Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Nej. Det går inte att använda ordet 'rasist' försiktigt. Detta ord - som du så har förälskat dig i - är så förstört att det idag är helt tömt på innehåll. Det finns inte mer deskriptiv precision kvar än i "usch" eller "blä". Ordets våldsamt vårdslösa historia gör att varje användning per automatik är vårdslös, enligt den organiska utvecklingen av vårt språkbruk. Och du kan inte hitta på egna privata språk. Om du vill säga något med försiktighet, precision och deskriptivt innehåll, så får du använda ett annat ord/utryck.
Du missförstod vad jag skrev. Jag menade inte "försiktig när jag använder" utan "försiktig med att överhuvud taget använda" ordet rasist.
En rasist i mina ögon är någon som anser att människor är olika värda eller ska behandlas olika (inte nödvändigtvis samma sak) på grund av sitt genetiska ursprung.
AfS är inte ett öppet rasistiskt parti även om de har ett främlingsfientligt program. När jag och andra har pressat dem på den här punkten har de dock inte tagit avstånd från rasism. Så länge de inte gör det faller det en skugga av tvivel över partiet, precis som när det gäller Hagwalls antisemitiska pajaserier.
Vad gäller rasisterna i tråden, så finns det ju flitiga skribenter som helt uppebart är rasister även med en mycket snäv definition av begreppet. Att i fall som dessa kalla en spade för en spade tycker jag inte är särskilt kontroversiellt.