Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-26, 16:19
  #1
Medlem
Kommer artificiell intelligens lista ut hemligheten bakom själen?
Citera
2018-08-26, 16:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godsvoice
Kommer artificiell intelligens lista ut hemligheten bakom själen?

En artificiell intelligens kommer ganska kvickt begripa att något som en själ inte existerar. Inga hemligheter där.
Citera
2018-08-26, 16:31
  #3
Medlem
80kgProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godsvoice
Kommer artificiell intelligens lista ut hemligheten bakom själen?

Bättre är om AI listar ut hur man flyttar själ/medvetande från människa till AI robot för evigt liv.
Citera
2018-08-26, 16:54
  #4
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godsvoice
Kommer artificiell intelligens lista ut hemligheten bakom själen?

Knappast ... om du med med ordet "själ" refererar till den postulerade, mer eller mindre övernaturliga, grej som vissa religionister hävder existerar utan dock att kunne belägga detta postulat.

Men även ponerat att nån sån "själ" faktisk existerar, så är det tveksamt om dens natur kan granskas/analyseras m.h.a. teknologi.
Citera
2018-08-26, 16:56
  #5
Medlem
Denoms avatar
Om du inte ens själv har listat ut vad det är för hemlighet du pratar om blir det nog ganska svårt ska du se.
Citera
2018-08-26, 17:12
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
AI kommer bara belägga det som vi egentligen redan vet:

Att alla religioner är falska och alla övernaturliga begrepp i dess lögner inte finns/stämmer.
Citera
2018-08-26, 17:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80kgProtein
Bättre är om AI listar ut hur man flyttar själ/medvetande från människa till AI robot för evigt liv.
Medvetande kanske kan gå att flytta (i framtiden), men personlighet och själ går inte. Orsaken är hormoner.
Alla vet att killarna som dopar sig på gym-et får dålig självkontroll, blir agressiva och får depressioner.
Vi vet nog också vad som händer med kvinnor i fruktbar ålder en gång i månaden.
O.s.v.
Hormonerna är en väldigt viktig faktor i vår personlighet, och våra hormonnivåer definierar i mycket vem vi blev och vem vi är.
Vissa kombinationer av hormoner hos mamma medan du ligger i livmodern ökar t.ex. risken/chansen att du blir homosexuell.

Men det är inte bara hormonerna. Även vad mamman äter och dricker före och under graviditeten påverkar vem barnet utvecklas till.
Till och med vad du själv äter som barn påverkar din IQ. Fast då är du så ung att du inte själva kan välja.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22810299

Din "själ" består alltså av många komponenter. En AI kan också tänkas få en "själ", som påverkas av den miljö den befinner sig i.
Om du eventuellt kan flytta tankemönster och kunskap en dag så kommer "du" inte längre vara dig själv när du vaknar upp i din nya "kropp". Du kommer att vara någon annan.
Citera
2018-08-26, 18:15
  #8
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godsvoice
Kommer artificiell intelligens lista ut hemligheten bakom själen?

Lista ut?

Syftar du på att AI'n själv kommer att få en själ, eller tro att den har en?
Eller syftar du på att AI'n listar ut huruvida människor har en själ eller inte?
Citera
2018-08-26, 18:36
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av godsvoice
Kommer artificiell intelligens lista ut hemligheten bakom själen?

Det tror jag inte. Det spelar ingen roll hur avancerad och lik en människa en AI blir, med simulerade bakteriekulturer, gener, hjärna, nerver, kropp och stämband, så kommer alltid någon att säga att det finns något mer. För man vill att det ska finnas något mer.
Citera
2018-08-26, 18:42
  #10
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag tror att AI kommer att misslyckas med denna svåra uppgift, en maskin kan inte klara av något sådant...
Citera
2018-08-26, 18:52
  #11
Medlem
9rxs avatar
Jag tror det kan vara möjligt. kanske inte inom en snar framtid. frågan är ju om man kan tillverka artificiell intelligens med en själ eller flera själar. Vad är en själ liksom? Jag kan tänka mig att det har med någon slags energi att göra, man kanske kan flytta runt det? Bevara det? Manipulera det? Är själen något mänskligt så är det ju omöjligt. Men medvetandet skapade oss och vi skapade maskinen.
Svårt att veta.
Jag vet inte.
Citera
2018-08-26, 18:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godsvoice
Kommer artificiell intelligens lista ut hemligheten bakom själen?
Vilken själ?
Eller menar du hemligheten om vi har en själ eller inte?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback