• 1
  • 2
2018-08-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Du får gärna citera var det står det?

§14 2 kap Tryckfrihetsförordningen,tredje stycket
Citat:
Myndighet får inte på grund av att någon begär att få taga del av allmän handling efterforska vem han är eller vilket syfte han har med sin begäran i större utsträckning än som behövs för att myndigheten skall kunna pröva om hinder föreligger mot att handlingen lämnas ut.

Dvs om det råder sekretess på handlingen eller delar av handlingen har handläggaren rätt att fråga vem du är och syftet med begäran, annars inte.
Citera
2018-08-26, 08:48
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
§14 2 kap Tryckfrihetsförordningen,tredje stycket

Dvs om det råder sekretess på handlingen eller delar av handlingen har handläggaren rätt att fråga vem du är och syftet med begäran, annars inte.

Handlingar kan inte vara sekretessbelagda. Endast uppgifter. Du kan alltid få ut en handling men den kan vara helt svart. Offentlighetsprincipen går långt.
Citera
2018-08-28, 09:29
Medlem
IRMEs avatar
Hmm, bra att veta

Tror dock att jag redan när någon ringer mig har frågat vem det är om personen i fråga inte introducerat sig. Troligen har personen inte mitt nummer annars.
Citera
2018-09-06, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Handlingar kan inte vara sekretessbelagda. Endast uppgifter. Du kan alltid få ut en handling men den kan vara helt svart. Offentlighetsprincipen går långt.

Hela handlingar kan visst vara sekretessbelagda. Finns ingen generell skyldighet för någon att lämna ut "svart" handling som du beskriver det, eller ens en handling där några få ord är synliga (även om just dessa ord är offentliga).

Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Hmm, bra att veta

Tror dock att jag redan när någon ringer mig har frågat vem det är om personen i fråga inte introducerat sig. Troligen har personen inte mitt nummer annars.

Som jag förstår dig har du begärt ut handlingar tre gånger hittills. Då har du kanske uttryckt dig otydligt så någon myndighet eller kommun blev tvungen att ställa följdfrågor. Det utesluter jag inte.
Citera
2018-09-07, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera

Eftersom det är bra att ange källa eller hänvisa till praxis klistrar jag här in vad Kammarrätten i Stockholm sagt när någon begärde ut en handling, men fick avslag.

Citat:
Kammarrätten instämmer i Polismyndighetens bedömning att det inte står
klart att uppgifterna i förhöret kan lämnas ut utan att enskild eller någon
närstående till denne lider skada eller men. Uppgifterna omfattas därför
av sekretess enligt 35 kap. 1 § OSL. Kammarrätten gör även bedömningen
att uppgifterna i förhöret inte kan lämnas ut i maskerad form.
Kvarvarande uppgifter skulle i sådant fall endast bestå av allmänna
upplysningar samt lösryckta ord och meningar som inte skulle ge någon bild av handlingarnas egentliga innehåll. Överklagandet ska alltså avslås
.

Mål nr 6755-18.
Citera
2018-09-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Okej. Det låter inte bra. Men jag tror inte detta är genomgående för särskilt många medborgare.

Vad grundar du det på? Min uppfattning är att det tvärtom är vanligt att den som fått förfrågan värnar uppåt i organisationen att någon granskning är förestående (när en tidning begärt ut uppgifter) istället för att utan omsvep leverera ut handlingarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in