2018-08-31, 16:19
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nåja, något samband torde ju finnas. Det har ju gjorts en del studier på detta, i lite olika syften. Men det är ju klart att även om resultaten är spretiga och har lite olika syften - så kan man nog säga att det finns en korrelation. Man kanske bör vara försiktig med den kvantitativa effekten, men att den finns är nog ganska säkert.

Här är t.ex en studie som visar att hur en person röstar är signifikkant mkt mer beroende av dennes likes än sedvanliga sociodemografiska prediktorer. Vilket givetvis i förlängingen torde ge vid handen att, många like borde redera i fler röster än motsatsen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5607134/

Tack för ett intressant inlägg och länk! Jag har nämligen fått lära mig av statsvetare att ja social media har såklart en effekt men det är framförallt effekter utanför som avgör hur personer sedan ställer sig politiskt.
2018-08-31, 16:27
Medlem
En siffra att hålla koll på på valnatten, som kan få stor betydelse för SDs och framförallt Sveriges framtid, är konstigt nog kommunalvalet i Staffanstorp med den moderate rebellen Christian Sonesson som vill regera med SD.

I förra valet backade M från 45 till 35 i Staffanstorp. Om man nu tar revansch och ökar kraftigt till tidigare siffror samtidigt som M riks gör ett katastrofval så kan det få omvälvande politiska konsekvenser. Det kan innebära att M rensar ut den gamla ledningen och gör Sonesson till ny partiledare. I så fall har vi ett nytt högerblock i svensk politik bestående av M,SD (och AfS?). En österrikisk situation.

(Hanif Bali, som tillhör Sonesson-falangen propagerade igår på Facebook för en M-kandidat på Gotland. Han skrev bl.a. ”Rekommenderar er gotlänningar som vill att jag har fler röster med mig i riksdagen att kryssa honom.” Går att tolka det som att det pågår förberedelser för ett maktskifte i M och att Bali vädjar till sina sympatisörer att de ska gynna den rätta falangen.)
2018-08-31, 16:33
Medlem
8711s avatar
Sentio:

SD 24,0%
S 22,1%
M 18,2%

Citat:
SD krossar motståndet – största parti dagar innan valet

Det ser ljust ut för Sverigedemokraterna bara drygt en vecka kvar till riksdagsvalet. Partiet blir igen överlägset störst i den senaste mätningen från Nyheter Idag/Sentio.

Samtidigt backar Moderaterna från 19,6 till 18,2 procent. Även Socialdemokraterna backar från 22,5 procent till 22,1 procent.

http://www.friatider.se/sd-krossar-motst-ndet-st-rsta-parti-dagar-innan-valet
2018-08-31, 16:33
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
SD ökar överallt, utom i patetiska Sifo, och mp är på väg neråt igen till samma nivåer som innan sommaren, L är överskattade och brus. C är det här valets Mp.

Sverigedemokraterna ska rimligtvis få lägst 22% och förmodligen 23-24% om allt stämmer.

Är det någon spm är patetisk så är det du.
Du jublade för någon dag sedan då SD hade gått upp 0,4 procent i Sifios mätning. Orerade om all time high och att deras resultat skulle öka ytterligare så att det skulle stämma bättre överens med verkligheten. Nu så har du bestämt var siffrorna skall vara om allt stämmer.
Hur faan många gånger skall du vrida kappan efter vinden?
Självklart är det någon som har fel av opinionsinstituten när det skiljer 8 procent mellan högsta och lägsta siffran för SD det tror jag även du fattar. Därifrån till att tro att allt är riggat från en högre makt tyder bara på dumhet men jag ger mig faan på att ditt nästa drag är att konstatera att det i själva verket inte görs några opinionsmätningar alls och att valet som stundar inte inträffat om inte dina siffror stämmer med verkligheten.
2018-08-31, 16:35
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Är det någon spm är patetisk så är det du.
Du jublade för någon dag sedan då SD hade gått upp 0,4 procent i Sifios mätning. Orerade om all time high och att deras resultat skulle öka ytterligare så att det skulle stämma bättre överens med verkligheten. Nu så har du bestämt var siffrorna skall vara om allt stämmer.
Hur faan många gånger skall du vrida kappan efter vinden?
Självklart är det någon som har fel av opinionsinstituten när det skiljer 8 procent mellan högsta och lägsta siffran för SD det tror jag även du fattar. Därifrån till att tro att allt är riggat från en högre makt tyder bara på dumhet men jag ger mig faan på att ditt nästa drag är att konstatera att det i själva verket inte görs några opinionsmätningar alls och att valet som stundar inte inträffat om inte dina siffror stämmer med verkligheten.

Du tror ju på den lägsta siffran som går att finna, hos Sifo, din dåre och låtsaskvinna
2018-08-31, 16:59
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Intressant. Undrar om att Sentio har blivit bättre på sossarna? Jag tycker nästan att det är lika intressant att följa deras stöd som SD:s.

22,1 för S här. 21,9 i senaste Yougov och lägsta någonsin med 23,1 i dagens Inizio/Aftonbladet.

Det kommer fan att bli svårt för sossarna att ta förstaplatsen i valet om de siffrorna stämmer. Trots SD:s tapp efter sommaren.

Om det vore val idag är min personliga bedömning denna:

S 24%
SD 23%
M 17%

Men det kan svänga en del på en vecka som kommer innan valet.
2018-08-31, 17:03
Medlem
Citat:
Om det vore val idag är min personliga bedömning denna:

S 24%
SD 23%
M 17%
Jag tyckte Kristersson gjorde bra ifrån sig i Utfrågningen.
Så jag tror att M hamnar lite högre.
2018-08-31, 17:07
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Du tror ju på den lägsta siffran som går att finna, hos Sifo, din dåre och låtsaskvinna

Där ser man hur du uppfattar verkligheten. Jag har aldrig ens antytt att Sifo skulle utgöra något slags facit. Det får vi på valdagen. Jag har hela tiden resonerat om trender sett över alla opinionsinstitut där Sifo är ett och Sentio ett annat. Däremot så undrar jag fortfarande om du tror att Sentio är nordens största opinionsinstitut eller har du fattat att du hade fel?
2018-08-31, 17:11
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Där ser man hur du uppfattar verkligheten. Jag har aldrig ens antytt att Sifo skulle utgöra något slags facit. Det får vi på valdagen. Jag har hela tiden resonerat om trender sett över alla opinionsinstitut där Sifo är ett och Sentio ett annat. Däremot så undrar jag fortfarande om du tror att Sentio är nordens största opinionsinstitut eller har du fattat att du hade fel?

Hur går det för ditt eget parti? Är SD-hatet viktigare?

SD är hack i hälarna i detta nu som största parti och ni går mot ert sämsta valresultat någon sin med mycket stor marginal, har du fattat det överhuvudtaget? Vad gör du ens här? Du är inte "dyslektiker", du är svagbegåvad och klen i förståndet.
2018-08-31, 17:14
Medlem
OkyDokys avatar
Vet att många har förtidsröstat. även jag.
Hur räknas dessa röster in ? Innan valet , eller under valkvällen
2018-08-31, 17:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky

Detta inlägg förklara det hela bra.

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Dvs förtidsrösterna finns med i vanlig tid. Förutom de som avgetts samma dag, typ av folk som röstar i en annan stad osv.
2018-08-31, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky

Förtidsrösterna slängs i valurnan 20:00 när vallokalerna stänger och räknas med alla andra röster

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in