2018-08-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Jag har ju massor av symtom från magen! Man hittade också någon förträngning där. Hsr även blod i avföringen.
Ok det såg jag inte..det är då dåligt men ingen kan säga att det är cancer. Ta det lugnt.finns andra saker
Citera
2018-08-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
När har du tiden ? Med tanke på att de skrivit malignitet i journalen så bör de kontakta dig...det är inte ok att skriva malignitet i början av undersökning..låter otroligt

Om 2 dagar. Journalen dök upp idag på 1177.
Citera
2018-08-29, 00:02
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Håller på att bli galen här. Alla säger olika och jag vet varken ut eller in egentligen. Vill bara veta vad det pekar mot. Är det stor sannolikhet att det är cancer so be it. Har jag det inte är det drömmen.
Skulle inte vika mig platt om det så var cancer i vilket fall. Jag vill bara få veta.

Jag är en kontrollmänniska och har väldigt mycket ansvar i arbetslivet och känner att jag knappt klarar av det för tillfället pga ovissheten.

Lushie! Jag tror det bästa är att du avvaktar tills ditt ultraljud. Passa då på att ställa frågor. Det är så otroligt svårt att säga bu eller bä i det här läget och speciellt här på FB. Om läkarna i första skedet kunnat veta så hade du inte remitterats vidare. Samtidigt, även om det är en tumör så behöver en biopsi tas och göras en labbanalys. Först då kan man med säkerhet uttala sig för vad det rör sig om och hur prognosen ser ut.

Försök att andas, fokusera på roliga saker. Kanske googla runt lite på hundraser tillsammans med sambon 😀
Citera
2018-08-29, 00:03
Medlem
Citat:
Om 2 dagar. Journalen dök upp idag på 1177.
Åk in i morgon o säg att du psykiskt inte klarar av det

Just därför är det fel ha online journaler ...läkarna brukade ha sina misstankar men delade inte med sig förränn senare
Citera
2018-08-29, 00:06
Medlem
Hejsan.
jag kanske kan hjälpa dig förklara lite, har någon annan redan gett svar så ber jag om ursäkt för det har jag isf missat.

Att det dom hittat på levern är "högattuenerat innebär att det är tätare innehåll, läkare ser det som mer vitt på röntgenplåten.

Exempel : en cysta som innehåller klar vätska är inte lika tät, alltså lågsttuenerad.

en cysta med protenrikt innehåll eller mkt blod är tätare, alltså högattuenerad.

Ang patologiska förstorade körtlar så innebär det att körtlarna är större än normalt.
Patologiskt = sjukligt
detta brukar vara ett tecken. Det är dock inte alltid likställt med malignitet utan kan även uppstå vid inflammatoriska sjukdomar som SLE, reumatism osv. ibland kan du även ha patologiska förstorade körtlar utan att något är fel.
Att Ha cystor på levern gör väldigt ont oavsett om dom är Malign eller benigna. sannolikt därför di fick i.v morfin.

Kanske inte ger dig någon tröst eller ro men jag tror det kommer gå bra och önskar dig lycka till
Citera
2018-08-29, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Lushie! Jag tror det bästa är att du avvaktar tills ditt ultraljud. Passa då på att ställa frågor. Det är så otroligt svårt att säga bu eller bä i det här läget och speciellt här på FB. Om läkarna i första skedet kunnat veta så hade du inte remitterats vidare. Samtidigt, även om det är en tumör så behöver en biopsi tas och göras en labbanalys. Först då kan man med säkerhet uttala sig för vad det rör sig om och hur prognosen ser ut.

Försök att andas, fokusera på roliga saker. Kanske googla runt lite på hundraser tillsammans med sambon 😀
Kolla hundraser medan man står inför möjlig cancer diagnos? Kom igen...inte för att jag tror det är cancer men förstår oron..jag var så vid min knuta .
Citera
2018-08-29, 00:09
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Jag åkte in akut för magsmärtor och blod i avföringen. Har hög smärttröskel men kunde inte längre gå och förstod att det var läge att åka in. Smärtan tilltog under någon veckas tid.

”ULJ buk visar väggförtjockning i tunntarmsslynga distala ileum. Appendix kan ej visualiseras.
Går vidare med DT buk som ej visar någon appendicit eller terminal ileit. Ses i hö fossa multipla lätt förstorade mesenteriella körtlar. Som bifynd noteras en cm stor välavgränsad lågattenuerad förändring ventralt i levern och attenuerar högre än en ordinär cysta. Normalvida gallvägar. Ingen hydronefros.

Hade lite förhöjt b-leukocyt värde också.

Vad trot du?

Jag skulle oroa mig för en kommande koloskopi och inte cancer om jag var du.. Men den överlever man i allmänhet.

Mitt tips. Logga ut härifrån. Försök sov. Ring kirurgmottagningen i morgon bitti. Be att få tala med läkaren som skrev detta. Först kommer dom säga att hen inte har tid. Ligg då på och säg att du är livrädd för cancer och inte har kunnat sova. Då kommer hen ha tid (tyvärr så det funkar) . God natt.
Senast redigerad av Van Nostrand 2018-08-29 kl. 00:22.
Citera
2018-08-29, 00:11
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Kolla hundraser medan man står inför möjlig cancer diagnos? Kom igen...inte för att jag tror det är cancer men förstår oron..jag var så vid min knuta .

Självklart inget illa menat mot TS! Försöker bara få honom att bli lugnare eftersom det inte finns något att få panik för just nu. Det blir inte bättre av att oroa sig såpass att det går ut över tex sömn/jobb.

Har själv väntar på svåra besked och förstår oron. Då har det hjälpt mig att försöka fokusera på annat, som tex promenad/lyssna på musik.

Ber såklart ursäkt om det inte var lämpligt att ta upp hundar.
Citera
2018-08-29, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettbattrejag
Hejsan.
jag kanske kan hjälpa dig förklara lite, har någon annan redan gett svar så ber jag om ursäkt för det har jag isf missat.

Att det dom hittat på levern är "högattuenerat innebär att det är tätare innehåll, läkare ser det som mer vitt på röntgenplåten.

Exempel : en cysta som innehåller klar vätska är inte lika tät, alltså lågsttuenerad.

en cysta med protenrikt innehåll eller mkt blod är tätare, alltså högattuenerad.

Ang patologiska förstorade körtlar så innebär det att körtlarna är större än normalt.
Patologiskt = sjukligt
detta brukar vara ett tecken. Det är dock inte alltid likställt med malignitet utan kan även uppstå vid inflammatoriska sjukdomar som SLE, reumatism osv. ibland kan du även ha patologiska förstorade körtlar utan att något är fel.
Att Ha cystor på levern gör väldigt ont oavsett om dom är Malign eller benigna. sannolikt därför di fick i.v morfin.

Kanske inte ger dig någon tröst eller ro men jag tror det kommer gå bra och önskar dig lycka till
Jag tänkte först ev proteincysta-Och iofs som jag skrev tidigare är 1 cm förstorade körtlar inte att betrakta som patologiskt förstorade , men man kan inte när allt summeras ifrågasätta att en malignitesutredning är högst adekvat. Men som sagt var diagnos ej spikad så det finns hopp om att något annat spökar---Fråga rill TS hur har du haft det med avföring ,har den förändrats över närmsta tid ? och på vilket sätt isf?
Citera
2018-08-29, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Självklart inget illa menat mot TS! Försöker bara få honom att bli lugnare eftersom det inte finns något att få panik för just nu. Det blir inte bättre av att oroa sig såpass att det går ut över tex sömn/jobb.

Har själv väntar på svåra besked och förstår oron. Då har det hjälpt mig att försöka fokusera på annat, som tex promenad/lyssna på musik.

Ber såklart ursäkt om det inte var lämpligt att ta upp hundar.

No problem, tog inte illa upp.

Hela mitt liv har fan varit skit ända till jag träffade min sambo. Då vände allt totalt och jag är för första gången i mitt liv lycklig, rik, drogfri och har en fin lägenhet ihop. Ger mig fan på att det är cancer nu bara för det. Haft otur hela mitt liv så varför inte lite till. Fick några bra år ihop med världens bästa kvinna och lyckligast på jorden iallafall.

Följer ditt råd och trycker i mig 3 imovane nu och blundar.

Jag återkommer i råden om några timmar när klockan ringer.

Godnatt och tack alla underbara medmänniskor.
Citera
2018-08-29, 00:19
Medlem
Citat:
No problem, tog inte illa upp.

Hela mitt liv har fan varit skit ända till jag träffade min sambo. Då vände allt totalt och jag är för första gången i mitt liv lycklig, rik, drogfri och har en fin lägenhet ihop. Ger mig fan på att det är cancer nu bara för det. Haft otur hela mitt liv så varför inte lite till. Fick några bra år ihop med världens bästa kvinna och lyckligast på jorden iallafall.

Följer ditt råd och trycker i mig 3 imovane nu och blundar.

Jag återkommer i råden om några timmar när klockan ringer.

Godnatt och tack alla underbara medmänniskor.
Citera
2018-08-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Jag tänkte först ev proteincysta-Och iofs som jag skrev tidigare är 1 cm förstorade körtlar inte att betrakta som patologiskt förstorade , men man kan inte när allt summeras ifrågasätta att en malignitesutredning är högst adekvat. Men som sagt var diagnos ej spikad så det finns hopp om att något annat spökar---Fråga rill TS hur har du haft det med avföring ,har den förändrats över närmsta tid ? och på vilket sätt isf?

Jag har blod i avföringen. Magen är helt opålitlig och kan få tömningar där det rinner som vatten. Magen är kaos mer andra ord. Avbröt min sjukskrivning idag och jobbade några timmar. Magontet har kommit tillbaka nu på kvällen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in