2018-08-26, 16:19
Medlem
StuGs avatar
Ett förslag på svar till "vem är etniskt svensk. Ejentlien??"

Svar: alla svensktalande som inte kan åberopa "etnisk diskriminering" eller "hets mot folkgrupp".
Citera
2018-08-26, 16:23
Medlem
Flintkolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robotgura
Kul att höra. Instämmer, Jeff är verkligen klockren, tror jag kommer kryssa honom.

Citat:
Ursprungligen postat av IKN
AfS i riksdagsvalet, samt SD i de övriga två är nog den överlägset vanligaste kombinationen från AfS-väljare i år. Sedan är det även en bra kompromiss för de som velar, att de ändå stöder SD i kommun och landsting. De behöver med andra ord inte ha för dåligt samvete.

Jag tror du kommer att ångra dig om du inte stöder AfS till riksdagen.

Tycker utan tvekan att som AfS-väljare att detta val är betydligt mer nervöst (på ett bra sätt), än 2010 ens kommer i närheten av. SD låg i många mätningar på drygt 4 procent, så jag var faktiskt 99 procent övertygad om att de skulle komma in. Så valnatten 2010 blev mer en chillnatt för min del.

Årets val å andra sidan? Utgår inte från att de ska komma in. Däremot utgår jag från att de ska få åtminstone minst 2,5 procent... når de detta blir jag hyfsat nöjd. Men det är mycket möjligt att de får betydligt mer än så, och det är även möjligt att de kommer in med rätt god marginal.

Helt klart kommer det att bli tajtare detta val med AfS, än vad det var 2010 med SD. Desto större anledning för oss AfS-sympatisörer att vara stolta om de klarar hela vägen in till riksdagen.

Beställde hem valsedlarna nu!
Citera
2018-08-26, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flintkola
Beställde hem valsedlarna nu!

Perfekt. Du kommer att få allt i ett anonymt kuvert. De skickar ut i omgångar så det kanske dröjer något så var lite förberedd på det. Kuvertet innehåller fyra valsedlar, så om du inte har folk att ge de resterande tre till, så lägg gärna ut dem i din vallokal så att andra kan se och ta.

Hade du tänkt förtidsrösta eller?
Citera
2018-08-26, 16:29
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Jag tycker AfS gör helt rätt i att fokusera på "att smida järnet medans det är varmt".
Kommer man inte in i riksdagen 9 september, så kommer man med stor sannolikhet skära ner på verksamheten fram till eu-valet 2019 och sen köra en storsatsning inför valet 2022.

Det håller jag med dig om. Sedan finns det som sagt fördelar för partiet att växa, även om de inte skulle komma in i riksdagen i år. Vid 1 % får de valsedlar utlagda i vallokalerna i valet 2022, och vid 2 % uppbär de partistöd. Att de får partistöd är alltså mycket sannolikt. Det gör eoner av skillnad inför nästkommande val.
Citera
2018-08-26, 16:37
Medlem
Citat:
Perfekt. Du kommer att få allt i ett anonymt kuvert. De skickar ut i omgångar så det kanske dröjer något så var lite förberedd på det. Kuvertet innehåller fyra valsedlar, så om du inte har folk att ge de resterande tre till, så lägg gärna ut dem i din vallokal så att andra kan se och ta.

Man kan väl även skriva ALTERNATIV FÖR SVERIGE på en tom lapp, samt hans namn med ett kryss, om blanketter saknas menar jag.
Citera
2018-08-26, 16:39
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tvärtom så är jag mycket försiktig med epitet som rasist.

Nej. Det går inte att använda ordet 'rasist' försiktigt. Detta ord - som du så har förälskat dig i - är så förstört att det idag är helt tömt på innehåll. Det finns inte mer deskriptiv precision kvar än i "usch" eller "blä". Ordets våldsamt vårdslösa historia gör att varje användning per automatik är vårdslös, enligt den organiska utvecklingen av vårt språkbruk. Och du kan inte hitta på egna privata språk. Om du vill säga något med försiktighet, precision och deskriptivt innehåll, så får du använda ett annat ord/utryck.
Citera
2018-08-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Man kan väl även skriva ALTERNATIV FÖR SVERIGE på en tom lapp, samt hans namn med ett kryss, om blanketter saknas menar jag.

Jo, det ska gå att ta en blank valsedel och skriva "Alternativ för Sverige" på, fast fint och tydligt för att minimera eventuella "missförstånd". Jag har dock ingen aning om det går att personkryssa på en blank valsedel, jag hade skippat det om jag använde denna metod, allt för att det ska bli så tydligt som möjligt.

Dock så är det så lätt att beställa hem valsedlar, samt att det oftast finns sedlar utlagda från AfS i vallokalerna (tack vare väldigt aktiva aktivister), så det känns onödigt att skriva för hand. En riktig valsedel känns alltid tryggast.
Citera
2018-08-26, 16:50
Medlem
Flintkolas avatar
Citat:

Yes tänkte förtidsrösta!
Citera
2018-08-26, 16:59
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Nu har Bubblas Sofia Arkestål Eriksson röstat på Alternativ för Sverige.

https://twitter.com/spfoia/status/1032955708478771200

Jag tror inte hon röstar på dem på grund av deras ”nationalistiska” åsikter men på grund av att de har en frihetligare ekonomisk politik än Moderaterna...

Det här är ett av många exempel på AfS' mycket stora bredd. Ett annat exempel är Lennart Matikainen som kommer från ytterligare ett helt annat håll.

Intressant det som Matikainen sa i en torgmötesintervju häromdan, på frågan om varför han valde just AfS. Det som fällde avgörandet för honom var att partiet bestod av så bra människor (bra människomaterial) med en bra/hälsosam anda i gruppen, som han kunde tro på och känna igen sig i.
Citera
2018-08-26, 17:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Nej. Det går inte att använda ordet 'rasist' försiktigt. Detta ord - som du så har förälskat dig i - är så förstört att det idag är helt tömt på innehåll. Det finns inte mer deskriptiv precision kvar än i "usch" eller "blä". Ordets våldsamt vårdslösa historia gör att varje användning per automatik är vårdslös, enligt den organiska utvecklingen av vårt språkbruk. Och du kan inte hitta på egna privata språk. Om du vill säga något med försiktighet, precision och deskriptivt innehåll, så får du använda ett annat ord/utryck.

Du missförstod vad jag skrev. Jag menade inte "försiktig när jag använder" utan "försiktig med att överhuvud taget använda" ordet rasist.

En rasist i mina ögon är någon som anser att människor är olika värda eller ska behandlas olika (inte nödvändigtvis samma sak) på grund av sitt genetiska ursprung.

AfS är inte ett öppet rasistiskt parti även om de har ett främlingsfientligt program. När jag och andra har pressat dem på den här punkten har de dock inte tagit avstånd från rasism. Så länge de inte gör det faller det en skugga av tvivel över partiet, precis som när det gäller Hagwalls antisemitiska pajaserier.

Vad gäller rasisterna i tråden, så finns det ju flitiga skribenter som helt uppebart är rasister även med en mycket snäv definition av begreppet. Att i fall som dessa kalla en spade för en spade tycker jag inte är särskilt kontroversiellt.
Senast redigerad av Regulus 2018-08-26 kl. 17:04.
Citera
2018-08-26, 17:07
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det håller jag med dig om. Sedan finns det som sagt fördelar för partiet att växa, även om de inte skulle komma in i riksdagen i år. Vid 1 % får de valsedlar utlagda i vallokalerna i valet 2022, och vid 2 % uppbär de partistöd. Att de får partistöd är alltså mycket sannolikt. Det gör eoner av skillnad inför nästkommande val.
2,5% är gränsen för partistöd. Kul att se att du röstar på AfS, du var väl tidigare "SD2018, AfS2022" om jag inte missminner mig?
Citera
2018-08-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Stödja Israelisk nationalism alltså. AfS är svenska nationalister, inte judiska nationalister.
AfS verkar inte ha något problem med att stödja nationalister från andra europeiska länder. Att stödja Israel ska inte behöva vara annorlunda.

Citat:
Det är där SD har gått vilse. AfS har en annan politisk karta än den sionisterna gett SD-ledningen. Du väljer naturligtvis inte att definiera vad som är "antisemitism" eftersom det är ett trumfkort som man är van ska kunna definieras lite godtyckligt om man inte har samma synsätt som sionister eller judar.
Frågan "Vad är antisemitism?" tillhör samma kategori frågor som "Vad är svenskt?", dvs enbart ett försök att förrirra motståndaren in på ett sidospår.

Citat:
Om likgiltighet (nationalister skiter i Israel frågan) så är AfS inte ditt parti, och det kommer inte att bli det heller - för ni kommer inte att kunna tvinga in AfS i SD-fållan och spä ner nationalismen till det blir sur mellanmjölk.
Jag har ändå en viss nyfikenhet på AfS och tillhör helt klart den kategori som AfS behöver vända sig till om de vill över 2-4% väljarstöd. Det kommer innebära att AfS på ett mycket tydligt sätt måste ge rätt svar i frågor som t ex antisemitism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in