2018-08-31, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Varför svarar du inte på min fråga? Du har undvikit det nu i 3 eller 4 inlägg i raken...

Fråga 1: Kommer stjärnorna cirkulera runt Polstjärnan i en perfekt cirkel eller kommer dom cirkulera i en oval? Svara med ”perfekt cirkel” eller ”oval”.

Fråga 2: Kommer formen som stjärnorna cirkulerar runt polstjärnan förändras beroende om jag står i Kiruna eller i Paris? Svara med ”ja, förändras” eller ”nej, inte förändras”.

(Nu väntar vi på något svar om ställda frågor, frågor på ”mina villkor”, mm mm)
Varför presenterar du inte ditt argument? Du har undvikit det i 3 eller 4 inlägg.
Citera
2018-08-31, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Du har inte förklarat. Du har hittat på ad-hoc-premisser för att få observation att gå ihop med din tro.
Ja, jag tror att jorden är platt. Du däremot är tvärsäker på att jorden är sfär baserat på matematiska fantasier. Nu leder detta ingen vart så du får avsluta.
Citera
2018-08-31, 11:40
Medlem
Citat:
Det är inget jag tycker. Der är ett faktum.
Nej, det är inte upp till någon att bestämma om något stämmer. I det här fallet är det inget tvivel om att ”bevisen” är falska. Jag har inte förnekar något, jag har konstaterat att bevisen är nonsens.
Har du funnits andra "faktum" i historien som sedan visade sig vara fel?
Citera
2018-08-31, 11:43
Medlem
Citat:
Korrekt, men man hade ingen aning om varför mars åkte fram och tillbaka på himlen eller vart solen tog vägen på natten. Nu vet vi hur det kommer dig.
Den rådande modellen förklarar det, det är därför det är den rådande modellen.
Vi vet fortfarande inte vad som orsakar himlakroppars rörelser. Den rådande uppfattningen har konstruerat en lögn i syfte att tillskansa sig makt.
Citera
2018-08-31, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxes
Nej, rörelserna hos objekten. De kan förutsägas med teorin och sedan bekräftas med observationer, vilket han utförligt presenterade.

Absolut. Kanske hade de även en fysikalisk modell för att räkna på rörelserna men exakt vad spelar det för roll? Det handlar inte om att "känna till" rörelserna eller veta vad årstider är. Det handlar om att kunna räkna ut och förutsäga baserat på en vetenskaplig modell. Detta gör den sann.

Jag vet inte vad Laplace har sagt men den rådande uppfattning har observerat rörelser och därefter ställt upp en matematisk modell. Det är en skalbar modell, det är allt. Sedan har man fabricerat saker som rymdfärder till månen och radiostyrda bilar på Mars för att bekräfta modellen, det finns inga bevis bara modeller.

Citat:

Vad är sanning enligt dig?

Svårt att säga. För ett par år sedan hade mitt svar varit annorlunda. Något jag upptäckt på min väg som foliehatt är att det inte finns två sidor av samma mynt, det massor av sidor och massor mynt. Man blottlägger ett lager för att direkt hitta ett annat. Jag har märkt på mig själv att jag är rastlös eller något och kräver ständigt att hitta nya saker, göra nya upptäckter. Kanske är kaninhålet skapat för sådana som jag. Sanningen är väldigt svår att få en uppfattning om. "Den som söker ska finna och han kommer att bli bestört och förundrad." Ett citat jag läste för längesedan, vilket stämmer.

Citat:
Det skrev jag inte heller. Det är däremot fritt fram för vem som helst att utforma alternativa modeller och om de är starkare så trumfas de tidigare. Faktum är att just Celest Mekanik fungerar med god noggrannhet i vårt solsystem och när det gäller interaktioner mellan vissa övriga objekt (två galaxer exempelvis). I många andra fall är den dock otillräcklig för att förutsäga rörelserna och då har andra modeller utformats.
Hans modell funkar utefter vad vi ser. Jag förstår vad du menar. Men tror du inte att det är möjligt att skapa en annan modell utefter samma rörelser och observationer?

Citat:
Poänglöst försök att flytta över bevisbördan på fel sida av bordet. Jag är inte ett småsyskon som du kan dominera med så undermåliga motkommentarer. Den som utmanar vedertagen kunskap ska presentera bevisen, så enkelt är det.
Det var ju du som efterfrågade min kommenterar kring Laplace verk, var inte det i ett syfte att hålla mig upptagen och få bort mig från diskussionen? Är inte din målsättningen här i tråden att avsluta den?
Citera
2018-08-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad du tror har självklart ingen som helst bäring, speciellt med tanke på att du har mycket stora kunskapsluckor inom fysik.

Faktum är att vakuum inte är en kraft och att vakuum inte kan sätta gaser i rörelse, det är tryckskillnad som kan utöva en kraft och "suga bort" gaser.

Faktum är att atmosfärstrycket faller ju högre upp vi kommer, tryckskillnaden mot vakuum blir successivt allt närmare noll. Vilket i sin tur innebär att "sugeffekten" blir allt lägre för att till slut bli 0. En obefintlig tryckskillnad kommer självklart inte "suga bort atmosfären".

Ps.
Det faktum att lufttrycket sjunker med stigande höjd falsifierar din hypotes om en "kupol". I ett trycksatt kärl (läs jorden under en kupol) är trycket konstant. Om det fanns en kupol skulle lufttrycket vara lika stort vid havsnivån som på 10km höjd.
Nedan experiment som är ett sådant som du åberopar som bevis. Experimentet visar att vakuum övervinner gravitation. Om 'sugeffekten' upphör kan ju inte ett vakuum skapas.

https://www.youtube.com/watch?v=4BYVIS7ARek
Citera
2018-08-31, 12:14
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varför presenterar du inte ditt argument? Du har undvikit det i 3 eller 4 inlägg.

Vilket argument? Jag försöker förstå hur DU ser detta med en ”lins” som gör att tex solen försvinner över en platt jord.
Du gjorde en jämförelse med en välvd bevakningsspegel i taket, denna jämförelse gjorde att jag fatta lite hur du tänker.

Och jag vill veta hur du då tänker hur stjärnornas rörelse kommer bli i denna spegel samt i ”linsen” i himmelen.

Detta är inte första gången en som har teorin på en platt jord som aldrig vill förklara sin egna ståndpunkt/synsätt.
Citera
2018-08-31, 12:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, jag tror att jorden är platt. Du däremot är tvärsäker på att jorden är sfär baserat på matematiska fantasier. Nu leder detta ingen vart så du får avsluta.
Nej, jag vet att jorden är en sfär för att alla observationer och mätningar tydligt visar att jorden är en sfär.
Citera
2018-08-31, 12:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Har du funnits andra "faktum" i historien som sedan visade sig vara fel?
Att andra faktum visat sig vara fel påverkar inte andra faktum. De 200 påstådda bevisen är inte bevis.
Citera
2018-08-31, 12:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nedan experiment som är ett sådant som du åberopar som bevis. Experimentet visar att vakuum övervinner gravitation. Om 'sugeffekten' upphör kan ju inte ett vakuum skapas.

https://www.youtube.com/watch?v=4BYVIS7ARek

Nej det visar inte experimentet. Experimentet visar två saker:
- gravitationen drar helium nedåt
- stora tryckskillnader kan få en ballong att explodera

På vilket sätt anser du att klippet "visar att vakuum övervinner gravitation"?
Citera
2018-08-31, 12:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vi vet fortfarande inte vad som orsakar himlakroppars rörelser. Den rådande uppfattningen har konstruerat en lögn i syfte att tillskansa sig makt.
Att vi inte vet ursprunget till himlakropparnas rörelser betyder inte att vi inte vet hur de rör sig nu.
Att du tror att det är en lögn påverkar inte.
Citera
2018-08-31, 12:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, jag tror att jorden är platt. Du däremot är tvärsäker på att jorden är sfär baserat på matematiska fantasier.

Nej vi är tvärsäkra baserat på observationer.

Vi observerar att pendeln roterar, vi observerar polstjärnans position, vi observerar att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn, vi observerar att parabolen är riktad mot rymden, vi observerar att solen går ned bakom horisonten, vi observerar att saker faller nedåt och att massor attraherar varandra, vi observerar att ...

Det finns hundratals med observationer som visar att jorden är en sfär. Det finns hundratals med observationer som visar att jorden inte är platt.
Senast redigerad av madtop 2018-08-31 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in