Citat:
Ursprungligen postat av
vgh
Korruption vill jag kalla det när både vårdpersonal och myndighetspersoner börjar skriva saker i journaler och handlingar som inte stämmer med verkligheten. Vill inte gå in på exakta saker nu, men upptäckte detta av en slump och när det gällde en journal som jag behövde ha kopia på.
I den journalen står saker som inte stämmer med jag vad sagt och hela journalen är värdelös om jag hade behövt den i ett rättssammanhang.
Så i ett helt annat sammanhang behövde jag en myndighets hjälp. Jag måste ha känt på mig något för jag ber om kopia på den upprättade handlingen.
Då upptäcker jag att min magkänsla stämde för även där har det noterats saker som inte stämmer med den verklighet jag uppgav och den som skrivit handlingen har även där knåpat ihop en egen historia och som inte stämmer.
Det är alltså inte i dessa fallen fråga om enstaka faktafel, utan hela förvrängningar och fullständiga förvanskningar av det jag uppgivit.
Och även denna handlingen är fullständigt värdelös i ett rättssammanhang- den är dessutom skriven så långt ifrån en myndighetsperson man kan komma, det ser ut som en 12- åring skulle ha författat den.
Det är mycket allvarligt när man tvingas söka sig till olika instanser för att därifrån dra något inför rätta och det enda man då har att komma med är gravt förvanskade handlingar.
Idag ser det ut så här och jag råder alla att ALLTID begära en kopia genast något har antecknats. Då kan man i bästa fall genast få saker korrekt nedskrivna medan om man upptäcker sådant här långt i efterhand kan det vara för sent.
Det är ett farligt samhälle vi fått och det går inte INTE att lita på vare sig en privatperson eller en myndighetsperson och det går heller inte att få rätt någonstans för nu är det alla mot alla som gäller.
Landet faller sönder totalt, det måste alla våga se om vi alla nu vill ha ett samhälle där vi alla kan känna oss rättsligt säkra.
Jag fortsätter på mitt eget med några exempel:
Här kan jag endast läsa inledningen:
"STHLM
Läkare opererade fel ben – ändrade i journalen efteråt
UPPDATERAD 2017-11-28 PUBLICERAD 2017-11-28
En läkare i Stockholm opererade bort fel benbit i foten på en patient. Efter operationen ändrade läkaren i journalen så att det såg ut som att inget..."
https://www.dn.se/sthlm/lakare-opererade-fel-ben-andrade-i-journalen-efterat/
Så ställer man det mot detta...
"Mannen, som är i 45-årsåldern, har uppgett att han är ytterst mån om sitt privatliv och mår dåligt av att veta att privata uppgifter om honom finns lagrade i en patientjournal, som många kan ta del av. Han har därför
begärt att få valda delar av journalen raderad, men nekats detta av Inspektionen för vård och omsorg, IVO."
http://www.pt.se/nyheter/pitebo-vagras-radera-journal-10423970.aspx
... så man se var jag vill komma, att hur maktlös en vanlig människa är mot det av maktpersoner skrivna ordet.
En privatperson vill ha känsliga uppgifter om sig raderade, men får inte.
Men en läkare kan i efterhand ändra i en journal till sin egen fördel.
//Jag har ett annat exempel på samma sak där en läkare i efterhand ändrat i en journal där de anhöriga behövde korrekta uppgifter. Ska se om jag hittar den.//
Men tills vidare så läste jag detta igår i samband med en annan kvinnas förlossning, en kvinna som börjar föda sitt barn vid en grusväg och sedan får läsa i sin journal att förlossningen varit helt normal.
Här är hennes kritik på det:
– Jag slängde av mig trosorna och byxorna och ställde mig på alla fyra.– Jag var rädd. Fruktansvärt rädd, berättar Sandra.
Ambulansen kom efter 17 minuter, och sonen var halvägs ute när när hon till slut rullade in i förlossningssalen. Även Sandra mådde okej fysiskt, men var tagen efter den dramatiska förlossningen. Hon blev också förvånad när hon begärde ut sin journal och såg att det stod att det varit en normal förlossning.
– När jag läste det blev jag förbannad.
Det är sådant som kommer undan i statistiken.
Jag kan tänka mig att den journalen upprättades med orden att inget onormalt med själva förlossningen hände.
Men vad jag undrar i det fallet är om det alls i den journalen står att hon började föda vid en grusväg?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nALA8/efter-bb-krisen--hoggravida-fadima-nara-att-forlosa-sin-kusin