2018-08-29, 16:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Glöm inte heller att när Sifo visade 19% (i dec 2015), då hade SD 26,6% hos Sentio; 22% hos Novus; 26,9% hos Yougov och 22,2% hos Inizio. Blir spännande att följa om dagens, med Sifos mått mätt, höga siffra kommer att återspeglas inom kort också hos de andra instituten. Misstänker att det mycket väl kan bli så. Det brukar ofta finnas en viss tendens till "följa John" hos instituten - inte alltid men rätt ofta. Trenden för SD tror jag blir uppåt nu, inga större skutt, men dock uppåt.
För visst har det återgivits att Sifo inte har ändrat sin metod? Vilket ju är bra för kontinuiteten av siffrorna.
2018-08-29, 16:19
Medlem
Citat:
Blir spännande att följa om dagens, med Sifos mått mätt, höga siffra kommer att återspeglas inom kort också hos de andra instituten.
Sentio lär öka rejält.
Tyvärr kommer väl nästa mätning efter valet.
2018-08-29, 16:21
Avslutad
Hur går Sifo tillväga när dom släpper nya siffror varje dag? Jag antar att dom återanvänder siffrorna dom fått in tidigare och byter ut den första dagens resultat i mätperioden mot den senaste dagens resultat? Då är ju faktiskt en ökning på 0,4%-enheter massiv.
2018-08-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur går Sifo tillväga när dom släpper nya siffror varje dag? Jag antar att dom återanvänder siffrorna dom fått in tidigare och byter ut den första dagens resultat i mätperioden mot den senaste dagens resultat? Då är ju faktiskt en ökning på 0,4%-enheter massiv.
Det står beskrivet några inlägg upp.
2018-08-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

De använder tre dagars intervjuer och byter ut en dag i taget ja. Det är beskrivet i SVD.
2018-08-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
För visst har det återgivits att Sifo inte har ändrat sin metod? Vilket ju är bra för kontinuiteten av siffrorna.
Jo Sifo har sedan en period introducerat en webpanel, men den viktas endast till ca 10% eller något liknande.
2018-08-29, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
De använder tre dagars intervjuer och byter ut en dag i taget ja. Det är beskrivet i SVD.

Tack! Fast det är väl 6 dagar?
2018-08-29, 16:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jo Sifo har sedan en period introducerat en webpanel, men den viktas endast till ca 10% eller något liknande.
Tack. Så var det ja. Lovande siffror för SD i vilket fall.
2018-08-29, 16:37
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Från 17 juni 2017 i Omni:

Citat:
"Med lite mer än ett år kvar till valet har Sifo beslutat att ändra sin mätmetod. De omkring 2 000 traditionella telefonintervjuerna kompletteras nu med en webbpanel där Sifo gör ett slumpmässigt urval för att hitta deltagare, skriver SvD. Webbintervjuerna viktas till 10 procent av alla tillfrågade medan telefonintervjuerna viktas till 90 procent.
Syftet med den ändrade mätmetoden är att få större undergrupper, säger Toivo Sjörén, chef för Sifos opinionsundersökningar, till tidningen.
– Fördelarna är att vi bättre kan analysera och säkra vad som sker i undergrupperna och hur strömningarna ser ut mellan partierna."

Den stora frågan är väl i vilken utsträckning denna (närmast kosmetiska) ändring verkligen kommer att göra skillnad? Om det ens blir någon skillnad?
2018-08-29, 16:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Från 17 juni 2017 i Omni:

Den stora frågan är väl i vilken utsträckning denna (närmast kosmetiska) ändring verkligen kommer att göra skillnad? Om det ens blir någon skillnad?
Gör nog ett par tiondelar, inte mer.
2018-08-29, 16:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Gör nog ett par tiondelar, inte mer.

Ungefär så. Därför är 19,2% hos Sifo i nuläget en riktigt bra siffra.
2018-08-29, 16:52
Medlem
Kan ändringarna uppåt i OI bero på att många nu har förhandsröstat? Jag menar,,Smoothman har i ett par års tid varnat för mörkertalet och Bradleyeffekten. Nu när många redan lagt sin röst så skiter dom i rädslan för att folk kanske får veta hur dom röstat?
Bara en tanke,,,,,och NEJ,,jag snusar inte och har aldrig haft någon EPA.

Dessutom tror jag att vi är många,, (Inte bara fattigpensionärer) utan sk rännstenspensionärer som blivit besvikna på att "spelreglerna" ändrades från dom 5 bästa årsinkomsterna till att bli dom 5 senaste.

Många förlorade då pensionspengar pga av att dom kanske levt som sjukpensionärer dom senaste 7 åren ,, men dessförinnan jobbat sönder sina kroppar i kanske 40-50 års tid?

Hur tror ni dom röstar ??
Med vänlig hälsning
"Suck"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in