2018-08-31, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil

Så cirkelns form runt tex norra Polstjärnan kommer ändras beroende vart på jorden jag står? Ja eller nej?
Du kommer inte kunna se den från vilken plats som helst.
Citera
2018-08-31, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Helium stiger därför att det flyter ovanpå luften, tyngdkraften är större på en liter luft än på en liter helium. Men när luften tunnas ut och flytkraften minskar så kommer heliumet att sluta stiga.

Och detta är mycket enkelt att bevisa. En heliumballong sjunker i vakuum.
Ja, det låter ju rimligt. Den lätta heliumgasen flyter upp lägger sig ovanpå den tyngre luften. Men ett vakuum av astronomiska (!) proportioner bredvid har ingen påverkan.

Tyvärr så har jag svårt tro på dig.
Citera
2018-08-31, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det är inte exempel på vakuum, det är exempel på tryckskillnad. Och tryck är kraft per area.

Faktum är att ett vakuumfäste fungerar sämre ju lägre det omgivande trycket är. Och är det ingen som helst tryckskillnad så funkar den inte alls.

Högt uppe i atmosfären är trycket lågt och tryckskillnaden jämfört med rymden avtar successivt. Följaktligen kommer rymdens "vakuumsug" att avta successivt för att till slut vara noll.
Jorden är enligt din modell av de få kända planeter med atmosfär, resten är vakuum. Men jag antar att du pushar din modell.
Citera
2018-08-31, 03:22
Medlem
Det finns andra planeter med atmosfär.

Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Om man bygger två fyrkantiga hus igämter vandra . Skulle det bli en glipa mellan husen vid säg 100 meter upp. Pga lutningen i sidlet loden går ju åt olika håll. Typ en lina mellan husen och knyter fast två järn lod i snöre. Hur mycke cm på en centimeter i mellan botten å toppen på hundra meter höjd å snörena fem cm imellan.
Skulle man kunna observera rundningen på så sätt ?
Bästa skulle va om man såg skilnaden på 5 meter du skulle man kunna testa utanför fönstret skulle det märkas ?
Verrazano-Narrows Bridge
Citat:
Because of the height of the towers (693 ft or 211 m) and their distance apart (4,260 ft or 1,298 m), the curvature of the Earth's surface had to be taken into account when designing the bridge—the towers are 1 5⁄8 in (41.275 mm) farther apart at their tops than at their bases; they are not parallel to each other
41.275 mm dvs 41,275mm. Avrundat 41millimeter.
Dvs 41mm skillnad på ett avstånd av 1298meter, tornens höjd 211meter.
Citera
2018-08-31, 06:59
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du kommer inte kunna se den från vilken plats som helst.

Varför svarar du inte på min fråga? Du har undvikit det nu i 3 eller 4 inlägg i raken...

Fråga 1: Kommer stjärnorna cirkulera runt Polstjärnan i en perfekt cirkel eller kommer dom cirkulera i en oval? Svara med ”perfekt cirkel” eller ”oval”.

Fråga 2: Kommer formen som stjärnorna cirkulerar runt polstjärnan förändras beroende om jag står i Kiruna eller i Paris? Svara med ”ja, förändras” eller ”nej, inte förändras”.

(Nu väntar vi på något svar om ställda frågor, frågor på ”mina villkor”, mm mm)
Citera
2018-08-31, 07:05
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Detta är standard kemi. Det är så verkligheten fungerar. Det blir cocktail effekt när kemikalier blandas.
Maten, mediciner, vacciner. Det är på allt.

Jag pratar givetvis om kemikalierna i atmosfären, vilka trodde du jag pratade om?

Vilka kemikalier är det då?
Kan du namnge dom?
Citera
2018-08-31, 07:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag har förklarat det flera gånger, att du inte gillar förklaring en är en annan diskussion.
Du har inte förklarat. Du har hittat på ad-hoc-premisser för att få observation att gå ihop med din tro.
Citera
2018-08-31, 07:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jo, tex polstjärnan, månen och solen talar för en platt jord.
Bara enligt ditt ad-hoc-resonemang.
Citera
2018-08-31, 08:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, det är självklart att du tycker men det är väl ändå upp till en användare själv att avgöra? Tycker du inte att borde ha något mer än att bara förneka? Det har du gjort sedan 2014.
Det är inget jag tycker. Der är ett faktum.
Nej, det är inte upp till någon att bestämma om något stämmer. I det här fallet är det inget tvivel om att ”bevisen” är falska. Jag har inte förnekar något, jag har konstaterat att bevisen är nonsens.
Citera
2018-08-31, 08:08
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
Himlakroppars rörelser har varit känt långt innan din modell blev rådande uppfattning.
Korrekt, men man hade ingen aning om varför mars åkte fram och tillbaka på himlen eller vart solen tog vägen på natten. Nu vet vi hur det kommer dig.
Den rådande modellen förklarar det, det är därför det är den rådande modellen.
Citera
2018-08-31, 10:04
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Som vad då tex? De skalbara fantasiavstånden?

Nej, rörelserna hos objekten. De kan förutsägas med teorin och sedan bekräftas med observationer, vilket han utförligt presenterade.

Citat:
Himlakroppars rörelser har varit känt långt innan din modell blev rådande uppfattning.

Absolut. Kanske hade de även en fysikalisk modell för att räkna på rörelserna men exakt vad spelar det för roll? Det handlar inte om att "känna till" rörelserna eller veta vad årstider är. Det handlar om att kunna räkna ut och förutsäga baserat på en vetenskaplig modell. Detta gör den sann.

Vad är sanning enligt dig?

Citat:
Jag behöver inte ha en färdig modell för att kritisera globmodellen, vilket korkat argument!

Det skrev jag inte heller. Det är däremot fritt fram för vem som helst att utforma alternativa modeller och om de är starkare så trumfas de tidigare. Faktum är att just Celest Mekanik fungerar med god noggrannhet i vårt solsystem och när det gäller interaktioner mellan vissa övriga objekt (två galaxer exempelvis). I många andra fall är den dock otillräcklig för att förutsäga rörelserna och då har andra modeller utformats.

Citat:
Jag föreslår att du passar på och presenterar bevis från Laplace mest kända verk.

Poänglöst försök att flytta över bevisbördan på fel sida av bordet. Jag är inte ett småsyskon som du kan dominera med så undermåliga motkommentarer. Den som utmanar vedertagen kunskap ska presentera bevisen, så enkelt är det.
Citera
2018-08-31, 11:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, det låter ju rimligt. Den lätta heliumgasen flyter upp lägger sig ovanpå den tyngre luften. Men ett vakuum av astronomiska (!) proportioner bredvid har ingen påverkan.

Tyvärr så har jag svårt tro på dig.

Vad du tror har självklart ingen som helst bäring, speciellt med tanke på att du har mycket stora kunskapsluckor inom fysik.

Faktum är att vakuum inte är en kraft och att vakuum inte kan sätta gaser i rörelse, det är tryckskillnad som kan utöva en kraft och "suga bort" gaser.

Faktum är att atmosfärstrycket faller ju högre upp vi kommer, tryckskillnaden mot vakuum blir successivt allt närmare noll. Vilket i sin tur innebär att "sugeffekten" blir allt lägre för att till slut bli 0. En obefintlig tryckskillnad kommer självklart inte "suga bort atmosfären".

Ps.
Det faktum att lufttrycket sjunker med stigande höjd falsifierar din hypotes om en "kupol". I ett trycksatt kärl (läs jorden under en kupol) är trycket konstant. Om det fanns en kupol skulle lufttrycket vara lika stort vid havsnivån som på 10km höjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in