2018-08-28, 13:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag vill understryka att jag INTE på minsta vis har påstått eller ens antytt att HD skulle ha fått några anonyma brev!

Men OM det skulle vara så att HD skulle få anonyma brev, så skulle jag inte bli det minsta överraskad om dessa skulle komma från en postare som här i tråden uttrycker mycket hat.

Du skulle i HD:s position inte lämnat barnen till SD under sommarlovet? Ok.
Men hur tänker du dig fortsättningen, typ resten av livet (eller åtminstone tills flickorna fyllt 18) om inte mördaren grips?
Vid 18 kan flickorna välja själva om de vill umgås med den man, deras pappa, som i så fall återstoden av livet kommer att vara den person som av media, många postare här och rättsväsendet utpekats som LE:s sannolike mördare, må vara att misstankegraden inte nådde 'sannolik' nivå..

Du får kanske hålla med om att din mening om anonyma brev låter som en freudiansk felsägning? Kanske var det endast en antydan att så skulle kunna ha skett, men särskilt orden "sedan en tid", låter mer som att så har skett.

Det blir liksom att antydan lite hänger i luften, för sig själv. Ingen har ju pratat om detta tidigare.

Du skriver:

"Eller du kanske förresten redan sen en tid tillbaka sänder henne anonyma brev?"

Sedan vill jag bara tillägga att det är väldigt tråkigt (understatement) för alla inblandade som är oskyldiga.

De är redan "offer" genom denna hemska tragedi.
Om någon har haft den dåliga smaken att skicka anonyma brev till någon av de inblandade (vilket inte är helt osannolikt), blir man mållös.

Om man för en sekund sätter sig in i deras situation, kan man ana hur det skulle kännas att få anonyma brev.
----------------------------------------------

Personligen tror jag att denna hemska historia är helt oglamorös och helt saknar de spännande komponenter som finns i deckare.

Min inställning är fortfarande att det är ännu ett kvinnomord av den vanliga sorten. En gm som har ett stort kontrollbehov, historik på misshandel tidigare och svårigheter att kontrollera sitt kontrollbeteende och sina aggressioner. Nu vill kvinnan leva sitt eget liv. Vi vet att det är då denna typ av gm är som farligast.

Gm är lite av en Dr Jekyll and Mr Hyde. De flesta har inte sett Mr Hyde. Men några har sett honom, och kanske anar hur det ligger till.

Skulle man våga ifrågasätta denna person? Gå emot nu när situationen är pressad. När man anar hur det ligger till. Och inte säkert att personen åker dit?? Gm är ju ännu på fri fot.

Eller väljer man att göra som man är ombedd. Nu när gm behöver det som allra bäst i livet?

Visa utåt att du vet att jag är oskyldig, för det är jag.

En person, endast en är skyldig.
Vad jag tror.
Citera
2018-08-28, 13:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
ML tycker jag har den starkaste motivbilden.
Förhållande med LW, äktenskapet kraschade, han hittar tillbaka till LW bara för att bli brädad av JH.
Han inser det just innan han åker till Norge. Han kommer hem på söndagen, geocachar på måndagen med en kompis. Hans loggar och körtid ger att han kan vara hos LW runt 22:30+/- 0:30, som passar med någon väntar utanför.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Han (ML) skulle till Norge enl Dig. Tänker att geo-folket åker tillsammans och därav frågan till Dig om han åker tidigare än de andra som är på väg västerut. Borde finnas någon som vet var han var och att polisen isf (i brist på alibi) förhört honom.

ML skulle inte till Norge, så jag tolkar den fetade mening ovan som EGT skrev som att: Han (ML) inser det innan han (JH) åker till Norge.
Om det var detta som orsakade missförståndet?
Citera
2018-08-28, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du får kanske hålla med om att din mening om anonyma brev låter som en freudiansk felsägning?
[..]
På det kan jag bara säga att jag inte har för vana att göra mig skyldig till felsägningar, varken freudianska eller några andra..

Det du skrev om mordet var mycket läsvärt och jag ber om ursäkt för att jag här i replik till dig, raderade det.
Citera
2018-08-28, 13:29
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Snälla. Hela trådens existensberättigande, hela trådens raison d'être, är utgångspunkten: "L.W. blev mördad". Trådens ämne är inte hurvida L.W. mördades eller hurvida hon fortfarande lever, trygg och säker, i ett vittnesskyddsprogram någonstans efter en iscensatt död orkestrerad av svenska staten.
Liksom i Lisa Holm-fallet får den som inte köper den GRUNDLÄGGANDE PREMISSEN FÖR HELA TRÅDEN skapa en egen tråd under forumdelen för konspirationer/konspirationsteorier.

Stanna gärna och diskutera gärningsförfarande/gärningsman/annat relaterat till mordet på L.W.(du är uppenbarligen en klipsk person som säkerligen kan bidra i samtalet kring mordet) - om du inte går med på grundpremissen att LW blev mördad hoppas jag moderator raskt korrigerar dig med hänvisning till forumet för konspirationsteorier.
Med all respekt. Har du vetskap om regler och grundläggande premisser som vi andra har missat? Vi bidrar på olika sätt och de som har kapacitet att sila myggen från kamelerna vinner mycket på den förmågan inte bara i den virtuella världen. Med detta hoppas jag att vi kan fortsätta att sakligt diskutera, trots olika ståndpunkter.
Citera
2018-08-28, 13:30
Medlem
Citat:
Han (ML) skulle till Norge enl Dig. Tänker att geo-folket åker tillsammans och därav frågan till Dig om han åker tidigare än de andra som är på väg västerut. Borde finnas någon som vet var han var och att polisen isf (i brist på alibi) förhört honom.
När har jag skrivit att ML ska till Norge???
Har någon skrivit det alls?
Dom förhörde ju inte ens JH, så varför ska dom förhöra honom?
Kanske för barnen sagt att det är mammas nya kille (om jag tolkade tråden rätt)?
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-08-28 kl. 13:32. Anledning: Mer
Citera
2018-08-28, 13:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Finns det något som tyder på att ML inte åker med de andra som skulle med på Norgeresan (som ev åker mot LW:s hem på onsdagsmorgonen)?

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
JH tillhör Norge, men osäker om just han chattade med LW.
SD har inte pekat ut någon person. Detta är ganska förankrat.

Efter gårdagens diskussioner om att en av LW's geocacheloggar nyligen verkar ha raderats, och att det i detta sammanhang har dykt upp ytterligare en manlig "bekantskap" (JS), så kan det vara väl värt att även ha denne man i åtanke:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

JS åkte visserligen inte till Norge, men visar i sammanhanget också upp ett väldigt intressant resemönster dagarna kring LW's död:

Örebro 14 maj 2018:

Jönköping 15 maj 2018:

Polen 16 maj 2018:

Enligt sina cache-loggar var han kvar i Polen åtminstone till den 19 maj, och efter att ha tittat igenom hans sociala medier för tidsperioden efter LW's försvinnande samt upptäckten att hon blivit mördad, så har åtminstone inte jag funnit indikationer på att han engagerade sig i varken eftersök eller kondoleanser. (Någon annan kanske hittar något?).

I sammanhanget verkar därför denne JS vara väl värd för utredarna att kasta ett öga på också.
Citera
2018-08-28, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Just så.
Sedan tolkas allt utifrån detta scenario. Att ord utelämnas som att advokatens uttalande innehöll "förhållande" och inte "kärleksförhållande". upptäcks inte. Istället blir det en trådsanning.
Aftonbladet och Expressen brassade på i början och för dem är feltrycken kärleksförhållande och sannolika skäl bara bagateller.
Vad jag kan se så kommer hela historien om deras kärleksförhållande från en skribent som skrev intensivt på de första sidorna i denna tråd.

Man får alltid läsa tidningar med försiktighet. Gäller särskilt kvällspressen.

Men i Expressen förnekar inte advokaten deras kärleksrelation:

"Lena Wesström och den misstänkte mördaren hade en nära vänskap, och mannens försvarare har bekräftat att de till och från haft en kärleksrelation."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/
Citera
2018-08-28, 13:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Efter gårdagens diskussioner om att en av LW's geocacheloggar nyligen verkar ha raderats, och att det i detta sammanhang har dykt upp ytterligare en manlig "bekantskap" (JS), så kan det vara väl värt att även ha denne man i åtanke:

JS åkte visserligen inte till Norge, men visar i sammanhanget också upp ett väldigt intressant resemönster dagarna kring LW's död:

Örebro 14 maj 2018:

Jönköping 15 maj 2018:

Polen 16 maj 2018:

Enligt sina cache-loggar var han kvar i Polen åtminstone till den 19 maj, och efter att ha tittat igenom hans sociala medier för tidsperioden efter LW's försvinnande samt upptäckten att hon blivit mördad, så har åtminstone inte jag funnit indikationer på att han engagerade sig i varken eftersök eller kondoleanser. (Någon annan kanske hittar något?).

I sammanhanget verkar därför denne JS vara väl värd för utredarna att kasta ett öga på också.

Så han bor inte i Örebro men var just där kvällen till mordet den 14 maj?
Var det honom LW umgicks med den dag vars logg nu är raderad?

Edit: Bra jobbat ni som kom på det här med raderade loggen annars hade vi inte haft en susning om denna JS:s existens i LW:s liv. 👍
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-28 kl. 14:00. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-28, 14:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Örebro 14 maj 2018:

Jönköping 15 maj 2018:

Polen 16 maj 2018:

Så ser det ju ut ja. Det blev en lång ”dagstur”...

Vet vi ngt mer om JS?
Citera
2018-08-28, 14:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Så han bor inte i Örebro men var just där kvällen till mordet den 14 maj?
Var det honom LW umgicks med den dag vars logg nu är raderad?

Edit: Bra jobbat ni som kom på det här med raderade loggen annars hade vi inte haft en susning om denna JS:s existens i LW:s liv. 👍

Han bor i Örebro.
Citera
2018-08-28, 14:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Han bor i Örebro.

Okej. Var befinner sig denna cache Änglavakt och har LW tagit den redan?
Om inte, och om den är på promenadavstånd från hennes hem kan hon ha följt med JS för att plocka den, men blivit ihjälslagen när de kom till planket.
Skriver JS alltid så kort i sina loggar eller är det bara dessa 3 dagar han är så fåordig?
Citera
2018-08-28, 14:26
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Okej. Var befinner sig denna cache Änglavakt och har LW tagit den redan?
Om inte, och om den är på promenadavstånd från hennes hem kan hon ha följt med JS för att plocka den, men blivit ihjälslagen när de kom till planket.
Skriver JS alltid så kort i sina loggar eller är det bara dessa 3 dagar han är så fåordig?

LW har inte loggat Änglavakt.

Den 14 maj loggade JS den i sällskap med en annan kvinnlig geocachare. (Denna kvinna har dock inte loggat med honom i Jönköping den 15 maj och inte heller på Polen-resan den 16-19 maj).

En f.ö. intressant notering i sammanhanget: när den ovannämnda kvinnan ger sig ut på en annan cachingtur den 19 maj, med ett annat kvinnligt sällskap, så utrycker den sistnämnda följande oro:

(Av hänsyn till denna kvinnliga geocachare väljer jag att inte länka direkt till loggen).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-28 kl. 15:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in