2018-08-30, 08:07
  #15985
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Precis, ingen annan kan betala mer och därför är det inte rea.
Ingen annat kan betala mer eftersom ingen annan för vara med och bjuda. Annars skulle nog en bostad som säljs för 40% av sitt värde locka många spekulanter. Men som jag förklarat om och om igen är lägenheten inte till försäljning på den öppna marknaden, utan det är endast den som bor i den som erbjuda köpa den.
Jag tror att alla utom du förstått detta nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det var sant skulle ingen betala svart för den eller behålla den trots att man för tillfället inte har behov av den, men dessa saker förekommer.
Svartaffärer är olagliga och ska stävjas av polis och andra myndigheter. Man ska inte heller kunna behålla en lägenhet man inte bor i, sånt kan lätt kontrolleras och förhindras av myndigheterna om bara viljan finns.
Citera
2018-08-30, 08:24
  #15986
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ingen annat kan betala mer eftersom ingen annan för vara med och bjuda. Annars skulle nog en bostad som säljs för 40% av sitt värde locka många spekulanter. Men som jag förklarat om och om igen är lägenheten inte till försäljning på den öppna marknaden, utan det är endast den som bor i den som erbjuda köpa den.
Jag tror att alla utom du förstått detta nu.

Ja ingen annan kan vara med och bjuda så länge du inte vill att man ska få vräka hyresgästerna och därför är det inte rea som sagt, vill du ändra på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Svartaffärer är olagliga och ska stävjas av polis och andra myndigheter. Man ska inte heller kunna behålla en lägenhet man inte bor i, sånt kan lätt kontrolleras och förhindras av myndigheterna om bara viljan finns.

Det motsäger inte att kontrakten har ett värde och det var som sagt när dessa kontrakt gavs bort gratis som orättvisan skapades.
Citera
2018-08-30, 10:07
  #15987
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja ingen annan kan vara med och bjuda så länge du inte vill att man ska få vräka hyresgästerna och därför är det inte rea som sagt, vill du ändra på det?
Jag har även förklarat detta så enkelt att ett barn skulle förstå det: huset säljs inte till någon annan än hyresgästerna. Det förekommer inge budgivning. Hela huset säljs till den nybildade bostadsrättsföreningen, man säljer inte lägenheterna en och en. När man säljer fastigheten till br, sätter man priset alldeles för lågt för att locka till köp. Går det att förestå?


Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det motsäger inte att kontrakten har ett värde och det var som sagt när dessa kontrakt gavs bort gratis som orättvisan skapades.
Det finns ingen orättvisa i ett hyresboende. Lägenheterna är tillgängliga för alla, kontraktet går vidare den dag hyresgästen flyttar.
Ett svart hyreskontrakt är värt kanske ett par hundratusen, vinsten vid ombildning till br är många miljoner. Vilket är mest orättvist?
Citera
2018-08-30, 10:41
  #15988
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har även förklarat detta så enkelt att ett barn skulle förstå det: huset säljs inte till någon annan än hyresgästerna. Det förekommer inge budgivning. Hela huset säljs till den nybildade bostadsrättsföreningen, man säljer inte lägenheterna en och en. När man säljer fastigheten till br, sätter man priset alldeles för lågt för att locka till köp. Går det att förestå?

Du bara upprepar dig men motsäger inte det faktum att fastigheten säljs till det högsta pris som någon erbjuder, därmed går det inte att hävda att det är rea.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det finns ingen orättvisa i ett hyresboende. Lägenheterna är tillgängliga för alla, kontraktet går vidare den dag hyresgästen flyttar.
Ett svart hyreskontrakt är värt kanske ett par hundratusen, vinsten vid ombildning till br är många miljoner. Vilket är mest orättvist?

Lägenheterna är inte alls tillgänglig för alla utan just bara för den som fått kontraktet. Och just där ligger som sagt var orättvisan, vissa har fått dessa värdefulla kontrakt och andra inte. Orättvisan gäller just utdelningen av dessa kontrakt och inte att detta värdefulla sedan omvandlas till pengar.
Citera
2018-08-30, 12:29
  #15989
Medlem
kurt-sunes avatar
So much for the ”bostadsbrist” ....

https://www.svd.se/boverkets-expert-sverige-har-ingen-bostadsbrist

Och yes han har helt rätt i det han säger.
Citera
2018-08-30, 12:40
  #15990
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du bara upprepar dig men motsäger inte det faktum att fastigheten säljs till det högsta pris som någon erbjuder, därmed går det inte att hävda att det är rea.
Om priset sätts långt under marknadsvärde är det en rea. Om dessutom bostaden bara erbjuds till den boende är det extremt orättvist mot alla andra som vill köpa den.


Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Lägenheterna är inte alls tillgänglig för alla utan just bara för den som fått kontraktet. Och just där ligger som sagt var orättvisan, vissa har fått dessa värdefulla kontrakt och andra inte. Orättvisan gäller just utdelningen av dessa kontrakt och inte att detta värdefulla sedan omvandlas till pengar.
Återigen så har ett hyreskontrakt inget nominellt värde, även om det i praktiken kanske förkommer olaglig svarthandel med sådana. Ett hyreskontrakt går vidare till nästa intressent den dagen hyresgästen flyttar, så det är tillgängligt för alla som kan tänka sig att köa för det.
Citera
2018-08-30, 13:02
  #15991
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du bara upprepar dig men motsäger inte det faktum att fastigheten säljs till det högsta pris som någon erbjuder, därmed går det inte att hävda att det är rea.
Vi kan ju kalla det för "rabatter" istället för "rea", om det känns bättre.

https://www.svd.se/extrema-rabatter-gjorde-hyresgaster-till-mangmiljonarer

"I verkligheten blev rabatterna på Norr Mälarstrand 22–24 dubbelt så höga och några fall troligen över tio miljoner kronor."
Citera
2018-08-30, 13:42
  #15992
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vi kan ju kalla det för "rabatter" istället för "rea", om det känns bättre.

https://www.svd.se/extrema-rabatter-gjorde-hyresgaster-till-mangmiljonarer

"I verkligheten blev rabatterna på Norr Mälarstrand 22–24 dubbelt så höga och några fall troligen över tio miljoner kronor."

Rabatt, hur tänker du då, var det frågan om en prissänkning? Man kan inte säga att en Fiat säljs med rabatt bara för att den kostar mindre än en Ferrari.
Citera
2018-08-30, 14:11
  #15993
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Rabatt, hur tänker du då, var det frågan om en prissänkning? .
Läste du artikeln? Rabatt betyder prisavdrag. Om man säljer en lägenhet för 2 miljoner när den är värd 5 miljoner, så kan man nog kalla det rabatt.
Citera
2018-08-30, 14:13
  #15994
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Läste du artikeln? Rabatt betyder prisavdrag. Om man säljer en lägenhet för 2 miljoner när den är värd 5 miljoner, så kan man nog kalla det rabatt.

Men den var ju inte värd 5 miljoner så det var ingen rabatt.
Citera
2018-08-30, 14:41
  #15995
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men den var ju inte värd 5 miljoner så det var ingen rabatt.
Ehh...jo, det var den...

https://storstad.wordpress.com/2010/09/03/stockholmsrean/

"Lägenheterna på Rålambsvägen 29 har sålts till ett kvadratmeterpris om 22.467 kronor. Marknadspris på bostadsrätter i området: 52.084 kronor per kvadrat" osv, osv
Citera
2018-08-30, 14:42
  #15996
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ehh...jo, det var den...

https://storstad.wordpress.com/2010/09/03/stockholmsrean/

"Lägenheterna på Rålambsvägen 29 har sålts till ett kvadratmeterpris om 22.467 kronor. Marknadspris på bostadsrätter i området: 52.084 kronor per kvadrat" osv, osv

Den var inte värd det när ombildningen skedde, så nej du har fel igen.

Du jämför en Fiat med en Ferrari och tycker att de ska vara lika mycket värda trots att det är olika produkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in