2018-08-30, 20:16
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
AfS utgör ytterligare en försvårande faktor. Jag skulle kunna inbilla mig att det råder en hel del trafik mellan SD och AfS om än det inte är att betecknas som kommunicerande kärl.
Jag kan inte påminna mig att jag någonsin varit så luftlandsatt att jag så här tätt inpå valet mer eller mindre tilldelar positiv sannolikhet på alla jävla möjliga tänkbara utfall.

Jag har inte den blekaste aning om vad som kommer hända. Det enda jag är någorlunda säker på är att OI lär idiot/inkompetens-förklaras efter valet samt att det sannolikt kommer hållas ett extraval i sambfand med EU-valet 2019.

Trafik ja. Men knappast bradley effekt i bemärkelsen att en AfS sympatisör uppger SD för att det är mindre stigmatiserande. Jag tror AfS anhängarna antingen uppger AfS eller inget alls.

Så AfS kan nog dra ner SD någon procent i detta val. Däremot tror jag inte att de ökar osäkerheten i SD mätningarna.
2018-08-30, 20:23
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Trafik ja. Men knappast bradley effekt i bemärkelsen att en AfS sympatisör uppger SD för att det är mindre stigmatiserande. Jag tror AfS anhängarna antingen uppger AfS eller inget alls.

Så AfS kan nog dra ner SD någon procent i detta val. Däremot tror jag inte att de ökar osäkerheten i SD mätningarna.

Jag läste att det också var soffliggare som inte var nöjd med något parti. Hur som helst så ska det ska bli intressant att se resultatet på övriga partier efter den 9/9.
2018-08-30, 20:27
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du och 8711 samt andra stollar slog ju i taket av glädje när det visade sig att SD stigit 0,4 procent i den mätning som föregick denna. Satsa du på mätningarna från Yougove/Sentio. Jag avvaktar valresultatet men ditt skratt och hånande skall jag stoppa i din breda käft tillika hals då.

Slog jag i taket av glädje??? Det som påpekades från flera i denna tråd var att 19,2% i går hos Sifo var rekord, vilket är ett obestridligt faktum. Eller hur? Det tidigare rekordet från december 2015 slogs med ynka 0,2%. Mycket större glädje än så var det väl knappast? Men dock ett nytt rekord för SD hos Sifo.

Det är rätt intressant när du av alla i denna tråd kallar folk för stollar. Det är fanimej stor humor... Du som kom - och fortsätter att komma - med den ena mer rubbade prognosen efter den andra. En tydligare kontraindikator än du lär vara svår att finna. Och dessutom fortsätter du att vara kaxig - trots att alla vet vilken fullfjädrad och komplett idiot du visat dig vara ända sedan du började lansera dina SD-förutsägelser i denna tråd. Dina "tak" på 5%, 7%, 8% och 10% för SD är riktiga klassiker som du fått äta upp mer än en gång. Med rätta p g a av din arrogans och tykna attityd.

När man har haft så mycket fel som du i över tio års tid kan man tycka att du borde ha kommit till något slags självinsikt om dina grova tillkortakommanden, men icke. Du verkar vara alltför korkad för det. Du fortsätter spy ur dig den ena idiotin efter den andra, du fortsätter uppvisa samma djupa ignorans. Det tragiska är att jag tror att du inte är medveten om hur förryckt du i själva verket är.

Du tror att SD kommer att få 18% (vilket du uppgav för inte så länge sedan). Enligt dig var det också mindre än en procents chans att SD skulle få högre än 20% i valet. Nu är vi så nära "målet", så nära facit, att vi helt enkelt får avvakta och se var SD hamnar. Det enda vi med väldigt stor sannolikhet kan ana oss till är att du kommer att vara lika snett ute som du varit under de senaste tio åren - av den enkla anledningen att det bästa sättet att förutsäga en persons framtid är att titta på vederbörandes förflutna. Bevisen har vi i denna tråd om vi backar och läser dina inlägg från 2009 och framåt. Slutsatserna är enkla att dra. Ditt förflutna säger mängder om dig, bäste Powergirl.

Jag avvaktar också valresultatet - med spänning, ska tilläggas. Och en sak kan vi vara helt säkra på: antingen kommer du att vara närmare, eller jag. Det troliga är väl att resultatet kommer att ligga någonstans mitt emellan våra prognoser.

För övrigt har jag bara en sak till att säga dig före valet: du kan flyga och fara åt fanders, ditt vänstervridna helvete!
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-30 kl. 21:01. Anledning: Förtydligande
2018-08-30, 20:32
Medlem
Separatistens avatar
Åkej....strunt i alla Opinionsmätningar, tror de på sin höjd kommer duga som analysmaterial för framtida studier i hur mätfelen kunde bli så stora i nåt Universitet, och att fler slutar med att mäta just politik.

Ni som vet, hur ser det ut på marken?

Hur är uppslutningen på torgmötena 2018 gentemot 2014?

Det ser ut som en avsevärd skillnad. Det ser verkligen ut som att det är MASSOR av folk på SDs möten.

Men stämmer bilden med verkligheten? Ni som sett, hur är det?
2018-08-30, 20:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vi behöver inte oroa oss. Allt detta ingår i det super-regisserade odemokratiska spelet inför valet:
- SD ökar plötsligt (utan anledning) i mätningarna under försommaren
- SD minskar lika kraftigt plötsligt (utan anledning) under mätningarna strax före valet

Allt är iscensatt för att media ska kunna skriva om negativt momentum för SD nu veckan före valet. Det är allt vad det handlar om. Det vore livsfarligt för 7-klövern om SD gick in i den sista veckan med ett starkt momentum uppåt. Detta skulle förhindras till varje pris.

Ingen oro: SD ligger egentligen stabilt på 19% i mätningarna, vilket motsvarar ca 25% i valresultat. Inget har egentligen ändrats.
2018-08-30, 20:43
Medlem
Sentio kommer imorgon.

https://mobile.twitter.com/ChangFrick/status/1035234106953670656
2018-08-30, 20:46
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Sentio kommer imorgon.

https://mobile.twitter.com/ChangFrick/status/1035234106953670656

Citat:
Det står verkligen INTE stilla i opinionen. Sen har vi en specialmätning ovanpå som också kommer :-)

En stabilisering för SD? Upp 3-4% igen?
2018-08-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Oddsen sätt utifrån hur folk spelar i huvudsak.
Bookies tar inga onödiga risker, de vill tjäna pengar oavsett resultat.
Att det är samma odds under som över 23.5 beror på att det spelas hårt på över

Om de vill tjäna pengar oavsett utfall så borde man väl sänka över 23,5 om det spelas hårt där
2018-08-30, 20:52
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Och varför är det svårt att mäta partier som växer? Jo (som flera här antar) för att det blir en mixförskjutning och denna leder till förändring i den genomsnittliga bradleyeffekten. De som hoppar på SD tåget nu är känsligare än hardcore typerna som hoppade på under 90-talet.

Skämsfaktorn för SD kommer att fortsätta att öka fram tills dess att vi ser en normalisering.
Då kommer också spreaden att minska mellan telefon och webinstitut. Kanske får vi då tom en tillfällig överskattning av SD. Men det ligger nog några val bort.

(Min fetning)

Där tror jag du träffar mitt i prick! Detta är pudelns kärna. Mycket bra och koncist formulerat. Här gömmer sig ett stort mörkertal vi bara kan ana - och som kommer att visa sig under valvakan.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-30 kl. 20:54. Anledning: Tillägg
2018-08-30, 20:52
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi behöver inte oroa oss. Allt detta ingår i det super-regisserade odemokratiska spelet inför valet:
- SD ökar plötsligt (utan anledning) i mätningarna under försommaren
- SD minskar lika kraftigt plötsligt (utan anledning) under mätningarna strax före valet

Allt är iscensatt för att media ska kunna skriva om negativt momentum för SD nu veckan före valet. Det är allt vad det handlar om. Det vore livsfarligt för 7-klövern om SD gick in i den sista veckan med ett starkt momentum uppåt. Detta skulle förhindras till varje pris.

Ingen oro: SD ligger egentligen stabilt på 19% i mätningarna, vilket motsvarar ca 25% i valresultat. Inget har egentligen ändrats.

Sammanslagna mätningar enligt status.st september 2010: 5,1
Valresultat: 5,7
Felmarginal: 11

Sammanslagna mätningar enligt status.st september 2014: 10,5
Valresultat: 12,9
Felmarginal: 19

Sammanslagna mätningar just nu enligt status.st augusti 2018: 20,4
Valresultat 2018 med 19% felmarginal: 24,2
Valresultat 2018 med 15% felmarginal: 23,4
Valresultat 2018 med 11% felmarginal: 22,6

25% är absolut troligt valresultat
2018-08-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"Svårbedömt värre. "

Är det verkligen det , skulle Sverige var annorlunda än US och GB det betvivlar jag.

Opinionen gick inte att förutse där och detsamma gäller även här, nästa söndag vet vi
vad som hänt under radarn uti folkdjupet.

Gratulerar om du inte tycker det är svårt att veta var SD landar. Till skillnad från förra valet ser jag både en upp- och en nedsida:

- Det kan finnas stora, icke-mätta reserver av normies, boomers och kvinnor. Människor som snackat ihop sig ute i landet i en organisk folkrörelse i reaktion mot tusentals och åter tusentals vardagshändelser. Det är inte orimligt att den omvända Bradley-effekten är HÖGRE för dessa - särskilt kvinnorna - jämfört med den typiske manliga väljaren 2014. Inte alls säkert (normies kan ju vara mindre på sin vakt och inte påverkade av Mattsson-effekten), men inte orimligt.

- Kärnväljarflykten till AfS, hur stor är den? En betydande andel av väljarna 2010 och 2014 känner till och föredrar säkerligen AfS - men hur många tar språnget och hur många är rädda att kasta bort sin röst?

Två separata väljargrupper som också kan reagera olika på olika utspel och händelser. T ex kan Jimmies klimatuttalanden öka den upplevda pinsamheten att uppge SD för en nytillkommen kvinnoröst - men inte påverka själva rösten. Medan den andra gruppen kan lockas tillbaka av Åkessons stridslystna utspel mot P3.
2018-08-30, 21:18
Medlem
Tycker det är väldigt trist att Sverigedemorakterna verkar få 17 - 21 % i dessa opinionundersökningar och valbarometrar. Jag tycker att man borde vara försiktig med att vara för optimistisk med sina förväntningar när det gäller om SD kommer få 25 eller 30% av alla röster men hoppas kan man alltid göra.

Såklart är det bra att SD får mer röster jämfört med valet 2014 och inte behöver slåss för sin överlevnad som andra partier som närmar sig 4%-spärren. Har själv märkt hur folk på Facebook som försöker desperat att ändra folks inställning till SD och tänka om. Undrar om det och kvotflyktingarna kanske kan förklara varför SD har minskat på sistone. Eftersom skandaler och liknande smutskastning från SVT och media i Sverige inte har förändrat opinionen för partiet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in