2018-08-30, 10:28
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu backar SD i Novos men enligt 8711 och hans gelikar är det väl bara Sifos uppgång för SD som räknas. Sifo detta "värdelösa" institut ja det var inte jag som skrev det tidigare i tråden.
Inget av dom är pålitliga, det har vi bevis på genom historien så den saken är klar.
Sifo använder blandade metoder vilket ger ett bättre förtroende än Novus men fortfarande opålitliga.
Om du tittade på TV4 i morse så förklarade Anders Pihlblad att SD är svåra och mäta, alltså inga konspirationsteorier utan öven bekräftat av gammelmedia.
2018-08-30, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Din pubertala bitterhet över att alla inte stryker ditt älsklingsparti medhårs hela tiden är noterad, men ute i den stora världen utanför ditt pojkrum så gör Novus ett rekordår – ökad omsättning, högre vinst. Deras kunder förstår nämligen att random väljares vägran att avslöja SD-sympati inte är ett relevant mått på Novus förmåga att göra marknadsundersökningar åt stora företag, utan endast ett mått på hur många strykrädda omegahannar som sympatiserar med SD.
[/indent]
Vad det har med själva OIs har jag svårt att förstå. Rekordåret har knappast med de dåligt betalda OI:s att göra, eller hur, eller betalar SVT extra bra? Och hade intäkterna varit baserat på tidigare vals prestationer hade Novus haft en exponentiellt sjunkande omsättning. Hursomhelst, du är ju enligt egen uppgift en gammal trogen SD sympatisör, en i det (halvgamla) gardet som stod på internetbarrikaderna (efter att tidigare röstat Fp). Men, till skillnad mot andra SD-väljare, med både hjärna och cojones hävdar du själv. Men din nästan maniska vurm för Novus finner jag inte så lite rolig och pojkrumspubertal, du är en äkta fan-boy. Kanske har du rätt, kanske har du fel, men baserat på tidigare prestationer (och de är det enda vi har att utgå ifrån) var (och kanske fortfarande, är) de..mediokra.
Senast redigerad av Fnysington 2018-08-30 kl. 10:33.
2018-08-30, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Regeringens försök att påverka befolknings sätt att tänka(rätt) har ju varit tydlig. Varför skulle det inte kunna gälla även OU-branschen?
Självklart finns den risken.
2018-08-30, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jag är helt enig med dig. Det jag funderar på är varför t ex Novus nu går ordentligt ner när Sifo's mätningar visar ett stabilt läge för SD, möjligen lätt upp. Om man använder "Franz" omräkningsfaktor för Sifo(1,33) skulle SD hamna på 25,5% i nuläget. Är det tillfälliga ryck eller är det Novus nära förhållande till SVT som styr?

Svaret är mycket enkelt.

Statistik och OU är ingen vetenskap som kan bevisas i ett laboratorium under kontrollerade former.

Det är enbart en redovisning av teoretiska modeller utifrån olika utgångspunkter. Med ett facit vart fjärde år. Till skillnad mot fysiska lagar som gäller överallt i universum enligt Einstein.

Enligt senare fysiker kan universums fluktuationer enbart beskrivas via kvantskum. Och ytterst via 10 rumsliga och en tidsmässig dimension. Alltså M-teori.

Valet 2018 kan aldrig förutses. Inte ens dagen det sker. Antalet variabler som styr varje individs beslut att stoppa SDs valsedel i kuvertet, eller inte, överstiger antalet väteatomer i universum.
2018-08-30, 10:36
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag har ett par äkta moderater i familjekretsen, medlemmar och aktiva i den lokala föreningen (ett vitt paradis så långt från problemområden man kan komma). Men det är inte omöjligt att de, eller en av de, proteströstar på SD. Det är vad jag tolkar från en och annan utsaga. Jag kan tänka mig att de röstar SD i riksdagsvalet och M lokalt. Men det är heller inte helt uteslutet att de/ någon av dem gjorde så redan 2014.

Just det du beskriver sa en Moderat Kommunpolitiker till mig. Rösta SD men M lokalt, undvik tomtarna.
Mitt problem är att Stockholmsmoderaterna är som MP i trafikfrågor, och det kan de glömma.

De flesta Moderater, som är riktiga konservativa Moderater, känner inte längre igen sitt parti.
Och ledningen verkar nästan helt frikopplad från delar av landet, inte minst från Skånemoderaterna.

Finns många i min bekantskapskrets som kommer rösta SD i Riksdagsvalet och M lokalt.

Känner en Moderat som håller fast vid sin tro. Det spelar ingen roll vad som händer, han har en förklaringsmetod för det men det blir märkligare och märkligare. Han lever kvar i vänster-höger-block, trots hans relativa ungdom.

En granne (röstar L) som har familj i Djursholm sa att hennes föräldrar haft inbrott i villan flera gånger bara i år(!), trots larm. Deras grannar har fått home invasion, stulna bilar och allt. Allt som händer står inte i tidningen.
Well, plötsligt har man blivit nazist och röstar SD så var det klart med det.

Jag känner 5 personer som bor i Djursholm. De kommer alla rösta på SD, och de är VÄLDIGT tydliga med det. Nu kanske dessa fem är de enda som kommer rösta på SD där, vad vet jag, men något säger mig att det är fler.
2018-08-30, 10:42
Medlem
Det finns mycket riktigt inget samband mellan lönsamhet för OI och deras pricksäkerhet i OU. Betalande kunder inom privat och offentlig sektor beställer nog sällan en undersökning av genuin, vetenskaplig nyfikenhet och sanningskärlek. De har istället en produkt eller idé de vill sälja in inför en beslutsfattare på någon nivå. Då behöver siffrorna inte nödvändigtvis vara rätt, för att vara rätt.
2018-08-30, 10:45
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
.... men ute i den stora världen utanför ditt pojkrum så gör Novus ett rekordår – ökad omsättning, högre vinst. Deras kunder förstår nämligen att random väljares vägran att avslöja SD-sympati inte är ett relevant mått på Novus förmåga att göra marknadsundersökningar åt stora företag, utan endast ett mått på hur många strykrädda omegahannar som sympatiserar med SD.

Sååå, det är folkets fel, speciellt SD väljares beteende som gör att Novus inte får till det i OU?
Intressant. Den åsikten följer samma linje som medier och politiker kör. Allt är SDs fel. ALLT.

Du har nog rätt. Det är bättre för Novus att hålla sig till marknadsundersökningar åt företag som vill få bekräftat sin egna framgång än att ge sig på svåra saker.
Att göra OU verkar vara alldeles för svårt för Novus. Speciellt om det gäller SD väljare. Ett av Sveriges största politiska partier. Har Novus problem med hur man hanterar en så stor grupp människor borde man som kund till Novus ta sig en funderare på den allmänna kompetensen och trovärdigheten också gällande marknadsundersökningar.

Eller också skyller man på SD och deras väljare.
2018-08-30, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
De har istället en produkt eller idé de vill sälja in inför en beslutsfattare på någon nivå. Då behöver siffrorna inte nödvändigtvis vara rätt, för att vara rätt.
Bra liknelse, och är man inte nöjd med första undersökningen så beställer man en ny.
Denna gång förklarar man vilket resultat man vill se.
2018-08-30, 10:49
Medlem
8711s avatar
Märkligt på sätt och vis att Novus alltså plötsligt väljer att lägga sig sämst av alla från att ha legat relativt högt innan det för några månader sedan. Det lär ju om något straffa sig kraftigt på valnatten och känns inte särskilt seriöst i slutspurten. Ingen större förändring sedan senaste mätningen i och för sig, men borde snarare ha ökat och lagt på en procentenhet isåfall för att komma närmare verkligheten om det nu är den Novus är ute efter att visa.
2018-08-30, 10:55
Medlem
Hur mycket tror ni att opinionssiffrorna sjunker för SD efter gårdagens Uppdrag Granskning, där Alt Right Dulney fick fram sin beröring med dem? Och att det var bra att SD var stora så att sympatisörerna kunde påverkas.
MSM kommer att fortsätta med tjatet och " folk upplysningen ".

Jag tror att det blir en hel del. 5 %. Ner till 22% i valet.
2018-08-30, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Hur mycket tror ni att opinionssiffrorna sjunker för SD efter gårdagens Uppdrag Granskning,(
Ingenting skulle jag tro.
2018-08-30, 11:01
Medlem
8711s avatar
Särskilt om man ska samarbeta med statligt styrda SVT. Ska SVT:s favorit och samarbetsinstitut bli sämst igen? Novus får nog lägga på minst 2 procentenheter i slutspurten för att komma ens nära valresultatet på minst 22-23%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in