2018-08-27, 14:24
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Text raderad av Tjackarismyg
....Så Schäfer-cachen kan nog exkluderas som orsak till LW's raderade logg. Istället skulle det behöva hittas någon annan cache som passar in på utplaceringsdatum 20 december 2014, vara placerad på ett avstånd av ca 9 km, och därefter bedöma om någon har raderat en eventuell logg på ca 90 ord som LW kan ha skrivit den 19 februari 2015 (baserat på @Tries analys av saknade loggar i LW's dagliga 365-dagarssvit).

Kan vara fler än jag som inte inser att sökning baserat på diskrepanser av många parametrar får detta resultat, vilket får mig att tro att det antingen är slump, någon som inte tror att det ska märkas, eller att det inte gör något om det märks.
I alla dessa fall är det väl bara CO som kan radera. I annat fall skulle man kanske byta loggtext istället för att ta bort hela posten. (Eller maska ). Kan det vara så att allt utom normal CO/användar-radering ger avtryck?
Senast redigerad av tjackarismyg 2018-08-27 kl. 14:40. Anledning: tillägg
Citera
2018-08-27, 14:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Är det någon som vet mer om denna person? Har han varit uppe i tråden tidigare?

Det är ju nämligen intressant ifall LW besökte äventyrsbadet tillsammans med honom (och sin yngste son av IG-bilderna att döma?), just den dagen, 19 februari 2015, som hennes logg eventuellt har raderats nyligen. Vore intressant att veta om besöket på äventyrsbadet kan ha ett samband med hennes raderade logg.

De är intressant information du grävt fram.
Förstår att du lagt ner mången timme på detta. Tack!

Själv har jag ingen kunskap om hur man listar ut geocashingens "hemligheter", men följer noga utvecklingen här i tråden.

- Intressant vore att få veta hur Schazz vet att denne JS var med på äventyrsbadet 19/2-15?? Av den facebooksida jag tror tillhör JS ser jag att även han är en geocashare. Team Eken, låter inte det bekant på något sätt?

- Samtidigt känns 2015 alltför långt borta för att vara relevant i denna historia? Eller är det en hint av någon "listig" i tråden? En hint mot en "viss" person?

- Det senare datumet 30/3-18 är också väldigt intressant.

Men i ett rättslig process kan man lätt hamna i den sitsen att man inte kan bevisa något, då loggen skrivits i efterhand och datumen kan har förväxlats. Det kanske går att kartlägga var personer befunnit sig i dessa geocash- kretsar även om det ligger flera år tillbaka.

Och att den skrivits kan också lätt förklaras med att han ville lämna ett minne av deras gemensamma upplevelser.
Senast redigerad av notknapparen 2018-08-27 kl. 14:59.
Citera
2018-08-27, 14:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Har hittat en JS 40 år som det kan gälla. I sådana fall är han nu 40 år och bor på ett annat ställe i Hjärsta. 2015 bodde han däremot möblerat mitt i stan. Han skriver 28/8 på Fb. Då var man Örebroare igen. Veckorna innan söker han ett boende i Örebro. Verkar behövas omgående och en del kompisar verkar förvånade att inte tjejen ska med. Sista inlägg 8/12 2015. Om han har bytt Fb så är den inte offentlig, men det gör ju många då och då. Det kan ju vara fel kille. Schazz vet säkert mer.

Hm, tittar vi på samma?
Hittade ett inlägg från maj-17.

Edit:
Det var från Team Eken. Tänkte lite fel.
Senast redigerad av notknapparen 2018-08-27 kl. 14:50.
Citera
2018-08-27, 15:39
Medlem
tjackarismygs avatar
LW loggar den gamla Schäferloggen den 4:e feb 2018 enligt följande:

Idag kom den upp på min radar igen och jag muttrade nåt om att jag inte har en aning om hur den ska lösas. Sällskapet gav mig då en rejäl spark där bak, kan ärligt talat knappt sitta, så hård var den tvungen att vara. Första ledet har jag jobbat med förut, men led två och tre skulle jag nog inte kommit på själv om jag satt i tvåhundra år och spekulerade.

Nu när jag checkat grönt och skrivit in mig (baksparkaren agerade även burkhämtare idag eftersom benen inte bär som jag skulle vilja) tycker jag det är rätt fyndigt, men jag lyfter på hatten för dem som kommer på hela lösningen helt själva. Själv får jag tacka för att cachen finns kvar fortfarande så också jag kunde logga den!

Varför kom den upp 3 år senare? Brukar LW skriva om våld så raljerande?
Återigen, vem var den bekant som LW introducerade för geocoaching?
Citera
2018-08-27, 16:11
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Kan ju också vara så att:
-LW var sur på SD som skulle åka till USA med HD och lappa ihop förhållandet med HD.
-SD har lovat HD att hålla sig ifrån LW men inte lyckats hålla sitt löfte.
-LW som på sin mobil, i form av sms eller skärmdumpningar t.ex, har bevis på att SD fortfarande "uppvaktar" henne eller att de forfarande ses ibland påtalar/hotar att visa det för HD.
- SD söker upp LW för att "tala henne till rätta".
-Diskussion/tjafs uppstår.
-LW vill "prata klart" och går efter SD som argt går nerför gatan. Alternativt för att han tagit hennes mobil.
- I höjd med FP tappar han fattningen och hot/ handgemäng uppstår. (Därav skriken.)
-LW hotar med att hon ännu en gång ska anmäla honom.
-SD får panik och puttar in henne i buskarna vid planket för att de ska undvika bli sedda. (Därav skriken)
-I sina desperata försök att få tyst på henne och med vetenskapen om att situationen helt gått över styr..stryper/slår han till slut ihjäl henne och drar henne utanför planket för att gömma henne lite bättre.

Precis så här tror jag att det kan ha gått till!
Citera
2018-08-27, 16:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
LW loggar den gamla Schäferloggen den 4:e feb 2018 enligt följande:

Idag kom den upp på min radar igen och jag muttrade nåt om att jag inte har en aning om hur den ska lösas. Sällskapet gav mig då en rejäl spark där bak, kan ärligt talat knappt sitta, så hård var den tvungen att vara. Första ledet har jag jobbat med förut, men led två och tre skulle jag nog inte kommit på själv om jag satt i tvåhundra år och spekulerade.

Nu när jag checkat grönt och skrivit in mig (baksparkaren agerade även burkhämtare idag eftersom benen inte bär som jag skulle vilja) tycker jag det är rätt fyndigt, men jag lyfter på hatten för dem som kommer på hela lösningen helt själva. Själv får jag tacka för att cachen finns kvar fortfarande så också jag kunde logga den!

Varför kom den upp 3 år senare? Brukar LW skriva om våld så raljerande?
Återigen, vem var den bekant som LW introducerade för geocoaching?

LW loggade en annan cache ("Örebro city") samma dag (4/2 2018), och där var hon i sällskap med följande:

Så man kan anta att hon i "Schäfern-loggen" syftar på samma "sällskap"? Skulle tippa på att "sparken där bak" var skämtsamt menad, då sällskapet nog avsåg att peppa LW att upprätthålla sin FTF-svit. (Sällskapet har varit uppe i tråden tidigare, vill minnas att h*n då förorsakade sidlånga inlägg med fokus på en viss keps).

Enligt "sällskapets" loggtext verkar fö. en viss "Herr D" ha varit involverad i denna cachetur också (dock en dag tidigare, dvs. den 3 februari 2018).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-27 kl. 16:49.
Citera
2018-08-27, 16:32
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Något sånt tror jag att det lutar åt ja, men av andra orsaker än en tet á tet.
Nu är det ju så behändigt att HD (troligtvis) loggar både som Systerhax och Team Davidsson. Cacheserien finns dessutom i Örebro. Kanske varken SD eller LW var med.
SD hade fullt upp med en annan cache och åt julkakor, samt körde timmatals för att serva cachar den 30/3.
Att baklogga gör ju att SD kan ha susat runt vilken dag som helst på isen. Men avskedstexten är rätt explicit gällande att LW befann sig ute på isen hela dagen.Jag reagerar på formuleringen: "ont i kroppen i vinter". Hade hon fått fler skador än stukningarna i Sälen?

Jag som inte kan något alls om geocaching försöker så gott jag kan att följa med i trådens lingo och intressanta svängar nu men en sak som även jag ställt mig undrande till är hur vi kan fastslå vem som loggat om det är Team Davidsson. Det var väl först i vår som HD frigjorde sig och då blev Systerhax med en förvirrande period då hon ändå i sina loggar hade med sig signatur från dem båda? När du GilGrissom skriver nu att Systerhax var med på ett event 2015, kan det inte då bara ha varit SD eller hur avgör vi detta om det inte står explicit i loggen vem som skriver och vilka som var med? Jag kan ha missat något i det jag läste men undrar om det alls är möjligt annars att läsa vem som avses. Ifall SD och HD står bakom mordet på LW tillsammans kan ju gemensam tillgång till loggar vara ett problem då bådas konto samt det gemensamma kan manipuleras att kasta ljus åt olika håll, förstärka varandras oskuld eller tona ner/tona upp vissa sociala band i geocachingkretsar.
Citera
2018-08-27, 17:03
Medlem
Honan6s avatar
Vem är c*c*_c (*o, o) J**c*m Sj*b*rg (*o, a, i, ö, e)? Är det en baptist?

Länk till bilder på JS:

JS loggade med Softis den 11 april vid geocachen Ölmbrotorp: Tomten i Dylta (gömd 6/12 -14 av nilekl)

(kan tilläggas att Gr*fC (*a) har loggat den 20/5 -18)

Länk till cachen

Länk till Softis loggtext där hon nämner sin geokompis:

Länk till c*c*_c (*o,o) logg som inte nämner sin geokompis LW:

JS verkar ha koll på att SD har nära till tro att andra fuskar. Se t ex JS loggtext när han plockade Bildning - Ådalen
Senast redigerad av Honan6 2018-08-27 kl. 17:18. Anledning: Ordnade med spoilers och tillägg
Citera
2018-08-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

- Intressant vore att få veta hur Schazz vet att denne JS var med på äventyrsbadet 19/2-15??

Bekant till båda säger att LW skriver det via någon av sina kanaler.
Citera
2018-08-27, 17:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
I princip ja, några enstaka burkar kan iofs vara digitala cacher, men utan att ha analyserat hela LW's 365-dagssvit, så tror jag nog att hon var relativt angelägen att på ett tävlingsmannamässigt sätt verkligen gå ut och fysiskt hitta sina cacher. En snabb blick på hennes bildserie under den årslånga sviten vittnar om att hon defintivt inte låg på latsidan vad gäller burkletandet.
¨
Då är det ju närmast sadistiskt att ta bort
en av dessa loggar om det gjorts medvetet.
Citera
2018-08-27, 17:55
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han kommer nog inte bli varse om sin väns skuld främst för att han vill inte tro på det och för det andra säkerligen för att SD inte är mördartypen direkt. Finns ju ingen specifik mördartyp men du kanske förstår vad jag menar ändå.
Det här verkar vara ett fall av nära och kära som nog måste sitta igenom en rättegång och se många bevis framläggas innan de kan börja inse att den de älskar verkligen begått detta hemska brott. Ibland är det så extremt att även om en GM blir dömd och spenderar åratal i fängelse, så tror de nära att hen fortfarande är oskyldig.

Men OM JG blir varse om hans skuld, bara för att framlägga en hypotes för hur han skulle agera, så är det troligt att han kommer försöka hitta förklaringar eller ursäkter för mordet. SD skulle nog inte ha några problem med att få JG att tro på att LW attackerade först och det var självförsvar, eller att hon provocerade så mycket och han slog till en enda gång vilket råkade bli dödande. Man tror det man vill tro på och sedan lever man i förnekelse om den vetskap man har. Allt som påminner om brottet som vännen gjort måste således bort för det blir för smärtsamt, kanske därför han säljer bilen?

Som sagt jag tror först och främst att SD nära och kära inte tror på hans skuld. Det är ju klassiskt att familj och vänner ibland har svårt att acceptera att deras vän/anhörig är kapabel till mord.
Den uppfattning jag fått av SD är att han är slug, då skulle han nog inte blanda in medhjälpare varken före, under eller efter mordet. Om han gillar att ha kontroll, då vill han inte riskera att någon annan vet och kan tjalla.

Tack för att du tagit dig tid att svara Flykt/själslig överlevnad i förnekelse skulle säkert kunna vara en väg som flera (som kände LW) i nuläget valt för att klara att existera, om jag får gissa. Jag tror dock inte ”skygglapparna” är hållbara i evighet. Sanningen kan vara outhärdligt smärtsam men den har en förmåga att övervinna de ibland förrädiskt behagliga lögnerna, enligt mina erfarenheter. Låt oss hoppas att rättvisa kan skipas inom en snar framtid!
Citera
2018-08-27, 18:51
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
LW loggade en annan cache ("Örebro city") samma dag (4/2 2018), och där var hon i sällskap med följande:

Så man kan anta att hon i "Schäfern-loggen" syftar på samma "sällskap"? Skulle tippa på att "sparken där bak" var skämtsamt menad, då sällskapet nog avsåg att peppa LW att upprätthålla sin FTF-svit. (Sällskapet har varit uppe i tråden tidigare, vill minnas att h*n då förorsakade sidlånga inlägg med fokus på en viss keps).

Enligt "sällskapets" loggtext verkar fö. en viss "Herr D" ha varit involverad i denna cachetur också (dock en dag tidigare, dvs. den 3 februari 2018).

Cajjo med huvudbonaden har jag upplevt som en trygg klippa för LW. Det var nog mitt fel att persedeln orsakade sånt ståhej är jag rädd.
Sparken är såklart skämtsamt menad, men jag känner att formuleringen inte är riktigt hundra, speciellt eftersom hon redan är skadad. Det är nog inbillning från min sida
Det kan såklart vara Cajjo som fixade schäfern också, men det kan ju vara vi som drar en förhastad slutsats. De här konstigheterna med cacheriet måste man ju vara lite av en petimeter för att reda ut. Kanske ska man ha de glasögonen på oftare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in