2018-08-28, 10:43
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
De kommer få lida riktigt mycket när sd och afs får inflytande efter allt de svikit det svenska folket för dess lidande svenska tjejer som blivit rånade misshandlade, våldtagna, fattigpensionärerna, lönedumpningarna , otryggheten, segregationen krackelerande välfärd skyhöga skatter, folkombytet rent kulturellt sjunkande ekonomi m.m m.m. De skall ställas inför skranket mobbas ut på precis samma sätt som de själva gör mot politiska motståndare.

Jag fruktar vad som kan komma att hända när den här tokvänsterliberala pendeln slår tillbaka med full kraft åt andra hållet. Just nu är många ledsna, frustrerade och irriterade över samhällsutvecklingen. Men vad händer när detta går över i ilska och full vrede?

Sjuklövern har med sin politik och sitt beteende starkt bidragit till att skapa ett allt mäktigare SD. Den fortsatta stigmatiseringen av Sverigedemokraterna - där också höga politiker som Sjöstedt, Löfven, Björklund och Lööf bidrar till att elda på det hela med sitt konstanta, återkommande tjat om nazism och att försöka kleta detta på Åkesson - gör ju bara att hela situationen blir än mer inflammerad och febrig. De bidrar till att skapa det som de säger sig vilja motverka. Och medierna hakar glatt på i reportage efter reportage... utan att begripa vad de orsakar. Polariseringen kan nå farliga höjder. Som sagt: vad händer när pendeln slår tillbaka? Vad händer när folkets vrede börjar synas?
2018-08-28, 11:10
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
2) När rösträkningen kommer i gång får vi en första indikation på hur annorlunda det blir denna gång. Det är nämligen inte (S) som ligger högst i de små Norrlandsdistrikten utan (SD).

Fast brukar man redovisa de distrikten rakt av? Brukar man inte vikta dem i förhållande till föregående val och "översätta" till riksplanet?
2018-08-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Fast brukar man redovisa de distrikten rakt av? Brukar man inte vikta dem i förhållande till föregående val och "översätta" till riksplanet?

De brukar ha en räknare med färdigräknade distrikt som visas rakt av ja. Det finns ju givetvis annat som visas också och så klart tolkningar av resultaten. Hoppas verkligen inte att redovisningen av färdigräknade distrikt tas bort då den är rätt kul att följa.
2018-08-28, 11:32
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Mycket osannolikt under 23% skriver du och hänvisar till OU som mest betydelsefulla variablen som visar detta?
Logisk kullerbytta?
? Kolla på Yougov och Sentio och vad de ger för siffor. Räkna även in den normala underskattningen av dem. Svårt?
2018-08-28, 11:36
Medlem
8711s avatar
Citat:
Mycket osannolikt under 23% skriver du och hänvisar till OU som mest betydelsefulla variablen som visar detta?
Logisk kullerbytta?

Du tyckte själv igår att 1,80 mot 2,30 var stor skillnad mellan största partierna.

Nu säger du att 1,72 mot 2,00 på över 23,5% inte tyder på över 23,5%.

Hur ska du ha det?
2018-08-28, 11:43
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
? Kolla på Yougov och Sentio och vad de ger för siffor. Räkna även in den normala underskattningen av dem. Svårt?

Snitt på Yougov och Sentio 23% Snitt på alla OI ett par % lägre.
Skulle denna "variabeln" tala för osannolikt under 23%.??

"normala underksattningen" vet varken du eller jag NÅGOT SOM HELST om eftersom vi inte vad de ändrat i sina variabler och metoder.

Själv håller jag 20-22% som rimligt, i linje med majoriteten av alla OI.
Lutar mig hellre mot den "variabeln" än att det var ett sjulhevetes drag vid SDs valstuga ovh 10 sv 10 på min senaste fest sa de skulle rösta SD"

Dock håller jag inte som osannolikt att de hamnar under 19 lr över 23 för den delen heller
2018-08-28, 11:45
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Du tyckte själv igår att 1,80 mot 2,30 var stor skillnad mellan största partierna.

Nu säger du att 1,72 mot 2,00 på över 23,5% inte tyder på över 23,5%.

Hur ska du ha det?

Var säger jag det fetade?
2018-08-28, 12:17
Medlem
8711s avatar
Citat:
Var säger jag det fetade?

Oddsen är så och du tror inte på över 23,5% för Sverigedemokraterna ändå

Igår skulle man definitivt tro på att S var störst med en liknande skillnad, det var tydligt enligt dig.
2018-08-28, 12:23
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Oddsen är så och du tror inte på över 23,5% för Sverigedemokraterna ändå

Igår skulle man definitivt tro på att S var störst med en liknande skillnad, det var tydligt enligt dig.
Nu skall vi ju inte prata odds här men jag följer Betfair där oddsen speglar tron just nu, Unibet Och Betsson sätter odds med stor vinstmarginal och utifrån hur folk spelat historiskt (dvs egen position)
Därför är traditionella bookies SÄMRE än Betfair i att känna av "dagsformen" på partierna.

Implicit sannolikhet för största parti är fortfarande S 55% och SD 43%
Och JA, jag tycker det är en stor skillnad (och rörelse) från några veckor bak då det var SD 57% och S 39%... Skillnaden mellan partierna har gårr från 18% i SDs favör till 12% i S favör.

Förväntas det nån OI idag mer än Sifo?
Senast redigerad av ZilverZodde 2018-08-28 kl. 12:29.
2018-08-28, 13:30
Medlem
Deltog idag i en undersökning från Sifo. Frågor var vilket parti jag skulle rösta på i år. 8 rikspartier och Fi. Det tionde alternativet var "Övriga". Samma sätt vilket parti jag röstade på 2014. Bla förekom också frågorna om det var något eller några partier som hade överraskat på ett positivt sätt respektive om det var något eller några partier som hade överraskat på ett negativt sätt.
2018-08-28, 13:34
Medlem
8711s avatar
Kommunval, Borås, Novus.

Sverigedemokraterna valets vinnare

SD 16,6% (+5,3)

https://www.svt.se/nyheter/val2018/rodgrona-behaller-makten-i-boras-enligt-valjarbarometer

Notera att det är valet till kommunfullmäktige i Borås.
2018-08-28, 13:37
Moderator
v50s avatar
SD får 18,8% (+0,3) i SVD/Sifos senaste mätning utförd mellan 22-27/8
https://www.svd.se/svd-sifo-kds-uppgang-fortsatter--nu-storre-an-l-och-mp

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här