Citat:
Ursprungligen postat av
MrArkiv
Är inte heller så intresserad av dessa anläggningars geografiska placering, men mitt manus innehåller all fakta som funnits tillgänglig i Arkiven (inkl. mina dragna slutsatser) så då blir det ju lite områden/orter som kommer med på köpet.
Om våra myndigheter som är satta att granska hemliga handlingar gör ett bra jobb, så ska de maskera de uppgifter som är sekretessbelagda och lämna ut övriga delar. Om de är trötta och vill komma enkelt undan så gör de en allmän bedömning där de kommer fram till att "uppgifterna antas kunna skada rikets säkerhet ..." och så var det ärendet färdighanterat.
Har vid alltför många tillfällen varit med om att hela dokument (även sådana på flera hundra sidor) har ansetts innehålla enbart sekretessbelagda uppgifter, vilket borde vara en omöjlighet om det inte är frågan om enbart tabeller/kartor eller liknande (villket jag vet att det inte var).
Risken finns med andra ord att de väljer den enkla vägen och hemligstämplar allt och då är det ju tyvärr inte mycket att göra åt saken. Kanske kan en självcensurerad version av mitt manus vara lämplig att överlämna för att öka sannolikheten att det kan lämnas ut alls.
Jag gillar Achtung Panzers idé men måste ändå fråga: varför inte trycka manus med en ansvarig utgivare/förlag och anonym författare? Om det juridiska skrämmer så är det väl utgivare som hamnar i fokus.
Om du däremot är genuint oroad att släppt material från 50-talet utgör risk för rike, varför inte ta på sig jobbet att maska sådana delar som kan vara känsliga, kanske med assistans av några betrodda personer?
Jag tycker vi bör minnas trådens både ursprung ocg syfte. Informationen är gammal. Länge i tråden var inställningen att ALLT var hemligt och inget skyddsobjekt skulle förekomma i diskussion. Idag, däremot, förekommer tusentals inlägg som strider mot skyddslagen: platser, funktion, organisation.
Alltmer har de facto accepterats, t o m nutida ombyggnader och ronderingar. Jag säger inte att man bör diskutera verkligt känsligt material, men väldigt mycket data i denna tråd ÄR olagliga att publicera, ändå har det gjorts gång på gång på gång... Det antyds att manus innehåller info som inte är så allvarlig men inte stämplas.
Det är ju just det tråden visat, att myndigheterna hemlighåller så både är offentliga och går att få tag genom vår lagstiftning - den som ska hindra att staten inte efterlever grundlagarna.
Så låt detta prövas, om de nu finner skäl, maskar eller i klartext. I min synpunkt närmast strider det mot FBs syfte att inte gå vidare med någon form av publicering av ett sådant material. Ett förlag/utgivare torde inte vara svårfunna, även med risk för rätttegång intressant rättegång - om det nu alls blir nån.
FBs poäng blir ringa om man inte söker finna var gränserna som idetta fall går och utgöra ett korrelat det syftar till lagar som myndighetssverige inte alltid följer. Så pröva det juridiskt (möjligen med vissa publiceringsmodifikationer)!
(ursäkta språk, det är söndagsberusningens fel)