2018-08-26, 22:27
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Tog mig friheten att kapa din text en aning. Den där likgiltigheten tycker jag mig se hos precis varenda vän till LW. Geocachegängen fortsätter som om ingenting hänt. Det arrangeras glada gruppbilder i sommarvärmen och livet tycks fortsätta som om ingenting har hänt. Kyrkfolket uppdaterar olika plattformar med glättiga bilder och till och med vännen EF som gick ut med att han vetat om försvinnandet men uppmanats till tystnad slänger frekvent upp alldagliga saker som bygge och barn. Nära vänner berättar för världen, via teknik, om hur förträffligt deras liv är och ingen nämner något om tragedin eller saknaden. Minnessidan för LW är sorglig tycker jag. Var är alla hundratals geocachevänner? Var är kyrkans folk, arbetskamrater, vänner från Norrköping?

Ja, var är de? Äntligen någon som minns och reagerar över sådant som är uppenbart orimligt i den här historien. Någon måste inse det opassande i att publicera alla dessa glättiga bilder. Även om själva känslouttrycket är det jag reagerar på.

En person med så många kontaktytor som LW har jag aldrig hört talas om. Alla dessa glada kort, allt hon har gjort från El Salvador-rörelsen, till kyrkans ungdom och scouting. Sina egna stora barns underbara uppväxt. Arbetet med ensamkommande. Självuppoffrande men alltid med ett glatt leende.

Reaktionerna är som om hon hade varit en ensam pensionär som ingen visste fanns förrän grannarna under började klaga.
Citera
2018-08-26, 22:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tack för en utomordentligt proffsig analys!

Grundfrågan, tillika motivet, för borttagningen är i så fall om det handlar om en avarkivering eller en radering av en arkiverad logg, och om det gjorts som en slags standardåtgärd eller om anledningen har varit riktad specifikt mot en av LW's hittade cacher med tillhörande loggtext (på 90 ord).

Nu är jag inte på något sätt proffscachare själv, men frågan infaller genast, att ponera om LW hade varit i livet, borde hon inte ha opponerat sig ifall någon (medvetet eller omedvetet) påverkat hennes antal hittade cacher, så att hon i praktiken "förlorat" sin sammanhängande svit? Vill minnas att hon vid något tillfälle skrev hur mycket den betydde för henne.

Jag har fetmarkerat ett antal nyckeltal som skulle kunna ge en ledtråd vilken specifik cache det rör sig om - under förutsättning att inte hela cachen är raderad, utan endast LW's egen logg. Får se om det går att hitta någon (kvarvarande) befintlig cache som kan stämma in på de faktorer som du har uppgivit.

Kan det (apropå motiv) vara en fråga om loggar/cacher som innehållit nån form av tråkningar eller påpekanden om SD:s beteende/otrohet, som han upptäckt/fått avslöjat för sig, och velat ha ändrade? Och som bidragit till att eskalera SD:s dåliga humör gentemot LW, och som hotat relationen/äktenskapet med HD? Och som då i efterhand också är avslöjande gentemot polisen?

Säg att polisen lägger ner den tidigare anmälan pga att ord står mot ord. LW beslutar sig för att ge igen genom elakheter mot SD utplacerade i cacher/loggar. Berättar ev detta för SD då relationen normaliseras ngt. Eller SD hör det av vänner, och ber LW att berätta vilka fler det gäller?

LW retade väl SD i något annat sammanhang med något väl intimt och lätt förklenande?

Det är ju svårt att se att det skulle finnas anledning att redigera saker (som skulle ha koppling till mordet) om det inte handlade grejer som skulle teckna ett motiv, som skulle kunna vara genererande eller som skulle lägga smolk i relationen till HD och hans egna barnen och hota äktenskapet. Och då sen också göra för var och en uppenbart att SD är den trolige mördaren.
Citera
2018-08-26, 22:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Han kanske blev road av utmaningen
att lyckas kuva henne?

Folk är inte en enda sak för jämnan och ssk inte över större tidrymder. Inte heller mannen ifråga. It takes two to tango. Så ”undergiven” kan ju bli aktuellt för omvärdering och redefiniering... Vilket då brukar vara ett vanligt tillfälle för lite våld. Eller?
Citera
2018-08-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kan det (apropå motiv) vara en fråga om loggar/cacher som innehållit nån form av tråkningar eller påpekanden om SD:s beteende/otrohet, som han upptäckt/fått avslöjat för sig, och velat ha ändrade? Och som bidragit till att eskalera SD:s dåliga humör gentemot LW, och som hotat relationen/äktenskapet med HD? Och som då i efterhand också är avslöjande gentemot polisen?

Säg att polisen lägger ner den tidigare anmälan pga att ord står mot ord. LW beslutar sig för att ge igen genom elakheter mot SD utplacerade i cacher/loggar. Berättar ev detta för SD då relationen normaliseras ngt. Eller SD hör det av vänner, och ber LW att berätta vilka fler det gäller?

LW retade väl SD i något annat sammanhang med något väl intimt och lätt förklenande?

Det är ju svårt att se att det skulle finnas anledning att redigera saker (som skulle ha koppling till mordet) om det inte handlade grejer som skulle teckna ett motiv, som skulle kunna vara genererande eller som skulle lägga smolk i relationen till HD och hans egna barnen och hota äktenskapet. Och då sen också göra för var och en uppenbart att SD är den trolige mördaren.

Jag kanske har missuppfattat något men var inte den nu försvunna loggen från februari 2015? Alltså två år före LWs anmälan. Menar du att hon ger igen genom text i loggar i förtid?
Citera
2018-08-26, 22:39
Medlem
Citat:
Nej den cachen ("Sången på Sottern") är inte misskött. Däremot verkar den ha ingått i GeoTouren, och efter avslutad GeoTour uppmanas cache-ägaren att ta bort alla associationer till Touren, vilket även har gjorts av Admin i detta fall. Själva cachen ligger dock sannolikt kvar, och antalet loggar ändras inte pga. det.
Har väl inget med trådens ämne att göra men jag måste få ställa frågan.. Hur missköter man en cache?
Citera
2018-08-26, 22:41
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Kan SD ha tagit bort LWs logg
från någon av hans egna cacher?

Nja, oavsett om han rent teknisk kan ha gjort det, så borde han egentligen inte ha någon anledning att göra det. För om han själv äger cachen i fråga, så finns det nog ingen anledning till att LW och han har letat efter den tillsammans, och därför inte tillbringat någon nattlig eller på annat sätt komprometterande utflykt tillsammans för att hitta cachen (dvs. han söker ju inte efter en cache som han själv har gömt).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-26 kl. 22:46.
Citera
2018-08-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Vi har alltså minst två datum som verkar viktiga för någon.
Dels 19/2 2015 då en lagrad cache-logg togs bort. Den var i en svit som LW tydligen hade uttalat sig speciellt om att den betydde mycket för henne
Enligt hennes Instagram hade hon en härlig dag i äventyrsbadet samt en del annat. Men hon hinner ju mer än de flesta.

Sedan 30/3 2018 som uppmärksammas från flera håll av olika skäl och med olika tonfall. Det intresserar mig. Det är alltså Nordsjöloggen med 7 cachar som SD bakloggat på ett tydligt sätt, med en avskedshälsning till LW. Hon har mot hennes alla vanor inte loggat dessa, trots övermänskliga strapatser.
Som jag ser det när man läser en annan cacheblogg av SD som gäller samma dag, så kan han antingen tunnla sig genom rumstiden eller så är Nordsjöbloggen bakloggad till fel datum.

Varför har loggen från 2015 tagits bort och av vem?

Varför har SD bakloggat Nordsjöcachen till den 30/3?

Hon besökte äventyrsbadet med en *oakim S*öberg. Han verkar ha återvänt till Örebro ett halvår tidigare och om jag tolkar hans egna texter rätt så kan det ha berott på en separation.
Citera
2018-08-26, 22:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Nja, oavsett om han rent teknisk kan ha gjort det, så borde han egentligen inte ha någon anledning att göra det. För om han själv äger cachen i fråga, så finns det nog ingen anledning till att LW och han har letat efter den tillsammans, och därför inte tillbringat någon nattlig eller på annat sätt komprometterande utflykt tillsammans för att hitta cachen (dvs. han söker ju efter en cache som han själv har gömt).

Hon kanske hade skrivit något som han inte gillade?
Citera
2018-08-26, 22:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag kanske har missuppfattat något men var inte den nu försvunna loggen från februari 2015? Alltså två år före LWs anmälan. Menar du att hon ger igen genom text i loggar i förtid?

Ja jag vet inte hur skiten funkar och vill knappt veta (föredrar tipspromenad) men hoppades kanske någpt ljushuvud här med lite rappare synapser kunde få någon snilleblixt.

Jag vet ju inte vad som kan läggas till i efterhand (digitalt i logg eller fysiskt i gömsle) eller om det finns någon narrativ i gåtform eller så som kan behöva justeras för att inte peka ut någon för de som är insatta.

Det skulle ju kunna innebära en form av ”flaskpost” från LW om hon kände sig hotad — för att slå på den stora fb-trumman.

Givet att man kan gå in i redan etablerade loggar(vad det kan vara) och ändra. Om man är på plats eller har behörighet. Eller känner någon som har.

De hade ju f.ö. hållt på vid sidan om i evigheter om jag inte minns fel, och det bör/vill kanske inte en geocachamde HD (eller ngn som kände dem närmare) få reda på (med bibehållet gott humör).

Jag kan annars inte heller riktigt förstå varför tråden ägnar sig åt saker så långt tillbaka i tiden. Men någon kanske vill förklara.

Tillägg: någon påpekade ju f.ö. nyss (ljug elelr ej) att HD var ute med några bekanta och letade efter en LW-cache medan SD satt i häkte. Det kan ju låta som att HD antingen försöker skydda SD (kontrollera ngt) eller tvärt om försökte ta reda på vad fan SD pysslat med vid exv ett givet datum då han angivit att han inkomstdeklarerade och hon ställt in en resa för att ta hand om barnen — typ. Elelr legat sjuk på akuten elelr vad vet man.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-26 kl. 23:03.
Citera
2018-08-26, 22:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Har väl inget med trådens ämne att göra men jag måste få ställa frågan.. Hur missköter man en cache?

Kan vara allt från en blöt eller fulltecknad loggremsa (pappersremsa), en trasig burk som föremålen och/eller remsan ligger i, att cache-ägaren har angett fel koordinater eller andra felaktiga uppgifter som ledtråd, att cachen har försvunnit etc. När någon anmäler dylika problem åligger det cache-ägaren att åtgärda felet så snart som möjligt, samt att dokumentera att åtgärden har vidtagits.
Citera
2018-08-26, 23:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
/../
Jag kan annars inte heller riktigt förstå varför tråden ägnar sig åt saker så långt tillbaka i tiden. Men någon kanske vill förklara.

Den logg som (eventuellt) av någon anledning har försvunnit må ligga långt tillbaka i tiden. Däremot har själva raderingen gjorts (avsiktligt eller oavsiktligt) för endast ett fåtal dagar sedan.

Till saken hör att mordoffret i fråga dels var väldigt verbal i sina loggtexter, dels att hennes bekantskapskrets till stor del bestod av just geocachare, och därför kan en oförklarligt borttagen logg vara av betydelse för mordfallet. Att därtill den för närvarande skäligt misstänkte gärningsmannen ingår i geocache-kretsen gör ju inte att trådkopplingen blir mindre intressant heller.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-26 kl. 23:14.
Citera
2018-08-26, 23:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Kan vara allt från en blöt eller fulltecknad loggremsa (pappersremsa), en trasig burk som föremålen och/eller remsan ligger i, att cache-ägaren har angett fel koordinater eller andra felaktiga uppgifter som ledtråd, att cachen har försvunnit etc. När någon anmäler dylika problem åligger det cache-ägaren att åtgärda felet så snart som möjligt, samt att dokumentera att åtgärden har vidtagits.

Skulle f.ö. inte förvåna mig om de där dårarna åker runt och sabbar varandras cachar för att somliga ska få dåligt rykte eller tvingas ut i hagel och drivis för att rätta till ngt. Att vårda sina egna cacher är väl bara halva arbetet.

Husbilsfolket kom tillbaka, allt är förlåtet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in