2018-08-28, 08:55
Medlem
TrickieDickies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Dagens Expressen tar upp mätningar från YouGov och Sentio!

Ganska sensationellt och måste betraktas som ett stort genombrott..
Det är väl en "omvändelse" under galgen får man förmoda..
2018-08-28, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Dagens Expressen tar upp mätningar från YouGov och Sentio!

Ganska sensationellt och måste betraktas som ett stort genombrott..

Jag läste precis en artikel i Expressen och där står det att Demoskop, Ipsos, Novus samt Sifo systematiskt hade fel innan förra riksdagsvalet. S-profilen Daniel Suhonen tror just nu mer på Yougov där mätningarna ligger runt 25 procent.

Naturligtvis så lyder krigsrubrikerna på en varning att SD kan få 24 procent.

S-profilens varning: SD kan få 25 procent

Citat:
Sverigedemokraterna får 25,5 procent om de ledande opinionsinstituten just nu underskattar partiet lika mycket som inför valet 2014.

S-profilen Daniel Suhonen är inne på samma linje och varnar för att SD får 25 procent i valet.

– Jag tror att det kan bli en jordbävning på valdagen, säger han i podden ”Kvartals valkalender”.

I opinionsmätningarna från de fyra ledande opinionsinstituten i Sverige – Demoskop, Ipsos, Novus och Sifo – noteras SD för mellan 19,6 och 18,5 procent just nu.

I förra valet missade de fyra ledande instituten grovt på SD i de sista väljarbarometrarna före valet - SD:s valresultat blev 33 procent högre än mätningarna.

Erkände fel efter valet

Novus vd Torbjörn Sjöström erkände efter valet "ett systematiskt fel" och ”underskattning” i mätningarna och drog slutsatsen att SD-sympatisörerna misstänkte att de utsattes för ”åsiktsregistrering” när undersökningsföretagen ringde upp och därför var rädda för undersökningarna.
2018-08-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Det finns massor med människor som kommer att rösta på SD i Stockholm, men det är nog lite underrepresenterat.

Å andra sidan, mina vänner i Skåne var väldigt tydliga 2013-14 om SD och sedan några år är situationen likadan i Stockholm. Folk är mer öppna, men inte i fikarummet utan kompis till kompis.

Men en vän, vi kan kalla honom jurist, som är duktig att skapa förtroende och samtidigt flyga under radarn har berättat att flera personer i förtroende berättat eller starkt hintat att de kommer rösta på SD.
Däremot är de tongivande på hans jobb godhetsknarkarna, som sätter upp små fina lappar med goda budskap. Vattnet i duschen kommer att vara iskallt för dessa.

Den tysta majoriteten. OI fångar inte dessa!

Känner flera stockholmare.
Har uppmanat dessa att när man rör sig runt i landet inte säga detta!
Istället skall man säga, -"jag är sörmlänning eller upplänning".

Anledningen är helt uppenbar, den som säger han är stockholmare uppfattas mycket lätt och ofta som en del av makteliten.
2018-08-28, 09:10
Avslutad
Det finns valtaktiska skäl både för och emot att blåsa upp respektive förminska de olika partiernas siffror i opinionsundersökningarna. Ta ex KD som om de upplevs fortsätta harva runt 3% inte kommer att få några stödröster då de kan anses bortkastade av väljarna. Men nu när de ser ut att ha parkerat närmare 5% så får de tillbaka en del röster från M av det skälet samt anses ha vind i ryggen och för några ytterligare medgångsröstande genom detta.

I SD:s fall så tror jag snarare att det finns många f d M-röster som nu skall fås att tänka att "SD blir nog största parti ändå", så jag kanske skall lägga min röst på M igen så de inte blir för små... Det är i vart fall vad ex Suhonen och vänstern hoppas på tror jag. Så split inom Alliansen och mellan dem och SD är vänsterns primära strategi. Men ett SD som största parti vill de verkligen inte se...
2018-08-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Återgår till att säga att jag tror att OI inte har en aning, och Valet 2018 kommer att bli ett enda "Hur f-n kunde det går såhär, det hade vi ingen aning om".

Valvakan i år kommer att bli genuint spännande. För första gången faktiskt. Jag har följt valvakorna sedan 80-talet och egentligen har det alltid varit samma dramaturgi.

Direkt efter vallokalernas stängning kommer VALU och då är resultatet klart med några tiondelars felmarginal. Det kan eventuellt bli spännande om något parti ligger nära 4% eller om det är jämt mellan blocken men i huvudsak är allt klart.

Sedan blir man trots allt lite orolig när de första färdigräknade distrikten är inne. Då visar det sig att (S) har 75%. Man börjar undra om det trots allt inte gått åt skogen detta val också men sedan inser man att det är små distrikt i Norrland som räknats klart. Efter en timme eller så har siffrorna blivit mer lika VALU och man kan slå av TV:n.

Förra valet var ju första gången som VALU var fullständigt fel ute. Jag slog fortfarande av TV:n strax efter att VALU presenterats men tittade på en nyhetssändning senare på kvällen och började titta igen.

Vad händer i år? Jag tänker följa valvakan (är själv hemma då frun arbetar kväll då ) och vad jag tror kommer att hända är följande.

1) VALU kommer i allt väsentligt visa exakt samma resultat som SIFO. Det är samma mekanism som ligger bakom. Folk vill inte svara. Skulle själv numera aldrig komma på tanken att svara på VALU. Eller kanske möjligtvis svara (Mp) om de frågar bara för att sabotera.

2) När rösträkningen kommer i gång får vi en första indikation på hur annorlunda det blir denna gång. Det är nämligen inte (S) som ligger högst i de små Norrlandsdistrikten utan (SD). Små distrikt som räknas tidigast kommer att vara mycket starkare (SD) fästen än Sverige som helhet. Vi kommer att få se (SD) siffrorna sjunka under kvällen allteftersom större distrikt börjar räknas.

3) Sören Holmberg kommer att vara bättre förberedd denna gången och ganska snabbt kunna konstatera att VALU och räknade röster inte stämmer. Då blir det spännande igen. Inget parti kommer att utropa sig som segrare förrän sent på kvällen. Inget kommer att vara avgjort förrän storstäderna räknats klart.
2018-08-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
I SD:s fall så tror jag snarare att det finns många f d M-röster som nu skall fås att tänka att "SD blir nog största parti ändå", så jag kanske skall lägga min röst på M igen så de inte blir för små... Det är i vart fall vad ex Suhonen och vänstern hoppas på tror jag. Så split inom Alliansen och mellan dem och SD är vänsterns primära strategi. Men ett SD som största parti vill de verkligen inte se...

Man kan ju resonera så här: Är det säkert att det blir en (M) regering som förhandlar med (SD) så vill man hellre att (M) är lite starkare och inte mycket mindre än (SD). Helst hyfsat jämn bördiga parter. Problemet är ju att om (M) stärks för mycket på (SD):s bekostnad så blir ju även Alliansen starkare. DÅ blir det kanske en Alliansregering istället för en ren (M) regering...
2018-08-28, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Sören Holmberg kommer att vara bättre förberedd denna gången
Blir det Sören Holmberg den här gången?
Förra gången var det ju en annan tråkmåns.
2018-08-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Det är väl bara att hoppas? Vi får väl se när programmet börjar i vilket fall
2018-08-28, 09:43
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Frågan är om han klarar SD, trots omfattande rutin, som största parti mellan 25 och 30 procent!

Utan hjälp av syrgas?
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-08-28 kl. 09:45.
2018-08-28, 09:52
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
3) Sören Holmberg kommer att vara bättre förberedd denna gången och ganska snabbt kunna konstatera att VALU och räknade röster inte stämmer. Då blir det spännande igen. Inget parti kommer att utropa sig som segrare förrän sent på kvällen. Inget kommer att vara avgjort förrän storstäderna räknats klart.

En sak är 100% säker.

SD kommer att öka sedan 2014 och det rejält. Det lär vare sig M eller S kunna skryta med.

Även om det bara blir 18-19% för SD, så är det siffror de allra flesta partier vare sig kommer i närheten av vare sig totalt eller ökningsmässigt sett.

Nu är Jimmies egen gissning 25%, så långt under det kommer nog inte ses som en vinst i partiledningens ögon. Men det beror på hur det går för de andra blocken och eventuella nya block.
2018-08-28, 09:53
Medlem
Den här artikeln dök upp på Aftonbladet för drygt en timme sedan. Naturligtvis så är det mest rödgröna som ökar.

KD och MP ökar i senaste mätningen

Citat:
Väljarstödet enligt Svensk väljaropinion
Så stort stöd har riksdagspartierna i mätningen 13-24 augusti, anges i procent. (Föregående mätperiod):

Socialdemokraterna: 25,5 (24,8)

Vänsterpartiet: 9,3 (9,5)

Miljöpartiet: 6,2 (5,5)

Sverigedemokraterna: 19 (19,8)

Moderaterna: 18,3 (18,6)

Kristdemokraterna: 4,2 (3,3)

Liberalerna: 5,5 (5,9)

Centerpartiet: 9,7 (9,9)

Övriga: 2,4 (2,8)

De institut som ingår i sammanvägningen är Novus, Kantar Sifo, Demoskop och Ipsos. Totalt antal intervjuer: 6 970.

Källa: Kantar Sifo Svensk väljaropinion/Sveriges Radio

Svensk väljaropinion – två veckor till val
2018-08-28, 09:59
Medlem
ZilverZoddes avatar
Isf hade du vetat att under 23% är mycket osannolikt med alla variabler inräknade.

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vilka är de variablerna du syftar till?
Att 10 av 10 på en fest skulle rösta SD?

Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Endast Yougov och Sentio går att lita på när det gäller SD och 19% är de inte i närheten av. 23% är om något katastrofalt händer i slutet. Annars vet vi att till och med de underskattar.

Opinionsundersökningar och erfarenheter från tidigare val. Själv känner jag knappt någon som röstar SD men jag är från Stockholm och där bor folk i en bubbla. Det spelar ingen roll för valresultatet dock, normala människor vet det.

Mycket osannolikt under 23% skriver du och hänvisar till OU som mest betydelsefulla variablen som visar detta?
Logisk kullerbytta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in