Citat:
Ursprungligen postat av
tjackarismyg
Menar du med det att du tror att det är sk polisiärt uppklarat och att det är bevisningen som är för svag för en rättegång? Det låter rimligt och är vad jag förstår vanligt.
Jag tolkar det som har framkommit om "schismen" inom polisen som att åtminstone delar av polishuset i Örebro har förstått att det gick alldeles för fort där i början, och att det kanske egentligen inte finns något konkret alls som talar för att SD skulle vara GM. Sedan huruvida man har någon annan misstänkt nu vet vi ju inte, men med tanke på att det skall ha gjorts 400 förhör så borde det väl inte vara omöjligt att räkna ut vad som
egentligen hände. Så det kanske man redan har räknat ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
tjackarismyg
Vad gäller de kollegiala hänsynen, så tror jag med all respekt, att man kan bortse ifrån dem i just detta fall. Leif GW (ja, jag vet att han inte är något orakel) mumlade i mjugg i TV4 något om ett privatsamtal mellan honom och Springare. Och att "allt nog kommer att visa sig så småningom"
Det gjorde mig intresserad och det verkar som om Springare hade planerat att pensionera sig redan ett år före LW-mordet. I själva verket hade han redan i praktiken slutat sin tjänst vid Örebropolisen för att kunna ägna sig åt att framföra sitt politiska budskap utan att vara bakbunden.
Han kan ha fått en förfrågan om att åta sig det operativa arbetet i detta fall, för att inte spoliera karriären för någon annan. Sedan tog det tysta folket, som redan arbetat med historien sedan länge vid. Det beskrevs som: "en stor organisation som arbetar runt det grova brottet".
Ja, det skulle vara intressant att veta vad GW och Springare pratade om. Tror också att
"allt nog kommer att visa sig så småningom". Vet inte om jag inbillar mig, men jag har fått för mig att GW:s krönika är skriven med tanke på medias okritiska rapportering i just det här fallet:
Citat:
Besinningsspaning
Jag kan förstå den mediala lockelsen i att berätta en historia som är ”alldeles för bra för att vara sann”. Samtidigt är det en praktik som jag bestämt vill avråda ifrån eftersom det vanliga skälet till att en historia är ”för bra för att vara sann” är att den inte var det. Som berättelsen om seriemördaren Thomas Quick, de två oskyldiga läkare som skulle ha mördat Catrine da Costa eller två små killar på fem och sju år som skulle ha mördat sin fyraårige lekkamrat Kevin.
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/den-storsta-rattsskandalen-inte-ett-ord-var-sant/