Citat:
Ursprungligen postat av
Separatisten
Återgår till att säga att jag tror att OI inte har en aning, och Valet 2018 kommer att bli ett enda "Hur f-n kunde det går såhär, det hade vi ingen aning om".
Valvakan i år kommer att bli genuint spännande. För första gången faktiskt. Jag har följt valvakorna sedan 80-talet och egentligen har det alltid varit samma dramaturgi.
Direkt efter vallokalernas stängning kommer VALU och då är resultatet klart med några tiondelars felmarginal. Det kan eventuellt bli spännande om något parti ligger nära 4% eller om det är jämt mellan blocken men i huvudsak är allt klart.
Sedan blir man trots allt lite orolig när de första färdigräknade distrikten är inne. Då visar det sig att (S) har 75%. Man börjar undra om det trots allt inte gått åt skogen detta val också men sedan inser man att det är små distrikt i Norrland som räknats klart. Efter en timme eller så har siffrorna blivit mer lika VALU och man kan slå av TV:n.
Förra valet var ju första gången som VALU var fullständigt fel ute. Jag slog fortfarande av TV:n strax efter att VALU presenterats men tittade på en nyhetssändning senare på kvällen och började titta igen.
Vad händer i år? Jag tänker följa valvakan (är själv hemma då frun arbetar kväll då

) och vad jag tror kommer att hända är följande.
1) VALU kommer i allt väsentligt visa exakt samma resultat som SIFO. Det är samma mekanism som ligger bakom. Folk vill inte svara. Skulle själv numera aldrig komma på tanken att svara på VALU. Eller kanske möjligtvis svara (Mp) om de frågar bara för att sabotera.
2) När rösträkningen kommer i gång får vi en första indikation på hur annorlunda det blir denna gång. Det är nämligen inte (S) som ligger högst i de små Norrlandsdistrikten utan (SD). Små distrikt som räknas tidigast kommer att vara mycket starkare (SD) fästen än Sverige som helhet. Vi kommer att få se (SD) siffrorna sjunka under kvällen allteftersom större distrikt börjar räknas.
3) Sören Holmberg kommer att vara bättre förberedd denna gången och ganska snabbt kunna konstatera att VALU och räknade röster inte stämmer. Då blir det spännande igen. Inget parti kommer att utropa sig som segrare förrän sent på kvällen. Inget kommer att vara avgjort förrän storstäderna räknats klart.