2018-08-30, 18:47
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du borde väl vara den första att ta ditt eget råd på allvar?

Råd från någon som följer principen "Gör som jag säger, inte som jag själv gör" är oftast inte mycket värda.

Jag har inte sett ett enda dugg av "Hur är saker och ting verkligen?" i något av det du skrivit här och jag har påpekat denna bristande verklighetsförankring och du har inte kunnat ge ett enda verklighetsförankrat svar tillbaka på det.

Man kan undra hur du då har mage att ge andra rådet: "Kanske är saker och ting inte så som jag har trott. Hur är saker och ting verkligen? Vad är Sanningen?"

Men, för att återknyta till ämnet, du har framfört postulatet att beviset på att gud finns är att vi har ett medvetande, men du har inte presenterat några belägg for vare sig det postulatet eller det faktum att du anser att det bara finns ett enda medvetande (en gud) i stället för ett ofantligt antal enskilda medvetanden (vare sig de är gudar eller inte).

Det finns folk som kan tro på postulerande utan belägg, vilket alla berättelser om älvor och tomtar visar, men postulat som inte kan beläggas bör man inte tro på, men du gick ju på mitt helt grundlösa postulat om att det skulle finnas en kejsare Xemu i solsystemet Arslycus, så du kan tydligen acceptera vilket grundlöst påstående som helst.
Jodå jag tar mitt egna råd på allvar.

Kolla inom dig själv för belägget/beviset som du vill ha. Sluta leta utanför dig själv, sluta fråga mig.

"If you get the inside right, the outside will fall into place. Primary reality is within; secondary reality without."
- Eckhart Tolle

Den där kejsaren är en fiktiv karaktär, den fiktiva karaktären blev medvetande så fort du nämnde den.

Men inte nog med det, den finns säkert på riktigt också. Det skulle t.o.m. många forskare hålla med om, tack vare multiversum och att verkligheten är oändlig.
Det innebär att allt som man överhuvudtaget kan tänka sig händer någonstans någon gång.

Du kan väl ställa frågan till t.ex. Max Tegmark (forskare), han skulle nog hålla med mig.
Citera
2018-08-30, 19:09
Medlem
[quote=Smeso|65097392]Du borde väl vara den första att ta ditt eget råd på allvar?

Råd från någon som följer principen "Gör som jag säger, inte som jag själv gör" är oftast inte mycket värda.

Jag har inte sett ett enda dugg av "Hur är saker och ting verkligen?" i något av det du skrivit här och jag har påpekat denna bristande verklighetsförankring och du har inte kunnat ge ett enda verklighetsförankrat svar tillbaka på det.

Man kan undra hur du då har mage att ge andra rådet: "Kanske är saker och ting inte så som jag har trott. Hur är saker och ting verkligen? Vad är Sanningen?"

Men, för att återknyta till ämnet, du har framfört postulatet att beviset på att gud finns är att vi har ett medvetande, men du har inte presenterat några belägg for vare sig det postulatet eller det faktum att du anser att det bara finns ett enda medvetande (en gud) i stället för ett ofantligt antal enskilda medvetanden (vare sig de är gudar eller inte).

Det finns folk som kan tro på postulerande utan belägg, vilket alla berättelser om älvor och tomtar visar, men postulat som inte kan beläggas bör man inte tro på, men du gick ju på mitt helt grundlösa postulat om att det skulle finnas en kejsare Xemu i solsystemet Arslycus, så du kan tydligen acceptera vilket grundlöst påstående som helst.[/QUOTE

Intressant iaktagelse och jag tänker inte försvara Skogis som enlig mej är ute på vandring och botaniserar bland Indiens superstars som nu ligger som små inplanterade frön under mössan och mognar kanske vad det lider, vem vet? Vatten brukar vara bra och här finns det väl flera källor med klart vatten att gro med?

Om du skall recensera en bil eller något annat antar jag att den som skriver först provar enligt bruksanvisningen. Så Smeso, provade du att göra vad Skogis skrev eller klubbade du bara ned honom som en politiker brukar göra vars måttstock bara är rätt eller fel? Vilket bevis skulle du kunna acceptera för att kunna tänka dej att allt hänger ihop i det som sker?

Nu borde vi ha lämnat all logik efter år av förluster med stolpskott som bäst i tråden och istället vara inne på den empiriska delen. Vi vet väl alla att logiska bevis för eller emot Gud bara är en lek med ord och att smaka på apelsinet borde vara självklart innan det utreds och förkastas.

Jag har även bett om resultat på min kanske något för er ovanliga fråga: Om du inte tänker på ett föremål framför dej kan du då säga att det finns som ett eget föremål, en stol tex. Och den som inte har insett detta att du skapar allt med dina tankar borde nog byta tråd till konsten att laga en bil eller dyligt. Kan du se det efter lång stillhet så ser du även att du blir vad du ser, dvs allt är din projektion och därav det berömda uttrycket att skönheten ligger i åskådarens ögon. Och den so anser att detta är filisofi är bara lite efetrbliven och rädd för något nytt.

Här pratar vi i om Guds vara eller inte och det blir då högst väsentligt var denna Guden kommer ifrån? Är det bara min tankes fantasi eller inte och vart kommer allt annat ifrån pss? Sedan kan vi se om Gud finns eller inte precis som allt annat vi upplever.

För mej skapar tankarna allt som en hägring eller vaken dröm! Det innebär INTE att jag står kvar när laststbilen håller på att köra på mej! Nix här kommer kroppens visdom in som ett barn inte ännu har lärt sig. Och här verkar det finnas en förvirring. Vi pratar väl inte om äpplen occh päron som faller ned utav gravitationen utan snarare att jmf med kärnfysikens lagar där vanlig logik inte passar in på modellerna, men nu slutar jag.

Gud finns eller inte beroende på var du står är mitt förslag men inget bevis. Vill ni ha bevis så vet ni vart ni skall gå så jag sitter nöjd idag, tack! Blir nog tomt imorgon eller ej.
Citera
2018-08-30, 19:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Förtydligande och belägg ... presenterat som ett guds-BEVIS ... och inte mera svamlande, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Tackar som frågar men att skriva mer är väl nästan att ta i och du tycker att mina inspelade tungomål är svammel? Det var bra sagt för med logik är det svårare för envar att komma fram till syltburken än det är för en kamel att passera ett nålsöga, sägs det.

Jag har ältat be-vis utifrån tanken, ögat, käslan, metaforer och Gud vet vad men inget dög och det visste du helt bensäkert på sekunden. Det säger mej att du vet svaret och hur vägen dit ser ut och så kom då ett fullständigt svar av och med dej som domare!

Min enkla slutledning är nu att du vet allt men är lite för blyg för att säga det. Sista tipset blir därför att även du är en förklädd Gud så var nu så snäll och sluta leka kurragömma med oss för många trådar ligger redan på ditt samvete innan jul och vi behöver be med vila och riktiga cykelturer kanske, åtminstone jag då syre visar vägen.

Var så God ärade Bogomil, slutet gott allt gott!

Nej, jag har inga (slutgiltiga) svar; jag avvaktar bara att du slutar svamla och istället presenterar guds-bevis enligt konventionell bevisföring.
Citera
2018-08-30, 19:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Ja ni..
Ni är inlåsta i gamla felaktiga spår.
Ni kommer absolut ingenstans på det sättet.
Även alla ateister som tramsar i denna tråd är sökare.

Det vore såååå lätt för er att stanna upp ett tag och öppna upp sinnet lite, men nej.

Börja med:
"Kanske är saker och ting inte så som jag har trott. Hur är saker och ting verkligen? Vad är Sanningen?
Från och med nu kommer jag att vara öppensinnad för nya synsätt/perspektiv/möjligheter så att jag inte förblir inlåst i gamla föreställningar."

Diskutera gärna teologisk metafysik och/eller ateism ... på relevante tråder.
Citera
2018-08-30, 19:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så Smeso, provade du att göra vad Skogis skrev eller klubbade du bara ned honom som en politiker brukar göra vars måttstock bara är rätt eller fel? Vilket bevis skulle du kunna acceptera för att kunna tänka dej att allt hänger ihop i det som sker?

Jag anser mig ha rätt att uttala mig i denna fråga eftersom jag har gått den långa vägen och provat både det ena och det andra och lagt ner mycket tid på existentiella frågor, vilket bland annat ledde mig djupt inom scientologin innan jag hittade ut igen. Och jag kan lova dig att det krävs en hel del funderande och undersökande av vad som verkligen är verkligt för att kunna göra det.
Citera
2018-08-30, 19:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Kolla inom dig själv för belägget/beviset som du vill ha. Sluta leta utanför dig själv, sluta fråga mig.

"If you get the inside right, the outside will fall into place. Primary reality is within; secondary reality without."
- Eckhart Tolle

Den där kejsaren är en fiktiv karaktär, den fiktiva karaktären blev medvetande så fort du nämnde den.

Men inte nog med det, den finns säkert på riktigt också. Det skulle t.o.m. många forskare hålla med om, tack vare multiversum och att verkligheten är oändlig.
Det innebär att allt som man överhuvudtaget kan tänka sig händer någonstans någon gång.

Du kan väl ställa frågan till t.ex. Max Tegmark (forskare), han skulle nog hålla med mig.

Bevis för guds existens, tack.
Citera
2018-08-30, 19:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilket bevis skulle du kunna acceptera för att kunna tänka dej att allt hänger ihop i det som sker?

Bevis enligt konventionell bevisföring; så kom till saken.

Spekulera kan du göra på annan tråd.
Citera
2018-08-30, 19:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:

- Eckhart Tolle

Då kan du kanske förklara vid vilken tidpunkt som den fiktiva karaktären fanns. Ja, eftersom det bara finns ett medvetande så kan du ju dessutom bevisa det genom att ta fram ur medvetandet hur många av kejsarens officerare som var lojala.
Sedan kan jag påpeka att Xemu i den påhittade berättelsen inte alls fanns i solsystemet Arslycus, det var bara en fälla för dig som jag skrev för att visa hur fel du hade eftersom du inte ens kan skilja på verklighet och vad jag hittar på för stunden. ("Arslycus" är en ordlek på ordet "ass-lickers" och har inget alls med berättelsen om Xemu att göra).

Och, ja, jag har ägnat mer än 15 år av mitt liv åt intensiva studier av människans religiösa natur och olika trosföreställningar och har en betydligt klarare föreställning om människans själsliga förmågor än va du har och jag har inte stött på någon enda indikation på att det skulle finnas ett enda övergripande medvetande.
Senast redigerad av Smeso 2018-08-30 kl. 19:42.
Citera
2018-08-30, 20:19
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Då kan du kanske förklara vid vilken tidpunkt som den fiktiva karaktären fanns. Ja, eftersom det bara finns ett medvetande så kan du ju dessutom bevisa det genom att ta fram ur medvetandet hur många av kejsarens officerare som var lojala.
Sedan kan jag påpeka att Xemu i den påhittade berättelsen inte alls fanns i solsystemet Arslycus, det var bara en fälla för dig som jag skrev för att visa hur fel du hade eftersom du inte ens kan skilja på verklighet och vad jag hittar på för stunden. ("Arslycus" är en ordlek på ordet "ass-lickers" och har inget alls med berättelsen om Xemu att göra).

Och, ja, jag har ägnat mer än 15 år av mitt liv åt intensiva studier av människans religiösa natur och olika trosföreställningar och har en betydligt klarare föreställning om människans själsliga förmågor än va du har och jag har inte stött på någon enda indikation på att det skulle finnas ett enda övergripande medvetande.
"Now he has departed from this strange world a little ahead of me. That means nothing. People like us, who believe in physics, know that the distinction between past, present and future is only a stubbornly persistent illusion."

"A human being is a part of the whole called by us universe, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feeling as something separated from the rest, a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty."

"No problem can be solved from the same level of consciousness that created it."

- Albert Einstein

"In some sense man is a microcosm of the universe; therefore what man is, is a clue to the universe."

“Individuality is only possible if it unfolds from wholeness.”

"Some might say: ‘Fragmentation of cities, religions, political systems, conflict in the form of wars, general violence, fratricide, etc., are the reality. Wholeness is only an ideal, toward which we should perhaps strive.’ But this is not what is being said here. Rather, what should be said is that wholeness is what is real, and that fragmentation is the response of this whole to man’s action, guided by illusory perception, which is shaped by fragmentary thought."

"Science itself is demanding a new, non-fragmentary world view."

"Deep down the consciousness of mankind is one. This is a virtual certainty because even in the vacuum matter is one; and if we don’t see this, it’s because we are blinding ourselves to it.

"Thought is creating divisions out of itself and then saying that they are there naturally.'

- David Bohm

"Vedanta teaches that consciousness is singular, all happenings are played out in one universal consciousness and there is no multiplicity of selves."

"Multiplicity is only apparent, in truth, there is only one mind."

"The world is given to me only once, not one existing and one perceived. Subject and object are only one. The barrier between them cannot be said to have broken down as a result of recent experience in the physical sciences, for this barrier does not exist."

"Consciousness is a singular of which the plural is unknown. There is only one thing and that which seems to be a plurality is merely a series of different aspects of this one thing, produced by a deception, the Indian maya, as in a gallery of mirrors."

- Erwin Schrödinger

"How wonderful that we have met with a paradox. Now we have some hope of making progress."

- Niels Bohr
Citera
2018-08-30, 20:23
Medlem
Skogismyras avatar
“Our separation from each other is an optical illusion of consciousness.”

- Albert Einstein
Citera
2018-08-30, 20:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Now he has departed from this strange world a little ahead of me. That means nothing. People like us, who believe in physics, know that the distinction between past, present and future is only a stubbornly persistent illusion."

"A human being is a part of the whole called by us universe, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feeling as something separated from the rest, a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty."

"No problem can be solved from the same level of consciousness that created it."

- Albert Einstein

"In some sense man is a microcosm of the universe; therefore what man is, is a clue to the universe."

“Individuality is only possible if it unfolds from wholeness.”

"Some might say: ‘Fragmentation of cities, religions, political systems, conflict in the form of wars, general violence, fratricide, etc., are the reality. Wholeness is only an ideal, toward which we should perhaps strive.’ But this is not what is being said here. Rather, what should be said is that wholeness is what is real, and that fragmentation is the response of this whole to man’s action, guided by illusory perception, which is shaped by fragmentary thought."

"Science itself is demanding a new, non-fragmentary world view."

"Deep down the consciousness of mankind is one. This is a virtual certainty because even in the vacuum matter is one; and if we don’t see this, it’s because we are blinding ourselves to it.

"Thought is creating divisions out of itself and then saying that they are there naturally.'

- David Bohm

"Vedanta teaches that consciousness is singular, all happenings are played out in one universal consciousness and there is no multiplicity of selves."

"Multiplicity is only apparent, in truth, there is only one mind."

"The world is given to me only once, not one existing and one perceived. Subject and object are only one. The barrier between them cannot be said to have broken down as a result of recent experience in the physical sciences, for this barrier does not exist."

"Consciousness is a singular of which the plural is unknown. There is only one thing and that which seems to be a plurality is merely a series of different aspects of this one thing, produced by a deception, the Indian maya, as in a gallery of mirrors."

- Erwin Schrödinger

"How wonderful that we have met with a paradox. Now we have some hope of making progress."

- Niels Bohr

Frånsett att du misstolkar Bohr och Schrödinger ... vart finns guds-beviset i detta?
Citera
2018-08-30, 20:25
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Frånsett att du misstolkar Bohr och Schrödinger ... vart finns guds-beviset i detta?
Haha.
Är det jag som misstolkar?

Jaja. Jag är nog klar här nu.
Jag älskar er alla ❤

Ord från "Gud": fortsättning följer.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-08-30 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in