Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-28, 23:20
Medlem
Van Nostrands avatar
Jag kan garantera dig att det inte är någonting farligt. Ffa eftersom du är under 30 år, men också hur du beskrev hur förändringen såg ut. Såna här kompleterande undersökningar tvingas man beställa stup i kvarten. Om man röntgar igenom kroppen från topp till tå hittar man bifynd som, teoretiskt, skulle kunna vara något farligt på de var och varannan. Jag förstår att det stressar men du kan vara lugn. Det är det här som är problemet med att man kommer åt sin journal så lätt nuförtiden. All denna onödiga oro hos patienter.
Mvh Läkare
Citera
2018-08-28, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Tack för dina ärliga ord. Du menar alltså att det är ganska stor risk att det är cancer? Varför? Verkar finnas mycket annat det skulle kunna vara annars? Förstår dock ej svaret i journalen men det lilla jag förstår låter inte bra.

Jag är ung och har inget alkoholmissbruk. Dricker kanske 1 gång varannan månad.

Det är verkligen för jävligt att vänta på detta. Om det INTE är det ska jag fan ge min sambo den där hunden hon så länge pratat om. Fan alltså vad tungt det känns.
Vet du om man tog några labvärden på Bleukocyter ,sr Ld i sånna fall får vi se dom
Citera
2018-08-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Vill inte skrämma skiten ur dig, Men en lymfom-eller annan hematologisk sjukdom är en möjlighet men inte sannolik...Metastas utredning är på sin plats..av annan malignitet OBS! UTREDNING!"

Okej, skräm skiten ur mig så mycket som behövs. Vill vara förberedd.

Metastas-utredning säger du, borde man inte upptäckt metastaser i magen också? Står också att jag har en väggförtjockning i tunntarmsslynga distala ileum (grekiska för mig).

Borde man inte sett metastaser även i magen om det nu är cancer i levern?

Innebär detta att risken ökar att det är cancer?
Citera
2018-08-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Jag kan garantera dig att det inte är någonting farligt. Ffa eftersom du är under 30 år, men också hur du beskrev hur förändringen såg ut. Såna här kompleterande undersökningar tvingas man beställa stup i kvarten. Om man röntgar igenom kroppen från topp till tå hittar man bifynd som, teoretiskt, skulle kunna vara något farligt på de var och varannan. Jag förstår att det stressar men du kan vara lugn. Det är det här som är problemet med att man kommer åt sin journal så lätt nuförtiden. All denna onödiga oro hos patienter.
Mvh Läkare
Håller definivt inte med dig att man kan garantera någonting !
Citera
2018-08-28, 23:25
Medlem
Citat:
Okej, skräm skiten ur mig så mycket som behövs. Vill vara förberedd.

Metastas-utredning säger du, borde man inte upptäckt metastaser i magen också? Står också att jag har en väggförtjockning i tunntarmsslynga distala ileum (grekiska för mig).

Borde man inte sett metastaser även i magen om det nu är cancer i levern?

Innebär detta att risken ökar att det är cancer?
Jag tycker nog att det finns fog för att möjligen vara bered på att det kan röra sig om ett sk caricnom
Citera
2018-08-28, 23:26
Medlem
Citat:
Vet du om man tog några labvärden på Bleukocyter ,sr Ld i sånna fall får vi se dom

Ja självklart, b-leukocyter ligger på 10,2x10(9)L*

Togs mycket blod/urinprover så bara be om precis det du behöver.
Citera
2018-08-28, 23:26
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Mvh Läkare

Håller med dig. Vi pratar väldigt mycket om det här i vår region. Att det inte alltid är optimalt då patienterna ser informationen lättillgängligt. Speciellt röntgenutlåtanden och operationsbeskrivningar är inte helt enkelt för lekmän att tyda. En förändring, mörk fläck, artefakt i röntgentermer innebär inte automatiskt tumör/cancer.

Som sagt, TS anamnes talar inte för att det är en tumör. Men självklart bör det utredas vidare.
Citera
2018-08-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Hemangiom med tanke på att den laddar kontrast. Men hade nog ändå varit mer högattenuerad. Lipom mycket möjligt då fett har högre HU än vätska. Hade gärna velat se CT-bilderna. Både i nativ arteriell och venös fas. Men med tanke på att TS sökt akut för misstänkt appendicit så har det nog endast gjorts en nativ och venfas.
Laddar inte kontrast ( laddar den kontrast så jämför man inte med cystattenuering )
Fett attenuerar med negativ HU Värde, vätska 0-10 och uppåt.

TS,: En 1 cm stor grej är svårbedömbar på en DT, dock det blir nog en cysta. Men det är jättebra att de kollar upp med ultraljud.

Det finns en förkortning ang din situation : VOMIT.
Victim of Modern Imaging Technology.
Citera
2018-08-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Håller med dig. Vi pratar väldigt mycket om det här i vår region. Att det inte alltid är optimalt då patienterna ser informationen lättillgängligt. Speciellt röntgenutlåtanden och operationsbeskrivningar är inte helt enkelt för lekmän att tyda. En förändring, mörk fläck, artefakt i röntgentermer innebär inte automatiskt tumör/cancer.

Som sagt, TS anamnes talar inte för att det är en tumör. Men självklart bör det utredas vidare.

Alright tack. Jag har berättat mer kring anamnesen i min diskussion med monday1 ovanför. Hade även förträngning i magen och multipla lätt förstorade meserentiella körtlar. Kopierat från journalen i mina svar ovan till monday1
Citera
2018-08-28, 23:29
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Håller definivt inte med dig att man kan garantera någonting !

Ingen kan garantera något, inte ens en läkare tills motsatsen bevisat. Där håller jag faktiskt med dig! Tror läkaren här försöker förklara till TS att sannolikheten ändå är låg med tanke på åldern och anamnesen samt vad röntgenutlåtanden visat på.
Citera
2018-08-28, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbaRegia
Laddar inte kontrast ( laddar den kontrast så jämför man inte med cystattenuering )
Fett attenuerar med negativ HU Värde, vätska 0-10 och uppåt.

TS,: En 1 cm stor grej är svårbedömbar på en DT, dock det blir nog en cysta. Men det är jättebra att de kollar upp med ultraljud.

Det finns en förkortning ang din situation : VOMIT.
Victim of Modern Imaging Technology.

Alright förstår inte riktigt grekiskan i ditt inlägg. Tillkommit saker i anamnesen som jag behöll för mig själv för att inte outa mig. Man hittade också något i magen och förstorade körtlar.
Läs inläggen ovanför till monday1.
Citera
2018-08-28, 23:32
Medlem
Citat:
Tack! Nej, det hade de definitivt inte varit. Skriver inte för att få någons empati eller så utan för att jag undrar över sannolikheten och om min oro är befogad eller ej.

Hur menar du att det innebär att de gör sitt jobb? En del får hög prio och en del låg - antar jag iallafall? Prioriteras jag för att jag är ung eller för att det finns starka misstankar eller någon helt annan anledning tror du? Tack för omtanken. Har inte panik men är ganska orolig.
Knölar och förändringar tar de alltid allvar vilket är bra.jag gjorde nyligen biopsi på knuta och den visade sig vara ingenting tack o lov men prioriterade mig

Det är liten chans att det är något..du är ung o hade inga symptom större chans att det är nån godartad tumör i så fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in