2018-08-26, 18:06
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Allt du någonsin vill veta om vilka belopp det rör sig om finns i den här artikeln. Och det gäller riksorganisationerna här, FI har väl en del lokala mandat men skulle de skicka upp dem i organisationen är det bidrag från annan organisation i den här redovisningen. Fi får 1,1 miljoner vilket ihop med medlemsavgifter blev 2 miljoner.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-alla-intakter-som-partierna-redovisat-till-kammarkollegiet

De minsta riksdagspartierna har intäkter på 30 miljoner i partistöd uppenbarligen, plus att man ska komma ihåg att det inte inkluderar löner till riksdagsledamöter och den tjänsteman varje ledamot kan anställa. Det är ju bara där nära 30 heltidslöner som man kan försörja folk på.

Tack för länken Doktor Pork. Så lönerna kommer ovanpå partistödet? Det var synnerligen goda nyheter. Ett riksdagsinträde för AfS kan alltså komma att verka som en katalysator för ytterligare uppgångar i opinionen.
Citera
2018-08-26, 18:12
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Tack för länken Doktor Pork. Så lönerna kommer ovanpå partistödet? Det var synnerligen goda nyheter. Ett riksdagsinträde för AfS kan alltså komma att verka som en katalysator för ytterligare uppgångar i opinionen.
Det kan vara så att lönerna för kansliet på riksdagen ingår i detta inser jag nu och att det är därför siffrorna är högre är än vad vi såg på annat håll men det är ju fortfarande pengar för att anställa tjänstemän i så fall vilket också är guld värt. Om det blir mer än 10 miljoner till i pengar för riksdagsgruppens arbete så måste det ju räknas med. Det som däremot inte är med är väl just lönerna för riksdagsledamöterna.

65400 i månaden som lön med sociala avgifter är ju en miljon per ledamot så det är ju också pengar som tryggar försörjningen för folk som då kan ha betalt för att sätta sig in i saker eller t.ex. delta i kampanjer som Jeff Ahl gör nu. Det är ju inte så att vi andra som har heltidsjobb kan göra det.
Senast redigerad av Doktor Pork 2018-08-26 kl. 18:14.
Citera
2018-08-26, 18:16
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
.....

Lägg till förstagångsväljarna också. De som är 18 år idag var 10 år när SD kom in i riksdagen. SD har "alltid" funnits för en 18-åring idag, och de ser nog SD som en del etablissemanget.

Detta tål att tänkas på - de har ju sett på när dammluckorna mot tredje världen öppnades -15 och minsta lilla byhåla fylldes till bredden. Detta med SD i riksdagen. Naturligtvis kunde inte SD stoppa det på egen hand, men förstagångsväljarna vill ju se change!
Citera
2018-08-26, 18:16
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Det är så hög energi att t.om jag som inte tidigare har röstat SD kommer att rösta AFS - dvs den bästa sortens röster.

Samma här, har aldrig röstat på SD utan det blir AfS nu utan någon mellanlandning. Röstade V tidigare, mest för att jag uppfattade dem som mest anti-globalistiska samt EU- och NATO-kritiska. Tröttnade på invandringen när min hemstad förändrades över en natt i stort sett i och med massinvasionen 2015, men har väl egentligen alltid varit ganska konservativ i värdefrågor. Var väl mest i välfärdsfrågorna jag häll med V förutom det jag tidigare nämnt. Men nu blir det AfS.
Citera
2018-08-26, 18:24
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
...rasist... rasist... rasistiskt parti... rasister...

Jag upprepar:
Det går inte att använda ordet 'rasist' försiktigt. Detta ord - som du så har förälskat dig i - är så förstört att det idag är helt tömt på innehåll. Det är ett intrinsikalt vårdslöst ord. Och du kan inte hitta på ditt egna privata språk.

Så om du har någonting att säga, säg det med andra ord! Om du inte hittar några andra ord att säga det med, så har du antagligen ingenting att säga.
Citera
2018-08-26, 18:24
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Samma här, har aldrig röstat på SD utan det blir AfS nu utan någon mellanlandning. Röstade V tidigare, mest för att jag uppfattade dem som mest anti-globalistiska samt EU- och NATO-kritiska. Tröttnade på invandringen när min hemstad förändrades över en natt i stort sett i och med massinvasionen 2015, men har väl egentligen alltid varit ganska konservativ i värdefrågor. Var väl mest i välfärdsfrågorna jag häll med V förutom det jag tidigare nämnt. Men nu blir det AfS.

Fler borde tänka som du! V har haft en viss globalistkritik men nu?!
I SVT sitter Sjöstedt och vågar inte säga om han prioriterar arbetslösa svenskar framför importerad arbetskraft från Bangladesh! Och vågar inte säga om han vill gå ur EU!
Den ryggradslöse fan skulle väl bli NATO-anhängare
om SD skulle vara tydligt mot NATO.

Många vänstermänniskor skulle trivas bättre i ett AfS-Sverige än ett postmodernt, intersektionalitetspolitiskt och globalistiskt v.
Vänstern skiter i "Arbetarklassen". Vänstern har blivit knäpp.

Svenskar i slott och koja - rösta med AfS och stoppa hästen från Troja! 😀
Citera
2018-08-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det kan vara så att lönerna för kansliet på riksdagen ingår i detta inser jag nu och att det är därför siffrorna är högre är än vad vi såg på annat håll men det är ju fortfarande pengar för att anställa tjänstemän i så fall vilket också är guld värt. Om det blir mer än 10 miljoner till i pengar för riksdagsgruppens arbete så måste det ju räknas med. Det som däremot inte är med är väl just lönerna för riksdagsledamöterna.

65400 i månaden som lön med sociala avgifter är ju en miljon per ledamot så det är ju också pengar som tryggar försörjningen för folk som då kan ha betalt för att sätta sig in i saker eller t.ex. delta i kampanjer som Jeff Ahl gör nu. Det är ju inte så att vi andra som har heltidsjobb kan göra det.
Problemet med skralt i kassan uppstår naturligtvis endast man t.ex. om man får 3% i riksdagsvalet.
Citera
2018-08-26, 18:41
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Samma här, har aldrig röstat på SD utan det blir AfS nu utan någon mellanlandning.

Strongt att göra det utan mellanlandning. Jag gjorde en mellanlandning, men jag känner mig väldigt klar med den nu. Fasten seatbelts, nu åker vi.
Citera
2018-08-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Precis, 2,5% är procentsatsen för partistöd.
Om man kollar på Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Partist%C3%B6d
så framgår det bl.a att F!,s partistöd under 2014-2015 endast uppgår till 333 300:-.
Det känns inte som nåt större tillskott i kassan, och om man ser det rent krasst så är det en endast en halvtidstjänst på årsbasis.
Är det nån som vet hur man beräknar ett ev. partstöd?

Jag vet inte beräkningsgrunden, men om F! fick 333.000:- för 3,1%, kan man utgå ifrån att det handlar om så förhållandevis små summor ifall man missar riksdagsinträdet.

För AfS del torde partistödet i händelse av missat riksdagsinträde således spela mindre roll. AfS har, enligt, hemsidan, via crowdfunding et cetera, hitintills fått in ca 3,1 Mkr. Hur mycket de kommer att ha spenderat vid valrörelsens slut, är dock oklart.
Citera
2018-08-26, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag vet inte beräkningsgrunden, men om F! fick 333.000:- för 3,1%, kan man utgå ifrån att det handlar om så förhållandevis små summor ifall man missar riksdagsinträdet.

För AfS del torde partistödet i händelse av missat riksdagsinträde således spela mindre roll. AfS har, enligt, hemsidan, via crowdfunding et cetera, hitintills fått in ca 3,1 Mkr. Hur mycket de kommer att ha spenderat vid valrörelsens slut, är dock oklart.
Exakt, kommer man inte in i riksdagen så är storleken på partistödet ingenting att hänga i julgranen, och i ett sånt scenario kan man gissningsvis inte bedriva ett aktivt politiskt arbete fram till 2022, utan man får återigen göra en kraftsamling vår/sommar 2022.
Citera
2018-08-26, 19:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Exakt, kommer man inte in i riksdagen så är storleken på partistödet ingenting att hänga i julgranen, och i ett sånt scenario kan man gissningsvis inte bedriva ett aktivt politiskt arbete fram till 2022, utan man får återigen göra en kraftsamling vår/sommar 2022.

Man ska inte räkna bort risken för nyval heller. Jag gick förbi en stackars liberal i en valstuga idag. Han tyckte att Alliansen skulle försöka bilda regering om dom var störst. Så jag frågade hur han tänkte sig en majoritet för en Kristersson-regering. "Vi blir störst". "-Ja men det blir ju ingen majoritet av det?". "Men vi blir störst ju". "Jaha så Decemberöverenskommelsen gäller menar du?".

Han tyckte att "det kommer bli stökigt" och jag tyckte "det kan bli nyval", och han tyckte att han inte hoppades på det för det skulle inte lösa något. Men det behöver inte dröja till 2022, det kan komma ett extraval där AfS får sin andra chans mycket tidigare även om dom skulle misslyckas första gången.
Citera
2018-08-26, 19:18
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:

Däremot kan gräsrotsrörelsen göra det på heltid, vilken spelar mest roll hur som helst. Kasselstrand & co behöver bara visa upp sig lite då och då i media, vilket kommer efterfrågas automatiskt då folk undrar "vad är det här för parti som får >4% i OU?!".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in