Citat:
Ursprungligen postat av
Schazz
Tog mig friheten att kapa din text en aning. Den där likgiltigheten tycker jag mig se hos precis varenda vän till LW. Geocachegängen fortsätter som om ingenting hänt. Det arrangeras glada gruppbilder i sommarvärmen och livet tycks fortsätta som om ingenting har hänt. Kyrkfolket uppdaterar olika plattformar med glättiga bilder och till och med vännen EF som gick ut med att han vetat om försvinnandet men uppmanats till tystnad slänger frekvent upp alldagliga saker som bygge och barn. Nära vänner berättar för världen, via teknik, om hur förträffligt deras liv är och ingen nämner något om tragedin eller saknaden. Minnessidan för LW är sorglig tycker jag. Var är alla hundratals geocachevänner? Var är kyrkans folk, arbetskamrater, vänner från Norrköping?
Citat:
Ursprungligen postat av
tjackarismyg
Ja, var är de? Äntligen någon som minns och reagerar över sådant som är uppenbart orimligt i den här historien. Någon måste inse det opassande i att publicera alla dessa glättiga bilder. Även om själva känslouttrycket är det jag reagerar på.
En person med så många kontaktytor som LW har jag aldrig hört talas om. Alla dessa glada kort, allt hon har gjort från El Salvador-rörelsen, till kyrkans ungdom och scouting. Sina egna stora barns underbara uppväxt. Arbetet med ensamkommande. Självuppoffrande men alltid med ett glatt leende.
Reaktionerna är som om hon hade varit en ensam pensionär som ingen visste fanns förrän grannarna under började klaga.
Ja, det är väl berättigade frågor men då jag inte känner LW så har jag tyvärr inte möjligheten att få den överblicken men då du Schazz skrivit att du känner flera i kretsarna så ser du givetvis detta som vi andra inte ser. Är det så illa att det är tomt både i församlingskretsar och i geocachingkretsar samt bland jobbkamrater, barnens kompisars föräldrar mfl? Jag har ju velat tro och tänka att vänner inom olika kretsar där har sina egna kanaler att uttrycka sorg vilket inte kommer oss i tråden till vetande, vilket är klokt kanske, men är ditt intryck att det är tyst även där?
Jag förstod att det fanns en del kvinnliga vänner till LW som tidigt i tråden uttryckte sin bestörtning men som slutade att delta i tråden då de fann att diskussionerna blev så stötande samt att åtminstone en del geocachingvänner tidigt ville dra igång sök efter henne men då blev uppmanade att inte göra så av JG. Så något slags engagemang tycker jag väl ändå har synts? Equmenia uppmärksammade det hela och höll en minnesstund tror jag mig ha läst någonstans, även om det kanske var mer en formell sak än tecken på något mer innerligt. Det låter så sorgligt men jag vill ändå tro, lite naivt kanske, att avsaknaden kanske kan bero på någon slags kombination tidigt med många olika små kanaler ej synliga för alla andra och vänner som JG och EF som uppmanade till locket på och tystnad om att hon var borta. Men, sedan kan man ju verkligen tycka att folk borde uttrycka sin sorg och bestörtning. Jag har även reflekterat över att polisen så tidigt var inne på SD och t ex inte valde att gå ut med en varning till allmänheten om att det kunde vara en farlig galning lös som mördade kvinnor. Även där var det tyst och det verkar ju inte heller ha varit några stora rubriker om oro bland Örebroborna eller grannarna för att någon smög omkring bland dem och var ett hot för kvinnor och barn. Mycket tystnad helt genom. Men jag sitter långt bort och vet ju inte alls hur tankarna går hos folk i närheten.
Det jag reagerar på kring HD och även kring SD är väl att de hade båda en historik med LW som borde ha gjort det mer passande att uttrycka något än vad som varit fallet för gemene man och kvinna i Örebro. Dvs, visst, de kanske båda avskydda LW pga otrohetsaffären men hade jag varit överst på listan över mordmisstänkta på en gemensam fd vän, bekant, mångårig granne, vigselpastor osv så hade jag nog försökt åtminstone se klädsamt bedrövad ut och inte sådär jättekäck hela sommaren. Jag hade nog varit omskakad hursomhelst, vad jag nu än tyckte om LW, och känt att sommarens geocachande särskilt då det gällde hennes cacher haft en otäck bismak som nog avspeglats i mina loggar. Men, de som försvarar HD och SD, kommer nu att säga att de var dömda så det spelar ingen roll vad de gjorde och det är ju givetvis ett sätt att se på det.