2018-08-29, 22:18
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Oj! Det var det jag menade såklart

Hade nästan det på känn, men i den här tråden har ju folk fortsatt att överraska!
Citera
2018-08-29, 23:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej, det är inte upp till mig att bevisa din matematiska modell.

Det är du som kommer med ett påstående:

Citat:
Men jag talar om sidan, den motstående sidan är avståndet från geografisk nord till polstjärnan och närliggande sida är avståndet från observatören till geografisk nord. Den närliggande sidan skulle kunna ge ett avstånd från observatören till geografisk nord om man hade motstående sida längd fastställd.

Följaktligen är det du som ska styrka ditt påstående.
Vilket du inte kan för du snackar som vanligt en jävla massa skit utan något som helst substantiellt innehåll.

Men jag kan återigen förklara för dig och andra hur det förhåller sig i verkligheten:
Nej du kan inte få fram ett "avstånd från observatören" eftersom triangeln i praktiken är ett streck.
Citera
2018-08-30, 00:10
Medlem
Träffade en livs levande plattjordare idag, trodde bara att de var folk som trollade på internet innan dess.

Han trodde att solen var mycket mindre än den egentligen är, och mycket närmare jorden, och att den åker runt och belyser jorden som en spotlight, och att den alltid är uppe på himlen.

Men hur kan solnedgångar se ut som de gör då? Han svamlade om "perspektiv" och att det bara ser ut som att den sjunker ner bakom horisonten för att den blir för långt borta att se. Men det låter ju helt ologiskt, med tanke på att solen inte blir mindre och mindre för att sedan försvinna vid solnedgång. Har jag missat något? Finns det något bättre argument som en idiot kan förstå?
Citera
2018-08-30, 00:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ok, jag påstår något och du påstår något annat.
Det är du som påstår att man kan bestämma sin position om avståndet till Polstjärnan är känt.
Och det är du som återigen misslyckas med att styrka ditt påstående.

Jag kan däremot styrka mitt påstående om att det du säger är omöjligt:
arctan(99999999999) är 90 grader. Enkelt eller hur :-)

Och därmed kan vi avsluta den debatten. Jag har rätt och alla förstår att du är en obildad idiot.

Citat:
Din modell är en matematisk fantasi och bevisningen består i ockultism, magi, fejkade rymdfärder etc och det är visserligen substans om än inte vidare vetenskaplig sådan.

Inte alls. Modellen stöds av hundratals med vetenskapliga bevis, allt från pendlar via stjärnhimlar till det faktum att våra kartor fungerar.

Det är liksom ingen "ockultism" som gör att vi hittar på jorden med hjälp av kartor som bygger på en sfärisk jord.

Hur går det för er då? Har ni kommit på var Australien ligger och hur man hittar dit?
Senast redigerad av madtop 2018-08-30 kl. 00:28.
Citera
2018-08-30, 08:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men då borde ju avståndet till andra närmre himlakroppar avstånd vara användbara, men hittills har ingen velat använda de påstådda avstånden. De är säkert inget fel på deras uträkningar men bara för matematik har använts så är det inte per automatik riktigt. Jag misstänker att du tror det men matematik är ett språk, ingen vetenskaplig observation per default. Felet med dessa modeller är att de aldrig används för något verkligt, liv och egendom sätts aldrig i samband med dessa modeller vilket antyder att de enbart är obekräftad spekulation. Fantasiavstånd tjänar dessutom bedrägeriet om jordens form väl, ingen kan verifiera eller använda sig av dem. Det kan endast en liten utvald grupp, fint litet upplägg!
Avstånden är ett resultat observation, avståndet till månen är till och med bestämd med direkt mätning, ingen matematik är inblandad.
Även avstånden till de närmaste himlakropparna är för stora för att ha någon praktisk användning på jorden. Det är därför som vinklarna används. Ingen plattskalle har ännu inte lyckats förklara varför Polstjärnans vinkel över horisonten stämmer med breddgrad.
Citera
2018-08-30, 08:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModMerc
Träffade en livs levande plattjordare idag, trodde bara att de var folk som trollade på internet innan dess.

Han trodde att solen var mycket mindre än den egentligen är, och mycket närmare jorden, och att den åker runt och belyser jorden som en spotlight, och att den alltid är uppe på himlen.

Men hur kan solnedgångar se ut som de gör då? Han svamlade om "perspektiv" och att det bara ser ut som att den sjunker ner bakom horisonten för att den blir för långt borta att se. Men det låter ju helt ologiskt, med tanke på att solen inte blir mindre och mindre för att sedan försvinna vid solnedgång. Har jag missat något? Finns det något bättre argument som en idiot kan förstå?
Nej.
Citera
2018-08-30, 08:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
... De får en modell att arbeta efter och de utarbetar metoder för att bekräfta modellen, det är så mången vetenskap arbetar idag. Modellen är given på förhand och därpå följer en matematisk modell ungefär som din Laplace.
Nej så är det inte. Modellen är resultatet av observationer och mätningar. Allt talar för en sfärisk jord. Det är den platta modellen som är en på förhand bestämd tro. Inget talar för att jorden är platt.
Citera
2018-08-30, 14:37
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Ok. Jag vet inte vad madtop menar. Däremot så menar jag att det är sidorna som används vid avstånd från en latitud till geografisk nord.

Då får du nog läsa vad han skriver till dig en gång till.

Citat:
Nej, jag tror inte de ljuger. De får en modell att arbeta efter och de utarbetar metoder för att bekräfta modellen, det är så mången vetenskap arbetar idag. Modellen är given på förhand och därpå följer en matematisk modell ungefär som din Laplace.

Bara så att du vet är det du skriver som
vanligt oinformerad rappakalja. Vetenskaplig metod handlar om att testa en modells förutsägbarhet - enbart så blir den "bekräftad". Det är exakt vad Laplace bland annat gjorde, mycket utförligt må nämnas, i ett av hans mest framstående verk om Celest Mekanik. Framförallt innehåller den många avsnitt som enkom rör hur teorin sammanfaller med experimentella observationer från vårt solsystem.

Citat:
En matematisk modell och hypotes av Newton som sedan byggs vidare på med ännu mer matematiska modeller / hypoteser. Är det lögn, troligtvis inte men är det sant? Jag betvivlar det.

Vad är sanning enligt dig? Modellen ifråga kan nämligen förutsäga rörelsen hos de himmelska objekt vi kallar planeter i vårt solsystem. Detta innebär i vetenskaplig mening att modellen är "sann" inom det område den är giltig. Om du har en alternativ modell som med god precision kan förutsäga rörelserna hos dessa objekt, varsågod att presentera den. Samtidigt kan du, som jag efterfrågade tidigare, passa på att förklara varför Laplace hade fel.
Citera
2018-08-30, 14:50
Medlem
Citat:

Nej det finns det inte.
Det är de som kommer med de där påståendena som är idioter.
Citera
2018-08-30, 15:43
Medlem
Citat:

Ja. Atmosfären.
Du vet väl att atmosfären kan göra så det man ser är en "illusion", dvs att saker ser ut att gå nerför en kurva t.ex.
Detta kan hända på nära håll, också i små demonstrationer som att ha laser igenom vatten där du sätter socker i vatten t.ex

Sedan kan det hända med en lins du har på bordet. Du rör en låtsassol bortåt RAKT, och den ser ut som att den går ner för en kurva.
Detta är bra filmat förresten, så det är en bra illustration.

Så ett argument är ju att dessa experiment på atmosfären görs inte av mainstream, varför inte? Är det vetenskapsbaserat så är det väl? Man ska ju inte hyckla. Man antar här att det är en kurva utan att gå igenom atmosfären på en sakligt sätt. Hur vet man då att atmosfären inte spelar in här och skapar en "illusion" för ögonen?

Många globejordare har nog aldrig ens hört den tanken förut t.ex, ändå är dom så bergsäkra på sin sak. Jag finner dom väldigt fyrkantiga. Kolla bara på hur många i tråden som hånar "plattjordare". För dom har inget sakligt och komma med och vill trycka ner andra sidan.

Du har ju vatten i atmosfären, ånga, syre, och andra kemikalier som rör sig uppåt.
Och så har du kombinationer på kemikalier som kan bilda ännu mer kurvor och dylikt.

Argument för att det blir "cocktail" effekt är ju att cocktail effekt blir det på alla kemikalier. Så fungerar verkligheten.
Citera
2018-08-30, 15:47
Medlem
Sedan har du den där bilden på lake pontchartrain. Den dyker ständigt upp här i tråden av Conny, men det han inte vill titta närmare på är varför den personen som tog bilderna(var det wolfie?) filmar bron från sidan. Ju mer detaljer desto närmare sanningen.

Detta ignoneras av Conny givetvis. Och många andra.
Citera
2018-08-30, 15:59
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Sedan har du den där bilden på lake pontchartrain. Den dyker ständigt upp här i tråden av Conny, men det han inte vill titta närmare på är varför den personen som tog bilderna(var det wolfie?) filmar bron från sidan. Ju mer detaljer desto närmare sanningen.

Detta ignoneras av Conny givetvis. Och många andra.

Förklara hur dom skulle filma då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in