2018-08-25, 21:49
Medlem
Nu har jag visserligen inte läst hela tråden, så ursäkta om detta redan nämnts, men det barnsligaste argumentet från ateister mot Gud tycker jag kommer från självaste Richard Dawkins, som hävdar att det sannolikt är ALIENS som skapade evolutionen och människan, eftersom självreplikerande molekyler inte kan skapas av sig själva.

Och att dessa "creator aliens" i sin tur skapades via en Darwinistisk evolution som startades av andra "creator aliens" osv, i en evig rundgång. Gud som creator är HELT utesluten i sammanhanget, av okänd anledning, gissar på teofobi:

https://www.youtube.com/watch?v=AiVoS78lNqM
Citera
2018-08-26, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visselblasare
Nu har jag visserligen inte läst hela tråden, så ursäkta om detta redan nämnts, men det barnsligaste argumentet från ateister mot Gud tycker jag kommer från självaste Richard Dawkins, som hävdar att det sannolikt är ALIENS som skapade evolutionen och människan, eftersom självreplikerande molekyler inte kan skapas av sig själva.

Och att dessa "creator aliens" i sin tur skapades via en Darwinistisk evolution som startades av andra "creator aliens" osv, i en evig rundgång. Gud som creator är HELT utesluten i sammanhanget, av okänd anledning, gissar på teofobi:

När hävdar han det?
Har du ens kollat på videon?
Citera
2018-08-31, 14:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Medvetandet består av en elektrokemisk process?

Förklara då för mig hur det kommer sig att vetenskapen fortfarande inte kan förklara för oss vad medvetande är och består av?

Medvetandet är vår, jagets/själens, eviga perceptionsförmåga, själens energi och dess symptom. Det är vi själar som är medvetna, och medvetandet genereras givetvis av oss medvetna själar, inte av den omedvetna hjärnan.

Grundläggande andliga ABC-kunskaper...
Non sequitur följt av grundläggande flum och ordbajseri. Har du belägg eller evidens för något av det?
Alltså riktig evidens som kan förmedlas objektivt till andra människor?
Citera
2018-08-31, 14:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hjärnan saknar ju till och med känsel, så hur i Herrens Namn skulle då geléklumpen i skallen kunna vara medveten?

Beviset har du när du kilar vidare från din köttkostym vid "döden", då finns inte livet/själen/jaget/medvetandet kvar i kostymen!

Du har vandrat vidare och lämnat kostymen bakom dig!

Så hur vet du det? Har du dött?
Citera
2018-08-31, 14:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Klart det är ett stort mysterium inom vetenskapen, som endast kan detektera det fysiska...

Spelar ingen roll hur mycket de jobbar, de kommer få jobba förgäves...

Kan du detektera något annat?
Citera
2018-08-31, 14:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Finns en massa reinkarnations-fall (individer med minnen från tidigare liv) som bl.a. professor Ian Stevenson gjort framgångsrika studier kring.

Studier som inte använder vetenskapliga testmetoder är inte övertygande.
Citera
2018-08-31, 14:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visselblasare

Struntprat. Dawkins pressades på ett svar om han kunde föreställa sig något annat scenario än biologisk evolution som orsak till livets uppkomst på Jorden. Han var tydlig med att det var ren spekulation. Allt annat är ifyllt av dig eller sådana som dig som hittar på en massa strunt.
Citera
2018-08-31, 14:48
Medlem
Finns ingen Gud. Klart det blir konstiga argument när man förklarar någont som inte finns.

Frågan är finns det någon överhuvudtaget .
Du är bara en molekyl som tror att du tänker. När det igenligen bara rullar på
Stenen rullar nerför berget å tror att han väljer väg. Jag är vägen livet å sanningen

Bara fortsätta leva . Tänka gör vi ändå tror vi så det är bara köra på å göra det man är menad att göra. Undrar vad jag ska göra nu
Senast redigerad av troligengud 2018-08-31 kl. 14:56.
Citera
2018-09-01, 17:21
Bannlyst
Hej alla människor, mitt namn är Jehova och jag är den gud som har skapat er. Ni ska alla dyrka mig annars hamnar ni i skärselden.
Citera
2018-09-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Hej alla människor, mitt namn är Jehova och jag är den gud som har skapat er. Ni ska alla dyrka mig annars hamnar ni i skärselden.
OMG
Citera
2018-09-01, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
OMG
Undrar om jag får pengar nu 🙄
Citera
2018-09-01, 17:35
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shantideva
Exakt! Därför måste någon ha skapat Gud också.

Olé!

Man skall inte påstå per automatik att "något eller någon" skapat universum. Universum kan mycket väl vara oändligt existerande och kan mycket väl alltid ha funnits till. Antingen som en singularitet eller som ett för evigt återkommande big bang med efterföljande big crunch.

Oändlighet existerar, det går att bevisa ganska enkelt.. ex 10/3 följ sedan decimalerna tills de tar slut..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in