Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Vad det har med själva OIs har jag svårt att förstå. Rekordåret har knappast med de dåligt betalda OI:s att göra, eller hur, eller betalar SVT extra bra? Och hade intäkterna varit baserat på tidigare vals prestationer hade Novus haft en exponentiellt sjunkande omsättning. Hursomhelst, du är ju enligt egen uppgift en gammal trogen SD sympatisör, en i det (halvgamla) gardet som stod på internetbarrikaderna (efter att tidigare röstat Fp). Men, till skillnad mot andra SD-väljare, med både hjärna och cojones hävdar du själv. Men din nästan maniska vurm för Novus finner jag inte så lite rolig och pojkrumspubertal, du är en äkta fan-boy. Kanske har du rätt, kanske har du fel, men baserat på tidigare prestationer (och de är det enda vi har att utgå ifrån) var (och kanske fortfarande, är) de..mediokra.

Kul ny definition av ”fanboy” (tidigare ”hängiven anhängare”, nu ”vägrar kräkas våldsamt över X på kommando, är därför bevisligen hängiven anhängare av X”). Frånvaro av flammande hat är inte ett tecken på ”manisk vurm”.
Däremot hyser jag ett djupt förakt för teleologiska förklaringsmodeller och alla tröttsamma halvapor som saluför dylik dynga. Teleologi är den primitiva tron att allt som sker har ett ändamål, att alla ting och skeenden är bärare av någon eller någots vilja. Inget bara händer sådär i största allmänhet. Teleologi är grundplåten för flertalet världsreligioner, och resonemangen kunde gå ungefär så här: Solen går upp och då blir det ljust. Alltså går den upp för att ge ljus. Ljus är bra och vi behöver det. Alltså finns ljuset till för oss. Alltså måste solen ha skapats för vår skull av en gud som ville ge oss ljus. Ta-daa!
Några tusen år senare vet vi att solen inte “går upp”, vi ser den ibland och ibland inte beroende på att vi står på en snurrande boll i omloppsbana runt den. Den skiter fett i huruvida vi behöver den eller inte, den bara är. Konspirationsteorier är ett äpple som fallit från det teleologiska dumtänk-trädet. De abrahamitiska religionerna kan rent av sägas vara bland de äldsta dokumenterade konspirationsteorierna. “Jag tror att solen bara finns där utan nåt särskilt syfte bakom...” “Åhh, du är så naiv. Jävla vetenskaps-shill.” Även den hyfsat begåvade Aristoteles utgick från teleologiskt dumtänk. Han trodde att en rullande boll stannade för att den bar på en vilja att vila. Men till hans försvar levde han för 2300+ år sedan.
Givetvis ÄR saker ibland bärare av ett syfte. Om jag med flit släpper ett 20-tons stenblock i huvudet på en vänsterextremist så fanns det definitivt en agenda bakom. Men det som utmärker en hopplös teleologisk troglodyt är att ALLT måste förklaras med ett ändamål, det finns ingen slump och inga olyckor, bara agendor och osynliga händer överallt. Man tänker kanske att teleologin skulle ha dött ut i den moderna världen, men det räcker att läsa den här tråden för att konstatera att vi inte kommit så långt. En teleologiskt sinnad halvapa som försöker smälta in bland homo sapiens känns (förutom på lukten och den låga pannan) igen på resonemang som tror sig avslöja syften i allting. T ex att SD inte “har sjunkit”, utan att de “har sänkts”. Att en SD-siffra inte är ett uttryck för opinionen, utan för “beställarens önskemål”.

Sure... ta en banan. Vidrigast är dock de som är smarta nog för att veta hur korkat teleologiskt tänkande är, men som ändå spelar med och utnyttjar det faktum att en del inte är brightare än så. Frestelsen att ha dem som dresserade, lydiga minions blir oemotståndlig.