2018-08-29, 18:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Vet fall där åklagare väckt åtal på bara indicier. Bevisbördan kan komma under resans gång. Tycker nog att de släppte detta alldeles för lätt och om jag inte missminner mig så har de väl fått en reprimand för det??

Men här fanns inte ens indicier. Man kan inte komma med foton och journalanteckningar från spärrvakten som Martin tidigare hade misshandlat och påstå att det är Lottas skador.

Åklagaren har bevisbördan, man kan inte väcka åtal och hoppas domstolen liksom ska glömma det.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-29 kl. 18:41.
Citera
2018-08-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok. Men med psykopat menade jag Martin. Så vi talar om rätt person. Jag får ta en i taget.

Det menade jag också. Martin och hans bror (samurajdåren eller vad han kallas) är väl uppväxta under förhållanden som barn inte borde växa upp under men frågan om han är psykopat i klinisk mening eller gör som han gör för att han är uppfostrad med våld som något vardagligt?
Citera
2018-08-29, 18:41
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Podcasten har fel. Det är inkorrekta uppgifter en del av det som presenterats där, bl a att Martin skulle varit hennes ex. Läs FUP och domarna i stället.

Lotta ville ha en framtid med Martin enligt de sms-hon skickade honom. Vi har inga bevarade inspelningar av vad de sagt på träffar eller i telefonsamtal, men inget i det enda som finns bevarat -sms-en och uppgifter från besök på St Görans akut när Martin mådde dåligt, tyder på att Lotta ville göra slut med Martin sista veckan, tvärt om.

Det enda som har kommit fram är att Lottas tidigare sambo varit dömd för rattfylla. Om man vet att någon är villkorligt frigiven, känd för misshandel av "sina" kvinnor och själv också blir misshandlad av vederbörande - varför hänger man kvar, försöker bli gravid och letar gemensam bostad??

Varför början man om när han hittat en ny kvinna och varit otrogen??
Du har alltså ingen källa.

Podcasten sa inte att det var slut men att hon var tillsammans med honom för att hon var rädd samtidigt som hon ville låta honom ”gå över” till den nya flickvännen. Podcasten menade att hon var livrädd. Källa för ”soft exit” är hennes bästis. Och att hon var livrädd intygade alla som kände henne.

Vidare sa podcasten att hon fått plats på ett skyddat boende men tackat nej då hon ej fick ha med hunden dit. Kanske inte världens smartaste beslut kan man tycka så här i efterhand.
Senast redigerad av Herostratos 2018-08-29 kl. 18:48.
Citera
2018-08-29, 18:46
Medlem
[quote=bradgardsindianen|65088148]Men här fanns inte ens indicier. Man kan inte komma med foton från spärrvakten som Martin tidigare hade misshandlat och påstå att det är Lottas skador.

Åklagaren har bevisbördan, man kan inte väcka åtal och hoppas domstolen liksom ska glömma det.[/QUOTE

Självklart inte, men här kommer en kvinna och anmäler att hon blir misshandlad , sen tar hon tbx den vilket inte är ovanligt. Med tanke på hans historik borde åklagare inte ha släppt detta, de vet också att de flesta misshandlade kvinnor brukar samarbeta i slutändan när åtal väckts . Så ja jag tycker att de släppte detta alldeles för lätt. De får utbildning på hur misshandlade kvinnor kan beete sig så de borde ha legat på och varit mer envisa i detta fall.

Det är ju inte direkt svårt att lista ut att en man med hans beteende störning och våldshistorik även kan rikta det emot sin evutuella partner. Så hade de grävt lite i rullarna och väckt åtal. Så hade säkert utgången för Lotta sett annorlunda ut.

Därför tror jag att hennes anhöriga kommer vinna när det kommer till skadeståndsanspråket.
Citera
2018-08-29, 18:58
Medlem
[quote=Dizzi|65088283]
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men här fanns inte ens indicier. Man kan inte komma med foton från spärrvakten som Martin tidigare hade misshandlat och påstå att det är Lottas skador.

Åklagaren har bevisbördan, man kan inte väcka åtal och hoppas domstolen liksom ska glömma det.[/QUOTE

Självklart inte, men här kommer en kvinna och anmäler att hon blir misshandlad , sen tar hon tbx den vilket inte är ovanligt. Med tanke på hans historik borde åklagare inte ha släppt detta, de vet också att de flesta misshandlade kvinnor brukar samarbeta i slutändan när åtal väckts . Så ja jag tycker att de släppte detta alldeles för lätt. De får utbildning på hur misshandlade kvinnor kan beete sig så de borde ha legat på och varit mer envisa i detta fall.

Det är ju inte direkt svårt att lista ut att en man med hans beteende störning och våldshistorik även kan rikta det emot sin evutuella partner. Så hade de grävt lite i rullarna och väckt åtal. Så hade säkert utgången för Lotta sett annorlunda ut.

Därför tror jag att hennes anhöriga kommer vinna när det kommer till skadeståndsanspråket.

Jag tror inte de kommer att vinna det. Det fanns heller ingen historik hos Lotta att hon blivit misshandlad. För att de ska vinna så krävs att polis elleråklagare ska ha avvikit från vad man "borde" ha gjort. Det hade inte gått att snickra ihop ett åtal att syin Martin för något som sagts hänt för flera veckor sedan om detinte finns dokumenterade skador som styrker en misstänkt gärning. Än sämre om inte det presumtiva BOt vill medverka.
Och ytterligare, när Lotta stegade in och anmälde så hade det tagit slut men i det skedet så var inte Martin som sökte upp kontakt med Lotta utan tvärtom Lotta som upprepade gångersökte kontakt med Martin för att bl a ifrågasätta varför det skulle vara slut.

Så jag tror det blir svårt att Lottas anhöriga får skadestånd för att rättsväsendet inte tvingat bort Lotta från en man hon självmant sökte kontakt och umgicks med.
Citera
2018-08-29, 18:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Podcasten sa inte att det var slut men att hon var tillsammans med honom för att hon var rädd samtidigt som hon ville låta honom ”gå över” till den nya flickvännen. Podcasten menade att hon var livrädd. Vidare sa podcasten att hon fått plats på ett skyddat boende men tackat nej då hon ej fick ha med hunden dit.

Läs i FUP - Lotta blev efter några telefonsamtal kontaktad av personal på Kvinnoskyddsboendet med erbjudande om en plats där hunden fick följa med. Lotta tackade trots detta nej till hjälp och återkom inte.

Läs åter i FUP om de sms Lotta skickade till Martin där hon skrev att han var "hennes allt". Att hon ville ha en framtid med honom och ville ha barn. Läs också om hur sur och upprörd Lotta var över att Martin publicerat en bild på Angelica på sin Facebooksida.

Läs gärna också Tingsrättsdomen där man uttryckligen slår fast att det var en ömsesidig och pågående kärleksrelation och att inget talar för att Lotta fruktade något, när hon hade stämt träff och slutligen släppte in Martin på natten när han slog ihjäl henne.

Det här fallet har vinklats i media för att ge en annan bild som bättre ska stämma överens med den agenda ex gränslösa Socionomer har för att få uppmärksamhet och mer skattepengar. Fullt i paritet med Lottas anhörigas pekuniära strävan.
Från början framställdes fallet på ett helt annat sätt och hoppfulla intressenter trodde att detta var ett "skytfönsterfall" som de kunde använda för att driva sin sak.

När det visade sig att Lotta inte alls hade gjort slut med Martin, att hon ljög till polisen, att hon hade snortat kokain och själv tjatat på Martin att ses den där ödesdigra natten - ja då framstod inte det hela som man ville. En del av detta lever fortfarande kvar i media och podcasten.
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-29 kl. 19:51.
Citera
2018-08-29, 19:06
Medlem
brianmolkos avatar

18 år på pappret ja eller ska vi säga skriver i vad de skrev på i forntiden ?
Citera
2018-08-29, 19:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Vet fall där åklagare väckt åtal på bara indicier. Bevisbördan kan komma under resans gång. Tycker nog att de släppte detta alldeles för lätt och om jag inte missminner mig så har de väl fått en reprimand för det??
Du missminner dig. Det som RÅ:s utredning ledde till var att man ansåg att andra åtgärder borde ha vidtagits och att man därför skall förtydliga det i handlingsplanerna.

Ingen av de inblandade har med andra ord fått någon reprimand eller varning.
Citera
2018-08-29, 19:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det menade jag också. Martin och hans bror (samurajdåren eller vad han kallas) är väl uppväxta under förhållanden som barn inte borde växa upp under men frågan om han är psykopat i klinisk mening eller gör som han gör för att han är uppfostrad med våld som något vardagligt?
Nej, det är nog ingen fråga alls.

Däremot kommer du inte se ordet "psykopat" i några papper eftersom det började fasas ut redan för tjugo år sedan.

Antisocialpersonlighetsstörning är vad Martin skulle få .. tillsammans med narcissism och empatilöshet ...

Blir han föremål för psykopatbedömning (vare sig rättsläkare eller Kumla använder den skalan) så är han fullblodspsykopat.
Dvs att han kommer att träffa 2 poäng mer än 15 av kriterierna och minst ett poäng på resten.
Citera
2018-08-29, 19:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Du har alltså ingen källa.

Podcasten sa inte att det var slut men att hon var tillsammans med honom för att hon var rädd samtidigt som hon ville låta honom ”gå över” till den nya flickvännen. Podcasten menade att hon var livrädd. Källa för ”soft exit” är hennes bästis. Och att hon var livrädd intygade alla som kände henne.

Vidare sa podcasten att hon fått plats på ett skyddat boende men tackat nej då hon ej fick ha med hunden dit. Kanske inte världens smartaste beslut kan man tycka så här i efterhand.
Tack för sammanfattning.

Smart eller inte... Jag hade heller velat inte lämnat min hund och det finns väl olika grunder till det och inte alltid enkelt.
Men oj, vad det sista påminde mig om ett annat enormt tragiskt fall...

Samhället misslyckades totalt att skydda kvinnan. Kan dock tillägga att hur mycket tydligt rop på hjälp det finns som dras tillbaka så är det ett allvarligt tecken på behov av just..hjälp. Det ska bedömas i sin helhet samt vem de har att göra med, mannen vill säga:
https://dodadekvinnor.story.aftonbladet.se/chapter/susanne/
Citera
2018-08-29, 19:19
Medlem
[quote=micro113|65088513]Du missminner dig. Det som RÅ:s utredning ledde till var att man ansåg att andra åtgärder borde ha vidtagits och att man därför skall förtydliga det i handlingsplanerna.

Ingen av de inblandade har med andra ord fått någon reprimand eller varning.[/QUOTE

Ok tack! Så vilka åtgärder ansåg man att de borde ha vidtagit???
Citera
2018-08-29, 19:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är nog ingen fråga alls.

Däremot kommer du inte se ordet "psykopat" i några papper eftersom det började fasas ut redan för tjugo år sedan.

Antisocialpersonlighetsstörning är vad Martin skulle få .. tillsammans med narcissism och empatilöshet ...

Blir han föremål för psykopatbedömning (vare sig rättsläkare eller Kumla använder den skalan) så är han fullblodspsykopat.
Dvs att han kommer att träffa 2 poäng mer än 15 av kriterierna och minst ett poäng på resten.
Så är det med begreppen, fullt aktivt inom rättpsykiatri samt kriminalvård och de använder PCL-R, därav var jag nyfiken kring en riskbedömning, speciellt om det framkommit nåt via tidigare mord.
ASP med psykopatiska drag vore troligt som du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in