2018-08-26, 17:44
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Krävs dock 2,5% för partistöd, men det hoppas vi på att de når. Det kommer nog bli på håret tror jag, men hoppas givetvis att jag har fel och 3% blir närmare sanningen.

Det skulle vara en ordentlig bömb om det blev 4.1%; om vi tar exempel med Ny Demokrati fick dom 6,7% när tidningarna haussade som fan. Sen fick tidningarna dåligt samvete och ställde Ny Demokrati i total mediaskugga inför nästkommande val och då blev det 1.6%.

Att knacka på riksdagsporten från total mediaskugga skulle visa ett medialt paradigmskifte så stort att jag inte tror att MSM skulle hämta sig ifrån.
Citera
2018-08-26, 17:46
Medlem
JohnTheRevelators avatar
Har kontrollerat flera vallokaler för förtidsröstning idag.

AfS valsedlar fanns på alla utom en. La dit en bunt.

#afs2018

Idag har Återvandringsturnén ledigt, men imorgon är de ute och kampanjar igen.

Gustav Kasselstrand är verkligen i högform.

Det är hög energi på AfS nu och jag vet flera SD:are som kommer att rösta AfS i riksdagsvalet.
Citera
2018-08-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
AfS verkar inte ha något problem med att stödja nationalister från andra europeiska länder. Att stödja Israel ska inte behöva vara annorlunda.

Frågan "Vad är antisemitism?" tillhör samma kategori frågor som "Vad är svenskt?", dvs enbart ett försök att förrirra motståndaren in på ett sidospår.

Jag har ändå en viss nyfikenhet på AfS och tillhör helt klart den kategori som AfS behöver vända sig till om de vill över 2-4% väljarstöd. Det kommer innebära att AfS på ett mycket tydligt sätt måste ge rätt svar i frågor som t ex antisemitism.
Självklart stödjer AfS andra nationalstater som t.ex. som judar i Israel, turkar i Turkiet, irakier i Irak, tyskar i Tyskland, japaner i Japan osv, osv.
Hur svårt kan det vara att förstå? Sverige åt svenskarna, Japan åt japanerna..
Citera
2018-08-26, 17:48
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är alltså så pass klena belopp det handlar om innan riksdagsinträde? Desto mer angeläget att få in AfS i riksdagen snarast möjligt. För då lär det handla om mångmiljonbelopp i partistöd. Minst 10 Mkr.

Gammalt dokument från 2006;

https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=28766

Citat:
Socialdemokraterna 35 11 497 500
Moderaterna 27 8 869 500
Folkpartiet 17 5 584 500
Vänsterpartiet 11 3 613 500
Miljöpartiet 6 1 971 000
Kristdemokraterna 5 1 642 500

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det skulle vara en ordentlig bömb om det blev 4.1%; om vi tar exempel med Ny Demokrati fick dom 6,7% när tidningarna haussade som fan. Sen fick tidningarna dåligt samvete och ställde Ny Demokrati i total mediaskugga inför nästkommande val och då blev det 1.6%.

Att knacka på riksdagsporten från total mediaskugga skulle visa ett medialt paradigmskifte så stort att jag inte tror att MSM skulle hämta sig ifrån.

Kommer de in, så är det givetvis en megabomb. Tyvärr tror jag inte på det. Men jävlar vad det skulle firas.
Citera
2018-08-26, 17:52
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Gammalt dokument från 2006;

https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=28766

Ja, men så här såg det ju ut på den länkade Wikipediasidan för stödåret 2014/2015:

Citat:
Socialdemokraterna 44 980 350
Moderaterna 42 174 300
Sverigedemokraterna 15 326 400
Miljöpartiet 14 544 450
Centerpartiet 14 003 700
Vänsterpartiet 12 646 200
Folkpartiet 13 930 800
Kristdemokraterna 12 524 700
Feministiskt initiativ 333 300
Totalt 170 464 200

Så minst tio millar är alltså rimligt att anta om AfS skulle komma in på låt säga 4-5 %. I år eller 2022.
Citera
2018-08-26, 17:54
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Kommer de in, så är det givetvis en megabomb. Tyvärr tror jag inte på det. Men jävlar vad det skulle firas.

Jag tror faktiskt att de SD-väljare som tog SD till riksdagen 2010 kommer att göra samma sak med AfS, det är rätt många SD:are som ledsnat nu, det syns ju på hur nytillkomna SD-newbies håller på tjata om "näs-gate". Vi får se. Chansen finns, och det var positivt att prata med AfS valstugepersonal när jag träffade dem.

Gör din plikt, kräv din rätt. Jag ska göra min plikt. Punkt.
Citera
2018-08-26, 17:58
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
Jag tror faktiskt att de SD-väljare som tog SD till riksdagen 2010 kommer att göra samma sak med AfS, det är rätt många SD:are som ledsnat nu, det syns ju på hur nytillkomna SD-newbies håller på tjata om "näs-gate". Vi får se. Chansen finns, och det var positivt att prata med AfS valstugepersonal när jag träffade dem.

Ledsna på vad med SD? Vad är "näs-gate"?
Citera
2018-08-26, 18:01
Medlem
Vappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheRevelator
Har kontrollerat flera vallokaler för förtidsröstning idag.

AfS valsedlar fanns på alla utom en. La dit en bunt.

Jag gjorde detsamma, men i mitt fall slapp jag lägga ut sedlar, det fanns på de ställen jag besökte.
En trevlig nyhet var att den ena kommunen jag besökte hade valt att ha sedlarna i ett bås med åtminstonde ett försök till insynskydd.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheRevelator
Det är hög energi på AfS nu och jag vet flera SD:are som kommer att rösta AfS i riksdagsvalet.

Det är så hög energi att t.om jag som inte tidigare har röstat SD kommer att rösta AFS - dvs den bästa sortens röster.
Citera
2018-08-26, 18:02
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Det är alltså så pass klena belopp det handlar om innan riksdagsinträde? Desto mer angeläget att få in AfS i riksdagen snarast möjligt. För då lär det handla om mångmiljonbelopp i partistöd. Minst 10 Mkr.
Allt du någonsin vill veta om vilka belopp det rör sig om finns i den här artikeln. Och det gäller riksorganisationerna här, FI har väl en del lokala mandat men skulle de skicka upp dem i organisationen är det bidrag från annan organisation i den här redovisningen. Fi får 1,1 miljoner vilket ihop med medlemsavgifter blev 2 miljoner.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-alla-intakter-som-partierna-redovisat-till-kammarkollegiet

De minsta riksdagspartierna har intäkter på 30 miljoner i partistöd uppenbarligen, plus att man ska komma ihåg att det inte inkluderar löner till riksdagsledamöter. Det kan hända att det inkluderar lönen till den tjänsteman varje ledamot kan anställa.
Senast redigerad av Doktor Pork 2018-08-26 kl. 18:13.
Citera
2018-08-26, 18:04
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Ledsna på vad med SD? Vad är "näs-gate"?
Förnekelsen av svenskar är väl den största synden. Även svängningen gällande homoadoptioner och tendensen att vilja samarbeta med "30 miljoner afrikaner till Sverige"-centern får väl anses vara goda skäl till att ledsna på SD.

"Näs-gate" var då en AfS-företrädare klibbade en ljug-näsa i ett pendeltåg. Det har påståtts vara antisemitiskt av "folk" (e.g. DN och 3 stycken användare på Flashback).

Ljug-näsan är väldigt likt lögnaren Sarneckis. Här är tråden som berör "näs-gate": (FB) Arabisk tjej konfronterar AFS politiker (Hagwall) på tunnelbanan. (ändrad rubrik)
Citera
2018-08-26, 18:05
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ja, men så här såg det ju ut på den länkade Wikipediasidan för stödåret 2014/2015:

Så minst tio millar är alltså rimligt att anta om AfS skulle komma in på låt säga 4-5 %. I år eller 2022.

Kikade inte på den andra Wiki-sidan. Multitaskar. Så bidragen verkar ha växt rejält och skulle absolut ge AfS någonstans mellan KD och L om man kollar summor. Ganska bra tillskott i kassan. Ger man så många som möjligt halvtidslön för de kulorna får man nog många duktiga arbetsmyror.
Citera
2018-08-26, 18:06
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:

Kollar man Facebook så har AfS ungefär en femtedel så många likes som SD. Visst förstår jag att det inte är särskilt mycket att gå på, men om man leker med tanken så är det inte omöjligt. Om nu SD skulle ligga på 20 % (tror de ligger högre) så har AfS 3,9 % just nu om man går på proportion av Facebook-likes.

Sen är ju frågan om det räcker? Det är ändå cirka 250 000 röster som krävs. Men om många är som jag och inte likear AfS på Facebook (av rent karriärmässiga skäl) så bör det ju inte vara omöjligt? Det pratas ju om att många som stöder AfS är intellektuella och högutbildade, och kan tänka mig att denna grupp är mer försiktig på sociala medier än en boomer som SD-Johnny.

Lägg till förstagångsväljarna också. De som är 18 år idag var 10 år när SD kom in i riksdagen. SD har "alltid" funnits för en 18-åring idag, och de ser nog SD som en del etablissemanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in