Citat:
Ursprungligen postat av
Achtung Panzer
Det är inte Kra som bestämmer över vad som får lämnas ut längre, utan MUST. Deras syn är att ingenting får skrivas om deetaljer i ämnet och speciellt inte geografisk antytt ens. Ingen kommer att få ut ditt material så varför inte bidra med valda delar här? Tom generaler läser denna tråd med intresse.
Om MUST/FM/KrA (eller vem det nu formellt är som granskar dessa frågor) anser att min sammanställning av f.d. hemliga dokument innehåller öppna uppgifter så kommer det ju att gå att få ut materialet. Om det sammanställda materialet bedöms innehålla hemliga uppgifter så kanske det var bra att det inte publicerades öppet. Underlaget kommer i vilket fall att kunna lämnas ut med någon nivå av maskering.
Jag tog kontakt med både KrA och FM för flera år sedan i samband med att mina arkivforskningar inleddes för att hitta en nivå/inriktning som skulle vara framkomlig på detta sekretessomgärdade område. Jag bedömde redan från början att synen på sekretess var mycket spretig och ologisk många gånger. För att göra det enkelt för sig (som jag uppfattar det) så valde man att inta en väldig strikt syn på frågor kopplat till detta ämne. Det är ju mycket som
kan anta skada landets försvar eller på annat sätt vålla fara för rikets säkerhet, om man bara vill se saken i det ljuset.
För att undvika åtal så kanske en "publicering" i form av ett bokmanus till KrA kan vara en bra lösning?