Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Du överdriver, men jag håller med om grunddragen i din kritik. Det här lite smått efterblivna, machokorkade, polisdyrkande "hårdare tag" som partiet driver är lätt frånstötande. Särskilt idag. Vi vet att vi har att göra med en genomkorrupt elit som ser mellan fingrarna på all vänsterextrem och ickevit brottslighet men som kan ägna år efter år att hitta nåt att sätta dit svenska åsiktsbrottslingar för. I detta läget är avpolitisera polis- och rättsväsendet ett mycket bättre budskap än "ge all makt åt 80-IQ PK-machomonster att skjuta ihjäl fler utvecklingsstörda och spärra in alla som legat med kvinnor utan påskrivet samlagskontrakt (våldtäktsmän) i straffläger resten av deras liv". Problemet idag är inte straffsatser och lagar utan tillämpningen av dessa. Och i ett svenskt Sverige kan vi hantera våra egna brottslingar utan straffläger och liknande. Vi har haft den lägsta brottsligheten i världen utan "stenhårda straff".
Jag är positivt överraskad av att du anser grunddragen i min kritik berättigade! Just den kriminalpolitiska frågan är visserligen inte partiets kärnfråga, men ändå så betydelsefull för alla vuxna människor, att den icke får ignoreras eller bagatelliseras. Det behövs inga straffskärpningar, utan som du skrivit är tillämpningen av lagarna det centrala. Det räcker gott att använda befintliga lagar, om man för en våldtäktsman utnyttjar straffskalan fullt ut.
Jag bor i Tyskland, och hade jag rösträtt här, skulle jag röstat AfD, utan tvekan. AfS ligger dock till höger om AfD, vilket märks särskilt i den kriminalpolitiska frågan. Å ena sidan anser jag det behövligt att AfS kommer in i RD i höst, men å andra sidan anser jag det lika viktigt att de reviderar vissa delar av sitt partiprogram, särskilt den kriminalpolitiska.
En annan sak: Kasselstrand sade ju senast idag, att medborgarskap kan komma att återkallas. Men det är väl inte möjligt att göra det. För att utvisa en invandrare med svenskt medborgarskap, krävs en grundlagsändring, samt givetvis en ändrad medborgarskapslag. Dock torde det vara omöjligt med en lagstiftning, som verkar retroaktivt. De "500.000" utvisningar AfS vill genomföra blir väl därför bara en chimär. Finns det så många icke-svenska medborgare i landet - de blir ju medborgare efter bara 4 års vistelse i Sverige.