2018-08-28, 20:06
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
2. Varför just Örnsköldsgatan? Om du redan förklarat det ber jag om ursäkt att jag inte kan eller hinner läsa allt svammel som skrivits av SDs försvarsteam under dagen.
För all del. Jag har inte gått in på det specifikt. Men det handlar om uppgifter om att skrikvittnet hade varit inblandat i ett annat mordfall och därför var extra trovärdigt, samt sammanträffanden gällande tid, plats och modus operandi som länkar ihop vissa personer. Men som sagt på själva skriket tror jag icke. Skrikvittnet om det finns, kan höra ihop med polisledningens uttryck "att följa lagar och regler".
Citera
2018-08-28, 20:15
Medlem
tjackarismygs avatar
[quote=ModestyBlaiser|65079491]
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
De har ju, enligt alla utom kanske tjackaren, hittat en kropp, och letar väl DNA på den. Antagligen börjar de leta på ställen där de gissar att GM tagit, och sedan fortsätter de med mer udda ställen. /QUOTE]

Hiding hade väl dessutom nåt post-semester avstämningsmöte med NFC i fredags.. hade hoppats det skulle kunna bringa mer klarhet. Men men, det måste ju nästan vara en kombination av långa väntetider och jäkligt komplexa prover.

Har funderat lite över om det kan vara så att fp saknade traditionella spår (blod, saliv, sperma etc) och att man istället jobbar med sk. touch DNA / kontakt-DNA, vilket är relativt nytt och komplext. Väldigt intressant dock, där man studerar DNA-spår endast från beröring.

Det enklaste vore väl att misstänka en närstående/vän eller bekant vilket har gjorts, och därvid är alla DNA-spår från denne ovidkommande. Att påstå att det finns en mängd teknisk bevisning och att alla väntar på NFC är en uppenbar undanflykt som de måste droppa snart.
Upplägget är ju vattentätt och om de dessutom inte hade påstått att dödsorsaken var funnen vore allt i hamn. Uppgiften om dödsorsak har nog andra orsaker.
Citera
2018-08-28, 20:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tolkar det som har framkommit om "schismen" inom polisen som att åtminstone delar av polishuset i Örebro har förstått att det gick alldeles för fort där i början, och att det kanske egentligen inte finns något konkret alls som talar för att SD skulle vara GM. Sedan huruvida man har någon annan misstänkt nu vet vi ju inte, men med tanke på att det skall ha gjorts 400 förhör så borde det väl inte vara omöjligt att räkna ut vad som egentligen hände. Så det kanske man redan har räknat ut.

Jaha, då var vi där igen. Om det är något som du kan vara säker på så är det att det finns något konkret som talar för SD som GM. Hur många gånger ska det behövas förklaras för dig att SD är skäligen misstänkt och att han även varit häktad på denna misstankegrad?
Citera
2018-08-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
För all del. Jag har inte gått in på det specifikt. Men det handlar om uppgifter om att skrikvittnet hade varit inblandat i ett annat mordfall och därför var extra trovärdigt, samt sammanträffanden gällande tid, plats och modus operandi som länkar ihop vissa personer. Men som sagt på själva skriket tror jag icke. Skrikvittnet om det finns, kan höra ihop med polisledningens uttryck "att följa lagar och regler".

Citat:
Det enklaste vore väl att misstänka en närstående/vän eller bekant vilket har gjorts, och därvid är alla DNA-spår från denne ovidkommande. Att påstå att det finns en mängd teknisk bevisning och att alla väntar på NFC är en uppenbar undanflykt som de måste droppa snart.
Upplägget är ju vattentätt och om de dessutom inte hade påstått att dödsorsaken var funnen vore allt i hamn. Uppgiften om dödsorsak har nog andra orsaker.

Ok.
Jag kommer ihåg att skrivittnet hade tidigare erfarenheter av samma karaktär.

Om de inte har en massa DNA bevisning och att väntan på NFC är skitsnack, varför inte släppa SD helt och skriva av honom? Tror dom har mer i rockärmen.

Har verkligen dödsorsak meddelats från officiellt håll? ( Inte från postare med källor med insyn i utredningen alltså).
Citera
2018-08-28, 20:45
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jaha, då var vi där igen. Om det är något som du kan vara säker på så är det att det finns något konkret som talar för SD som GM. Hur många gånger ska det behövas förklaras för dig att SD är skäligen misstänkt och att han även varit häktad på denna misstankegrad?
Och det räcker med statistik för att göra vännen och grannen som anmälts för misshandel till skäligen misstänkt.
Citera
2018-08-28, 20:48
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Ok.
Jag kommer ihåg att skrivittnet hade tidigare erfarenheter av samma karaktär.

Om de inte har en massa DNA bevisning och att väntan på NFC är skitsnack, varför inte släppa SD helt och skriva av honom? Tror dom har mer i rockärmen.

Har verkligen dödsorsak meddelats från officiellt håll? ( Inte från postare med källor med insyn i utredningen alltså).

Näpp. Däremot att de hade funnit dödsorsaken. Antingen är det en slip of the mind eller så behövs det en dödsorsak för ett acceptabelt avslut.
Citera
2018-08-28, 20:52
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ja, det är just det att Örnsköldsgatan ligger för långt bort. Jag har andra anledningar att tro att skrikvittnet bor på Örnsköldsgatan. Därför tror jag inte att FP är MP. Men om skriket kom ifrån en plats mellam JS bostad och LW's bostad blir det mer logiskt.

Det är så jäkla svårt att förstå hur du menar. Du kommer ibland med intressanta vinklingar, men för mig är det svårt att ta det du skriver seriöst.
Du har under lång tid framlagt din konspiratoriska teori som innebär att LW lever. I inlägget ovan spekulerar du angående MP. Finns det ens en MP enligt dig?! Om ingen är mördad som du påstår... Om du önskar att bli tagen på allvar bör du kanske tydliggöra din ståndpunkt i inläggen?
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-28 kl. 20:58.
Citera
2018-08-28, 20:56
Medlem
Citat:
Näpp. Däremot att de hade funnit dödsorsaken.
Det är en skillnad, ja. Det var det jag menade.

Satans frustrerande fall detta.
Citera
2018-08-28, 21:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Näpp. Däremot att de hade funnit dödsorsaken. Antingen är det en slip of the mind eller så behövs det en dödsorsak för ett acceptabelt avslut.

Är dödsorsaken fortfarande preliminär eller har den fastslagits nu?
Citera
2018-08-28, 21:08
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Och det räcker med statistik för att göra vännen och grannen som anmälts för misshandel till skäligen misstänkt.

Vilken statistik utgår du ifrån?
Är det din egen slutsats eller har du någon källa?
Citera
2018-08-28, 21:15
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Kan någon av er som har mer erfarenhet/kunskap om brottsutredningar ge exempel på vad det kan vara för bevismaterial de analyserar på NCC. Förstår att de matchar DNA om de hittar något påtagligt på brottsplatsen, en tröja, sko, örhänge etc, men i övrigt då? Det har ju inte framkommit att de hittat sådana påtagliga saker på brottsplatsen så då undrar jag vad det övrigt är man kan ha lämnat in och väntar svar på..

Precis som du anger så söks spår såsom DNA, fingeravtryck, fibrer etc på kroppen.
Jag vet att fynd har gjorts på FP i det här fallet. Både visuellt och med hjälp av hundar (efter kroppen flyttades). Vad fynden består av har jag ingen vetskap om, men de är inskickade till NFC.
Citera
2018-08-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Vilken statistik utgår du ifrån?
Är det din egen slutsats eller har du någon källa?
Att du hittar GM i offrets närhet är väl mer regel än undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in