Citat:
Ursprungligen postat av
AreYouBack
Vill du veta vad en person röstar?
Ring upp och fråga: "Hej, jag heter X Ysson, och ringer för svenska opinionsundersökningar och frågar svenskar vad de skulle rösta på om det vore val idag. Skulle du vilja ställa upp och svara? Bra, vad skulle ni rösta på om det vore val idag av de partier som ställer upp i Riksdagsvalet?"
This.
Inte minst i ljuset av att det sedan länge förekommit åsiktsregistrering och trakasserier av ”oliktänkande”... Jag skulle aldrig i livet uppge vem jag röstar på om det ringer en för mig vilt främmande människa och frågar.
Möjligen om jag hade tänkt rösta på något av mellanmjölkspartierna men inte ens det är säkert. Tänk om det inte alls är något OI som ringer utan någon som är nyfiken på mig personligen ... (långsökt i mitt fall men inte omöjligt). Tror det är sådana situationer som du avser?
Stigmat mot SD verkar vara kvar. De få gånger jag pallar med att logga in på Facebook är det samma sak: ”Alltså jag fattar bara inte hur någon kan rösta på ett rasistiskt part som SD?” ”Nej jag håller med dig hur kan man vara så hjärtlös & egoistisk? Styrkekramar <3”
Tacka tusan för om folk inte vill uppge vad de röstar på.
Själv ska jag rösta på AfS i år och det vore rena självmordet att erkänna i mina bekantskapskretsar.
Mig veterligen pratade man dessutom förr om ”valhemlighet” och det var väldigt personligt. Och då gissar jag att Sverige inte alls var särskilt polariserat. Nu däremot drar det åt olika hål.