2018-08-28, 18:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tidigare har jag trott att SD har varit ensam gärningsman
och att HD har varit ett medberoende oskyldigt offer.

Nu börjar jag mer och mer tro att HD är i allra högsta grad
delaktig i mordet.

Okej, vad är det som fått dig att börja ändra din uppfattning då?
Citera
2018-08-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Jag tror att skrikvittnet om det existerar bor på Örnsköldsgatan. Det är för långt till FP för att det ska stämma. Men med LW i SJ's bil någonstans mellan deras adresser, blir läget ett helt annat. Eftersom de är vänner och LW har ont i benen, finns naturligtvis både DNA och hårstrån i hans bil av helt normala orsaker. Den kanske inte stod på Arlanda utan på färjeterminalen i Oskarshamn?

Om skrikvittnet existerar? Vi kom in i tråden lite sent du och jag men: har du plöjt igenom allt och dessutom läst uttalanden från polis och larmtelefonist?
Citera
2018-08-28, 18:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tidigare har jag trott att SD har varit ensam gärningsman
och att HD har varit ett medberoende oskyldigt offer.

Nu börjar jag mer och mer tro att HD är i allra högsta grad
delaktig i mordet.

Vilka fakta baserar du din "tro" på?
Citera
2018-08-28, 18:34
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Den försvunna loggen är tydligen återställd nu, den låg inte allt för långt borta heller.
Jag tar tillbaka det jag sa tidigare om att LW inte cachar ensam, ibland så gör hon det.

Skönt att allt löste sig.

Vill/kan du säga vilken av LW's loggar som förorsakade ändringen (och återställandet) av hennes statistik över "hittade cacher"?
Citera
2018-08-28, 18:34
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Advokat och åklagare uttalar sig i dagens Metro. Alla verkar less på att vänta..

Advokatens kritik i Lena-fallet: Oacceptabelt

Citat:
En man i 40-årsåldern satt under en vecka i början av juni häktad som skäligen misstänkt för mord, vilket är denlägre misstankegraden. Misstankarna mot mannen, som hela tiden nekat till brott, kvarstår dock.

Han försvaras av advokat Ingvar Backman, som nu riktar kritik mot utredningen.

– Jag har haft kontakt med åklagaren men det händer ingenting, i alla fall inte något som berör oss. Jag vet inte med vilken hastighet den här utredningen bedrivs, men jag vet att man väntar på svar från NFC, och sist jag pratade med åklagaren hade man inte fått alla svar, säger han och fortsätter:

– Det är oacceptabelt att en människa lever under misstanken om brott under tre månader utan att förundersökningen påskyndas.
Citat:
Åklagare Åsa Hiding har tidigare kritiserat NFC, Nationellt forensiskt centrum, för långa handläggningstider. Hon svarar nu på advokatens kritik.

– Jag har förståelse för att de tycker det är besvärligt att det drar ut på tiden. Jag önskar att det kunde gå fortare, men vi är i händerna på NFC i det här fallet, och jag kan inte påverka det.

Väntar ni på många svar?
– Ja, det är tyvärr så. Och det här är den verklighet vi lever med nu – att det tar oerhört lång tid.

Vad tror du om chanserna att klara upp det här ärendet?
– Det vill jag inte spekulera om i dagsläget, utan vi inväntar de svar vi kan få och sen kommer jag att göra en bedömning, säger Åsa Hiding.

https://www.metro.se/artikel/advokatens-kritik-i-lena-fallet-oacceptabelt
Citera
2018-08-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Vi får hoppas att hen faller för trycket. I sanning får vi hoppas det. Och man må kanske betrakta mer aggressiva tongångar här på sajten som att detta så är på gång.
Ja en viss stress/irritation lyser igenom..
Citera
2018-08-28, 18:41
Medlem
Citat:
Jag tror att skrikvittnet om det existerar bor på Örnsköldsgatan. Det är för långt till FP för att det ska stämma. Men med LW i SJ's bil någonstans mellan deras adresser, blir läget ett helt annat. Eftersom de är vänner och LW har ont i benen, finns naturligtvis både DNA och hårstrån i hans bil av helt normala orsaker. Den kanske inte stod på Arlanda utan på färjeterminalen i Oskarshamn?
Jag tror att skrikvittnet bor i villaområdet mitt emot planket över motorvägen. Örnsköldsgatan ligger längre ifrån..
Citera
2018-08-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vill/kan du säga vilken av LW's loggar som förorsakade ändringen (och återställandet) av hennes statistik över "hittade cacher"?

Det var GC5J1RW (en arkiverad cache) som trillat bort, kanske någon form av tekniskt fel eller misstag.
Det verkar inte vara något konstigt med loggen eller situationen som jag kunde se. Men jag bifogar loggtexten nedan.

Citat:
Sportlov. Hela dagen på Gustavsvik med lediga barn. Hem trötta och hungriga. Hänga badkläder, rodda kvällsmat, softa i soffan, göra kväll. Passar inget bra att ge sig iväg och leta efter burk förrän de yngsta somnat. Säger till den äldsta att jag sticker ut en stund, tar cykeln och susar iväg för en snabbinsats. Så bra att denna fanns ologgad! Min kartnål satt ända ute vid asfaltskanten, men när jag väl letat min in till rätt ställe var det bara att vittja den fina gömman på remsa och logga. Tftc
Citera
2018-08-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Advokat och åklagare uttalar sig i dagens Metro. Alla verkar less på att vänta..

Advokatens kritik i Lena-fallet: Oacceptabelt

https://www.metro.se/artikel/advokatens-kritik-i-lena-fallet-oacceptabelt
Kan någon av er som har mer erfarenhet/kunskap om brottsutredningar ge exempel på vad det kan vara för bevismaterial de analyserar på NCC. Förstår att de matchar DNA om de hittar något påtagligt på brottsplatsen, en tröja, sko, örhänge etc, men i övrigt då? Det har ju inte framkommit att de hittat sådana påtagliga saker på brottsplatsen så då undrar jag vad det övrigt är man kan ha lämnat in och väntar svar på..
Citera
2018-08-28, 18:57
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det var GC5J1RW (en arkiverad cache) som trillat bort, kanske någon form av tekniskt fel eller misstag.
Det verkar inte vara något konstigt med loggen eller situationen som jag kunde se. Men jag bifogar loggtexten nedan.

Tack för uppgifterna.

Oavsett anledningen till att den "försvann", så utgjordes således loggen ändå av det tidigare diskuterade besöket på äventyrsbadet (Gustavsvik) den 19 februari 2015.

Citera
2018-08-28, 18:59
Medlem
Citat:
Menar du att det skulle höras från FP (MP) till Örnsköldsgatan? Minst 700 meter! Snarare befann sig skrikvittnet nånstans Hjalmar Bergmans väg / Mossvägen. Det är svårt att förstå vad du egentligen menar....minst sagt....
Du kan ju PM:a skrikvittnet...:-D
Citera
2018-08-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Kan någon av er som har mer erfarenhet/kunskap om brottsutredningar ge exempel på vad det kan vara för bevismaterial de analyserar på NCC. Förstår att de matchar DNA om de hittar något påtagligt på brottsplatsen, en tröja, sko, örhänge etc, men i övrigt då? Det har ju inte framkommit att de hittat sådana påtagliga saker på brottsplatsen så då undrar jag vad det övrigt är man kan ha lämnat in och väntar svar på..
De har ju, enligt alla utom kanske tjackaren, hittat en kropp, och letar väl DNA på den. Antagligen börjar de leta på ställen där de gissar att GM tagit, och sedan fortsätter de med mer udda ställen.
Tack förresten tjackarismyg för svar om bakgrundsdata för JS. Det lät som om du läst ngt och då undrade jag vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in