2018-08-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Angående din fråga om den andre potentiell GM så hade LW en relation med ML som hon skulle avbryta med till förmån för denna JH som hon skulle resa till Norge med. Det är ML som man har kikat på som alternativ GM då eftersom han också bör ha anledning att vara svartsjuk, kanske ännu mer än SD som eventuellt försöker lappa ihop förhållandet med frun och ska ju resa till USA med henne samma tidsperiod.
Nu förstår jag helt ärligt ingenting, denne ML var väl långt tillbaka i tiden och de kom överens om att vara vänner istället? Vilka är det som kikar på honom som alternativ GM, utredarna?
Och denne JH, är det ens bekräftat att de hade någon form av relation eller är det skvaller och antaganden av folk som tror sig veta..Som det har nämnts förut, kvinnor och män KAN vara vänner utan att för den delen behöver mynna ut i en kärleksrelation
Citera
2018-08-28, 09:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom kanske har förstått innebörden av strikt förundersökningssekretess bättre än du?
Du har rätt här. NA är väl egentligen den tidning som har hanterat det här spektaklet bäst. Till skillnad från slaskmedia har man också en uttalad ambition att hålla sig till fakta. Hittade en intressant krönika i NA som också tar upp spekulationerna här på flashback:
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/kronika-lena-wesstroms-dod-beror-oss-alla-darfor-ar-var-rapportering-sa-viktig

Problemet är naturligtvis tidningar som Metro, Aftonbladet och Expressen. De här tidningarna bär en stor del av ansvaret för att det här spårade ur. Artiklarna om "svartsjukedramat" och "de blodiga kläderna" slog fast att SD hade mördat LW i ett infall av svartsjuka, och att man hade hittat blod (underförstått LW:s) i hans bostad och bil.

Sedan kan vi i den här trygga förvissningen om att SD är gärningsmannen bygga på och förbättra den här bilden. Det här gör vi genom att skriva egna detaljerade SD-noveller baserade på de här skräpartiklarna, och på anonyma uppgifter här i tråden. Uppgifter som nu med tiden ger ett allt starkare intryck av att vara påhittade, i värsta fall av källor med insyn i utredningen.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-28 kl. 09:10.
Citera
2018-08-28, 09:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Nu förstår jag helt ärligt ingenting, denne ML var väl långt tillbaka i tiden och de kom överens om att vara vänner istället? Vilka är det som kikar på honom som alternativ GM, utredarna?
Och denne JH, är det ens bekräftat att de hade någon form av relation eller är det skvaller och antaganden av folk som tror sig veta..Som det har nämnts förut, kvinnor och män KAN vara vänner utan att för den delen behöver mynna ut i en kärleksrelation

Nej utredarna hade inte ens förhört honom enligt EGT fram till iaf en månad sedan.
När jag säger "vi" menade jag en del i tråden eftersom Philomena frågade vem det var som tråden hade som alternativ GM och varför.
Nej det var nog AL som var vännen, ML var tydligen en ganska nylig relation. Han hade sett LW och JH ute en gång och blivit arg eller något. Minns inte detaljerna då det var flera veckor sedan detta diskuterades. Men vi kan ju fråga Schazz och EGT igen, tror uppgifterna kom initialt från dessa två skribenter.
Citera
2018-08-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, jag har funderat om detta samtal med den mannen kunnat trigga SD och vara en del i något som polisen undersökt. Som jag minns det så hade LW och denne man en konversation via messenger men det sista som han skrev till henne förblev oläst vilket förbryllade honom då det även nästa dag inte var läst. Kanske var SD/GM redan inne i köket där hon stod och slog in paket parallellt chattade med denne man och försökte lugna ner SD? Kanske var det just att hon chattade med någon som ev skulle med till Norge som gjorde att SD ville se telefonen, tog den och samtalet därmed förflyttades utomhus? Det är omöjligt för oss att veta men det är ju en förklaring till att dörren stod på glänt ifall en konfliktsituation redan uppstått inne i hemmet och LW rusat efter något ut genom dörren. Då kan det finnas tecken på att hon inte planerat att uppehålla sig borta från hemmet (samtalets karaktär i chatten som avbröts abrupt, kanske fler chattar hon konverserade i inför morgondagen med både familj som planerade uppvaktning av sonen och med resekompisar) men att hon ändå följt med någon frivilligt ut.

EDIT: Är denne man som hon chattade med på kvällen samme man som vissa användare här i tråden velat föreslå som hellre GM än SD? Ska man se det som att de baserar det på att SD säger det då hela upprinnelsen till vad som skedde just den kvällen var en svartsjuka mot denne man (eller vilka andra skäl har angivits till att de oftast annars föreslagna ska kunnat vara GM hellre än SD)? Eller är det en annan man som de som försvarar SD vill peka ut?
JH tillhör Norge, men osäker om just han chattade med LW.
SD har inte pekat ut någon person. Detta är ganska förankrat.
Citera
2018-08-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du har rätt här. NA är väl egentligen den tidning som har hanterat det här spektaklet bäst. Till skillnad från slaskmedia har man också en uttalad ambition att hålla sig till fakta. Hittade en intressant krönika i NA som också tar upp spekulationerna här på flashback:
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/kronika-lena-wesstroms-dod-beror-oss-alla-darfor-ar-var-rapportering-sa-viktig

Problemet är naturligtvis tidningar som Metro, Aftonbladet och Expressen. De här tidningarna bär en stor del av ansvaret för att det här spårade ur. Artiklarna om "svartsjukedramat" och "de blodiga kläderna" slog fast att SD hade mördat LW i ett infall av svartsjuka, och att man hade hittat blod (underförstått LW:s) i hans bostad och bil.

Sedan kan vi i den här trygga förvissningen om att SD är gärningsmannen bygga på och förbättra den här bilden. Det här gör vi genom att skriva egna detaljerade SD-noveller baserade på de här skräpartiklarna, och på anonyma uppgifter här i tråden. Uppgifter som nu med tiden ger ett allt starkare intryck av att vara påhittade, i värsta fall av källor med insyn i utredningen.
Antar att Du är här för att läsa mer än vad "pressetiken" står för... varför är Du här annars... detta forum tillåter sig till att spekulera, få fram mer eller mindre sanningar från personer som har en relation till BO och ofta kommer en sanning fram här långt tidigare än i media.
Citera
2018-08-28, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej utredarna hade inte ens förhört honom enligt EGT fram till iaf en månad sedan.
När jag säger "vi" menade jag en del i tråden eftersom Philomena frågade vem det var som tråden hade som alternativ GM och varför.
Nej det var nog AL som var vännen, ML var tydligen en ganska nylig relation. Han hade sett LW och JH ute en gång och blivit arg eller något. Minns inte detaljerna då det var flera veckor sedan detta diskuterades. Men vi kan ju fråga Schazz och EGT igen, tror uppgifterna kom initialt från dessa två skribenter.
ML tycker jag har den starkaste motivbilden.
Förhållande med LW, äktenskapet kraschade, han hittar tillbaka till LW bara för att bli brädad av JH.
Han inser det just innan han åker till Norge. Han kommer hem på söndagen, geocachar på måndagen med en kompis. Hans loggar och körtid ger att han kan vara hos LW runt 22:30+/- 0:30, som passar med någon väntar utanför.
Citera
2018-08-28, 09:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Menar du med det att du tror att det är sk polisiärt uppklarat och att det är bevisningen som är för svag för en rättegång? Det låter rimligt och är vad jag förstår vanligt.
Jag tolkar det som har framkommit om "schismen" inom polisen som att åtminstone delar av polishuset i Örebro har förstått att det gick alldeles för fort där i början, och att det kanske egentligen inte finns något konkret alls som talar för att SD skulle vara GM. Sedan huruvida man har någon annan misstänkt nu vet vi ju inte, men med tanke på att det skall ha gjorts 400 förhör så borde det väl inte vara omöjligt att räkna ut vad som egentligen hände. Så det kanske man redan har räknat ut.

Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Vad gäller de kollegiala hänsynen, så tror jag med all respekt, att man kan bortse ifrån dem i just detta fall. Leif GW (ja, jag vet att han inte är något orakel) mumlade i mjugg i TV4 något om ett privatsamtal mellan honom och Springare. Och att "allt nog kommer att visa sig så småningom"
Det gjorde mig intresserad och det verkar som om Springare hade planerat att pensionera sig redan ett år före LW-mordet. I själva verket hade han redan i praktiken slutat sin tjänst vid Örebropolisen för att kunna ägna sig åt att framföra sitt politiska budskap utan att vara bakbunden.
Han kan ha fått en förfrågan om att åta sig det operativa arbetet i detta fall, för att inte spoliera karriären för någon annan. Sedan tog det tysta folket, som redan arbetat med historien sedan länge vid. Det beskrevs som: "en stor organisation som arbetar runt det grova brottet".
Ja, det skulle vara intressant att veta vad GW och Springare pratade om. Tror också att "allt nog kommer att visa sig så småningom". Vet inte om jag inbillar mig, men jag har fått för mig att GW:s krönika är skriven med tanke på medias okritiska rapportering i just det här fallet:
Citat:
Besinningsspaning

Jag kan förstå den mediala lockelsen i att berätta en historia som är ”alldeles för bra för att vara sann”. Samtidigt är det en praktik som jag bestämt vill avråda ifrån eftersom det vanliga skälet till att en historia är ”för bra för att vara sann” är att den inte var det. Som berättelsen om seriemördaren Thomas Quick, de två oskyldiga läkare som skulle ha mördat Catrine da Costa eller två små killar på fem och sju år som skulle ha mördat sin fyraårige lekkamrat Kevin.
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/den-storsta-rattsskandalen-inte-ett-ord-var-sant/
Senast redigerad av Draifos 2018-08-28 kl. 09:50.
Citera
2018-08-28, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
ML tycker jag har den starkaste motivbilden.
Förhållande med LW, äktenskapet kraschade, han hittar tillbaka till LW bara för att bli brädad av JH.
Han inser det just innan han åker till Norge. Han kommer hem på söndagen, geocachar på måndagen med en kompis. Hans loggar och körtid ger att han kan vara hos LW runt 22:30+/- 0:30, som passar med någon väntar utanför.
Finns det något som tyder på att ML inte åker med de andra som skulle med på Norgeresan (som ev åker mot LW:s hem på onsdagsmorgonen)?
Citera
2018-08-28, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Finns det något som tyder på att ML inte åker med de andra som skulle med på Norgeresan (som ev åker mot LW:s hem på onsdagsmorgonen)?
Han var inte med i planeringen till Norge. Jag TROR att detta gav honom insikten och kanske det han ville diskutera.
Detta är som sagt en spekulation med ML som GM.
Citera
2018-08-28, 10:46
Medlem
Citat:
Han var inte med i planeringen till Norge. Jag TROR att detta gav honom insikten och kanske det han ville diskutera.
Detta är som sagt en spekulation med ML som GM.
Hur länge sedan är det som Du tror att han haft en relation med Lena?
Bor han i Örebro... eller tänker Du att han ev åkt före de andra resenärerna som skulle till Norge?
Citera
2018-08-28, 11:04
Medlem
Citat:
Tar med MV:s inlägg då det fanns ett till inlägg i tråden.

Det fetade. Du spekulerar ju redan, eller sprider trådsanningar med ditt första inlägg. Vi vet inte om det finns fler misstänkta.
Jag vet inte och ingen annan utanför utredningen heller, om det finns fler misstänkta! Detta är väldigt viktigt att hålla isär. Det finns bara en skäligen misstänkt som är presenterad i TR. Det kan bara finnas en (flera om man gjort en gärning i samförstånd) skäligen (eller sannolik) misstänkt.

Men utredarna kan jobba med flera misstänkta GM, men inte fört upp dom till TR.
Jag vet inte hur jag ska skriva för att vissa ska förstå. SD kommer kvarstå som skäligen ända till en ny förs upp till TR. Polisen kan inte avskriva honom med dom fakta vi vet, varken som skäligen eller utredningen. Det dom gick in i TR kvarstår, han har inte plötsligt kommit upp med ett vattentätt alibi eller liknande.
Polisen finner nog det ganska skönt att kunna säga att SD kvarstår som skäligen, även om det tekniska inte visar ett skit, eller OM dom har en annan GM dom djuplodar just nu.
Även om en annan misstänkt anhålls och förhörs, men släpps, kommer SD kvarstå som skäligen.

Av dom vi nämnt här på tråden vet jag att minst en inte har alibi, troligen två. Jag vet att JH inte var förhörd någon månad efter mordet. Nu vet jag inte. Det är väl väldigt konstigt när polisen säger att dom jobbar "brett"? Den senaste som LW haft en relation med är inte ens förhörd så pass länge efter mordet.

Det SD ljög om har jag skrivit en tes om. Det betyder inte att den ens är i närheten av sanningen men eftersom TR inte gick på åklagarens linje (väldigt ovanligt, två ggr dessutom) så TROR jag att det var bagatellartat. (Det jag skrev var att FL kanske frågade om SD haft kontakt med LW den kvällen. SD nekar och FL visar digitala kontakten. SD säger "Ja, det stämmer, jag trodde du menade att jag träffat henne"). Så enkelt kan det vara....
Ditt sista stycke här... ang om frågan kom upp till SD om han haft kontakt med LW den kvällen... och han nekar tills bevis kommer och han "trodde att du menade att jag träffat henne"...
Du skriver att "så enkelt kan det vara"... tycker Du verkligen att det är så enkelt? Jag tror att de flesta skulle svara direkt vilken kontakt han hade med Lena på kvällen. Dels för att underlätta för utredarna och dels för att inte bli påkommen med att ljuga.
Citera
2018-08-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ditt sista stycke här... ang om frågan kom upp till SD om han haft kontakt med LW den kvällen... och han nekar tills bevis kommer och han "trodde att du menade att jag träffat henne"...
Du skriver att "så enkelt kan det vara"... tycker Du verkligen att det är så enkelt? Jag tror att de flesta skulle svara direkt vilken kontakt han hade med Lena på kvällen. Dels för att underlätta för utredarna och dels för att inte bli påkommen med att ljuga.
MV skrev först att det SD vart påkommen, sedan ändrade han sig till att det var tidpunkten.
Fritt ur minnen av hans inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in