten. Anledningen är att raset inte är lika dramatiskt bland de väljargrupper de traditionella instituten når som det är hos de webbaserade. Lägg till det att man sen tidigare vet att gamla S-väljare inte röstar på nåt annat. På valdagen återvänder de ofta till S även om de varit missnöjda. Det är mycket som talar för att så inte blir fallet nästa helg. Detta bidrar dock till att sossarna kan ligga rätt så mycket fel.

Citat:
Skojar du? Klart att 28% + näst störst är mycket bättre än 23% + störst.

28% skulle innebära
att SD + S >50%,
att SD + M&KD > 50%,
att MP och/eller L troligen skulle åka ut.

Tyvärr känns det inte speciellt troligt just nu

Jag håller ändå inte med. Största parti är största parti och det ger en legitimitet som inte kan värdesättas i riksdagsmandat.
2018-08-31, 17:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Fortfarande lever jag på hoppat att KD & MP skall åka ur riksdagen.
2018-08-31, 18:00
Medlem
Thelonegunmans avatar
Demoskop ringde mig för några dagar sedan och frågade bl a vilket parti jag avser att rösta på. Jag blev något ställd eftersom det är första gången jag blivit kontaktad av ett opinionsinstitut. Jag hade tänkt att svara ärligt (har bestämt mig för Sd istället för M) men i studens ingivelse drog jag till med M så nog existerar Bradley fortfarande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in