2018-08-27, 11:46
Medlem
En av de största nu levande matematiska genierna torde vara Grigorij Perelman.

Han är den ende som lyckats lösa något enda av de gäckande millennieproblemen genom att bevisa Poincarés förmodan.
Senast redigerad av GaussBonnet 2018-08-27 kl. 11:50.
Citera
2018-08-27, 15:19
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
En av de största nu levande matematiska genierna torde vara Grigorij Perelman.

Han är den ende som lyckats lösa något enda av de gäckande millennieproblemen genom att bevisa Poincarés förmodan.
Har lite svårt att se matematiker som löser nåt godtyckligt problem som geni. Det känns mer som intelektuell onani, strax över att memorera 100 decimaler till pi.

Ett geni måste förklara ett verkligt fenomen eller upptäcka nya forskningsområden!
Citera
2018-08-27, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Har lite svårt att se matematiker som löser nåt godtyckligt problem som geni. Det känns mer som intelektuell onani, strax över att memorera 100 decimaler till pi.

Ett geni måste förklara ett verkligt fenomen eller upptäcka nya forskningsområden!
Det skulle jag säga är en onödigt restriktiv definition av ordet geni. Sedan hoppas jag innerligt att du överdrev och inte på allvar likställer att lösa ett millenieproblem med att memorera decimaler...
Citera
2018-08-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uyggioj
Det är också det här jag tycker att skillnaden är. Einstein var inte den bästa matematikern på något sätt. Han gjorde sin grej och filosoferade om världen.
Einsteins geni låg inte i att han var den som var bäst på att räkna utan i att identifiera rätt problem att räkna på.
Citera
2018-08-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men snälla nån ...
Du kan ju inte mena allvar med att räkna upp en Mediatönt som Neil Degrasse Tyson som ett "Geni."
Inte heller Kaku, och verkligen inte Dawkins.

De är mediepersonligheter.
Men de har inte gjort något revolutionerande, inte gjort något genialiskt.

Du hade, med de kriterierna du använder dig av, lika gärna kunnat ha valt Alexander Bard.

---

Problemet med att utnämna något till "geni" idag är att det kanske inte finns något område som en ensam människa kan slå sig in på.
Det är oftast tal om stora grupparbeten, med hela institutioner i botten som alla arbetar för samma mål.

Och även om deras "ledare" ofta får uppmärsamhet genom Media, så betyder det ju inte att det är just de som gjort något.
Elon Musk tex, han brukar kallas geni, men han gör ju inte något annat än leder ett företag. Han har anställd personal som gör arbetet åt honom.

---

Vi har kanske också lärt oss att det nog inte riktigt Finns några "genier".
Att det mest är en mytologisk hedersbetygelse.
Geniernas tidsera sammanföll ju med att vi började utforska hjärnan och det mänskliga psyket.
Vi trodde att det verkligen fanns de som var "bättre" än alla andra.
Men vi har lärt oss att så inte är fallet.

En Einstein idag hade förmodligen drunknat i bruset, och sammankopplats med sina kollegor som jobbat på samma saker.
nåväl, professor Moriarty och så klart Arne Beurling.
Citera
2018-08-27, 21:26
Medlem
heart-beatss avatar
Nikola Tesla.
Citera
2018-08-27, 22:52
Medlem
Citat:

Blev lite smått irriterad av detta inlägg.

Jag skulle helt klart kalla Perelman och Andrew Wiles för genier. Att lösa ett millenieproblem förstår du väl kräver mer hjärnkapacitet än att memorera några decimaler till pi?
Senast redigerad av voun 2018-08-27 kl. 22:55.
Citera
2018-08-28, 08:27
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
John von Neumann. Han sysslade med så väldigt många olika saker. Till och med Richard Feynman var imponerad.

Ramanujan var visserligen ett geni, men han dog relativt ung, och sen var det väl lite partytrick över honom..?
Citera
2018-08-28, 08:29
Medlem
MrArturs avatar
Det finns en del som är svåra att uppskatta deras nivå av genialitet också, som liksom inte har en specifik och klar uppgift de löst (typ Einstein med rel. teorierna). Svårt att bilda sig en uppfattning om entreprenörer typ Bill Gates och Steve Jobs exempelvis som mer har processer på sina meritlistor. Sedan kanske det skulle kunna återfinnas politiker eller diplomater som kandiderar för denna titel också, där detta kanske är svårare att hitta markörer för.
Citera
2018-08-28, 09:53
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Blev lite smått irriterad av detta inlägg.

Jag skulle helt klart kalla Perelman och Andrew Wiles för genier. Att lösa ett millenieproblem förstår du väl kräver mer hjärnkapacitet än att memorera några decimaler till pi?
Det är klart jag förstår det, var bara ett retoriskt grepp. Min åsikt är dock att det är en ren nörd-aktivitet och bidrar väldigt lite till mänskligheten.

Elon Musks ekonomiska geni är definitivt mycket viktigare. Han har gjort både elbilar och rymden mer tillgänglig.
Citera
2018-08-28, 10:39
Medlem
Citat:
Elon Musks ekonomiska geni är definitivt mycket viktigare. Han har gjort både elbilar och rymden mer tillgänglig.
För vilka? - De super-rika resp. NASA, är det viktigt?
Citera
2018-08-28, 11:01
Medlem
Läs rubriken!

Citat:

Citat:
Det är klart jag förstår det, var bara ett retoriskt grepp. Min åsikt är dock att det är en ren nörd-aktivitet och bidrar väldigt lite till mänskligheten.

Läs innantill i rubriken. Ställda frågor är:

"Vem var 1900-talets största geni? Och finns det någon idag som kan fylla skorna?"

Däremot INTE "vems upptäckt är viktigast/av störst nytta/håvar in mest prestige eller pengar"!

Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
nåväl, professor Moriarty och så klart Arne Beurling.

Instämmer om Beurling.
Senast redigerad av GaussBonnet 2018-08-28 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in