2018-06-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du menar skojarinstitut som Sentio (+3,0)?
Nu är Sentio lite fladdriga, Så YouGOv är det som ligger närmast till i tid.
Sen får vi naturligtvis kolla nästa Sentio.

Håll med om att det är konstigt med så här stora ökningar?
Jag finner heller ingenting som skulle ha lett till denna stora ökning.
2018-06-13, 22:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Att SD är på väg eller förmodligen redan är största parti parti börjar att sjunka in nästan överallt i MSM.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ql0dV4/vrede-slar-karlek-i-sociala-medier-eller-darfor-ar-sd-bast-och-fi-sa
https://nyheter24.se/maktkamp24/909480-isabella-lowengrip-tror-att-sd-blir-storst-i-valet-gor-det-inte-sa-mycket-for-mig
https://www.svd.se/statsvetare-fullt-mojligt-att-sd-kan-bli-storsta-parti

Bara för 1.5 månader sedan fanns detta inte på kartan.

Svarade i förrgår på en Inizio poll. Vet inte varför men blir alltid arg när följdfrågan, "Hur resonerar du kring ditt val av parti" dyker upp.
Förmodligen bottnar det i att jag inte har något val. Alternativen till SD är så sinnessjukt dåliga eller så långt ifrån riksdagen att det bli meningslöst.
Samtidigt gläds jag åt alla PK-isters ångest just nu. Kan bara föreställa mig vad jag skulle känna om jag trodde att F! skulle bli största parti, burrr.
I slutet på "Blondinbellas" artikel i 24 så kan läsarna rösta om: "Tror du SD blir störst i valet?". Nu leder Ja med 78 mot 21 %.
2018-06-13, 22:27
Medlem
HejaFinlands avatar
[quote=CrispyKreem|64329177]
Inte sett reportern förut, men han passar nog bra in på Expressen/Kvällsposten/GP, de har en underlig förmåga att hitta folk som ser ut som att de är 13 år och jobbar för Kamratposten.

De betalar väl så låga löner att ungdomarna slutar när de får ett bättre jobb.
2018-06-13, 22:27
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det som händer är vad jag beskrev tidigare i tråden är vad som skulle hända. SD klättrar pga att fulinstituten inte kan ligga 10 ‰ fel nära valet. De måste börja hissa SD. Att folk just nu skulle vakna och rusa till SD är debilt att tro. SD har legat över 20 % sedan asylkaoset. Det som sker nu är att fulinstituten lägger sig på en mer korrekt nivå. Samtidigt fortsätter SD vinna sympatisörer pga att den bild MSM försöker förmedla och den bild Svensson har inte stämmer
SD kommer bli största parti med marginal.

Även om Trådens ordrika inläggare tror på skojarinstitutens objektiva kvaliteer uppstår naturligtvis ett helt nytt landskap med ett förväntat mycket starkt SD och ett försvagat M och mycket försvagat S!

I mycket skarpt läge inser med säkerhet M de politiska realliteterna och byter därför ledare - Som möjliggör konstruktiv och effektiv politiskt samverkan kan utvecklas naturligt...
2018-06-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag tror mer och mer att det är du som har det där korta minnet. Men vi får som sagt se. Att Expressen skärpt till sig med lite riktig journalistik här och där på sistone bevisar inget annat än att expressen förmodligen ser en ekonomisk möjlighet här, och att man inte vill förlora alla sina alltmer högervridna sin läsare för gott. Expressen hade på 90-talet rubriker som "Kasta ut dem" (som kostade Strömstedt jobbet). I slutändan var förstås även denna serie artiklar en del i statspropagandan att göra svenskarna mer tålmodigt "invandringsvänliga".

Det var faktiskt Expressen som skapade konflikten.

Expressen hade gjort eller rapporterade om en opinionsundersökning, där en av frågorna löd ungefär:
"Vad tycker du vi ska göra med invandrarna?", där väldigt många hade kryssat för ett alternativ som löd ungefär "Hjälpa dem att åka hem",

Detta förvanskade Expressen till en löpsedel som skrek ut:

Svenskarna om invandrarna

KÖR
UT
DEM

Det blev ett jävla liv. Det var kanske här PK-hysterin började. (Ingen gick tillbaka och tittade på vad svenska folket faktiskt hade svarat). Efter detta fick media inte skriva något negativt alls om invandrare.

Ett huvud rök, men met var inte chefredaktören Strömstedt som fick gå, utan någon redaktionschef.

Alltihop bygger alltså på att Expressen blåste upp en grej som var helt harmlös. Och för detta har ett folk fått lida i över två decennier. Expressen did it.
2018-06-13, 22:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Även om Trådens ordrika inläggare tror på skojarinstitutens objektiva kvaliteer uppstår naturligtvis ett helt nytt landskap med ett förväntat mycket starkt SD och ett försvagat M och mycket försvagat S!

I mycket skarpt läge inser med säkerhet M de politiska realliteterna och byter därför ledare - Som möjliggör konstruktiv och effektiv politiskt samverkan kan utvecklas naturligt...
M måste fatta rätt beslut efter valet eller bli ett 9-10 % parti i valet 2022.
2018-06-13, 22:30
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Att SD är på väg eller förmodligen redan är största parti parti börjar att sjunka in nästan överallt i MSM.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ql0dV4/vrede-slar-karlek-i-sociala-medier-eller-darfor-ar-sd-bast-och-fi-sa
https://nyheter24.se/maktkamp24/909480-isabella-lowengrip-tror-att-sd-blir-storst-i-valet-gor-det-inte-sa-mycket-for-mig

Svarade i förrgår på en Inizio poll. Vet inte varför men blir alltid arg när följdfrågan, "Hur resonerar du kring ditt val av parti" dyker upp.
Förmodligen bottnar det i att jag inte har något val. Alternativen till SD är så sinnessjukt dåliga eller så långt ifrån riksdagen att det bli meningslöst.
Samtidigt gläds jag åt alla PK-isters ångest just nu. Kan bara föreställa mig vad jag skulle känna om jag trodde att F! skulle bli största parti, burrr.
Då är väl en Inizio i faggorna då, blir intressant att se utvecklingen.
2018-06-01¤ 19,5 21-30 maj 2116 AB/Inizio
2018-05-10¤ 16,9 1-7 maj 2253 AB/Inizio

Ja, tänk om Fi hade +26% i någon mätning. Man skulle ju må rätt dåligt.

87 dagar kvar Lövet...
2018-06-13, 22:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
Jag får ibland intrycket att det är ganska smarta snubbar här inne som diskuterar hett i vilken utsträckning undersökningarna är fejkade eller inte.
Är det frustration i väntan på nästa mätning? Ta en promenad.
Dom är alltid sådana
2018-06-13, 22:35
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Tror ni att sd kommer få en skjuts i opinionen efter trumps historiska framgång med kim jong un?

Jag syftar då till att folk kommer att märka att allt som media har försökt skadeskjuta inte är så jädra illa trots allt.

Folk vågar kanske rösta mer på det udda.

Självklart inte. Rent önsketänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
För det första är det en lögn av Åkesson, annars skulle han inte ha några problem med AfS:s eventuella riksdagsinträde. För det andra, du menar på allvar att du tror att S&M skulle genomföra SD:s invandringspolitik, eller ens komma närheten av den? Nu relativiserar du så att du blir blå.

Klart att Åkesson inte vill ha in AFs, det är röster som skulle kunna finnas hos SD istället. De är lika populära hos SD som MED är hos M.

Jag tror säkert att S&M skulle kunna knyta ihop en restriktiv invandraringpolitik för att sänka ”behovet” av SD. S har historiskt sett inte varit några invandringskramare, det är snarare högern som öppnat gränsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
Jag får ibland intrycket att det är ganska smarta snubbar här inne som diskuterar hett i vilken utsträckning undersökningarna är fejkade eller inte.
Är det frustration i väntan på nästa mätning? Ta en promenad.

Men tjena! Första dagen i tråden? Ta en titt hur det sett ut de senast 69.000 inläggen.
2018-06-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Då är väl en Inizio i faggorna då
Jag skulle tro att de kommer sent denna månad, på grund av extramätningen.
2018-06-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det var faktiskt Expressen som skapade konflikten.

Expressen hade gjort eller rapporterade om en opinionsundersökning, där en av frågorna löd ungefär:
"Vad tycker du vi ska göra med invandrarna?", där väldigt många hade kryssat för ett alternativ som löd ungefär "Hjälpa dem att åka hem",

Detta förvanskade Expressen till en löpsedel som skrek ut:

Svenskarna om invandrarna

KÖR
UT
DEM

Det blev ett jävla liv. Det var kanske här PK-hysterin började. (Ingen gick tillbaka och tittade på vad svenska folket faktiskt hade svarat). Efter detta fick media inte skriva något negativt alls om invandrare.

Ett huvud rök, men met var inte chefredaktören Strömstedt som fick gå, utan någon redaktionschef.

Alltihop bygger alltså på att Expressen blåste upp en grej som var helt harmlös. Och för detta har ett folk fått lida i över två decennier. Expressen did it.
Nejdå, det var faktiskt chefredaktören Erik Månsson. Han kom efter Strömberg, satt i två år, fick gå 9 dagar efter artikelserien Svart på vitt, och ersattes av Olle Wästberg.

Månsson skrev själv inledningen: “Hur länge kan vi i Sverige ge sken av att vi välkomnar invandrare och flyktingar? För det gör vi inte. Svenska folket har en bestämd åsikt om invandringen och flyktingpolitiken. Makthavarna har en helt motsatt åsikt. Det går inte ihop. Det är en opinionsbomb på väg att brisera. Därför berättar vi, med start idag. Precis som det är. Svart på vitt. Innan det smäller.”
2018-06-13, 22:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

(Min fetning)

Det finns dock en mycket förutseende och begåvad man, vid namn Mauricio Rojas, som redan i augusti 2015 mycket bestämt hävdade i SvD: "Därför blir SD största parti vid nästa val." Vad jag vet finns det ingen som var i närheten av att påstå något sådant redan under sensommaren 2015? (Rätta mig om jag har fel).

https://unv.is/svd.se/darfor-blir-sd-storsta-parti

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in