Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Jag har även förklarat detta så enkelt att ett barn skulle förstå det: huset säljs inte till någon annan än hyresgästerna. Det förekommer inge budgivning. Hela huset säljs till den nybildade bostadsrättsföreningen, man säljer inte lägenheterna en och en. När man säljer fastigheten till br, sätter man priset alldeles för lågt för att locka till köp. Går det att förestå?
Nej detta är fel och svammel i en enda sörja.
Jag har kollegor som varit med om ombildning. Deras BRF'er har fått lov att vara med och buda mot andra fastighetsbolag. Naturligtvis. Ditt påstående falsifierat.
Och naturligtvis har priset blivit långt under priset för BR. HR är reglerade så don köper hyreshuset gör det till det marknadspris som gäller för de reglerade hyror som hyresfastigheten har. Hyreshuset är inte värt mer. Desto lägre hyra desto lägre marknadspris. Desto mer nedreglerade hyror desto större skillnad mot BR-pris.
Och detta har du och andra storlögnare fått förklarat för er av såväl mig som andra hur många ggr som helst. Finns inte på kartan att ni skulle vara okunniga. Ändå fortsätter ni rapa upp rena lögner.
Och ni lär ju också inse att det säljande fastighetsbolaget inte tar för lite betalt. Dom gör ju inga förluster frivilligt. Vare sig privata eller allmännyttan. De senare kan inte göra det för då blir de åtalade för lagbrott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
"Lägenheterna på Rålambsvägen 29 har sålts till ett kvadratmeterpris om 22.467 kronor. Marknadspris på bostadsrätter i området: 52.084 kronor per kvadrat" osv, osv
Och såldes hyresfastigheten under marknadspris för hyresfastigheter som avkastar som denna gjorde? Det måste du svara på. Kan du inte visa att fastighetsbolagen kan betala mer för en sådan hyresfastighet så var detta marknadspris. Eller vad högstbjudande är beredd att betala.
------------------------------
I några fall har hyresfastigheter sålts utan budgivning. Så tror jag det var när D Carnegie sålde för ombildning i Rinkeby. Då satte dom ett pris som dom trodde BRF kunde gå med och och som innebar vinst för dom. Men det normala är att man går ut på marknaden och tar in bud.
Och i de fall det är Allmännyttan som säljer är dom nog tvungna att ta in bud.