2018-08-30, 21:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men? vad är ditt problem?

Det går ingenstn i det jag skrev där dra slutsatsen att jag hävdar att könsroller inte har ett skit med biologi att göra....

Ska jag verkligen dra slutsatsen att du inte äger denna enkla läsförståelse?

Våra könsroller är enligt mig, och de flesta feminsiter misstänker jag, skapade av både ren biologi samt social konstruktion men alltså mest de senare. och därför det man mest understryker och associerar genus med.

ex. att det ingår ha mens, föda barn etc. i den kvinnliga könsrollen är biologi.
men att ta 100% av föräldraledigheten är samhällskonstruktion.

tar du samma exempel för en man skulle jag ex kunna säga:

Ha hårväxt i ansiktet och därmed "rollen" kring allt som är kopplat till skäggväxt i ansiktet av denna magnitud är biologi.

Medan ex. att män väljer att bli busschauförer mer än kvinnor är en samhällig konstruktion.
och ja! eftersom vi diskuterat det tidigare så även att ex. utbilda sig till ingenjör....kutlruellt och samhällskonstruktion. har inget med biologi att göra. Vilket bevisas av att nära 1/3 av ingenjörsstudenterna i ex. Indien är kvinnor.

Tilläckligt tydligt nu var jag står?

Vi är biologiskt betydligt mer lika än vad vi är olika. Där finns vissa poänger att ta hänsyn till vissa skillnader, speciellt de som rör reproduktion, men i övrigt så inte speciellt.

Ja här har vi ett exempel på hur fantastiskt endimensionellt feminism & genus är. Enligt er så sträcker sig biologi alltså inte längre än mens, föda barn, kuk/fitta & skäggväxt.

Och nu undrar varför vi kritiserar er?
Citera
2018-08-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Faktum är att kvinnor utgör en proportionerligt större andel av mordoffren i mer jämställda länder än i de mer ojämställda patriarkala länderna.

jaha?

och?
Citera
2018-08-30, 21:15
Medlem
Ingen som har svarat min tidigare fråga i denna tråd.

om man nu helt seriöst sitter och anser att genus inte existerar, dvs våra könsroller såsom de hittills sett ut är enbart en fråga om biologi, finns inget samhälle där som har en chans att omfoma oss till något annat.

vad är då så farligt med genuspedagogik?
Vad exakt är man så rädd för?
Citera
2018-08-30, 21:16
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
jaha?

och?

Könsskillnaden i brottsutsatthet är alltså större i mindre jämställda samhällen, till mäns nackdel. Du borde kanske läsa vad den här feministiska evolutionsbiologen skriver.

https://www.forbes.com/sites/quora/2017/04/13/a-feminist-biologist-discusses-gender-differences-in-the-animal-kingdom

Citat:
In patriarchal societies, elite males are able to support and protect multiple mates, enabling a renewal of polygyny; an underclass of unmated, low-status males make useful slaves and cannon fodder [e.g. 17]. Low-status males are duped into accepting their fate via manipulative social norms. Being treated as property is bad for women, but at least they are generally a valued resource in patriarchal societies; low-status men have it worse.
Citera
2018-08-30, 21:22
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ingen som har svarat min tidigare fråga i denna tråd.

om man nu helt seriöst sitter och anser att genus inte existerar, dvs våra könsroller såsom de hittills sett ut är enbart en fråga om biologi, finns inget samhälle där som har en chans att omfoma oss till något annat.

vad är då så farligt med genuspedagogik?
Vad exakt är man så rädd för?

Vem ha sagt att det inte går att ändra beteende? Men det gör man bäst genom att förstå incitament och ekologiska faktorer.

Genuspedagogik är bara ett slöseri på pengar som kunde spenderas bättre.

Tror också de kan ha påverkat den kraftiga ökningen av könsdysfori hos pojkflickor och flickpojkar. Men jag tror inte genusdagis specifikt är boven där utan genustramset mer generellt.

https://psmag.com/social-justice/why-transgender-kids-should-wait-to-transition
Citera
2018-08-30, 21:24
Medlem
Citat:
Könsskillnaden i brottsutsatthet är alltså större i mindre jämställda samhällen, till mäns nackdel. Du borde kanske läsa vad den här feministiska evolutionsbiologen skriver.

https://www.forbes.com/sites/quora/2017/04/13/a-feminist-biologist-discusses-gender-differences-in-the-animal-kingdom

men snälla! försök hålla dig till vad vi pratar om lite.

Vi pratade botten av samhällen.
Där jag räknade upp en radda faktorer till vad jag menar är vad som är värt kallas "botten".
Där förmodligen ekonomi är den viktigaste faktorn.

Vad har då detta med det du nu tar upp?

otroligt!

jag upprepar jag har väldigt svårt tro på att ex. bottenskiktet i ex. Indien eller motsvarande land med stora andelar fattiga, utgörs av män och inte av kvinnor, i ett samhälle med så mycket sämre förutsättningar till utbildning, egen försörjning, ägande för kvinnor etc.
Citera
2018-08-30, 21:28
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Man drevs av kunskapstörst och nyfikenhet.
Jo, det är exakt det som driver vetenskapens män. Jag är själv matematiker. Har dock hört talas om en svensk genusforskare som varit driven av kunskapstörst, vilket är själva beviset för att det inte är en vetenskap: det kommer inte ut något vetande.

Kunskapstörstande feminist är f.ö en oxymoron.
Citera
2018-08-30, 21:32
Medlem
Darwinists avatar
Citat:

Vi pratade botten av samhällen.
Där jag räknade upp en radda faktorer till vad jag menar är vad som är värt kallas "botten".
Där förmodligen ekonomi är den viktigaste faktorn.

Vad har då detta med det du nu tar upp?

otroligt!

jag upprepar jag har väldigt svårt tro på att ex. bottenskiktet i ex. Indien eller motsvarande land med stora andelar fattiga, utgörs av män och inte av kvinnor, i ett samhälle med så mycket sämre förutsättningar till utbildning, egen försörjning, ägande för kvinnor etc.

Varför tror du så många män i de här länderna tvingas ägna sig åt kriminalitet om det inte är för att de inte har några andra möjligheter att klara sig ekonomiskt? För att de tycker att det är skoj?
Citera
2018-08-30, 21:43
Medlem
Citat:
Varför tror du så många män i de här länderna tvingas ägna sig åt kriminalitet om det inte är för att de inte har några andra möjligheter att klara sig ekonomiskt? För att de tycker att det är skoj?

Vad är mest "botten" för dig?
vara kriminell eller vara sexslav på en bordell där dina "inkomster gå till någon annan, och där du utsätts för kanske 30 våldtäkter per dag och där vuxna män tycke det är kul...och sexigt att brännmärka dig med cigaretter? och du är 12?

Nå?

Vad hade du föredragit för liv?
Citera
2018-08-30, 21:46
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Vad är mest "botten" för dig?
vara kriminell eller vara sexslav på en bordell där dina "inkomster gå till någon annan, och där du utsätts för kanske 30 våldtäkter per dag och där vuxna män tycke det är kul...och sexigt att brännmärka dig med cigaretter? och du är 12?

Nå?

Vad hade du föredragit för liv?

I världens mest patriarkala land är det mest unga pojkar som är sexslavar

http://newsinfo.inquirer.net/908780/stolen-boys-life-after-sexual-slavery-in-afghanistan
Citera
2018-08-30, 21:50
Medlem
Citat:
I världens mest patriarkala land är det mest unga pojkar som är sexslavar

http://newsinfo.inquirer.net/908780/stolen-boys-life-after-sexual-slavery-in-afghanistan

är det?

Hur många afghanska småflickor säljs varje år till någon man att bli sexslav/ hushållsslav till under hela hennes liv, utan möjligheter till skilsmässa?
Senast redigerad av Merapi 2018-08-30 kl. 21:59.
Citera
2018-08-30, 21:54
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
är det?

Hur många afghanska småflickor säljs varje år till någon man att bli sexslav/ hushållsslav till under hela hennes liv, utan möjligheter till skilsmässa?

Det är ingen tvekan om att en manlig elit styr Afghanistan. Misstaget du gör är att tro att patriarkatet innefattar alla män, det har det inte gjort i något samhälle i världshistorien. Ett fåtal mäns styre misstas för ett system där alla män styr. Så har aldrig verkligheten sett ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in