2018-08-31, 10:16
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag gjorde detsamma, kändes skönt att ha det gjort (man kan ju bli påkörd eller nåt peppar peppar) - nu har jag gjort vad jag kan göra för att rädda Sverige.

https://fragor.val.se/org/valmyndigheten/d/om-man-fortidsrostar-men-sedan-avlider/

Om man förtidsröstar men sedan avlider
Vi diskuterar på jobbet vad som händer om jag förtidsröstar idagmen sedan avlider innan 9 september – räknas min röst ändå?
Med vänlig hälsning, Karin

Karin
22 Aug Rapportera olämpligt innehåll
Följ inlägget 1 följare
Kommentarer
Logotyp: Valmyndigheten Hej,

Ja, den rösten räkas.

Hälsningar
Fia
22 Aug Rapportera olämpligt innehåll
2018-08-31, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När det gäller förklaringar till felaktiga siffror så ansluter jag mig till oytos(?) målande beskrivning av hur man tvingas hjälpa till att leta efter familjens bortsprungna katt, om man själv hatar katten så anstränger man sig kanske inte så jättemycket för att hitta den heller.
Vad beträffar Sjöström skrev han nyligen en tweet som sammanfattar honom ganska perfekt, apropå någon fråga om SD och mätproblem: “Ja i alla fall vi på Novus har jobbat hårt med detta. Så jag tror så klart att vi inte får samma effekt av den misstroendeeffekt som vi såg i valet innan. (Jag hatar att ha fel, särskilt upprepade gånger)”

Ointresse, olust eller dylika hämningar är inte hans grej. Tjurskallighet och vetbästism är vad som driver honom. Att få rätt och att visa övriga OI var skåpet ska stå. Problemet med den attityden är att den paradoxalt nog kan leda maximalt fel. Om han får rätt, får han så in i helvete rätt. Om han får fel, får han lika fel som sist.
2018-08-31, 10:26
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Förlåt om jag är tjatig! Med tanke på hur omöjligt det är att mäta opinionen i detta fallet, vill jag återkomma till min nyckelfråga:

Är det rimligt att flyktingkrisen 2014 + drottninggatan + gängskjutningar + sexbrotten + tiggarna + "öppnare media" + "allt annat" lett till att SD:s tidigare tillväxttakt halverats 2014->2018 jämfört med 2010->2014?

Tillväxten har gått från 100% till 50%. Dvs SD får 19% och inte 25% 2018.

Har SD nått ett tak vid 20%, trots att SOM-institutets undersökningar visar på en majoritet som vill minska invandringen?

Är detta troligt? Eller är det mer troligt att OI har fel?

Självklart har M delvis svängt sedan 2014. Men man undrar hur mycket när Ulf i SVT:s intervju inte vill peka ut invandrare som anledningen till de ökade sexbrotten, detta trots t.ex. Uppdrag Gransknings program förra veckan.

Jag påstår inte att Sverige var ett himmelrike 2014, men 6 ytterligare procentenheter sedan 2014 känns som en mycket dålig utdelning.

Jag eftersöker alltså en mer kvalitativ diskussion kring om 6 ytterligare procentenheter är rimligt. Jag välkomnar dina argument för eller emot.
Inte en jävla chans. OI är korrupta, de mäter alltid fel gällande SD. Det finns många fler sett att se hur stor ökningen är egentligen. Ett av de bästa är likes på Facebook.

2014-09-07 Facebook: 90000 gillar Sverigedemokraterna (grafik)

I dagsläget har SD 216 000. De har alltså ökat med 140% på facebook.
2018-08-31, 10:28
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Inte en jävla chans. OI är korrupta, de mäter alltid fel gällande SD. Det finns många fler sett att se hur stor ökningen är egentligen. Ett av de bästa är likes på Facebook.

Finns inget samband mellan likes och valframgång. Finns inte heller vad jag vet några studier som visar på detta internationellt.
2018-08-31, 10:32
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Förlåt om jag är tjatig! Med tanke på hur omöjligt det är att mäta opinionen i detta fallet, vill jag återkomma till min nyckelfråga:

Är det rimligt att flyktingkrisen 2014 + drottninggatan + gängskjutningar + sexbrotten + tiggarna + "öppnare media" + "allt annat" lett till att SD:s tidigare tillväxttakt halverats 2014->2018 jämfört med 2010->2014?

Tillväxten har gått från 100% till 50%. Dvs SD får 19% och inte 25% 2018.

Har SD nått ett tak vid 20%, trots att SOM-institutets undersökningar visar på en majoritet som vill minska invandringen?

Är detta troligt? Eller är det mer troligt att OI har fel?

Självklart har M delvis svängt sedan 2014. Men man undrar hur mycket när Ulf i SVT:s intervju inte vill peka ut invandrare som anledningen till de ökade sexbrotten, detta trots t.ex. Uppdrag Gransknings program förra veckan.

Jag påstår inte att Sverige var ett himmelrike 2014, men 6 ytterligare procentenheter sedan 2014 känns som en mycket dålig utdelning.

Jag eftersöker alltså en mer kvalitativ diskussion kring om 6 ytterligare procentenheter är rimligt. Jag välkomnar dina argument för eller emot.
Glöm inte IKEA-morden som också inträffade under denna mandatperiod.

Jag vill inte måla fan på väggen, men har en obehaglig känsla av att valresultatet kommer bli lite av ett antiklimax med ett SD strax under eller över 20%. S fortfarande största parti. Inga partier hamnar under spärren och AfS kommer inte in. Då har vi detta jävla status quo i fyra år till.

Svensken är ängslig och rädd för förändringar. Tacosen står på bordet och Let's Dance går på TV, även om Löfven eller Kristersson sitter vid makten. Vad händer om SD får mer makt? Försvinner tryggheten och bekvämligheten då? (Givetvis inte, men ni förstår nog min poäng)

Jag hoppas givetvis att SD når närmare 25-30% trots att knappt inga OI visar över 20%. Mörkertalet är stort och många bestämmer väl sig på valdagen, särskilt folk som står och väger mellan M och SD, tror jag.

Vi får se.
2018-08-31, 10:37
Medlem
Nu är Sentio ute - ngn som har plusabonnemang och kan återge?
2018-08-31, 10:38
Medlem
Separatistens avatar
Källa: https://nyheteridag.se/plus/makalosa-tokrusningen-sd-okar-rejalt-i-sentio-med-bara-dagar-kvar-till-valet/

Mätningen är den tredje i augusti månad och jämförs mot den förra mätningen för ett par veckor sedan. Mätningen är utförd med webbpanel mellan 24 och 29 augusti. Totalt har 1006 personer intervjuats varav 807 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 18,2 (19,6)
Liberalerna 5,2 (4,3)
Centerpartiet 6,0 (7,6)
Kristdemokraterna 5,0 (3,8)
Socialdemokraterna 22,1 (22,5)
Vänsterpartiet 10,7 (10,6)
Miljöpartiet 4,4 (4,7)
Sverigedemokraterna 24,0 (21,8)

Fi 1,3 (1,7)
Piratpartiet 0,5 (1,0)
Medborgerlig samling 0,5 (0,7)
Övriga 2,0 (1,7)
2018-08-31, 10:39
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22

Intressant. Var hittar du historiska like-siffror?

Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Finns inget samband mellan likes och valframgång. Finns inte heller vad jag vet några studier som visar på detta internationellt.
Man måste ju börja någon stans. Hur har likes förändrats för S 2014 till 2018? Etc.
2018-08-31, 10:42
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Finns det inget samband. Absolut ingenting?

Det visar opinionen i samhället. Det visar hur många som öppet stödjer partiet,vilket ger ringar på vattnet.

https://imgur.com/a/nh4RcD2 en intressant bild på hur nära SD:s valresultat det faktiskt kommer att ligga om man räknar in de institut som brukar ge en korrekt bild av SD (yougov och sentio) och vad spelbolagen tror, vilket är att SD kommer att hamna på ca 24%.

Om Sd istället hade gått från 90 000 likes till 85 000. Hade du då också ansett att man inte kan se något samband mellan antalet likes och det kommande valresultatet?

Man måste göra en sammanvägning av olika faktorer:

Opinionsinstituten. De som mäter bäst plus de korrupta och sen multiplicera det med felfaktorn från de tidigare valen.

Antalet medlemmar

Facebooklikes

Snacket på stan(utanför sin filterbubbla)

Antalet besökare på torgmöten och i valstugor
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Källa: https://nyheteridag.se/plus/makalosa-tokrusningen-sd-okar-rejalt-i-sentio-med-bara-dagar-kvar-till-valet/

Mätningen är den tredje i augusti månad och jämförs mot den förra mätningen för ett par veckor sedan. Mätningen är utförd med webbpanel mellan 24 och 29 augusti. Totalt har 1006 personer intervjuats varav 807 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 18,2 (19,6)
Liberalerna 5,2 (4,3)
Centerpartiet 6,0 (7,6)
Kristdemokraterna 5,0 (3,8)
Socialdemokraterna 22,1 (22,5)
Vänsterpartiet 10,7 (10,6)
Miljöpartiet 4,4 (4,7)
Sverigedemokraterna 24,0 (21,8)

Fi 1,3 (1,7)
Piratpartiet 0,5 (1,0)
Medborgerlig samling 0,5 (0,7)
Övriga 2,0 (1,7)

Sa ju att SD hade ökat och fått tillbaka nästan allt de tappade igår, när Chang sa att opinionen svängde som fan. Älskar att ha rätt
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Intressant. Var hittar du historiska like-siffror?

Man måste ju börja någon stans. Hur har likes förändrats för S 2014 till 2018? Etc.

Du får ju ta massa andra parametrar i den ekvationen. Hur ser basen ut för partiet? Hur har deras strategi sett ut? Osv osv. SD var väl störst på internet redan 2010. Mest interaktioner, likes osv utan att bli största parti.
2018-08-31, 10:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
När det gäller just "likes" så har jag inte sett något. Men det har däremot beskrivits hur Yougov uppdaterat sina metoder genom att även titta på frekvensen av olika sökmönster på Google.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in