2018-08-26, 23:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Den logg som (eventuellt) av någon anledning har försvunnit må ligga långt tillbaka i tiden. Däremot har själva raderingen gjorts (avsiktligt eller oavsiktligt) för endast ett fåtal dagar sedan.

Till saken hör att mordoffret i fråga dels var väldigt verbal i sina loggtexter, dels att hennes bekantskapeskrets till stor del bestod av just geocachare, och därför kan en oförklarligt borttagen logg vara av betydelse för mordfallet. Att därtill den för närvarande skäligt misstänkte gärningsmannen ingår i geocache-kretsen gör ju inte att kopplingen blir mindre intressant heller.

Se där, det finns system i röran...

Men kan någon ha lagt till något efter det ursprungliga datumet, 2015, som skulle kunna vara av senare datum och därför mer angeläget att avlägsna? Eller ska man förstå det som att det som skulle/måste avlägsnas är från 2015?

Du såg väl f.ö. mina andra inlägg nyss? Det känns som om jag är ngt på spåren...

(Sen kan man för all del tänka sig att inte minst en kontrollfreaksmördare måste ha något oskyldigt att sysselsätta fingrarna med under för denne nu rådande förhållanden...)
Citera
2018-08-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Stort tack!

Så om jag arma PhD förstår datarasslet ovanför rätt, är det en cache som placerades ut 20/12 2014 och hittades 19/2 2015. Vid havsnivå. Sträckan som LW tillryggalade var alltså 9 km? eller har jag missförstått detta?

Saknas 1 cache och en caching day i Feb 2015
Saknas 1 Traditional (nu 2808 cacher mot 2809 tidigare)
Saknas 1 D 2.5 och T 2.0 (D/T för cachen)
Saknas 1 Finds by size för other (kan vara en nano eller så är storleken en del av "problemet")
Saknas 1 Finds by found date för den 19 (datum cachen loggades)
Saknas 1 Finds by hidden date för December (cachens utplaceringsmånad)
Saknas 1 Finds by hidden date för den 20 (cachens utplaceringsdatum)
Saknas 1 Finds by hidden month för 2014 (cachens utplaceringsår)
Saknas 1 cache på höjden 25 till 50 meter över havet

Ja, det stämmer i stort.

Det kan skilja några dagar mellan placering och publicering (startskottet för letandet). Men typiskt så bör det ha varit en cache med någon form av jultema om den släpptes i december. Och LW ska ha hittat denna cache den 19 februari.

Jag är ingen expert på hur sträckorna räknas, om det är från hemmet eller från närmast tidigare tagna cache (om hon var på resande fot). Men det verkar som den låg nära hemmet hursomhelst. Höjdangivelsen verkar också stämma med själva tätorten.
Citera
2018-08-26, 23:30
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Tog mig friheten att kapa din text en aning. Den där likgiltigheten tycker jag mig se hos precis varenda vän till LW. Geocachegängen fortsätter som om ingenting hänt. Det arrangeras glada gruppbilder i sommarvärmen och livet tycks fortsätta som om ingenting har hänt. Kyrkfolket uppdaterar olika plattformar med glättiga bilder och till och med vännen EF som gick ut med att han vetat om försvinnandet men uppmanats till tystnad slänger frekvent upp alldagliga saker som bygge och barn. Nära vänner berättar för världen, via teknik, om hur förträffligt deras liv är och ingen nämner något om tragedin eller saknaden. Minnessidan för LW är sorglig tycker jag. Var är alla hundratals geocachevänner? Var är kyrkans folk, arbetskamrater, vänner från Norrköping?

Citat:
Ja, var är de? Äntligen någon som minns och reagerar över sådant som är uppenbart orimligt i den här historien. Någon måste inse det opassande i att publicera alla dessa glättiga bilder. Även om själva känslouttrycket är det jag reagerar på.

En person med så många kontaktytor som LW har jag aldrig hört talas om. Alla dessa glada kort, allt hon har gjort från El Salvador-rörelsen, till kyrkans ungdom och scouting. Sina egna stora barns underbara uppväxt. Arbetet med ensamkommande. Självuppoffrande men alltid med ett glatt leende.

Reaktionerna är som om hon hade varit en ensam pensionär som ingen visste fanns förrän grannarna under började klaga.

Ja, det är väl berättigade frågor men då jag inte känner LW så har jag tyvärr inte möjligheten att få den överblicken men då du Schazz skrivit att du känner flera i kretsarna så ser du givetvis detta som vi andra inte ser. Är det så illa att det är tomt både i församlingskretsar och i geocachingkretsar samt bland jobbkamrater, barnens kompisars föräldrar mfl? Jag har ju velat tro och tänka att vänner inom olika kretsar där har sina egna kanaler att uttrycka sorg vilket inte kommer oss i tråden till vetande, vilket är klokt kanske, men är ditt intryck att det är tyst även där?

Jag förstod att det fanns en del kvinnliga vänner till LW som tidigt i tråden uttryckte sin bestörtning men som slutade att delta i tråden då de fann att diskussionerna blev så stötande samt att åtminstone en del geocachingvänner tidigt ville dra igång sök efter henne men då blev uppmanade att inte göra så av JG. Så något slags engagemang tycker jag väl ändå har synts? Equmenia uppmärksammade det hela och höll en minnesstund tror jag mig ha läst någonstans, även om det kanske var mer en formell sak än tecken på något mer innerligt. Det låter så sorgligt men jag vill ändå tro, lite naivt kanske, att avsaknaden kanske kan bero på någon slags kombination tidigt med många olika små kanaler ej synliga för alla andra och vänner som JG och EF som uppmanade till locket på och tystnad om att hon var borta. Men, sedan kan man ju verkligen tycka att folk borde uttrycka sin sorg och bestörtning. Jag har även reflekterat över att polisen så tidigt var inne på SD och t ex inte valde att gå ut med en varning till allmänheten om att det kunde vara en farlig galning lös som mördade kvinnor. Även där var det tyst och det verkar ju inte heller ha varit några stora rubriker om oro bland Örebroborna eller grannarna för att någon smög omkring bland dem och var ett hot för kvinnor och barn. Mycket tystnad helt genom. Men jag sitter långt bort och vet ju inte alls hur tankarna går hos folk i närheten.

Det jag reagerar på kring HD och även kring SD är väl att de hade båda en historik med LW som borde ha gjort det mer passande att uttrycka något än vad som varit fallet för gemene man och kvinna i Örebro. Dvs, visst, de kanske båda avskydda LW pga otrohetsaffären men hade jag varit överst på listan över mordmisstänkta på en gemensam fd vän, bekant, mångårig granne, vigselpastor osv så hade jag nog försökt åtminstone se klädsamt bedrövad ut och inte sådär jättekäck hela sommaren. Jag hade nog varit omskakad hursomhelst, vad jag nu än tyckte om LW, och känt att sommarens geocachande särskilt då det gällde hennes cacher haft en otäck bismak som nog avspeglats i mina loggar. Men, de som försvarar HD och SD, kommer nu att säga att de var dömda så det spelar ingen roll vad de gjorde och det är ju givetvis ett sätt att se på det.
Citera
2018-08-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Tog mig friheten att kapa din text en aning. Den där likgiltigheten tycker jag mig se hos precis varenda vän till LW. Geocachegängen fortsätter som om ingenting hänt. Det arrangeras glada gruppbilder i sommarvärmen och livet tycks fortsätta som om ingenting har hänt. Kyrkfolket uppdaterar olika plattformar med glättiga bilder och till och med vännen EF som gick ut med att han vetat om försvinnandet men uppmanats till tystnad slänger frekvent upp alldagliga saker som bygge och barn. Nära vänner berättar för världen, via teknik, om hur förträffligt deras liv är och ingen nämner något om tragedin eller saknaden. Minnessidan för LW är sorglig tycker jag. Var är alla hundratals geocachevänner? Var är kyrkans folk, arbetskamrater, vänner från Norrköping?
Adekvata funderingar!
För flera veckor sedan tog jag upp frågan om LW hade några nära väninnor, för jag tyckte mig inte kunna se några spår av sådana. Att jag skulle få reaktioner på mina uttalade tvivel på existensen av nära väninnor, det var jag beredd på.
Många (åtminstone en del) trädde i tråden ut till ett sorts märkligt "försvar" och hävdade att LW minsann visst hade nära väninnor. I denna tråd har i alla fall ingen kvinna påstått sig vara nära vän till LW. Det skulle iofs teoretiskt kunna hänga ihop med att Polisen bett alla i LW:s närhet att hålla en låg profil. Teoretiskt, alltså.

Men som du påpekar, så trots LW:s stora nätverk, så är det extremt magert med post mortem-hälsningar.
Ingen nära väninna uttrycker förtvivlan eller stor sorg och saknad. I min värld, så hade väninnor trätt fram i kondoleanssammanhang och formligen vrålat ut sin ilska; detta är en trebarnsmamma som inte dött efter en kort tids sjukdom, utan detta är en kvinna som blivit MÖRDAD!

Var finns alla ni som "älskade" henne?
Var finns du/ni, Lenas nära väninna/-or?
Citera
2018-08-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Och vad vill du säga med det inlägget?
Självklart har han inte varit våldsam mot alla kvinnor han känner. Män som har kontrollerande och svartsjuka tendenser visar oftast detta endast mot kvinnor de har/haft en relation med.
Inte mot andra familjemedlemmar, vänner och kollegor osv. Därför blir många i deras närhet chockad när sådant kommer fram för de hade de aldrig kunnat gissa för ”han är ju så trevlig”
Så du kan nog inte avgöra hur hans relation med Lena varit genom att titta på hur han är mot andra kvinnor.
Så naiv är inte ens du.
Han har dock ett grovt/gränslöst sätt att tala om kvinnor. Redan där tycker i alla fall jag att det brister lite när det kommer till repekt för kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej. En man kan inte vara snäll, omtänksam m.m. i alla tidigare kärleksrelationer och helt plötsligt göra en 180 graders vändning i karaktären och agera motsatsen d.v.s. med hot och våld mot en kvinna.
Sådana karaktärsdrag visar sig tidigt och i mer eller mindre grad i samtliga kärleksrelationer männen har.
Det är ju jag som studerat psykologi i 7 år på högskolenivå hittills men vill du bråka så fine. Jag har inget mer att tillägga.
Svartsjuka utan kontroll kan slå till hårt när den blir triggad. Särskilt om personen samtidigt känner sig kränkt, missförstådd och lämnad. Tror inte polisen har koll på SD:s alla ex (och kan förhöra dem)som av någon anledning valde att gå vidare utan honom..
Citera
2018-08-26, 23:40
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja jag vet inte hur skiten funkar och vill knappt veta (föredrar tipspromenad) men hoppades kanske någpt ljushuvud här med lite rappare synapser kunde få någon snilleblixt.

Jag vet ju inte vad som kan läggas till i efterhand (digitalt i logg eller fysiskt i gömsle) eller om det finns någon narrativ i gåtform eller så som kan behöva justeras för att inte peka ut någon för de som är insatta.

Det skulle ju kunna innebära en form av ”flaskpost” från LW om hon kände sig hotad — för att slå på den stora fb-trumman.

Givet att man kan gå in i redan etablerade loggar(vad det kan vara) och ändra. Om man är på plats eller har behörighet. Eller känner någon som har.

De hade ju f.ö. hållt på vid sidan om i evigheter om jag inte minns fel, och det bör/vill kanske inte en geocachamde HD (eller ngn som kände dem närmare) få reda på (med bibehållet gott humör).

Jag kan annars inte heller riktigt förstå varför tråden ägnar sig åt saker så långt tillbaka i tiden. Men någon kanske vill förklara.

Tillägg: någon påpekade ju f.ö. nyss (ljug elelr ej) att HD var ute med några bekanta och letade efter en LW-cache medan SD satt i häkte. Det kan ju låta som att HD antingen försöker skydda SD (kontrollera ngt) eller tvärt om försökte ta reda på vad fan SD pysslat med vid exv ett givet datum då han angivit att han inkomstdeklarerade och hon ställt in en resa för att ta hand om barnen — typ. Elelr legat sjuk på akuten elelr vad vet man.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Den logg som (eventuellt) av någon anledning har försvunnit må ligga långt tillbaka i tiden. Däremot har själva raderingen gjorts (avsiktligt eller oavsiktligt) för endast ett fåtal dagar sedan.

Till saken hör att mordoffret i fråga dels var väldigt verbal i sina loggtexter, dels att hennes bekantskapskrets till stor del bestod av just geocachare, och därför kan en oförklarligt borttagen logg vara av betydelse för mordfallet. Att därtill den för närvarande skäligt misstänkte gärningsmannen ingår i geocache-kretsen gör ju inte att trådkopplingen blir mindre intressant heller.

Citat:
Skulle f.ö. inte förvåna mig om de där dårarna åker runt och sabbar varandras cachar för att somliga ska få dåligt rykte eller tvingas ut i hagel och drivis för att rätta till ngt. Att vårda sina egna cacher är väl bara halva arbetet.

Husbilsfolket kom tillbaka, allt är förlåtet.

Citat:
Se där, det finns system i röran...

Men kan någon ha lagt till något efter det ursprungliga datumet, 2015, som skulle kunna vara av senare datum och därför mer angeläget att avlägsna? Eller ska man förstå det som att det som skulle/måste avlägsnas är från 2015?

Du såg väl f.ö. mina andra inlägg nyss? Det känns som om jag är ngt på spåren...

(Sen kan man för all del tänka sig att inte minst en kontrollfreaksmördare måste ha något oskyldigt att sysselsätta fingrarna med under för denne nu rådande förhållanden...)

Tack Lonnrot! Kände mig ett tag helt hopplöst ensam i min oförmåga att förstå detta. Tur vi är flera tipspromenadare här! Men nu tack vare dig och GilGrissoms förklaring så börjar jag förstå intresset bakom dessa loggar. Ja, LW var ju hyfsat duktig på att lägga ut texten så att hon skulle kunna ha smugit in några sura karameller åt SDs håll förefaller ju inte ologiskt och denne borde då kanske inte velat att HD skulle snubbla över dessa loggar? Men, som ni påpekar, varför radera först nu? Ser iofs inte framför mig LW som en passivt aggressiv person utan snarare framstår hon som en konfliktorädd person som nog kunde stå för sin sak men var läget helt hopplöst låst med SD kanske hon unnade sig att ge några hintar om att hon fann honom ynklig? Typ som man möjligen skulle kunna uppfatta Tummetott-loggen, dvs med glimten i ögat en viss syrlighet?

Det är ju onekligen intressant ifall HD och JG eller vem det nu var skulle åka ut och ta LWs cache medan SD satt på förhör och det senare nu visar sig att det saknas cacher som LW ägt samt att någon fifflat med cacher de tagit gemensamt. Cacherna har alltså raderats nyligt?

F ö, husbilar är och förblir hemmahörande i åtminstone sjätte kretsen av Dantes inferno...
Citera
2018-08-26, 23:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Ja, det stämmer i stort.

Det kan skilja några dagar mellan placering och publicering (startskottet för letandet). Men typiskt så bör det ha varit en cache med någon form av jultema om den släpptes i december. Och LW ska ha hittat denna cache den 19 februari.

Jag är ingen expert på hur sträckorna räknas, om det är från hemmet eller från närmast tidigare tagna cache (om hon var på resande fot). Men det verkar som den låg nära hemmet hursomhelst. Höjdangivelsen verkar också stämma med själva tätorten.

Det verkar dock inte finnas någon tradcache som blivit utplacerade i Örebro-trakten den 20/12 2014.

(En är utplacerade den 16/12 2014: https://www.geocaching.com/geocache/GC5HT1T_schafern på vilken LW's logg finns kvar, så den är därför inte relevant i sammanhanget. Nästa utplacerade cache är daterad den 21/12 2014: https://www.geocaching.com/geocache/GC5J3KX_fran-oss-alla-till-er-alla-en-riktigt-god-jul , men ingen däremellan? Framgår det om det är en trad eller ej? Men om risken är att cachen har tagits bort helt och hållet i systemet, så blir det ju desto svårare att veta vilken som saknas).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-27 kl. 00:01.
Citera
2018-08-26, 23:58
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar. Det finns män som väljer "undergivna och lättmanipulerade" kvinnor. Men då hade han aldrig valt LW från början. Han hade sett igenom hennes personlighet och insett att hon är inget för honom.
Det stämmer inte alls.. Dessa män kan bli oerhört attraherade av dessa starka kvinnor. Och om en sådan kvinna i ett svagt ögonblick släpper in en sådan svag man, som ofta intagit en roll och framhäver en personlighet som han egentligen inte besitter för att fånga denna kvinnas intresse, kan det gå riktigt illa för henne när han inte längre klarar av att spela sin roll och trillar tillbaks i gamla mönster. I gamla mönster kör denne man igång med att försöka manipulera och bryta ner kvinnan genom att kritisera och kränka henne och oftast slår han hårdast mot de egenskaper hon har som han från början föll för. Förstår inte kvinnan i klarspråk vad hon råkat ut för vid det här laget och fortsätter att leva efter sina egna normer och principer börjar det nu bli riktigt farligt. Glöm inte att LW anmält just denna SD för hot och kränkning och att det faktiskt finns vittnen till det.
Citera
2018-08-27, 00:04
Medlem
Citat:
Nej jag vet inte alls hur han var i sina tidigare relationer. Det är ju det jag vill få reda på innan jag kan bilda min uppfattning om han är skyldig till mordet. Just nu vet jag inte vad jag ska tro på grund av brist på info.
Du får väl höra dig för hos vänner och bekanta som känt honom en längre tid..🙄.. Eller förresten..de kanske också blivit ombedda att inte uttala sig om sånt de vet.
Citera
2018-08-27, 00:09
Medlem
Citat:
Ja, var är de? Äntligen någon som minns och reagerar över sådant som är uppenbart orimligt i den här historien. Någon måste inse det opassande i att publicera alla dessa glättiga bilder. Även om själva känslouttrycket är det jag reagerar på.

En person med så många kontaktytor som LW har jag aldrig hört talas om. Alla dessa glada kort, allt hon har gjort från El Salvador-rörelsen, till kyrkans ungdom och scouting. Sina egna stora barns underbara uppväxt. Arbetet med ensamkommande. Självuppoffrande men alltid med ett glatt leende.

Reaktionerna är som om hon hade varit en ensam pensionär som ingen visste fanns förrän grannarna under började klaga.
Hela storyn, inklusive alla inblandade är helt sjukt. Påminner mer och mer om Knutby..
Citera
2018-08-27, 00:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Hela storyn, inklusive alla inblandade är helt sjukt. Påminner mer och mer om Knutby..

Ja, det tycker jag också.

En GeoCachSekt.
Citera
2018-08-27, 00:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack Lonnrot! Kände mig ett tag helt hopplöst ensam i min oförmåga att förstå detta. Tur vi är flera tipspromenadare här! Men nu tack vare dig och GilGrissoms förklaring så börjar jag förstå intresset bakom dessa loggar. Ja, LW var ju hyfsat duktig på att lägga ut texten så att hon skulle kunna ha smugit in några sura karameller åt SDs håll förefaller ju inte ologiskt och denne borde då kanske inte velat att HD skulle snubbla över dessa loggar? Men, som ni påpekar, varför radera först nu? Ser iofs inte framför mig LW som en passivt aggressiv person utan snarare framstår hon som en konfliktorädd person som nog kunde stå för sin sak men var läget helt hopplöst låst med SD kanske hon unnade sig att ge några hintar om att hon fann honom ynklig? Typ som man möjligen skulle kunna uppfatta Tummetott-loggen, dvs med glimten i ögat en viss syrlighet?

Det är ju onekligen intressant ifall HD och JG eller vem det nu var skulle åka ut och ta LWs cache medan SD satt på förhör och det senare nu visar sig att det saknas cacher som LW ägt samt att någon fifflat med cacher de tagit gemensamt. Cacherna har alltså raderats nyligt?

F ö, husbilar är och förblir hemmahörande i åtminstone sjätte kretsen av Dantes inferno...

Tack. Det är så trevligt att ha läsare... Vi får se om vi får fler svar kring detta. Hoppas det.

Ja, husbilsfolket passar nog ganska bra bland kättarna i sjätte. Men de är fortfarande en eller två kretsar över mördare och de flesta Flashback-skribenter, enligt Dante, även om jag märker att jag måste uppdatera mig om hans systematik. Ser ut som om LW:s mördare skulle kunna kvala in lite varstans på våning 7-9 där, medan flashbackare hör hemma på åttan helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in