Maria: Är mannen som de anklagar för mordet samma man som Helena nämnde till sin syster när hon ringde från hotellet?
PW, SR: Mannen är enbart misstänkt för mord, han är inte anklagad/åtalad. Det är inte den här mannen som Helena berättade om när hon ringde sin syster från Stadt.
petra: kan det vara en gärningskvinna? smycken och skor har hittats men hade hon ingen plånbok som hon tappat, tänkte på om det kunnat vara ett misslyckat rån? har polisen kollat om det försökts ta ut pengar på hennes betalkort efter försvinnandet??
PW, SR: Plånboken glömde Helena hemma hos mig på festen i Töreboda. Helenas ringar har ju hittats och det var två enkla silverringar.
A H: Hann Helena nämna något i sista telefonsamtalet till Ulrika om killen som var efterhängsen inne på stath?
Mats, SR: Nej det gjorde hon inte (såvitt vi vet).
Skövdebo: Bilen som parkerade vid sjukhuset var den vit? och har dom fått tag i killen och förhört honom?
Mats, SR: Vi har väldigt lite information om just den iakttagelsen. Dock har man inte identifierat den person som påstås ha sprungit från platsen.
H: Har Ulrikas dåvarande pojkvän varit förhörd?
Mats, Sveriges Radio: Vi vet inte det.
P: Så det finns en intressant bil som skrotades 1998, var pilot ägare till den eller han lånat?
Mats, SR: Bilen var skrotad när "Mannen i pilotglasögon" blev aktuell i utredningen 1998. När skrotningen skedde vet inte vi. Det var en bil han hypotetiskt skulle kunnat haft tillgång till, enligt polisen.
Benny S: Det finns ingen belöning utfäst för den/de som kan komma med avgörande uppgifter? Jag tänker att det kanske kunde få någon att träda fram, speciellt nu efter det att ni aktualiserat fallet.
PW, SR: Det upprättades en fond, jag är osäker på hur mycket pengar det finns men tror det då var 100 000 kronor för den som kom med tips som kunde lösa fallet. Jag antar att den finns kvar och gäller än idag.
Erik: Tror ni någonsin att det kan komma att bli uppklarat?
Mats, SR: Under arbetet med detta har jag hört flera som tror på en uppklarning, exempelvis vice chefsåkalgaren Marianne Aldén som tidigare varit kopplad till utredningen.
Henrik: Helen fallet blir inte löst förrän fd Rikskrim tar över. Det finns massor av trådar att dra i där. Varför har inte Skaraborgspolisen lämnat över utredningsansvaret tidigare?
Mats, SR: Rikskrim var ju inkopplade i början. Sedan pågår det ju som sagt en diskussion om att Kalla fall-gruppen inom polisens region väst ska ta över utredningen, men när är i så fall oklart. De har just nu fullt upp med andra fall.
Teori: Om personerna var okända så borde hon ha skrikit hjälp. Men det är kanske inte det första man tänker på om personen i fråga är bekant.
PW, SR: Det finns ett vittne som vi redogör för i vår reportageserie som säger att hon hört kvinnoskrik den aktuella natten. I övrigt kan vi inte svara på om Helena skrikit på hjälp oavsett om det är en för henne känd eller okänd gärningsman.
Siss: Varför omnämns inte gemensamme manlige bekant till Helena och Ulrika som talade med Helena innan hon promenerande lämnade Statt?
PW, SR: Han är inte väsentlig för utredningen.
Sussi : Stämmer det att det har förekommit en och samma person i både lisa holm och helena fallet ?
Mats, SR: Nej.
Elsa: Har polisen funderat i termer kring koppling till skallgången? Det är ju inte helt ovanligt att gärningsmännen brukar engagera sig i dessa.
PW, SR: Polisen har enligt Mikael Rönnlund som ledde skallgångarna då haft lite koll på vilka som gick med. Men det fungerade inte så på den tiden att det gjordes listor på vilka som gick med. Idag tror jag Missing People registrerar alla som går med i sök. Man var redan då 1992 medveten om att skallgångar kan dra till sig en eventuell gärningsman.
PW, SR: Nu är Johanna Björkman, DNA-expert, med i vår radio.
Lugnåsbo: Hej! Är själv från Mariestadstrakten och hoppas som så många andra att detta klaras upp en gång för alla. Min fråga handlar om Helenas ägodelar. Utöver skor och ringar har jag hört rykten om allt ifrån att hon även haft en ryggsäck som människor runt Mariestad trott sig hitta några gånger under åren till att narkotika skulle hittats i närheten av Helenas plats för försvinnandet. Vilka ägodelar har egentligen hittats?
Mats, SR: Hej. Det enda man har hittat är Helenas skor, två ringar och en halstablett. Allt i skogspartiet intill hennes hem. Hon hade också en ryggsäck, men den har inte hittats.
Rolf: Kan dom hitta spår från gm på skorna och om så görs kommer det provas mot dom tidigare misstänkta.
PW, SR: Förhoppningen är att få fram ett dna. De tidigare misstänkta är avförda från utredningen, men jag kan inte svara på vilka polisen kommer testa ett eventuellt dna mot, det får vi försöka ta reda på när det blir aktuellt. Det är inte säkert att man får fram dna och det kan ju även vara så att det bara är Helenas dna om hittas.
Elsa: Hej, finns det någon möjlighet att fler tips fallit mellan stolarna hos polisen? Jag har nämligen fått höra om väldigt konkreta uppgifter som ska vara lämnade till polisen i ett tidigt skede men jag har aldrig hört om dem i offentliga sammanhang.
Mats, SR: Jag tycker att du ska ringa polisen med ditt tips. Det finns ingenting som kan bli sämre av det.
Peter: Vilken personlig koppling hade ni till Helena?
Mats, SR: Pernilla och Helena var barndomsvänner och växte upp ihop på Ekudden. Själv blev jag kompis med Pernilla när vi gick gymnasiet tillsammans i Mariestad. Helena fanns med ibland när vi umgicks, men jag kan inte säga jag kände henne särskilt väl.
Fredrik: Varför avlägsna ringar från en person för att sedan kasta dom?
Mats, SR: Det finns inget som säger att någon kastat ringarna, eller avlägsnat dem från Helena. Däremot tror polisen att någon kastat ut hennes skor i terrängen från stigen.
Daniel: Cold case fall får ofta sin lösning genom att polisen tar kontakt med personer som har stått den misstänkte nära vid tiden EFTER brottet. En mördare kan sällan hålla tyst. Känner ni till om polisen har haft kontakt med vänner/anhöriga till mannen med pilotglasögon?
Mats, SR: Ja polisen har kontaktat anhöriga.
PH: Har ni någon känsla av hur trovärdig polisen anser att vittnet vid bron är? Kom vittnesmålet innan hennes klädsel blev allmänt känd? Såg hon Helena på Stadt?
PW, SR: Poliser som vi talat med anser att vittnet är mycket trovärdigt eftersom hon kunde beskriva Helenas byxor i detalj och då var det inte känt bland allmänheten hur byxorna såg ut, bara att det var "glatt färgade bomullsbyxor". Har ingen uppgift om att hon sett Helena inne på Stadt.
Susanne : Vet ni vem mannen som bar pilotglasögon kvällen Helena försvann är?
Mats, SR: Ja. Eller rättare sagt, vem som polisen tror är mannen på bron.
Chris: Vad hade Helena för relation till dom andra misstänkta som var anhållna.
Mats, SR: Hon hade ingen som helst relation till den 25-åring som häktades 1992. Den man som anhölls några år senare var en vän till familjen. Båda är helt avförda från utredningen.
Siss: Kan man lämna ut namn till er som ni inte publicerar i chatten?
Mats, SR: Det går bra att maila oss, men det bästa är att du vänder dig till polisen.
PW, SR: Tack för alla era frågor!!! Å gå in på sajten
http://sverigesradio.se/fallethelena Där hittar du även en karta med platser som har koppling till fallet samt att du själv kan läsa förhör med vittnen och förhör med den som först blev häktad och vittnet som angav honom på falska grunder. Lars Johansson förklarar även om blodspåret på Helenas sko. Tack för idag!
Dalmasen: Känner ni till ett tips att några hemtjänstkvinnor såg och kände igen några i en bil på torget den aktuella kvällen.
Mats, SR: Det finns med i utredningen.