2018-08-30, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Ja du och jag har samma medvetande.

Är du medveten? Ja.
Är jag medveten? Ja.
Ett medvetande.

Står du på jordklotet? Ja.
Står jag på jordklotet? Ja.
Ett jordklot.

Existerar du i universum? Ja.
Existerar jag i universum? Ja.
Ett universum. (Förvisso finns det flera universum eftersom multiversum finns men du fattar).

Medvetande är inte beroende av personlighet, minnen, tankar, eller något annat. Medvetande kommer före personlighet, minne, tankar, och allt annat.

Jag kan utveckla liknelsen med jorden lite till:
På jorden växer många olika slags blommor. Vad har de gemensamt? Jorden.
Jorden är grunden, det är en jord, flera olika blommor. Jorden är densamma även fast blommorna är olika.
Jorden= medvetandet.
Blommorna= människor.

Eller denna liknelse:
En radiosändning, flera olika radioapparater.
Radiosändningen= medvetandet.
Radioapparaterna= människorna.

Folk tror att allt ryms i universum.
Men det är så att universum ryms i medvetande.
Det är evigt, oändligt medvetande som ger upphov till universum i multiversum.
Eller tror ni att Big Bang uppstod ur inget.
Visst är det fint.
Gud nämns inte en enda gång i allt detta ....
Citera
2018-08-30, 08:59
Medlem
Smesos avatar
Det var banne mig bland det mest korkade jag läst i denna tråd.

Citat:
Är du medveten? Ja.
Är jag medveten? Ja.
Ett medvetande.
Det är så fel det kan bli. För att det över huvud taget skulle kunna vara ett medvetande i din ”förklaring” ovan så skulle vi båda ha samma medvetande, och det har vi bevisligen inte eftersom du inte är medveten om det jag är medveten om och jag, tack och lov, inte är medveten om vad du är medveten om.

Citat:
Jorden är grunden, det är en jord, flera olika blommor. Jorden är densamma även fast blommorna är olika.
Jorden= medvetandet.
Blommorna= människor.
Nej, blommor som växer på olika platser finns visserligen på samma planet, men de växer i helt olika jord, så, nej, jorden är inte densamma fast blommorna är olika.
Du sätter ut helt galna likhetstecken där inga likheter finns.

Citat:
Eller denna liknelse:

Ingen dålig liknelse som liknelse betraktat, men den saknar verklighetsbakgrund. Det finns inte bara ett medvetande, alla radioapparater sänder inte samma radiosändning. Du och jag är helt tydligt på olika frekvens, så där faller radioliknelsen.

Citat:
Nej, det är bara dem som inte förstått vad Big Bang-teorin faktiskt påstår som tror det.
Det finns inget i Big Bang-teorin som påstår att det fanns ett ”tomma intet” före Big Bang.
Citera
2018-08-30, 09:10
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ja du och jag har samma medvetande.

Är du medveten? Ja.
Är jag medveten? Ja.
Ett medvetande.

Står du på jordklotet? Ja.
Står jag på jordklotet? Ja.
Ett jordklot.

Existerar du i universum? Ja.
Existerar jag i universum? Ja.
Ett universum. (Förvisso finns det flera universum eftersom multiversum finns men du fattar).

Medvetande är inte beroende av personlighet, minnen, tankar, eller något annat. Medvetande kommer före personlighet, minne, tankar, och allt annat.

Jag kan utveckla liknelsen med jorden lite till:
Jorden= medvetandet.
Blommorna= människor.

Eller denna liknelse:

Folk tror att allt ryms i universum.
Men det är så att universum ryms i medvetande.
Det är evigt, oändligt medvetande som ger upphov till universum i multiversum.
Visst är det fint.

Ja det kan nog kännas härligt att känna att-allt-är-ett.

Men hur tänkte du med vattenlevande liv?

Ditt medvetande ovan jord, är det "samma" som algernas medvetande i havet? Plankton, livnär sig på samma medvetande som elefanten? Vet de ens om varandras existens?

Och om gud är medvetande, hur kommer det sig då att det är så svårt att samtala med alla djuren bl.a dem som är vattenlevande - har du någonsin fått respons från någon manet att vederbörandes medvetande är samma som ditt eller om den möjligtvis uttryckt för dig om att manetens hav är gud, att vattnet är gud.

Kranvattnet har alltså ett intellekt?

Skogismyra, du spränger alla gränser!
Citera
2018-08-30, 09:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Honey.B.Blue:
Haha. Du är rolig du.
Det här med Gud verkar vara ett laddat ämne för er ateister.

Jag sa redan att du har en felaktig bild av medvetande. Allt som du eller någon är medveten om är medvetande.
Om du är medveten om en sten så är stenen medvetande, osv.

Ja kejsaren är medvetande.

Jag kallar det för medvetande eftersom det är så uppenbart när jag "kollar" inom mig själv.
Ni kollar ju aldrig inom er själva, ni letar hela tiden utanför, det är ert problem.
Ni är en del av universum, eller hur? Så varför kolla utanför när man kan kolla innanför? Det är samma skit ändå (atomer och skit).

Och läs min signatur också, det är inte bara jag som kallar det för medvetande.

Du presenterar ju som vanligt bara ett antal postulat; postulat som på köpet inte hör hemma på denna tråd.

Och uppmaninger om att ändra på vad som är rent predikande och istället komme till saken och komme med bevis ignorerar du givetvis.
Senast redigerad av Bogomil 2018-08-30 kl. 09:37.
Citera
2018-08-30, 09:12
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Skogismyra har suttit under någon korkek, och filosoferat tills man blivit lite yr... ;-)
Citera
2018-08-30, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Gud nämns inte en enda gång i allt detta ....

Hej Skogismyra, utan dej och mej hade den här tråden somnat in för gott kanske och hörde du någon som sa tack istället för att anmäla inläggen? Vad skulle gott folk göra utan att diskutera om vem som har rätt och förnedra den som tycker olika som är vårt, människans öde?

Gillar ditt sätt att spåna men när du ger Gud ett namn blir du torsk i detta avancerade gäng då alla namn syftar på en dualism och hmhm är inget sånt för intellektet. Hmhm är ett bra namn, tycker jag men tråden kräver en Gud så ok.

Du har väl träffat på ordspråket som säger att det är meningslöst att "kasta pärlor till svinen" men det går inte heller att sluta kasta pärlor så jag fortsätter att spåna om Gud. Om nu någon upplever sig som ett intellektuellt svin så skrev jag inte så utan det var bara dina tankar om dej själv, ok!

För den som tror att sanningens moder Gud finns där inne bland dina tankar och sen därute att förstå med dualismens ord av vad någon annan sagt, recyklat och väl inpackat av bibeln mm så spelar det inte någon roll hur mycket du pekar på månen, en symbol för det inre svala ljuset, han går ändå inte åt det hållet utan snarare biter av dej fingret, hm.

Förvirringen har blivit så kär så kär att bära med sig. Kanske om det kommer en stor truck och helt oväntat ger en knuff så han hamnar på sjukhuset i koma kan han börja ifrågasätta, se inåt som en bas, vad han tror på, ajaj. Gud är en riktig spjuver med lastbilar och övrigt till sin tjänst! Stolta kroppar som bara är skitfabriker är inte så bara utan lika gudomliga som lastbilar. Allt annat tjafs kan med fördel lämnas till Aftonbladet och dylik media om du vågar se inåt.

Om Gud är allena vem skall då ta emot svaret från FlashBack trådar som var ett förslag nyligen i tråden? Jojo, en falsk profet så klart som tror sig veta allt för han är påläst i bibeln men likväl frågar och har synpunkter samt anmäler mina inlägg så att de försvinner, tack! Om de inte försvannn skulle mitt jobb vara uselt och så har det alltid varit.

Gud är allså Livet självt som styr oss i allt och det gillar såklart inte alla som vet sååå mycket men vet tydligen inte att dom inget vet. Hur skall du förklara hur en apelsin smakar om du aldrig ätit en mogen frukt? Du blev därför aldrig övergiven, varken gott eller ont, leva eller inte leva finns och som bara är ett fåfängt försök att kontrollera just dina TANKAR som du kallar ditt personliga liv med själen som grädde på moset, gullegull i ett storslaget liv och ett barnsligt försök att styra Gud till att vara din slav. Du är precis så sårbar som du tänker och inget annat och stoppa kraften den som även jagar sig själv i ren yra och skriver detta, jag önskar dej lycka till men du kom försent då nuet redan är som bortblåst utan att fråga varken dej eller mej! Och så skall en slipsten dras, sa Gud!

Varför inte hålla inne med alla frågor och uppleva undret att bara vara mitt uppe i centrum på DIN skapelse som är allas vår skapelse och spindelnät med 360 graders spelrum och högt i tak minsann. Här kan du prisa Gud om du vill eller bara njuta av en kopp kaffe eller slå någon på käften och få elak, rättvist karma jaga dej kanske ända in i fängelset.

Seriösa sökare står längst ned på guds stege och vill upp men kan inte än så länge då hjärnan arbetar, balanserar för fullt med allt patrask den svalt ned till att traska runt, runt i ring för att hoppas på att hitta ett någorlunda komfortabelt liv därute

Skogis, imponerande samling du fått ihop som referenser och jag säger bara som den visaste sa jag hört på mina resor:

If you meet Buddha on the road just kill him!

Alla religioner är samma förvirring där folk vill ha någon därute som fixar en ny MC, kropp eller något annat gött. Jag gillar oxå Buddha och Jesus men inte buddhism eller övriga religioner som bara är en kultur att leva i och oftast mycket pang, pang.

The Buddha sägs ha sagt: Make no statue or temple out of me when I am gone, I am inside and not outside so just be a light unto yourself, punkt!

Och så kommer frågan hur du blir en Buddha för den som är intresserad? Tyvärr finns ingen väg dit då Du och Buddha inte kan finnas samtidigt när allt är ett. Och även säga att allt är ett implicerar även två så därför var Jesus tyst vid frågan om Gud. Buddha försökte i åratal att bli fri från lidande som är separation där du är underlägsen eller överlägsen andra. Buddha övergav sin rika far, sitt nyfödda barn, reste runt till alla vise män i Indien men kom tillbaks och var besviken. Satte sig ned under ett träd och sa att han inte skulle resa sig innan HANS lidande var borta och en vacker dag så bara hände det helt plötsligt att han såg och upplevde att allt var ett och men inte två, hm.

Att kopiera Buddha är ingen ljus ide har alla munkar märkt men likväl så försöker vi uppnå något vi inte uppnått tidigare men här tar vägen med google och etablissemanget slut för nu är du ensam kvar och den rädslan skyr du som pesten trots att det är porten till att se att det inte finns någon frihet utan du är alltså en vanlig typ bland andra som tror de är speciella. Poesi är vackert och mer innehållsrikt än alla nya eller gamla böcker enligt min erfarenhet på vägen...

Blunda, känn på kaoset och fråga vem du är som äger kaoset, kan stilla tanken om du vill men betyder så klart ingenting i det stora hela då du lilla mutter bara är en skruv som söker att passa in tills en dag du får uppleva något annat. En del väntar ända till sista andetaget så gott om tid och repekt till alla. Och just nu tittade jag ut från balkongen och såg en fågel lämna sin gren...

Allt väl och visst existerar min Gud med allt vad det innebär av möjligheter och utmaningar! Ni får ha förnekelsen som en Gud eller acceptancen som en Gud. Livet är inte logiskt men levande så lev mer och tänk mindre är min väg just nu.

Usch vad långt det blev, kanske en tävlan med gode Honey, haha
Senast redigerad av shivashambo 2018-08-30 kl. 10:56.
Citera
2018-08-30, 11:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Hej Skogismyra, utan dej och mej hade den här tråden somnat in för gott kanske och hörde du någon som sa tack istället för att anmäla inläggen? Vad skulle gott folk göra utan att diskutera om vem som har rätt och förnedra den som tycker olika som är vårt, människans öde?

Gillar ditt sätt att spåna men när du ger Gud ett namn blir du torsk i detta avancerade gäng då alla namn syftar på en dualism och hmhm är inget sånt för intellektet. Hmhm är ett bra namn, tycker jag men tråden kräver en Gud så ok.

Du har väl träffat på ordspråket som säger att det är meningslöst att "kasta pärlor till svinen" men det går inte heller att sluta kasta pärlor så jag fortsätter att spåna om Gud. Om nu någon upplever sig som ett intellektuellt svin så skrev jag inte så utan det var bara dina tankar om dej själv, ok!

För den som tror att sanningens moder Gud finns där inne bland dina tankar och sen därute att förstå med dualismens ord av vad någon annan sagt, recyklat och väl inpackat av bibeln mm så spelar det inte någon roll hur mycket du pekar på månen, en symbol för det inre svala ljuset, han går ändå inte åt det hållet utan snarare biter av dej fingret, hm.

Förvirringen har blivit så kär så kär att bära med sig. Kanske om det kommer en stor truck och helt oväntat ger en knuff så han hamnar på sjukhuset i koma kan han börja ifrågasätta, se inåt som en bas, vad han tror på, ajaj. Gud är en riktig spjuver med lastbilar och övrigt till sin tjänst! Stolta kroppar som bara är skitfabriker är inte så bara utan lika gudomliga som lastbilar. Allt annat tjafs kan med fördel lämnas till Aftonbladet och dylik media om du vågar se inåt.

Om Gud är allena vem skall då ta emot svaret från FlashBack trådar som var ett förslag nyligen i tråden? Jojo, en falsk profet så klart som tror sig veta allt för han är påläst i bibeln men likväl frågar och har synpunkter samt anmäler mina inlägg så att de försvinner, tack! Om de inte försvannn skulle mitt jobb vara uselt och så har det alltid varit.

Gud är allså Livet självt som styr oss i allt och det gillar såklart inte alla som vet sååå mycket men vet tydligen inte att dom inget vet. Hur skall du förklara hur en apelsin smakar om du aldrig ätit en mogen frukt? Du blev därför aldrig övergiven, varken gott eller ont, leva eller inte leva finns och som bara är ett fåfängt försök att kontrollera just dina TANKAR som du kallar ditt personliga liv med själen som grädde på moset, gullegull i ett storslaget liv och ett barnsligt försök att styra Gud till att vara din slav. Du är precis så sårbar som du tänker och inget annat och stoppa kraften den som även jagar sig själv i ren yra och skriver detta, jag önskar dej lycka till men du kom försent då nuet redan är som bortblåst utan att fråga varken dej eller mej! Och så skall en slipsten dras, sa Gud!

Varför inte hålla inne med alla frågor och uppleva undret att bara vara mitt uppe i centrum på DIN skapelse som är allas vår skapelse och spindelnät med 360 graders spelrum och högt i tak minsann. Här kan du prisa Gud om du vill eller bara njuta av en kopp kaffe eller slå någon på käften och få elak, rättvist karma jaga dej kanske ända in i fängelset.

Seriösa sökare står längst ned på guds stege och vill upp men kan inte än så länge då hjärnan arbetar, balanserar för fullt med allt patrask den svalt ned till att traska runt, runt i ring för att hoppas på att hitta ett någorlunda komfortabelt liv därute

Skogis, imponerande samling du fått ihop som referenser och jag säger bara som den visaste sa jag hört på mina resor:

If you meet Buddha on the road just kill him!

Alla religioner är samma förvirring där folk vill ha någon därute som fixar en ny MC, kropp eller något annat gött. Jag gillar oxå Buddha och Jesus men inte buddhism eller övriga religioner som bara är en kultur att leva i och oftast mycket pang, pang.

The Buddha sägs ha sagt: Make no statue or temple out of me when I am gone, I am inside and not outside so just be a light unto yourself, punkt!

Och så kommer frågan hur du blir en Buddha för den som är intresserad? Tyvärr finns ingen väg dit då Du och Buddha inte kan finnas samtidigt när allt är ett. Och även säga att allt är ett implicerar även två så därför var Jesus tyst vid frågan om Gud. Buddha försökte i åratal att bli fri från lidande som är separation där du är underlägsen eller överlägsen andra. Buddha övergav sin rika far, sitt nyfödda barn, reste runt till alla vise män i Indien men kom tillbaks och var besviken. Satte sig ned under ett träd och sa att han inte skulle resa sig innan HANS lidande var borta och en vacker dag så bara hände det helt plötsligt att han såg och upplevde att allt var ett och men inte två, hm.

Att kopiera Buddha är ingen ljus ide har alla munkar märkt men likväl så försöker vi uppnå något vi inte uppnått tidigare men här tar vägen med google och etablissemanget slut för nu är du ensam kvar och den rädslan skyr du som pesten trots att det är porten till att se att det inte finns någon frihet utan du är alltså en vanlig typ bland andra som tror de är speciella. Poesi är vackert och mer innehållsrikt än alla nya eller gamla böcker enligt min erfarenhet på vägen...

Blunda, känn på kaoset och fråga vem du är som äger kaoset, kan stilla tanken om du vill men betyder så klart ingenting i det stora hela då du lilla mutter bara är en skruv som söker att passa in tills en dag du får uppleva något annat. En del väntar ända till sista andetaget så gott om tid och repekt till alla. Och just nu tittade jag ut från balkongen och såg en fågel lämna sin gren...

Allt väl och visst existerar min Gud med allt vad det innebär av möjligheter och utmaningar! Ni får ha förnekelsen som en Gud eller acceptancen som en Gud. Livet är inte logiskt men levande så lev mer och tänk mindre är min väg just nu.

Usch vad långt det blev, kanske en tävlan med gode Honey, haha

Din svada om teologisk epistemologi kan du väl ta på nån tråd, där detta omfattas av ämnet. På denna tråd är det guds-bevis som efterlysas.
Citera
2018-08-30, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Din svada om teologisk epistemologi kan du väl ta på nån tråd, där detta omfattas av ämnet. På denna tråd är det guds-bevis som efterlysas.

Jovisst, det hade väl räckt att skriva att "skönheten ligger i åskådarens ögon" men nu är det för sent som med allt annat. Gud stödjer även imbicilla, poliser som dej så välkommen med dina alster. Även du är ett bevis på att Gud existerar så tack för ditt bidrag om att du vill veta mer men famlar i blindo än så länge trots att även du är en Gud som spelar smart! Kanske är du en robot som sprutar ur sig korta inlägg i tusentals som en gatu hund pissar dagarna i ända. Alla är välkomna, jag gillar djur och vi utgör alla Guds hage tillsammans! Vad skall du nu göra med självföraktet? Skriv och berätta, tack!
Citera
2018-08-30, 11:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Även du är ett bevis på att Gud existerar

Förtydligande och belägg ... presenterat som ett guds-BEVIS ... och inte mera svamlande, tack.
Citera
2018-08-30, 15:35
Medlem
Citat:
Förtydligande och belägg ... presenterat som ett guds-BEVIS ... och inte mera svamlande, tack.

Tackar som frågar men att skriva mer är väl nästan att ta i och du tycker att mina inspelade tungomål är svammel? Det var bra sagt för med logik är det svårare för envar att komma fram till syltburken än det är för en kamel att passera ett nålsöga, sägs det.

Jag har ältat be-vis utifrån tanken, ögat, käslan, metaforer och Gud vet vad men inget dög och det visste du helt bensäkert på sekunden. Det säger mej att du vet svaret och hur vägen dit ser ut och så kom då ett fullständigt svar av och med dej som domare!

Min enkla slutledning är nu att du vet allt men är lite för blyg för att säga det. Sista tipset blir därför att även du är en förklädd Gud så var nu så snäll och sluta leka kurragömma med oss för många trådar ligger redan på ditt samvete innan jul och vi behöver be med vila och riktiga cykelturer kanske, åtminstone jag då syre visar vägen.

Var så God ärade Bogomil, slutet gott allt gott!
Citera
2018-08-30, 16:16
Medlem
Skogismyras avatar
Ja ni..
Ni är inlåsta i gamla felaktiga spår.
Ni kommer absolut ingenstans på det sättet.
Även alla ateister som tramsar i denna tråd är sökare.

Det vore såååå lätt för er att stanna upp ett tag och öppna upp sinnet lite, men nej.

Börja med:
"Kanske är saker och ting inte så som jag har trott. Hur är saker och ting verkligen? Vad är Sanningen?
Från och med nu kommer jag att vara öppensinnad för nya synsätt/perspektiv/möjligheter så att jag inte förblir inlåst i gamla föreställningar."
Senast redigerad av Skogismyra 2018-08-30 kl. 16:33.
Citera
2018-08-30, 17:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja ni..
Ni är inlåsta i gamla felaktiga spår.
Ni kommer absolut ingenstans på det sättet.
Även alla ateister som tramsar i denna tråd är sökare.

Det vore såååå lätt för er att stanna upp ett tag och öppna upp sinnet lite, men nej.

Börja med:
"Kanske är saker och ting inte så som jag har trott. Hur är saker och ting verkligen? Vad är Sanningen?
Från och med nu kommer jag att vara öppensinnad för nya synsätt/perspektiv/möjligheter så att jag inte förblir inlåst i gamla föreställningar."

Du borde väl vara den första att ta ditt eget råd på allvar?

Råd från någon som följer principen "Gör som jag säger, inte som jag själv gör" är oftast inte mycket värda.

Jag har inte sett ett enda dugg av "Hur är saker och ting verkligen?" i något av det du skrivit här och jag har påpekat denna bristande verklighetsförankring och du har inte kunnat ge ett enda verklighetsförankrat svar tillbaka på det.

Man kan undra hur du då har mage att ge andra rådet: "Kanske är saker och ting inte så som jag har trott. Hur är saker och ting verkligen? Vad är Sanningen?"

Men, för att återknyta till ämnet, du har framfört postulatet att beviset på att gud finns är att vi har ett medvetande, men du har inte presenterat några belägg for vare sig det postulatet eller det faktum att du anser att det bara finns ett enda medvetande (en gud) i stället för ett ofantligt antal enskilda medvetanden (vare sig de är gudar eller inte).

Det finns folk som kan tro på postulerande utan belägg, vilket alla berättelser om älvor och tomtar visar, men postulat som inte kan beläggas bör man inte tro på, men du gick ju på mitt helt grundlösa postulat om att det skulle finnas en kejsare Xemu i solsystemet Arslycus, så du kan tydligen acceptera vilket grundlöst påstående som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in