2018-08-28, 11:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du har rätt här. NA är väl egentligen den tidning som har hanterat det här spektaklet bäst. Till skillnad från slaskmedia har man också en uttalad ambition att hålla sig till fakta. Hittade en intressant krönika i NA som också tar upp spekulationerna här på flashback:
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/kronika-lena-wesstroms-dod-beror-oss-alla-darfor-ar-var-rapportering-sa-viktig

Problemet är naturligtvis tidningar som Metro, Aftonbladet och Expressen. De här tidningarna bär en stor del av ansvaret för att det här spårade ur. Artiklarna om "svartsjukedramat" och "de blodiga kläderna" slog fast att SD hade mördat LW i ett infall av svartsjuka, och att man hade hittat blod (underförstått LW:s) i hans bostad och bil.

Sedan kan vi i den här trygga förvissningen om att SD är gärningsmannen bygga på och förbättra den här bilden. Det här gör vi genom att skriva egna detaljerade SD-noveller baserade på de här skräpartiklarna, och på anonyma uppgifter här i tråden. Uppgifter som nu med tiden ger ett allt starkare intryck av att vara påhittade, i värsta fall av källor med insyn i utredningen.

Jag hoppas du och journalisten på NA vrider tillbaka huvudena innan ni går och lägger er på kvällarna. Annars kan det bli nackspärr... 😀

Eller ont i handlederna i alla fall.

Förtjänster och fördärv är nog defacto något annorlunda fördelade.

Tråden kan inte gärna intressera sig för mycket annat än det som det finns material om, och något vidare material om ngn annan än SD har ju inte portionerats ut. Dessutom är ju helt grundlösa spekulationer om mördare både upprörande och tråkiga. Det drabbar både helt oskyldiga och ej alls involverade. Skulle SD visa sig oskyldig så har han haft det jobbigt helt orättvist, men med sin officiella misstanke på sig så skulle han i alla händelser vara ett ämne för spekulation och ev. hämnd eller trakasseri. Här kan han ju faktist ändå till sist få en behandling som inte spårar ur totalt.
Citera
2018-08-28, 11:22
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Du har rätt här. NA är väl egentligen den tidning som har hanterat det här spektaklet bäst. Till skillnad från slaskmedia har man också en uttalad ambition att hålla sig till fakta. Hittade en intressant krönika i NA som också tar upp spekulationerna här på flashback:
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/kronika-lena-wesstroms-dod-beror-oss-alla-darfor-ar-var-rapportering-sa-viktig

Problemet är naturligtvis tidningar som Metro, Aftonbladet och Expressen. De här tidningarna bär en stor del av ansvaret för att det här spårade ur. Artiklarna om "svartsjukedramat" och "de blodiga kläderna" slog fast att SD hade mördat LW i ett infall av svartsjuka, och att man hade hittat blod (underförstått LW:s) i hans bostad och bil.

Sedan kan vi i den här trygga förvissningen om att SD är gärningsmannen bygga på och förbättra den här bilden. Det här gör vi genom att skriva egna detaljerade SD-noveller baserade på de här skräpartiklarna, och på anonyma uppgifter här i tråden. Uppgifter som nu med tiden ger ett allt starkare intryck av att vara påhittade, i värsta fall av källor med insyn i utredningen.

Citat:
Jag tolkar det som har framkommit om "schismen" inom polisen som att åtminstone delar av polishuset i Örebro har förstått att det gick alldeles för fort där i början, och att det kanske egentligen inte finns något konkret alls som talar för att SD skulle vara GM. Sedan huruvida man har någon annan misstänkt nu vet vi ju inte, men med tanke på att det skall ha gjorts 400 förhör så borde det väl inte vara omöjligt att räkna ut vad som egentligen hände. Så det kanske man redan har räknat ut.

Ja, det skulle vara intressant att veta vad GW och Springare pratade om. Tror också att "allt nog kommer att visa sig så småningom". Vet inte om jag inbillar mig, men jag har fått för mig att GW:s krönika är skriven med tanke på medias okritiska rapportering i just det här fallet:
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/den-storsta-rattsskandalen-inte-ett-ord-var-sant/
Tack, Draifos för att du med tyngd bibringar tråden stadga och förnuft trots trådens i mordet synnerligen desorienterade vantolkare.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-28 kl. 12:19.
Citera
2018-08-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hur länge sedan är det som Du tror att han haft en relation med Lena?
Bor han i Örebro... eller tänker Du att han ev åkt före de andra resenärerna som skulle till Norge?
ML geocachar normalt dagligen, men loggar inget tis-fre.
ML bor i Västerås (enl.uppg i tråden).
Han var inte med i planerna att åka i bussen. Vad menar du åkt före?

Han har enligt tråden känt LW i 15år. Hade en relation bekräftad enligt vissa för 6-7 år sedan (då han var gift).
Sedan i november enligt andra och tråden, (kan även tolkas i deras loggar), fram till mars.
Citera
2018-08-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
MV skrev först att det SD vart påkommen, sedan ändrade han sig till att det var tidpunkten.
Fritt ur minnen av hans inlägg.
Du svarar inte på min fråga... Du skriver att det "kan vara så enkelt" på en fråga till SD om han hade haft kontakt med Lena på kvällen och att man kan bortförklara det med "jag trodde du menade livekontakt inte om frågan var ang digital kontakt"... varför skulle man inte svara vilken kontakt man hade oavsett...
Citera
2018-08-28, 11:28
Medlem
Citat:
ML geocachar normalt dagligen, men loggar inget tis-fre.
ML bor i Västerås (enl.uppg i tråden).
Han var inte med i planerna att åka i bussen. Vad menar du åkt före?

Han har enligt tråden känt LW i 15år. Hade en relation bekräftad enligt vissa för 6-7 år sedan (då han var gift).
Sedan i november enligt andra och tråden, (kan även tolkas i deras loggar), fram till mars.
Jag tänkte om tanken var att han skulle åka med de andra i buss mot Norge och ta upp LW på väg dit.
Därav min undran om han åkt tidigare till Örebro eftersom Du har spekulationer om att han varit hemma hos Lena på mordkvällen.
Citera
2018-08-28, 11:46
Medlem
Citat:
ML tycker jag har den starkaste motivbilden.
Förhållande med LW, äktenskapet kraschade, han hittar tillbaka till LW bara för att bli brädad av JH.
Han inser det just innan han åker till Norge. Han kommer hem på söndagen, geocachar på måndagen med en kompis. Hans loggar och körtid ger att han kan vara hos LW runt 22:30+/- 0:30, som passar med någon väntar utanför.
Han (ML) skulle till Norge enl Dig. Tänker att geo-folket åker tillsammans och därav frågan till Dig om han åker tidigare än de andra som är på väg västerut. Borde finnas någon som vet var han var och att polisen isf (i brist på alibi) förhört honom.
Citera
2018-08-28, 12:01
Medlem
Citat:
Är det helt taget ur luften när Du skriver om anonyma brev? Verkar konstigt om Du inte vet att det är så. Om alla som har "tangethat" på alla forum skulle det gå bättre för PostNord! Antar att det ligger något i Ditt påstående...

Vore jag HD i detta läge när ingen (förutom GM och ev medhjälpare) vet skulle jag inte lämna mina barn till honom... dom umgås (SD/HD) och som mamma skulle jag se till att jag följer med när barnen är i SD:s närhet under sommarlovet... till GM är fast och det visar sig att det ev inte är SD.
Jag vill understryka att jag INTE på minsta vis har påstått eller ens antytt att HD skulle ha fått några anonyma brev!

Men OM det skulle vara så att HD skulle få anonyma brev, så skulle jag inte bli det minsta överraskad om dessa skulle komma från en postare som här i tråden uttrycker mycket hat.

Du skulle i HD:s position inte lämnat barnen till SD under sommarlovet? Ok.
Men hur tänker du dig fortsättningen, typ resten av livet (eller åtminstone tills flickorna fyllt 18) om inte mördaren grips?
Vid 18 kan flickorna välja själva om de vill umgås med den man, deras pappa, som i så fall återstoden av livet kommer att vara den person som av media, många postare här och rättsväsendet utpekats som LE:s sannolike mördare, må vara att misstankegraden inte nådde 'sannolik' nivå..
Citera
2018-08-28, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag vill understryka att jag INTE på minsta vis har påstått eller ens antytt att HD skulle ha fått några anonyma brev!

Men OM det skulle vara så att HD skulle få anonyma brev, så skulle jag inte bli det minsta överraskad om dessa skulle komma från en postare som här i tråden uttrycker mycket hat.

Du skulle i HD:s position inte lämnat barnen till SD under sommarlovet? Ok.
Men hur tänker du dig fortsättningen, typ resten av livet (eller åtminstone tills flickorna fyllt 18) om inte mördaren grips?
Vid 18 kan flickorna välja själva om de vill umgås med den man, deras pappa, som i så fall återstoden av livet kommer att vara den person som av media, många postare här och rättsväsendet utpekats som LE:s sannolike mördare, må vara att misstankegraden inte nådde 'sannolik' nivå..
Det var iaf Du som tog upp tanken/frågan om anonyma brev... kom det bara ur luften att hon skulle fått något sådant? Misstänker Du bara ur tomma luften att något sådant skulle förekomma?
Jag skulle inte lämna barnen till SD vid denna tid utan att vara med själv (dom umgås och därför kan HD välja att vara med). Speciellt om dom nu försöker lappa ihop förhållandet.
Förhoppningsvis får vi svaret på GM snart och då kan HD välja vilket håll hon vill gå...
Blir fallet inte löst skulle jag som mamma vara orolig lång tid...
Hur skulle Du själv reagera om det gällde Dina egna barn och Du inte med säkerhet vet?
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-08-28 kl. 12:18.
Citera
2018-08-28, 12:42
Medlem
Citat:
Du uppvisar ett, i mitt tycke, rätt smutsigt anklagelsepanorama riktat mot två personer.
Du gör det i skydd av anonymitet. Skulle du kunna tänka dig att ansikte mot ansikte säga det direkt till HD?
Eller du kanske förresten redan sen en tid tillbaka sänder henne anonyma brev?
Anonyma brev? Du känner tydligen HD eller någon i hennes närhet..
Citera
2018-08-28, 12:56
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:

Just så.
Sedan tolkas allt utifrån detta scenario. Att ord utelämnas som att advokatens uttalande innehöll "förhållande" och inte "kärleksförhållande". upptäcks inte. Istället blir det en trådsanning.
Aftonbladet och Expressen brassade på i början och för dem är feltrycken kärleksförhållande och sannolika skäl bara bagateller.
Vad jag kan se så kommer hela historien om deras kärleksförhållande från en skribent som skrev intensivt på de första sidorna i denna tråd.
Citera
2018-08-28, 13:10
Medlem
Citat:
Du svarar inte på min fråga... Du skriver att det "kan vara så enkelt" på en fråga till SD om han hade haft kontakt med Lena på kvällen och att man kan bortförklara det med "jag trodde du menade livekontakt inte om frågan var ang digital kontakt"... varför skulle man inte svara vilken kontakt man hade oavsett...
Redan förklarat och alla dom sitter bakom tangenterna hade en bättre förklaring hur man ska svara...
Läs!
Citera
2018-08-28, 13:10
Medlem
Nedanstående postade jag kl 01:35 i inlägg #23551 till sign 'gloriouslife'

Citat:
Du uppvisar ett, i mitt tycke, rätt smutsigt anklagelsepanorama riktat mot två personer.
Du gör det i skydd av anonymitet. Skulle du kunna tänka dig att ansikte mot ansikte säga det direkt till HD?
Eller du kanske förresten redan sen en tid tillbaka sänder henne anonyma brev?
Det var alltså en helt rak fråga riktad till en hatisk postare och den frågan förutsätter INTE nån förekomst av anonyma brev öht punkt

Citat:
Det var iaf Du som tog upp tanken/frågan om anonyma brev... kom det bara ur luften att hon skulle fått något sådant? Misstänker Du bara ur tomma luften att något sådant skulle förekomma?
Jag skulle inte lämna barnen till SD vid denna tid utan att vara med själv (dom umgås och därför kan HD välja att vara med). Speciellt om dom nu försöker lappa ihop förhållandet.
Förhoppningsvis får vi svaret på GM snart och då kan HD välja vilket håll hon vill gå...
Blir fallet inte löst skulle jag som mamma vara orolig lång tid...
Hur skulle Du själv reagera om det gällde Dina egna barn och Du inte med säkerhet vet?
(fetade)
Din fråga till mig är bra. Jag erkänner villigt att jag inte vet och jag hoppas innerligt att jag aldrig nånsin hamnar i en liknande situation.
Tankebild:
Att den man som jag skaffar barn med, bakom ryggen på mig går i säng med vår vigselförrättare och som en tid senare hittas mördad en bit bort från sitt och mitt hus och i mordutredningen min man, barnens far, blir huvudmisstänkt, men kanske inte fälls och ingen annan heller -ja, den mardrömmen skulle jag inte vilja ha irl.

Irl:
SD har, vad vi vet, inte på något vis uppfattats som hotfull eller potentiellt skadlig för sina barn, så sannolikheten för att han skulle göra dem illa får sägas vara låg (med det vi vet idag).
Jag avundas inte HD.
Jag avundas inte SD.
Framförallt tänker jag på deras gemensamma barn och på LW:s barn. Förfärligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in