2018-08-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror det var Ipsos som har börjat med att först skicka ett SMS om att man kommer att bli uppringd från nummer X om en stund och att det handlar om en opinionsmätning. Det knepet skulle funka på mig i alla fall. Jag trycker bort alla okända nummer för att det i regel är skumrask-telemarketing som vill sälja fonder och skit (att de skiter i att man finns i NIX säger ju det mesta om deras seriositet), men OU svarar jag gärna på.
Nu är det ju snarare så (sannolikt) att majoriteten av omega-SDare inte vill ha någon kontakt alls med OIs (tja iaf inte förrän det snöar i helvetet), de vill, som du själv eminent har skrivit om, överraska sitt favoritetablissemang på valdagen. Så tesen om att man därmed plockar upp fler räddhågsna SD-sympatisörer med denna (inte helt feltänkta strategi) kan ju..möjligen.. vara..något..överdriven. Snart har vi facit
2018-08-30, 17:45
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Exakt vad jag kommer göra också din vänsterblivna fåne. Total patetisk nolla som inte har en siffra rätt i dina inlägg. Det är verkligen en prestation men vad vänta sig av en vänsterbliven.
Och vad var rätt siffra?
2018-08-30, 17:46
Medlem
Gullegubbens avatar
Om ingen någon redan skrivit det kan det antas SD går tillbaka på grund av att osäkra minskar och att de osäkra var sådana som vägde mellan S och V eller mellan två eller flera allianspartier. Någon som kollat utvecklingen för osäkra väljare?
2018-08-30, 17:50
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Vad tror ni är anledningen till att SD ser ut att tappa i samtliga mätningar? Vi snackar 6% tapp enligt vissa i jämförelse från Maj... Hur är det möjligt? Sossarna har ju stått för fler skandaler än SD under sommaren.
Orsaken kanske är att valet närmar sig och en massa osäkra väljare nu börjar bestämma sig? De som nyss har bestämt sig för att rösta på SD väljer att svara att de fortfarande är osäkra. Strong the Bradley effect is with the nyblivna SD-väljare.
2018-08-30, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nu är det ju snarare så (sannolikt) att majoriteten av omega-SDare inte vill ha någon kontakt alls med OIs (tja iaf inte förrän det snöar i helvetet), de vill, som du själv eminent har skrivit om, överraska sitt favoritetablissemang på valdagen. Så tesen om att man därmed plockar upp fler räddhågsna SD-sympatisörer med denna (inte hel feltänkta strategi) fler kan ju..möjligen.. vara..något..överdriven. Snart har vi facit
Så kan det bli, och det vore det bästa alternativet. Som jag skrev en gång vore det jävligt surt om OI visade sig ha överskattat SD och vi sitter där på valnatten med 19,8% när Sentio och YouGov lovat 30%. Det vore en jävligt dålig start. Det omvända är mycket bättre. Överraskningen är en viktig ingrediens i själva smockan som SD är menad att vara. En extra krydda som höjer upplevelsen av förnedringen.
2018-08-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Om ingen någon redan skrivit det kan det antas SD går tillbaka på grund av att osäkra minskar och att de osäkra var sådana som vägde mellan S och V eller mellan två eller flera allianspartier. Någon som kollat utvecklingen för osäkra väljare?

Novus: Osäkra har minskat på en vecka från 6,9 till 4,8.
Sifo: Betalvägg...
2018-08-30, 18:07
Medlem
Kolonns avatar
Vore helt sjukt om SD bara ökade 4-5 % från förra valet med tanke på allt som har hänt. Då ger jag upp hoppet på riktigt.
2018-08-30, 18:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rapier
Både SD och S har högre stöd än vad opinionsmätningarna visar.

För SD´s del tycker en del fortfarande att det är pinsamt att erkänna att man röstar SD och svara att man är osäker eller alt röstar på t.ex. M när man blir uppringd. Tror på 21-22% till SD.

För sossarna tror jag opinionsinstituten har problem att kartlägga stödet bland s.k. nysvenskar.
Abdullah i Rinkeby förstår inte frågan när de ringer och hamnar därför som osäker eller stryks ur urvalet. De lokala valarbetarna kommer dock (s)äkert att lotsa honom rätt i vallokalen.

S ligger alltså högre när valresultatet kommer.
Problemet för S är att många Abdullah inte går och röstar. Så nja, S 20-24 % är idag många Abdullah.
2018-08-30, 18:30
Medlem
tlcswes avatar
Sifo:s sista ou innan val 2010: 4,0
Faktiskt valresultat: 5,7
Felmarginal 43%

Sifo:s sista ou innan val 2014: 9,9
Faktiskt valresultat: 12,9
Felmarginal 30%

Sifo just nu innan val 2018: 18,3
Valresultat om man använder sifo som referens med 43% felmarginal: 26,1
Valresultat om man använder sifo som referens med 35% felmarginal: 24,7
Valresultat om man använder sifo som referens med 30% felmarginal: 23,8
Senast redigerad av tlcswe 2018-08-30 kl. 18:41.
2018-08-30, 18:48
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Vore helt sjukt om SD bara ökade 4-5 % från förra valet med tanke på allt som har hänt. Då ger jag upp hoppet på riktigt.
Absolut, allting under 20% vore ett grovt underkännande av det svenska folket, även 25%.
2018-08-30, 19:02
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Jaha. Då var rösten lagd. SD i riksdag. KD i kommun och landsting. Skulle aldrig säga till någon i omgivningen att jag röstar SD. Skulle innebära socialt självmord. Har fått skit för KD också som anses som brunt (säger KD när folk undrar var jag står). Inte heller skulle jag svåra ärligt om något opinionsinstitut ringde. Lite svårt att motivera, men jag tror jag hade ljugit och sagt KD då med. Tror det finns många som mig, och vi är svåra att fånga i mätningar.

Det finns nog många som dig. Mörkertalets storlek är det stora frågetecknet inför valet. Det ska bli ohyggligt spännande att se.

Men att inte våga säga SD i en OU är ju bara rent och skärt trams, helt ogrundad svenssonparanoja. Det är bara nästan OK att ljuga om man haft olyckan att få en rabiat PK-fru till livskamrat som står med stekpannan beredd att slå när mannen svarar på telefon-Sifos frågor.
2018-08-30, 19:03
Medlem
Durgas avatar
"Svårbedömt värre. "

Är det verkligen det , skulle Sverige var annorlunda än US och GB det betvivlar jag.

Opinionen gick inte att förutse där och detsamma gäller även här, nästa söndag vet vi
vad som hänt under radarn uti folkdjupet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in