Citat:
Ursprungligen postat av
Jinxes
Nej, rörelserna hos objekten. De kan förutsägas med teorin och sedan bekräftas med observationer, vilket han utförligt presenterade.
Absolut. Kanske hade de även en fysikalisk modell för att räkna på rörelserna men exakt vad spelar det för roll? Det handlar inte om att "känna till" rörelserna eller veta vad årstider är. Det handlar om att kunna räkna ut och förutsäga baserat på en vetenskaplig modell. Detta gör den sann.
Jag vet inte vad Laplace har sagt men den rådande uppfattning har observerat rörelser och därefter ställt upp en matematisk modell. Det är en skalbar modell, det är allt. Sedan har man fabricerat saker som rymdfärder till månen och radiostyrda bilar på Mars för att bekräfta modellen, det finns inga bevis bara modeller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jinxes
Vad är sanning enligt dig?
Svårt att säga. För ett par år sedan hade mitt svar varit annorlunda. Något jag upptäckt på min väg som foliehatt är att det inte finns två sidor av samma mynt, det massor av sidor och massor mynt. Man blottlägger ett lager för att direkt hitta ett annat. Jag har märkt på mig själv att jag är rastlös eller något och kräver ständigt att hitta nya saker, göra nya upptäckter. Kanske är kaninhålet skapat för sådana som jag. Sanningen är väldigt svår att få en uppfattning om. "Den som söker ska finna och han kommer att bli bestört och förundrad." Ett citat jag läste för längesedan, vilket stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jinxes
Det skrev jag inte heller. Det är däremot fritt fram för vem som helst att utforma alternativa modeller och om de är starkare så trumfas de tidigare. Faktum är att just Celest Mekanik fungerar med god noggrannhet i vårt solsystem och när det gäller interaktioner mellan vissa övriga objekt (två galaxer exempelvis). I många andra fall är den dock otillräcklig för att förutsäga rörelserna och då har andra modeller utformats.
Hans modell funkar utefter vad vi ser. Jag förstår vad du menar. Men tror du inte att det är möjligt att skapa en annan modell utefter samma rörelser och observationer?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jinxes
Poänglöst försök att flytta över bevisbördan på fel sida av bordet. Jag är inte ett småsyskon som du kan dominera med så undermåliga motkommentarer. Den som utmanar vedertagen kunskap ska presentera bevisen, så enkelt är det.
Det var ju du som efterfrågade min kommenterar kring Laplace verk, var inte det i ett syfte att hålla mig upptagen och få bort mig från diskussionen? Är inte din målsättningen här i tråden att avsluta den?