2018-08-28, 14:45
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
ML tycker jag har den starkaste motivbilden.
Förhållande med LW, äktenskapet kraschade, han hittar tillbaka till LW bara för att bli brädad av JH.
Han inser det just innan han åker till Norge. Han kommer hem på söndagen, geocachar på måndagen med en kompis. Hans loggar och körtid ger att han kan vara hos LW runt 22:30+/- 0:30, som passar med någon väntar utanför.
Anser också att ML är den som jag upplever har starkast motivbild om man ser till alternativ gm. Är det nån som vet varför det tog slut mellan LW och ML när de var tillsammans 2016? Var det för han fick reda på att LW samtidigt träffade SD?
Citera
2018-08-28, 14:55
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man får alltid läsa tidningar med försiktighet. Gäller särskilt kvällspressen.

Men i Expressen förnekar inte advokaten deras kärleksrelation:

"Lena Wesström och den misstänkte mördaren hade en nära vänskap, och mannens försvarare har bekräftat att de till och från haft en kärleksrelation."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/
Men om man lyssnar på ljudupptagningen så säger advokaten inte det ordet. Det har tidningen lagt till.
Det är precis det jag menar.
Citera
2018-08-28, 15:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Men om man lyssnar på ljudupptagningen så säger advokaten inte det ordet. Det har tidningen lagt till.
Det är precis det jag menar.

Men så kanske man inte riktigt kan läsa artikeln; "att de lagt till det själva"? Visst, det är känt att pressen vinklar och brer på. Allt för rubrikerna och för att kunna skriva följetonger om det sedan.

Så här står det i Metro:

"Advokaten bekräftar att den misstänkte och Lena Wesström har haft någon sorts relation.

Vilken sorts relation handlar det om?

– Jag vill inte uttala mig om det, och det beror på vid vilken tidpunkt man diskuterar, säger Ingvar Backman.
"

https://www.metro.se/artikel/polisens-kamp-mot-klockan-i-fallet-lena-wesstr%C3%B6m

Det är ju svårt för oss att veta hur och när relationen pågått.
Men jag utgår ifrån att det varit någon slags kärleksrelation vid någon tidpunkt.
Sedan hur det sett ut den senaste tiden verkar svårt att veta exakt.
Citera
2018-08-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
ML skulle inte till Norge, så jag tolkar den fetade mening ovan som EGT skrev som att: Han (ML) inser det innan han (JH) åker till Norge.
Om det var detta som orsakade missförståndet?

Intressant tolkning (räddning?) du gör här. Det verkar mer som att EGTs spekulation om ML inte riktigt höll.
Citera
2018-08-28, 15:34
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Efter gårdagens diskussioner om att en av LW's geocacheloggar nyligen verkar ha raderats, och att det i detta sammanhang har dykt upp ytterligare en manlig "bekantskap" (JS), så kan det vara väl värt att även ha denne man i åtanke:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

JS åkte visserligen inte till Norge, men visar i sammanhanget också upp ett väldigt intressant resemönster dagarna kring LW's död:

Örebro 14 maj 2018:

Jönköping 15 maj 2018:

Polen 16 maj 2018:

Enligt sina cache-loggar var han kvar i Polen åtminstone till den 19 maj, och efter att ha tittat igenom hans sociala medier för tidsperioden efter LW's försvinnande samt upptäckten att hon blivit mördad, så har åtminstone inte jag funnit indikationer på att han engagerade sig i varken eftersök eller kondoleanser. (Någon annan kanske hittar något?).

I sammanhanget verkar därför denne JS vara väl värd för utredarna att kasta ett öga på också.
Noterar att detta stämmer med den man som satt anhållen, var en vän med samma hobby och åkte utomlands men kom hem dagen efter fyndet. Är kanske inte direkt granne men bor i Hjärsta.
Återigen: har någon verkligen sett namnet SD på misshandelsdokumenten? Inte extrapoleringar, uppgifter i AB eller hört i tråden.
Citera
2018-08-28, 15:49
Medlem
tjackarismygs avatar
Till skillnad från SD så uppvisar denne SJ tecken på antisociala personlighetsdrag. Han verkar hela tiden bli missförstådd eftersom han är "rak och ärlig". Någon föreslår att man ibland behöver "linda in" det man säger. Han måste ut för att lugna ner sig, blir inte lugn men i alla fall uttröttad. Andra uppenbara fysiska attribut hoppar jag över. Det skulle dock inte förvåna mig det minsta om han är väldigt intresserad av mat, eller om han ibland blir så frustrerad att "topplocket flyger".
Citera
2018-08-28, 16:01
Medlem
Citat:
Till skillnad från SD så uppvisar denne SJ tecken på antisociala personlighetsdrag. Han verkar hela tiden bli missförstådd eftersom han är "rak och ärlig". Någon föreslår att man ibland behöver "linda in" det man säger. Han måste ut för att lugna ner sig, blir inte lugn men i alla fall uttröttad. Andra uppenbara fysiska attribut hoppar jag över. Det skulle dock inte förvåna mig det minsta om han är väldigt intresserad av mat, eller om han ibland blir så frustrerad att "topplocket flyger".
Var har du hittat den infon om honom? Eller tänker du högt mest?
Citera
2018-08-28, 16:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Intressant tolkning (räddning?) du gör här. Det verkar mer som att EGTs spekulation om ML inte riktigt höll.

Hur ska man annars tolka det? Det har aldrig förut varit tal om att ML skulle med till Norge. Och som du märker i tidigare inlägg idag så skriver EGT att hon inte sagt att ML ska till Norge. Samtidigt förstår jag att Tufsankatt har tolkat det som så i och med den meningen i EGT:s inlägg.
Citera
2018-08-28, 16:09
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Antar att du menar JS:s "besvikna" inlägg på Facebook dec -09.

Om inte annat, så har väl utredarna redan kontrollerat JS:s förehavanden och positioneringar efter hans cacherunda med k*rj*r den 14:e.
I vårt sökande efter andra möjliga GM än SD, så ger vi kanske omedvetet uppslag till möjliga hittepå-alibin för den skyldige. Dock har jag stort förtroende för polisens team som snart serverar en komplett FUP till åkl ÅH. På vägen tror jag de har fått en del sparad utredningstid med delar av trådens spekulationer och faktasökande.
Citera
2018-08-28, 16:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag blir alltmer benägen att tro att många av de frågetecken om GM som vi sitter med finns besvarade i via ett kartläggande av LWs digitala konversationer kvällen den 14/5. Sedan undrar man vilken damage control GM kunnat försökt sig på efteråt för att sopa igen det som pekat mot hen. Fysiskt försök att förstöra LWs mobil, insikt ev om att hon genom jobbet haft flera mobiler, oro och försök att luska med geocachingkompisarna om de hunnit få insikt i hennes kontakt med GM under kvällen osv. Antagligen finns det chatthistorik som både är mellan två individer och någon form av gruppchattshistorik som är av intresse, den senare i vilken GM har liten om ingen insyn om hen inte då fick möjlighet att läsa den då hen ev tog LWs mobil. I detta ljus förstår jag nu att polisen verkligen uppmanade personer nära LW att lägga locket på och inte prata om vad de visste.
Detta verkar vara ett mord med flertalet digitala spår och förvillelser under alias.

Om SD gjort damage control så har han verkligen målat in sig i ett hörn som han kommer att ha svårt att ta sig bort från. Det kommer isåfall vara en väldigt stark omständighet som kommer sätta honom på plats och binda honom ytterligare mot mordet.

Förutom digitala kontakter så kommer polisen att granska alla kontakter han har haft en bra stund innan mordet också. Jag tror att det finns en historik längre tillbaks, både mellan SD och LW, och hans tidigare partners, som kommer att måla upp både en motivbild och att vad han är för en person; vilket jag tror är en person som är manipulativ, manisk, svartsjuk och som har tydliga aggressionsproblem.
Citera
2018-08-28, 16:22
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Om SD gjort damage control så har han verkligen målat in sig i ett hörn som han kommer att ha svårt att ta sig bort från. Det kommer isåfall vara en väldigt stark omständighet som kommer sätta honom på plats och binda honom ytterligare mot mordet.

Förutom digitala kontakter så kommer polisen att granska alla kontakter han har haft en bra stund innan mordet också. Jag tror att det finns en historik längre tillbaks, både mellan SD och LW, och hans tidigare partners, som kommer att måla upp både en motivbild och att vad han är för en person; vilket jag tror är en person som är manipulativ, manisk, svartsjuk och som har tydliga aggressionsproblem.

Jag hoppas verkligen det. Jag börjar få allvarliga indikationer på att GM här är synnerligen manisk, manipulativ och har stora aggressionsproblem. Låt oss med detta i åtanke reflektera över när uttryck för detta även kommer tråden till godo via användare som inte drar sig för att söndra och härska, trakassera och rentav hota användare här. Hoppas verkligen att snaran börjar dras åt kring GM och att hens försök till damage control både på plats och eventuellt här i tråd gör att hen åker dit bara mer. Jag hoppas att polisen granskar allt digitalt, denna sajt inkluderad.
Citera
2018-08-28, 16:31
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Antar att du menar JS:s "besvikna" inlägg på Facebook dec -09.

Om inte annat, så har väl utredarna redan kontrollerat JS:s förehavanden och positioneringar efter hans cacherunda med k*rj*r den 14:e.
I vårt sökande efter andra möjliga GM än SD, så ger vi kanske omedvetet uppslag till möjliga hittepå-alibin för den skyldige. Dock har jag stort förtroende för polisens team som snart serverar en komplett FUP till åkl ÅH. På vägen tror jag de har fått en del sparad utredningstid med delar av trådens spekulationer och faktasökande.

Instämmer. Tråden är en balansgång mellan att spekulera helt ute i det blå då vi har så litet att gå efter och samtidigt ändå råka, jordnära eller fantasifullt, ge GM uppslag som denne kanske gärna läser här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in